“Němcová!” – konec alternativního hudebního divadla v Praze?

12. května 2008 byl na slavnostní premiéře představen projekt Václava Noida Bárty, Jiřího Pokorného a Lucie Bílé “Němcová!”. Hudební obrazy z jejího života měly navázat na alternativní tvorbu divadla Ta Fantastika a přinést divákům jedinečný hudební, vizuální a emocionální zážitek. 20. června 2009, tedy o rok později. “Němcová!” končí. Skutečně si ale zasloužila divadelní “pohřeb”?

Plakát k představení

Plakát k představení

“Němcová!” byl dlouho avizovaný a očekávaný projekt. Zvučná jména v čele s Lucií Bílou a vynikajícím režisérem Jiřím Pokorným byla příslibem nevšedního zážitku. Hudbu napsal jako svou muzikálovou prvotinu Václav Noid Bárta, i přesto, že neumí noty. Texty k písním dopsal sám pan režisér. Premiéra se konala 12. května 2008 v pražském alternativním divadle Ta Fantastika.

Reakce byly špatné, kritici udělili nízká hodnocení, mnoho nespokojených diváků se střetávalo na fórech s malou skupinkou příznivců díla. “Němcová!” vlastně již dopředu byla označována za velice neobvyklý projekt, dokonce to oficiálně není ani muzikál, nýbrž “hudební obrazy ze života Boženy Němcové”.

Něco málo z odborných kritik

“Nová inscenace se komerci sice vyhýbá, ale experimentem zůstává na polovině cesty.”, napsali zřejmě v nejkladnější recenzi na iHned.cz.

Novinky.cz v poněkud kritičtějším článku na konci dílo okomentovaly následovně: “Láska, jakož i vášeň se tu odehrává jen ve slovech. A zkrvavená prostěradla, soukaná neustále z rozkroku ubohé spisovatelky, na soucitu s jejím osudem rozhodně nepřidají, spíš naopak. Jen těsně před koncem zazní jako doušek čisté vody tichá, vroucí citace dopisu o zklamaných nadějích z úst Barunky. Kéž by to tak bylo dříve! Na Němcovou přijdou fanoušci Lucie Bílé, ale odcházet budou zřejmě v rozpacích. Stejně jako premiéroví diváci, jejichž vlažný potlesk nevydařený opus korunoval”.

Nejméně se Němcová líbila na iDnes.cz, už jen nadpis “Muzikálu Němcová! by pomohla motorová pila” vypovídá za vše a 10% hodnocení vše jen završuje. “První opravdu razantní pokus o muzikálovou temnou baladu prostě skončil na neschopnosti svých autorů takové dílo napsat.”

Lucie Bílá

Lucie Bílá

Samotné dílo se pak dělí na dvě zcela odlišné poloviny. Ta první začínala smrtí Němcové a tím započala 90 minutové pásmo té nejdepresivnější atmosféry, kterou jsme mohli dosud v divadle vidět. Na temné scéně se před divákem odehrávaly životní osudy slavné spisovatelky, ale jen málokdo pochopil souvislosti a jednotlivé “výjevy”. V tom byl možná ten největší problém – autoři předpokládali předchozí podrobné znalosti života Němcové, ale z praktického hlediska to je špatně. Sám jsem si musel doplnit po prvním zhlédnutém představení mezery ve znalostech a naplno jsem si dílo užil až napodruhé. Ale běžní diváci do divadla podruhé nepřijdou, zvláště když jsou na poprvé zmateni.

Druhá půle je zcela odlišná. Tíživá atmosféra sice částečně zůstává, scéna je však více barevnější, zajímavý je nápad s promítáním částí umělé krajinky, která byla umístěna na výstupku před jevištěm (problém pak byl, že někteří diváci za plnou cenu vstupenek neviděli opravdu nic). Přesto byla o mnoho kvalitnější první půle. Nemohl jsem se zbavit pocitu, že při té druhé již autorům docházel dech, poznat to bylo třeba často na textech písní.

Kamil Střihavka

Kamil Střihavka

Co obě půle spojovalo, byla naprosto famózní multižárnová hudba Václava Noida Bárty. Klasický i hard rock, elektronické pomalé pasáže, dance až techno hudba, to vše jsme mohli slyšet. Pokud by se rozdávaly ceny za nejoriginálnější původní hudbu, není co řešit. Navíc byla hudba ve skvělém kontrastu s tématem, například zhudebnění básně “Ženy české” do tvrdého rocku patřilo k vrcholům představení. Další “spojnicí” byly taktéž skvělé výkony. Lucie Bílá je vynikající zpěvačka, ale dokáže utáhnout celé emočně vypjaté představení, aniž bychom si připadali jak na jejím sólovém koncertě? Ano, opravdu to dokázala a překvapila skutečně každého. Málokdo se dokázal vžít do role tak jako ona. Skvěle jí sekundoval Kamil Střihavka v roli jejího manžela, i když největší prostor se dostával právě Bílé (v tomto případě po právu). Ostatní roličky už spíš tvořily kulisu pro tyto dva hlavní výkony, zmíním jen pár jmen, která mi ve spojení s “Němcovou!” utkvěla v paměti. Jsou to Lukáš Kumpicht, Jan Battěk, Viktor Dyk, Michaela Zemánková, Petr Opava a Kristýna Leichtová.

Jan Battěk a Tomáš Petřík

Jan Battěk a Tomáš Petřík

Po neveřejné předpremiéře jsem se připojil k většině tisku a napsal ne příliš lichotivou recenzi. Opakovalo se tak schéma ze zážitku po zhlédnutí “Obrazu Doriana Graye”, který taktéž zrežíroval Jiří Pokorný. Jedna návštěva prostě nestačí, jakmile však dovolíte dílu druhou šanci a jste náležitě naladění a připravení, už vás nepustí! V dnešní obrovské konkurenci ale nemá “Němcová!”, potažmo celý alternativní repertoár Ta Fantastiky, šanci uspět. Lidé jsou nakrmeni jinými muzikály, které pro ně definují žánr, bohužel špatným směrem. Muzikál nemusí být jen takový, jaký ho prezentují média a masové komerční produkce. Toto je však téma na nekonečné povídání bez možného rozuzlení, zůstaňme tedy u Němcové.

V kostce byla “Němcová!” jedinečným hudebním a emocionálním zážitkem, bohužel ne pro každého. Po ohlášené derniéře se ihned utvořila petice proti zrušení, ale asi nikdo nepředpokládal záchranu díla. O to smutnější je zpráva, že v září končí další muzikál Ta Fantastiky “Dáma s kaméliemi”. Jaké dílo ze zbylého repertoáru přijde na řadu později?! Je toto opravdu konec jediného skutečně alternativního divadla v Praze?

Dobrou zprávou je, že derniéra byla natáčena a měla by vyjít na DVD, stejně tak bylo nahráno CD. Zdali skutečně alespoň jeden nosič vyjde, neví s určitostí nikdo, doufejme však, že alespoň něco tu po “Němcové!” zůstane (kromě vzpomínek). A doufejme také, že se za několik let podaří alespoň na pár představení toto unikátní dílo zpátky přivést na česká jeviště.

Fotografie převzaty z webových stránek divadla Ta Fantastika. Jejich autorem je Pavel Hejný.

“Močohrad” je skvělý satirický muzikál s blbým názvem
“Spring Awakening (Probuzení jara)” – broadwayské kultovní představení v Brně
Hudební scénu MdB energicky rozhýbal Flashdance

Já jsem na Němcové velmi ocenil, že využívala elektronickou hudbu, přes krásný ambientní začátek, pak nastoupil trip-hop, přes house (scéna s prádlem), jungle (ano, jen díky junglovým rytmům jsem přežil hit o Babičce a kytičce), až přes nekompromisní techno. To myslím dost lidí neocenilo a je to škoda, Němcová nebyl rockový muzikál, byl zkrátka hlavně elektronický (a proto taky Noid moc noty nepotřeboval) a už jen za odvahu a hezkou první půlku, nemůžu jít níž než na 50%. Ale v druhé půlce jsem si fakt připadal jak někde na tripu, ta to dílo hodně srazila dolů. V ději jsem se neztrácel, je fakt, že jsem nějaký film o Němcové před lety viděl, ale kdo fakt dával pozor, tak se v tom i přes určitou zmatečnost orientovat dalo, tak úplně depresivní mi to taky nepřišlo, to Svět plný andělů je v tomhle směru silnější. A nosič chci, obzvláště jsem si oblíbil Kamilovu písničku na začátku, škoda, že se s ní nikde neprezentoval. Tu bych si ještě poslechl rád.

Němcová si určitě divadelní pohřeb!! Hudba Vaška Noida byla dobrá, texty taky a že to bylo celý takový depresivní to mi ani nevadilo…možná jsem se v tom místy trochu ztrácel i přestože jsem si před návštěvou něco přečet ale co … přece nemůže 14letej kluk vědet o Boženě Němcový uplně všechno :D.Jinak to CD bych taky bral ale tu písníčku na začátku(Ondro:) bych měl nejradši od obou :D

* Němcová si určitě divadelní pohřeb NEZASLOUŽILA!!

• Bídník

Myslim si, ze Nemcova se uprimne snazila zavest divaka nekam jinam nez pan Lichtenberg, ktery se bohuzel nestydi za to, ze kazi vkus ceskeho publika. Nicmene si nemyslim, ze by byla hudba kvalitni, pusobila na me ac originalne, tak plytce. Ze byly texty naprosto priserne, snad zjistil kazdy, kdo to videl. Predstaveni bylo nesrozumitelne a Lucii Bile jsem neveril ani slovo. Ano, ocenuji, ze se pojusili udelat neco noveho, snad lepsiho, ale bohuzel musim konstatovat ze se jim to nepovedlo. Obcas to bylo tak naivni!! I rezie me zklamala. Zvlaste po Dorianovi, ktery se mi extremne libil.

• F. X. Šalda

Pavlíku, “odbornou kritiku” opravdu nenajdeš na iHned, iDnes, Novinkách a podobných serverech… To, že má někdo možná několikaletou praxi v psaní (povětšinou povrchních) recenzí, sestávajících ze shrnutí děje, obsazení a dvou vět hodnocení ve stylu “líbilo/nelíbilo”, z něj ještě nedělá odborníka. Neber si to prosím jako výčitku vůči sobě, je to míněno jako výčitka vůči současným českým takzvaným recenzentům. Dneska u nás nikdo nepíše opravdové kritiky, a pokud by je někdo psal, žádné noviny ani internetový server by to neotiskl… Je to tristní, ale je to tak. Většina těch lidí má jen velmi povrchní vzdělání a často ani ne divadelní, proto jsou občas schopni napsat pěkné blbosti. Pokud pořádné vzdělání mají, opravdové odborné kritiky stejně nepíšou. Šalda by zaplakal, já se směju nad Tvým pojmenováním “odborných kritiků”:-D

• thenardier

když ono je to těžké,když paní bílá se věnuje karlínu,protože proč nepodojit divadlo se státní finanční podporou a na svůj stánek kašle z výšky…..nedávno jsem byl v tafa pozván na představení černého divadla a bavil jsem se s člověkem,který má s tafa co dočinění..ale prominte,kdo by chodil do divadla,ve kterém občas prý i prší?paní bílá by se měla zamyslet a nesedět jednim zadkem na dvou židlích

• Vladimír Marek

Měl jsem to dílo moc rád. Moc. Návštěvnost byla do posledního představení velmi dobrá a soudím tedy, že zde důvod k derniéře nebyl (Lucka přitáhne diváky i na velmi náročný projekt), ale … ono je to celé mnohem složitější a má to kořeny staré aspoň tři roky zpět. A příběh je to …nechce se mi o tom psát.
    Ale mám radost, že to zde i navzdory prázdninám a dovoleným žije. Jen jsem si odskočil do špitálu, trochu se nechal kuchnout a hle … spousta zajímavých článků k ukrácení dlouhé chvíle při rekonvalescenci :)))
    Ach, Františku Xavere Šaldo, máte pravdu. Naši oficiální recenzenti mají dle mého soudu recenze připraveny ještě před premiérou muzikálů. Nebo muzikál nemají rádi a zvrací již před vstupem do divadelního sálu. Živě si vzpomínám jak kritika zdrbla Excalibur. A já měl během zkoušek pocit, že pisálkové konečně dostanou po čem tolik volají: originalitu a zároveň kosmopolitnost, žádné zbytečné efekty a nabubřelá výprava. Leč není nám patrně dáno hnouti s recenzentskými dinosaury. Mladé mezi sebe nepustí a hrají “já na bráchu, brácha na mě”. Jest zaprděný onen kraj kde recenzenti dávají dobrou noc:)))

• Veronika B.

Především chci moc poděkovat Pavlovi za tenhle článek a hlavně si cením toho, že se po počátečních rozpacích z generálky nenechal odradit, nechal Němcovou! k sobě “přijít” a snažil se dozvědět víc, aby se mu více otevřela.

Já jsem známý zastánce tohoto díla a uchvátilo mě od samého začátku, svoje názory a vyznání jsem už mnohokrát prezentovala na stránkách fanklubu TaFa i na diskuzi divadla, takže nemám chuť tohle dílo znovu rozebírat, nicméně, můj názor je takový, že spojit “kontroverzního” (tedy jak pro koho, pro mě jednoduše geniálního) autora a režiséra Jiřího Pokorného s Lucií Bílou a – jak se ukázalo – nesmírně talentovaným autorem hudby Vaškem Bártou byl odvážný počin, který měl šanci (díky L. Bílé v hlavní roli) na komerční úspěch a zároveň jakousi kultivaci divácké muzikálové obce.

Povrchnost a prznění vkusu národa je mi prostě proti mysli, bohužel, masy jsou snadno manipulovatelné reklamou a nechají se často ovlivnit tím, co se za “kulturu” jen vydává. “Němcová!” byla šance, ale ti, kdo jí dali prostor, nevydrželi až do konce :-( Stejně, jako zůstala nepochopená a svým okolím uvláčená ve své době, zůstává i dnes. Pro její velikost jaksi doba stále nedozrála :-)
    Nedotažená reklama byla prvním varováním, CD mělo vyjít ihned po premiéře!

Kritiky? Napadlo někoho, že se psaly v době, kdy se mnozí snažili Petru Kratochvílovi kvůli sporu s magistrátem dokázat, že nedělá kvalitní divadlo, ale komerci?? Viděla jsem některá představení německých a rakouských divadel v rámci pravidelného festivalu v Praze – vždycky jsem byla naprosto uchvácená tím, co předváděla, totiž moderním pojetím divadla, za kterým naše scény většinou zoufale pokulhávají. Režie Jiřího Pokorného jsou jedny z mála, které toto moderní pojetí se vším všudy opravdu dotáhnou do konce na pražských scénách…

Fakt, že se lidé chtějí bavit, aniž by přemýšleli, je obecný jev, s tím se moc nenadělá. Ale taky když už někdo má to moc, jako Lucie Bílá, totiž, že za ní půjdou fanoušci kamkoliv, a vznikne takový projekt, který je někam posune, pak je jeho předčasné(!!!!!) ukončení prostě prohrou nás všech. Prostě – “Černou stuhu na korunu!”

• Líba

Já kritiky neřeším.:-) Pro zajímavost si je sice přečtu, ale názor na muzikál si dělám sama.:-)

• Martina

Přesně tak. Názor na kritiku si udělá každý sám. Na tento muzikál si myslím se bude hodně dlouho vzpomínat, jelikož byl vyjímečný. A hudba ktetou stvořil tento mladý muž , by se neměla jen tak vytratit. Je moc smutné, že kritici kritizují právě českou velikost jako byla Božena Němcová a její život. Češi kritizují čechy, jak smutné. Tak to bylo, tak to je a lidé by měli vědět jak vyjímečná to byla žena. A to se soubor divadla snažil ukázat. To ,že lidé od toho očekávali estrádu bylo zcela jasné, protože málokdo věděl na co jde. Dejme si ruku na srdce…. . A opravdu velkou poklonu všem zúčastněným… :-)

• Ivet

Němcová… velké dílo v malém divadle. Němcová byl úžasný počin a hrozně mě mrzí, že skončila. Recenze nečtu, mám pocit, jako by se občas cítili špatně novináři, kteří by pouze chválili. Jedno představení je pro ně moc komerční, jiné zase málo. Když jsem Němcovou viděla poprvé, opravdu jsem byla trošku v rozpacích. Ovšem dala jsem jí šanci a na potřetí jsem jí snad i pochopila…:-) V jednom máte pravdu, kdyby hlavní roli nehrála Lucie, těžko bych tomu představení chtěla dát šanci. Ale Lucka hlavní roli hrála a já jsem chtěla pochopit, proč. A pochopila jsem to záhy. Němcová měla své diváky a když pomineme fanklub divadla, tak dost často hlavně proto, že lidé chtěli vidět Lucku. Ale možná právě proto pak byli v rozpacích, protože Lucka zde působila úplně jinak než obvykle, než jak jsou lidé zvyklí. Ale kdo dal Němcové šanci a šel na ní podruhé, většinou se do tohoto díla prostě zamiloval. A už ne pouze kvůli Lucce, ale i díky neuvěřitelným výkonům dalších účinkujících (nemůžu zde nezmínit “astmatický záchvat” Viktora Dyka,úžasný zpěv Kamila Střihavky, Honzu B., který umírání zahrál tak přesvědčivě, že lidé v sále tahali kapesníky i např. Míšu Zemánkovou, která se zhostila hned několika rolí). Němcová měla krásnou hudbu NOIDA a narozdíl od výše napsaného, jsem Lucii její roli věřila. Myslím, že jí opravdu dokonale sedla, a že občas slzy při tom, když umíral Hynek, nebyly ani hrané. Ovšem také chápu, že ne každému se Němcová líbila. Opravdu to bylo jiné představení, které zřejmě předběhlo dobu. I přesto, že Němcová byl krásný muzikál “plný vášní” s dokonalým hereckým obsazením a rolemi šitými namíru, musím říct, že jedna věc Němcovou přeci jen zkazila. A to texty. Mám ráda nadsázku, ovšem textům jako babičko kytičko má… nebo koukneš do trávy a najdeš brouka, jsem nepřišla na chuť nikdy. 1. polovina je zajisté vydařenější než ta druhá., možná depresivnější, ale takový byl život Boženy Němcové… Depresivnost bych tomuto představení nezazlívala, kdo chce na komedii, ať jde na Lásku, kdo chce na show, ať jde na Carmen, kdo chce vidět krásný kostými, nezklame ho Kleopatra, či Dracula. Ale Němcová, ta si divadelní pohřeb nezasloužila. Své fandy měla a věrné. A kdyby měla lepší reklamu, jistě by získala další…
    Děkuji všem, kteří na Němcové pracovali, byli jste prostě báječní… a doufám, že brzy vznikne něco tak krásně “nekomerčního” jako byla Němcová. To představení bylo prostě jiné a v tom byla jeho síla. Každý si totiž utvořil názor – ať už negativní, nebo pozitivní, nikoho Němcová nenechala chladným…

• Veronika B.

Ahoj Ivet :-)
    napsala jsi to krásně. Promiň, jsem se svou potřebou reagovat hrozná (vím to), ale k těm textům o babičce a broukovi: jasně, nadsázka. Pak ještě kýčovitost, kterou z dnešního hlediska pohled na dobu národního obrození, někdy “obrozenou” do morku kosti, vyvolává. A v poslední řadě, může to kopírovat i životní názor, že podstata života je v jeho prostotě. Tyhle tři věci jsem v tom našla já. Ale hlavně je to ta nadsázka nad tím vším, ovšem ta míra, v jaké ji člověk vnímá, je samozřejmě hrozně individuální a křehká, takže chápu, že to s tím oslovením jednotlivců není jednoduché :-))
    Protože mi to představení bylo hluboce vlastní, hrozně mě těší, když čtu, jak tomu někdo dal šanci přesto, že ho to napoprvé tak úplně nevzalo. To fakt hřeje :-)

sice se to Němcové netýká, ale určitě to bude někoho zajímat v Listopadu je derniera Doriana

Neee

• peggy.kaja

Neeee! to mi enmuzou udelat!!!! ja na nej chtela jeste jednou jit:(

No to ja taky ale na dernieru…nevim jestli se dostanu

dostanu :-)..i ty Kájo :-)…..kdyby někoho zajímala situace ohledně CD a DVD Němcové…tak si může přečíst tady: http://www.noid.cz/pokec.php – že by snad na jaře mohla vyjít, ale to bohužel ještě neznamená že vyjde

Kluci, na derniéře Němcový jste asi ještě nenatáčeli že ne?

• HUGO

bohužel ne