“Nikita” předvedla show, “Šachmat” vážné taneční představení

Očekávaný dvojprogram obnovené taneční skupiny UNO “Nikita” a “Šachmat” měl 15. června 2009 svou premiéru. V režii a choreografii Richarda Hese s hudbou Ondřeje Soukupa se skvělí mladí tanečníci představili v pražském Divadle Hybernia. Obě představení jsou zcela rozdílná, spojuje je jen vynikající choreografie. Více se dozvíte v naší recenzi s exkluzivními fotografiemi.

Agent představuje Nikitě komando

Agent představuje Nikitě komando

Nikita” – taneční thriller podle stejnojmenného představení Luca Bessona. Příběh o dívce Nikitě, která je závislá na drogách. Jako jediná z pachatelů přežije přepadení lékárny. Je uvězněna a odsouzena na doživotí, ale je jí dána poslední šance. Tajné služby jí vycvičí ve vražedný stroj, který plní úkoly pro vládu. Jednoho dne se však Nikita rozhodne se vším skoncovat a odejít.

Právě příběh je jedním z mnoha odlišných aspektů obou představení. Nikita ho má celkem výrazný a vlastně i známý. Jak je naznačeno v nadpisu, Nikita byla show. Dynamická moderní hudba Ondřeje Soukupa (na níž spolupracoval ještě s Vladislavem Filou a Jiřím Škorpíkem) ve spojení se skvělým light designem Pavla Dautovského skutečně vytvářela pocit, že jsme součástí vyvedené show. Pochválit musím také práci Petra Ackermanna, který vytvořil sound design.

Daniel Hůlka a Lenka Bílková

Daniel Hůlka a Lenka Bílková

Nově obnovená taneční skupina UNO je složena z osmi žen a šesti pánů (jména všech tanečníků naleznete pod článkem, stejně tak seznam kompletního tvůrčího týmu) a pod vedením ostříleného tanečníka a choreografa Richarda Hese dokázali na jevišti předvést téměř nemožné. Naprosto skvěle sladěné náročné davové choreografie (mezi nimi vynikal především vojenský pochod) střídaly i méně efektní sólové výstupy. V Nikitě se o ně postarala právě hlavní představitelka Nikity Lenka Bílková.

Pěvecky Nikitu doplňovali Daniel Hůlka (Agent) a Leona Machálková (Madamme Pompadour). Oba jsme již sice slyšeli v lepší pěvecké formě, tanečně neměli příliš prostoru, ale rozhodně nezklamali. Přesto jejich výkony převálcovali tanečníci. Našlo se i pár technických chybiček, které se však dají lehce odpustit, například zapomenutý kus kostýmu na jevišti.

Nikita se tedy povedla. Moderní hudba s moderními choreografiemi zasazené ve známém příběhu o vražedkyni tajné služby. Skvělý light a sound design, ale především dokonalé výkony tanečníků udělali z Nikity pěknou podívanou.

.

Šachmat

Šachmat

Šachmat” byl přesným opakem Nikity. Místo moderní rockové až techno hudby nastoupila těžko žánrově zařaditelná hudba, která zněla vznešeným dojmem, občas byly znatelné prvky elektrické kytary. Pěvečtí sólisté – Marie Fajtová, Daniela Baňasová, Lucia Šoralová, Bedřich Levý, Daniel Hůlka a Jiří Zonyga – tentokrát nebyli součástí děje, pouze ho doprovázeli svým zpěvem. A všichni výborně, malé výtky bych místy měl pouze ke zpěvu Bedřicha Levého. Hudební práci Ondřeje Soukupa velice oceňuji, Šachmat považuji za velice povedené dílo, opět k tomu přispěl skvělý sound design Petra Ackermanna.

Zajímavostí je, že texty Gábiny Osvaldové a Dr. Jaromíra Wolfa byly v latině, písně tedy skutečně jen tvořily kulisu pro taneční výkony. Ty opět byly vynikající. Změnil se však razantně druh tance, z moderních scénických tanců se přešlo především na klasické tance a balet. I díky střídmějšímu light designu se diváci mohli na tanec více zaměřit a skutečně se bylo na co dívat. Tanečně se mi tedy více líbil Šachmat, dle mého názoru tam však chyběla výraznější scéna, jako byl vojenský pochod v Nikitě. Za zmínku stojí dva sólové výkony Lindy Huňáčkové a Štěpána Růžičky, milostného páru bílého a černého střelce.

Šachmat

Linda Huňáčková a Štěpán Růžička

Tím se dostávám k příběhu, který byl v Šachmatu odsunut až na zadní kolej. Ve stručnosti se však jednalo o příběh figurek jedné šachové partie, který měl trochu netradiční průběh. Určitě si to v souvislosti se vztahem dvou původně znepřátelených figurek dokážete představit. V tuto chvíli také zmíním slušné kostýmy Markéty Kubíčkové, které jsem však neměl příležitost blíže prozkoumat, posuďte tedy sami na fotografiích. Scénografie Jaromíra Vlčka byla dostačující, vlastně splnila zcela svůj účel – diváci ji téměř nevznímali a soustředili se především na výkony.

Baletní oratorium Šachmat se tedy… také povedlo. Skupina UNO se představila opravdu jako taneční skupina a možná jí to sedlo i více. Záleží však především na vkusu diváka, jestli preferuje spíše temperamentní show nebo vážné baletní představení. Proto také nápad na spojení těchto dvou programů v jeden velice oceňuji, na své si totiž přišel každý,

Ke konci však musím zmínit jeden fakt společný pro obě představení. I když se těžko hledaly nějaké chybičky a tanečně bylo vše zpracované naprosto dokonale, tak jsem nepociťoval žádné emoce a po skončení představení jsem neměl chuť jít znovu. Je to spíše můj subjektivní pocit, který ale považuji za velice důležitý, protože jsem podle ohlasů mého okolí nebyl sám. Těžko říci, čím to je, ale i přes vysokou profesionalitu a snahu mě tento projekt více nezasáhl. Škoda.

Pokud se tyto dvě unikátní představení ještě někdy v budoucnu vrátí, doporučuji Vám na ně zajít. Rozhodně nebudete litovat, je to jedinečná příležitost jak se nenásilnou formou seznámit s tanečními produkcemi, především Nikita má blízko k muzikálům. Hudba Ondřeje Soukupa je vždy zárukou kvality, stejně tak vedení Richarda Hese.

Ještě informace na úplný konec – k premiéře vyšla CD nahrávka písní ze Šachmatu, kde zpívají interpreti z jeho prvního uvedení v roce 1989 (Lucie Bílá, Michael Kocáb, Gabriela Osvaldová a Jiří Bartoška) i ze současného kompletně přeinstrumentovaného představení (Daniel Hůlka, Marie Fajtová, Daniela Baňasová a Lucie Šoralová).

Šachmat

Šachmat

Složení obnovené taneční skupiny UNO:

Tanečnice – Ivana Beranová, Johana Hájková, Lenka Bílková, Linda Hloušková, Barbora Kolaříková, Marcela Karleszová, Zuzana Kábrtová a Linda Huňáčková

Tanečníci – Dmytro Dudnik, Štěpán Růžička, Zbyněk Šporc, Jiří Minařík, Vojtěch Vlasák a Ivan Svyatkin

Tvůrčí tým Nikity a Šachmatu:

Producenti – Ondřej Soukup, Richard Hes a Libor Kindl
Hudba – Ondřej Soukup
Texty – Gabriela Osvaldová, Dr. Jaromír Wolf
Choreografie a režie – Richard Hes
Asistent choreografie – Marcela Karleszová
Taneční nastudování – Marcela Karleszová a Tomáš Böhm
Scénografie – Jaromír Vlček
Kostýmy – Markéta Kubíčková (Ateliery Famood)
Light design a technická supervize – Pavel Dautovský
Sound design – Petr Ackermann
Mix nahrávky – Vladimír Fila
Korepetice – Prof. Jana Nováková
Masky – Petr Fadrhons, Jana Zahradníčková
Produkce – Vlasta Vodičková
Public Relations – Martina Jandová
Realizace – M.P.K. – STAGE SERVICE, s. r. o.

Daniel Hůlka a Leona Machálková v Nikitě

Nikita

Nikita

Fingovaná poprava Nikity

Fingovaná poprava Nikity

Agent předstqavuje Nikitě komando

Agent představuje Nikitě komando

Madamme Pompadour učí Nikitu používat ženské zbraně

Ples - první akce Nikity

Ples - první akce Nikity

Děkovačka Nikity

Děkovačka Nikity

Šachmat

Šachmat

Linda Huňáčková

Linda Huňáčková

Linda Huňáčková a Štěpán Růžička

Linda Huňáčková a Štěpán Růžička

Sólisté - Šachmat

Sólisté - Šachmat

Apokalypsa - závěr Šachmatu

Apokalypsa - závěr Šachmatu

Děkovačka Šachmatu

Děkovačka Šachmatu

Děkovné slovo Richarda Hese na závěr

Děkovné slovo Richarda Hese na závěr

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Tomáš Král. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, ozvěte se nám na email redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!

DVD muzikálu “Dracula” je pokřtěno a u nás i zrecenzováno
Konkurz na obsazení pěveckých rolí a pěvecko-taneční a taneční company do muzikálu Hamlet
Rozpálená prkna Městského divadla, aneb Horečka sobotní noci v Brně