Recenze obnovené pražské premiéry muzikálu ADÉLA JEŠTĚ NEVEČEŘELA (+ video)

Adéla již opět požírá své oběti v Praze! Po 8 letech od původní premiéry se na scénu Divadla Broadway vrací oblíbený český komediální muzikál ADÉLA JEŠTĚ NEVEČEŘELA v režii Radka Balaše se zcela novým obsazením. Ani my jsme nechyběli ve čtvrtek 6. října na obnovené premiéře tohoto námi oblíbeného masožravého titulu a přinášíme vám stručné dojmy a také krátké video ukázky z několika hudebních čísel.

Premiéra muzikálové adaptace stejnojmenného filmu z roku 1977 Adéla ještě nevečeřela proběhla v září 2008 ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti. O měsíc později proběhla pražská premiéra, a to právě v Divadle Broadway. V roce 2012 muzikál uvedlo Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Mimo obnovené pražské premiéry se muzikál letos uvede také v Horáckém divadle v Jihlavě a v listopadu bude mít premiéru koprodukční inscenace Západočeského divadla v Chebu a Karlovarského městského divadla s živým doprovodem Karlovarského symfonického orchestru.

Muzikál Adéla ještě nevečeřela jsme vždy v naší redakci považovali (společně s Hamletem Janka Ledeckého) za to nejlepší, co kdy v Divadle Broadway vzniklo, a několikrát jsme se na něj vraceli odpočinout si a zasmát se. [Přečtěte si naší původní dvojrecenzi z pražské premiéry]

Na obnovenou premiéru jsme se tedy náležitě těšili, ale naše očekávání nakonec nebyla bohužel příliš naplněna. Na inscenaci je i přes lehké oprášení znát, že je osm let stará. A za těch osm let se přeci jen muzikálové divadlo posunulo trochu kupředu a naše nároky také o něco povyrostly. Přitom změny v inscenaci jsou oproti původní verzi minimální.

Kriminalista je hlava bystrá!

Kriminalista je hlava bystrá!

Zůstává skvělá hravá hudba Ondřeje Brouska, která v podstatě každým tónem odkazuje k americkým muzikálům a dělá si z nich i trochu legraci, příkladem za všechny může být sondheimovské finále první poloviny se všemi aktéry. S hudbou ladí také povedené texty Radka Balaše, které patří do českého nadprůměru.

Radek Balaš kromě textů napsal také scénář této muzikálové adaptace a sám ji i režíroval. Scénář se velice věrně drží své slavné filmové předlohy, mnoho scén je přepsáno slovo od slova. Vytknout lze pomalý rozjezd první poloviny, která až do příchodu Ruperta von Kratzmara a jeho unikátní květiny má spíše tendenci diváky nudit. Přitom by stačilo pokrátit první tři hudební čísla – kabaretní úvod, nádraží i scéna v hospodě jsou neúměrně dlouhé.

Dívčí trio - Felicita Prokešová, Genny Ciatti a Alžbeta Bartošová

Dívčí trio – Felicita Prokešová, Genny Ciatti a Alžbeta Bartošová

I v novém uvedení se látka neubránila improvizaci ze strany herců, která ale k Adéle vždy patřila. Tentokrát se však příliš vymkla z rukou a herci často přidávali naprosto zbytečné vulgarismy, odkazy na Pevnost Boyard a vrcholem byla v poslední scéně imitace Miloše Zemana s následným označením jako „idiota“. Původní autoři Jiří Brdečka a Oldřich Lipský napsali velice inteligentní a kvalitní humor, který se prostě s lacinými vtípky nepotkává. Nutno ale podotknout, že právě výše jmenované vtipy měly od premiérových diváků největší odezvu.

Balašovi se jinak daří vystavět komické situace, jeho režie je nápaditá a umí si hrát s cíleným kýčem tak, aby se divákům neprotivil. Z inscenačního hlediska jsou jedinou změnou v obnovené premiéře choreografie, které nově vytvořila Linda Rančáková a které vhodně doplňují Balašův režijní kabaretní koncept. Na první pohled nejsou výrazně lepší ani horší než v původním uvedení.

Velice stroze a zastarale působí scéna Šimona Cabana, diváky výtvarně nejvíce zaujme pěkně zpracovaná květina Adéla z dílny Jaroslava Milfajta, která každou scénou roste více a více. Tradičně pěkné jsou kostýmy Romana Šolce.

Podívejte se na krátké ukázky z obnovené premiéry muzikálu

Nejvýraznější změnou prošlo herecké obsazení, ve kterém zůstalo jen minimum tváří z původního uvedení. I tentokrát je muzikál obsazen spíše činoherci, jelikož písně Ondřeje Brouska snesou činoherní zpěv – v muzikálu nejsou žádné velké náročné árie – a režisér Radek Balaš k látce přistupuje více činoherně s důrazem na komiku.

V hlavní roli nejslavnějšího pátrače amerického, Nicka Cartera, se na premiéře představil Michal Kavalčík. Herec, který je známý spíše jako Ruda z Ostravy, byl v roli i přes naše prvotní pochyby naprosto skvělý. Typově mu role sedla naprosto dokonale, dokázal diváky bavit dobře vypointovaným komediálním herectvím, aniž by sklouzával ke zbytečnému přehrávání, a pěvecky mne zaujal ze všech představitelů nejvíce. Toto byla od producentů opravdu trefa do černého!

Aleš Háma při krmení Adélky

Aleš Háma při krmení Adélky

Jeho rivala, šíleného vědce Ruperta von Kratzmara, ztvárnil Aleš Háma. Ten v původní verzi hrál právě Nicka Cartera, nyní si tak může zkusit představení z „druhé strany“. Aleš Háma je skvělý komediální herec, který dokáže také vkusně improvizovat. Roli Ruperta si na první pohled neskutečně užívá a jde ve stopách svého předchůdce Jiřího Langmajera, který ale stále zůstává nedostižný. Háma občas sklouzává až k přílišnému přehrávání a podbízení se divákům, nicméně to byly jen chvilkové okamžiky a celkový dojem zanechal více než pozitivní.

Jako svérázný český komisař Ledvina vystoupil Václav Svoboda, který si s muzikálovou rolí poradil obstojně, včetně pěvecké stránky. I typově sedl do role věčného hospodského povaleče a jedlíka. Jeho výkon však v mých očích srážely již výše zmiňované improvizace. Role komisaře Ledviny je natolik divácky vděčná, že nepotřebuje další komická vylepšení.

Václav Svoboda a Michal Kavalčík po prohlídce noční Prahy

Naivní blondýnku Květušku ztvárnila Michaela Tomešová, která k roli přistoupila úplně jinak, než její předcházející kolegyně. Je více pubertální a rozjívená, původní Květuščina něžnost je ta tam. Z mého pohledu jde o milé zpestření, ale diváci preferující tradiční pojetí Květušky mohou být zklamaní. Její podání písně „Láska je akrobat“ však patřilo k vrcholům premiérového večera.

V dalších menších rolích účinkovali Petr Kostka (Albín Boček), Václav Kopta (Baron Franz von Kaunitz), Tereza Kostková (Hraběnka Thunová), Malvína Pachlová (Bianca), Luděk Nešleha (Komorník von Kratzmara) a Michal Tůma (Gogo). V dívčím triu, které slouží jako vypravěčky děje, vystoupily Genny Ciatti, Alžbeta Bartošová a Felicita Prokešová.

Květuška Michaela Tomešová

Květuška Michaela Tomešová

Nechybí ani taneční company, která nemá příliš prostoru na vyniknutí. I zde se objevuje častý nešvar českých muzikálů, a to nahrané sbory. Zde dokonce včetně určitých sól (uklízeči na nádraží), při kterých se tanečníci ani do playbacku netrefují. Zvukově je navíc poznat, kdy herci zpívají živě a kdy zní předehrané sbory. Květina Adéla zpívá a mluví také z předehraného playbacku, její hlas nahrála Monika Absolonová.

Návrat muzikálu Adéla ještě nevečeřela tak zůstal na polovině cesty. I když se jedná o jeden z našich nejoblíbenějších českých komediálních titulů, tak ani ten není bez chyb. Stále zůstává kvalitní hudba, nápaditá režie a skvělý humor z legendárního filmu, který však sráží pomalé tempo inscenace a nevhodné improvizace a zásahy jinak velice dobrých herců, kteří se se svými novými rolemi rychle sžili. I tak ale Adéla patří k tomu lepšímu, co lze v současnosti v Divadle Broadway zhlédnout.

Finále muzikálu

Finále muzikálu

Kompletní obsazení muzikálu

NICK CARTER – Michal Kavalčík, Petr Vondráček
RUPERT VON KRATZMAR – Martin Dejdar, Aleš Háma, Michal Novotný
KOMISAŘ JOSEF LEDVINA – Vlastimil Zavřel, Václav Svoboda
ALBÍN BOČEK – Petr Kostka, Josef Laufer
KOMORNÍK VON KRATZMARA – Zdeněk Dušek, Luděk Nešleha
KVĚTUŠKA – Michaela Tomešová, Dominika Richterová
HRABĚNKA THUNOVÁ – Tereza Kostková, Chantal Poullain
BARON FRANZ VON KAUNITZ – Petr Štěpánek, Václav Kopta
BIANCA – Malvína Pachlová, Alžbeta Bartošová
GOGO – Michal Tůma, Robert Kryl
VYPRAVĚČKY – Genny Ciatti, Alžbeta Bartošová, Lucia Jagerčíková, Ilona Maňasová, Felicita Prokešová, Karolína Tóthová

Václav Svoboda jako komisař Ledvina

Václav Svoboda jako komisař Ledvina

Michal Kavalčík a Michaela Tomešová

Michal Kavalčík a Michaela Tomešová

Bianca Malvína Pachlová padla do vlastní pasti

Tereza Kostková jako hraběnka Thunová

Tereza Kostková jako hraběnka Thunová

Láska je akrobat

Láska je akrobat

Kočičí scéna v kabaretu

Kočičí scéna v kabaretu

Petr Kostka jako profesor Boček obdivuje krásy Adély

Nick Carter v jednom ze svých pověstně dokonalých převleků s policejním prezidentem Václavem Koptou

Autorem fotografií z premiéry je pro Musical.cz Petr Marek. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, Facebooku apod., ozvěte se nám na e-mail: redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno.

Zorro se rozloučil s Prahou, uvolňuje trůn Antoinettě – královně Francie (+ rozhovor)
Radka Fišarová je opět Evitou (doplňující minirecenze inscenace divadla Studio DVA)
Daniel Hůlka bude Caesar v Kleopatře