„Pomáda“ se s velkým úspěchem vrátila do Prahy

Přemysl Pálek a Nela Pocisková jsou králi držajvu

První muzikálová premiéra sezóny 2012/13 je úspěšně za námi. Jak již z nadpisu tušíte, byla jí dlouho očekávaná legendární „Pomáda“ – první světový muzikál v Divadle Kalich. Navštívili jsme tradičně pro Vás několik představení, viděli téměř všechny alternace a náš verdikt? Čtěte v naší podrobné recenzi celého díla…

Nela Pocisková a Přemysl Pálek

Pomádu“ není třeba dlouze představovat, všichni známe hity jako „Letní láska„, „Parta správná“ nebo „Náš auťák“ a filmovou adaptaci z roku 1987 s Johnem Travoltou a Olivií Newton-John je hřích alespoň jednou nevidět. Historie muzikálu sahá však ještě dále, do roku 1971, kdy v Chicagu proběhlo první veřejné představení. O rok později se již hrálo na slavné Broadwayi, a to celých 8 let, během kterých se odehrálo přes 3 300 repríz. Následovalo samozřejmě mnoho mezinárodních produkcí a „Pomáda“ se stala celosvětovým hitem. Čeští diváci se s „Pomádou“ mohli setkat roku 2001, kdy se uváděla v GoJa Music Hall. Nyní se díky snahám producenta Michala Kocourka v rámci oslav 40. výročí uvedení na Broadwayi vrací do Prahy, a to na komorní scénu Divadla Kalich. Tam měla slavnostní premiéru 6. září 2012.

„Pomáda“ patří k divácky oblíbeným titulům, a to především díky energickým písním, lehkému nenáročnému ději a celkově pozitivní energii, kterou přímo sálá. Ani inscenace Jána Ďurovčíka není výjimkou a zručně využívá intimnější atmosféru Kalichu k ještě lepšímu předání energie. O tu jde v „Pomádě“ především, neřeší žádné hluboké problémy, ale nahlíží na jednu obyčejnou střední školu a její ještě obyčejnější žáky, kteří řeší (jak jinak) první lásky, užívají si prvních mejdanů a také dychtí po prvních sexuálních zážitcích.

Letní láska

Hudební čísla jsou zpracována, dle očekávání, na 100%. Ďurovčík skvěle dokázal vypíchnout ty pravé okamžiky jednotlivých písní, podpořit je bravurní (a náročnou) choreografií, okořenit humorem či efektně zaranžovat za pomocí dynamického light designu. Nejpovedenější jsou davové scény s dokonale sladěnou choreografií, jako například „Šejkuj„, „Parta správná“ nebo „Jedině ty„. Výborné je také zpracování „Krále Džajvu“ s excelentní choreografií tance Dannyho a Sandy, ani proslulá „Letní láska“ diváky nezklame, právě naopak na úvod pozitivně naladí.

Sólovky se zdají oproti propracovaným sborovým scénám lehce chudší, ale i ony si našly v „Pomádě“ své místo, především „Ještě horší věci jsou“ a „Já jsem víc než říkají„, které dokáží z diváka dostat alespoň krapet emocí. Největší show na diváky čeká při hitovce „Náš auťák„, která však svou přeplácaností a zbytečnou snahou o originalitu potvrzuje známé rčení, že méně někdy znamená více. Slabším článkem inscenace jsou také činoherní části, které jsou často delší, než prázdný děj vyžaduje. Herci se to snaží zachránit humorem, který hraničí s přehráváním, ale většinou vkusně a k prospěchu věci. Jisté zkrácení, například jedné z prvních scén v pokoji Marty, byl však neuškodilo. Muzikál má i se závěrečnou medley hitů 3 hodiny, a to je na odpočinkový titul bez nosného děje poněkud mnoho.

Tomáš Savka a jeho Auťák

„Pomádu“ v malém prostoru dobře zvládl výtvarník scény Martin Černý, který ji stylizoval do obřího gramofonu. Zklamalo nás ale,že je nápad s gramofonem využit jen v jedné scéně, a to hned na začátku (kde je kvůli němu připsaný dialog, čímž se tato inscenace odlišuje od všech světových). Důležité ovšem je, že oproti předchozím dvěma titulům se minimalizovaly přestavby mezi scénami a dělají se většinou za pochodu. Nápad udělat těch několik přestaveb za osvětleného hlediště se však neujal a připravte se na pár perných minut oslnění. Scénografii vhodně doplňují barevné stylové kostýmy Zuzany Strakové, jediným úletem jsou svítící vesty u „Auťáku“.

Pojďme se podívat na skutečné hrdiny inscenace, a to účinkující. Ján Ďurovčík opět z každého člena obsazení tahá naprosté maximum, všichni tančí jako o život a propocená trička v závěru představení jsou toho důkazem. Kromě dvou čestných výjimek jsme v akci viděli všechny účinkující a s čistým svědomím lze prohlásit, že nikdo není slabým článkem. Ať navštívíte „Pomádu“ v jakýkoliv den, vždy dostanete stejně kvalitní porci zábavy a zhlédnete stejně profesionální výkony. Nebudeme tedy vyslovovat, která alternace je lepší, ale porovnáme klady jednotlivých umělců…

V kině jsem zůstal, v autě jen sám...

Neodolatelného svůdníka žen Dannyho Zuka ztvárnil na premiéře Přemysl Pálek, pro kterého to byla první velká muzikálová role. Navzdory tomuto faktu se jí zhostil bravurně, skvěle zúročil předchozí taneční zkušenosti a jeho Danny je po pohybové stránce excelentní. Den poté se divákům představil Roman Tomeš, který díky průpravě z „Osmého světadílu“ působí více jistě a suverénně, především v pěveckém projevu, a do role vkládá více humoru než Přemysl. Oba si získali své diváky, srdce žen vždy zaplesalo a naše muzikálové srdce nad jejich výkony také.

V jejich dámských protějšcích Sandy se alternují Nela Pocisková a Kateřina Steinerová. Nela Pocisková velice zapracovala na svém slovenském přízvuku a jeviště ovládá značnými divadelními zkušenostmi. Hlasový projev při sólovce „Jsem víc než říkají“ je mimořádný a taneční sóla zvládá s přehledem. Kateřina Steinerová působí na první pohled více jako Sandy, je plachá a nezkažená, přesto to dokáže v závěru pořádně rozjet. Pěvecky i tanečně je samozřejmě také vynikající. Stejně jako dámy pokukovaly po Dannym, i mužští diváci si přišly na své. Tleskáme!

V hlavních rolích Dannyho a Sandy dále účinkují Jan Kříž a Veronika Gidová, které jsme viděli až po vydání recenze. Hodnocení jejich výkonů a porovnání s kolegy můžete číst v samostatné recenzi.

V roli Kenickieho se alternují Tomáš Savka a Petr Novotný. Tomáš vládne jevišti hlasem, Petr zase lepším tanečním výkonem a přirozenějším dojmem. Jejich milou, rebelku Rizzo, ztvárňují již ostřílené muzikálové herečky Michaela Doubravová a Markéta Procházková. Michaela je rozenou vůdkyní party a působí suverénně, autoritativně, zatímco Markéta se drží více stranou a hraje spíše na ironickou notu. Obě představitelky naplno rozjedou svůj potenciál při své závěrečné sólovce „Ještě horší věci jsou„, kde nás přesvědčily, že patří mezi největší talenty naší muzikálové scény.

Kapitolou samou o sobě je komediální role Vince Fontaina, kterého bravurně ztvárňuje Jan Kříž. V kombinaci jeho, pro nás dosud lehce utajovaného, komediálního talentu a crazy kostýmu, je tato role největším osvěžením mezi písněmi. Kříž má propracovanou každou repliku a dokázal, že umí i vhodně zaimprovizovat. Kdyby takto vypadaly všechny komické postavy v muzikálech, vítali bychom je s otevřenou náručí. Alternace Zbyňka Frice je taktéž dobrá, našel si komická místa v jiných momentech než kolega a méně pracuje s gesty a hlasem. Honzu však předčil v přidružené roličce trenéra roztleskávaček, kde je skutečně nádherně úlisný. Oba pánové pak s přehledem zvládli i svou píseň „Král džajvu„, kde využili bohaté zkušenosti a dobře skloubili zpěv i tanec v rychlém rytmu.

Rizzo Míša Doubravová

Roztomilého klučinu Doodyho dle očekávání dobře ztvárnil Tomáš Löbl, role je přesně v jeho hereckém i pěveckém rejstříku. Překvapením však byl David Gránský, který i s minimem divadelních zkušeností dosáhl na profesionální úroveň projevu, byl přirozený a působil, jako kdyby byl na jevišti doma. Jako šáhlá Frenchie exceluje Marie Blahynková, která svůj komediální talent poodhalila již v „Robinu Hoodovi“, zde ho ukázala již v plné kráse. Stejně dobře Frenchie zvládla také kolegyně Nina Horáková, kterou jsme na jevišti viděli poprvé a doufáme, že ne naposledy.

V roli jedlíka Rogera, alias Kejty, se alternují Michal Pleskot a Juraj Bernáth. O komických vlohách nás již přesvědčovat nemuseli, překvapivě dobře se vypořádali se zpěvem a tancem. Jedinou výtkou v tomto případě by mohl být věk obou herců, na první pohled do party středoškoláků příliš nezapadli. Jejich rozežranou kamarádku Jane rovnocenně ztvárnily Ivana Korolová a debutující Kateřina Herčíková. Oběma bychom dobrovolně odevzdali své zelí…

I Rizzo může být tou nevinnou Sandrou Dee

Také Veronika Veselá a Veronika Bošjaková podávají vyrovnaný výkon v roli rázné Marty, stejně tak obě alternace Sonnyho Petr Šudoma a Peter Veslár. Pozornost na sebe strhne ambiciózní Patty v podání Kateřiny Šildové i Charlotte Doubravové, obě jsou skvělé. V miniroličce Eugena můžete vidět Martina Bačkovského a Jana Tenkráta, který je o fousek vtipnější a šprťáčtější. Ze sólových partů zbývá přísná sexy ředitelka, ve které nás oslnila Lucie Novotná, ale ani Gloria Fricová nezůstala pozadu. Více náš ovšem Gloria bavila jako svůdná tanečnice ChaCha Di Gregorio, ve které je skutečně ďábelská. Alternuje jí taktéž dobrá Adéla Hájková.

Zbývá se pak poklonit zbytku company za jejich dech beroucí výkony. Osobně smekám před každým, kdo dokáže na jevišti utančit 3-hodinový titul v takovém nasazení. Jmenovitě tedy celá company – Zuzana Herenyiová alt. Simona Machovičová, Linda Huňáčková alt. Linda Rozenská (+ ženský swing Kristina Kohoutová), Michal Černý alt. Tomáš Sloupský, Peter Dolinajec alt. Václav Procházka, David Maule alt. Jiří Minařík (+ pánský swing Ondřej Sochůrek). Gratulujeme.

Na úplný závěr si necháváme hvězdnou hostovací roli Anděla strážného, kterého na premiéře za nadšených ovací publika ztvárnil Kamil Střihavka svým jedinečným ležérním komediálním stylem. Pěvecky se pro něj v netradiční poloze také neztratil. Druhý den jsme měli možnost vidět Pavla Vítka, který nezanechal žádný výrazný dojem, píseň odzpíval ve své standardní kvalitě, ale celkovému diváckému dojmu jeho výkon příliš nepřidal. Nejlépe pak jako Anděl působil Jan Kříž (pokud v daný den nikdo nehostuje, Anděla zpívá představitel Vince Fontaina), který Anděla vystřihl s největší muzikálovou profesionalitou a jistotou.

Anděl Kamil Střihavka

„Pomádu“ v Divadle Kalich lze tedy jednoznačně doporučit. Čekají na vás známé písně, skvělá zábava a pozitivní energie, to vše v nadprůměrné režii a zcela excelentní choreografii Jána Ďurovčíka. A především již po několikáté Kalich dokazuje, že disponuje nejlepší muzikálovým souborem v Praze, jejichž umělecké kvality a nasazení je neuvěřitelné. Detaily ke zlepšení by se samozřejmě našly, ale „Pomáda“ byla a vždy bude především o zábavě. A tu jsme dostali v plné míře. Dejte si tedy pomádu do vlasů a vyrazte do Kalichu, protože sranda musí být, i když hoří byt!

PS: Varujeme, že „Pomáda“ může být návyková! :)

Vstupenky na muzikál „Pomáda“ zakoupíte exkluzivně v síti TICKET ART.

Je slejvák a Sandy nemůže na svůj maturitní ples