MADAGASKAR odpremiéroval v Praze, s králem Jelimánem trsala celá aréna

7. října 2017 v Praze odstartovalo premiérové české turné muzikálového dobrodružství Madagaskar na motivy oblíbeného animovaného filmu z roku 2005. Redakce Musical.cz byla samozřejmě u toho a i když show cílí hlavně na nejmenší diváky, nemohli jsme si nechat ujít příběh zebry, lva, žirafy, hrošice, tučňáků i lemura, co tak rád trsá.

Animovaný film Madagascar od studia Dreamworks měl premiéru v roce 2005. Kritici sice nejásali, ale rozhodující jsou tržby. Vznikla dvě pokračování, v současné době se plánuje čtvrté, které by mělo mít premiéru v roce 2018. Vlastního seriálu (i filmu) se dočkali tučňáci, lemuři, vznikla i celá řada krátkých filmů i videoher na motivy originálního příběhu. Studio DreamWorks navíc zaznamenalo velký úspěch při převedení filmu Shrek do muzikálové podoby, takže se i Madagaskar byl převeden na jeviště.

"Kámoši nejlepčejší"

“Kámoši nejlepčejší”

Příběh muzikálu má podobný základ, jako ten filmový. Zebra Marty je po deseti letech v ZOO poněkud deprimovaná a chtěla by zažít pořádnou divočinu. Když ze ZOO s vidinou mrazivé Antarktidy uteče parta tučňáků, i Marty se rozhodne následovat svůj sen. Tento hloupý nápad mu chtějí rozmluvit jeho kamarádi: Lev Alex, hrošice Glorie a žirafa Melman a vydávají se za ním. Zvířecí skupina shodou okolností dopluje na Madagaskar, kde narazí na lemuřího krále Jelimána, který si libuje v pořádání tanečních party. Všichni se ale bojí fos, nebezpečných šelem, které žijí právě jen na Madagaskaru. Až v divočině ovšem masožravý a vyhladovělý Alex zjistí, že začíná svoje býložravé přátele vnímat jako potravu. Vše samozřejmě dobře dopadne a zůstává ponaučení, že všichni mohou být kamarádi, i když jsme každý úplně jiný, a že se mohou sny splnit.

Madagaskar – muzikálové dobrodružství poskytuje na základě licence společnost Music Theatre International. V podstatě každá produkce, profesionální i amatérská, ji může zakoupit a s představením naložit po svém. Neexistuje žádný originál, podle kterého by se měli kupující licence řídit, jen řada různých zpracování. Uvádějí se nejen jako turné v halách a divadlech, ale také v zábavních parcích a ve školách. Madagaskar hrají jak dospělí, tak i děti. Takových muzikálových verzí kreslených filmů existuje celá řada, jejich hlavním cílem je být co nejkratší a dostatečně pochopitelné pro dětské diváky.

Známá parta zvířátek z pohádky Madagaskar

Spolu s licencí produkce kupuje samozřejmě hudbu a texty. Pro film napsal hudbu Hans Zimmer, písně přímo pro jevištní verzi napsalo duo oceněné několika cenami Grammy George Noriega a Joel Someillan, do češtiny přeložil texty i písně Adam Novák. Největší hit je samozřejmě song krále Jelimána “Já tak rád trsám” v originále “I Like to Move It”, kterou původně nazpívalo duo Reel 2 Real. Taneční odrhovačka je z roku 1994 a trsá se na ni snad na každé oldies diskotéce, v podání krále Jelimána i díky filmu trochu zlidověla a pokud se vám zdála krátká, tak v muzikálu si ji užijte ještě víc a k uspokojení nadšených dětí zazní hned 2x.

Další písně jsou již původní, ty nejvýraznější má lev Alex, v hlavě vám díky ztvárnění na jevišti jistě utkví v hlavě balada o steaku. Texty samozřejmě cílí na dětské publikum, rýmují se a jsou snadno zapamatovatelné. Na druhou stranu nejsou původní písně ničím zvláštní, takže si je jistě užijete během show, ale hned po skončení na ně zapomenete. Naopak tu o trsání si budete broukat dalších pár hodin.

Lev Alex chce steak

Lev Alex chce steak

Scénář muzikálu napsal Kevin Del Aguila. Na jevišti se ovšem mluví méně než ve filmu, i když si scénář pár dialogů vypůjčil. Nečekejte nějaký jiný děj nebo zvraty, je logické, že pokud z filmu show vychází, bude používat i stejné vtipy. Pokud jste zvyklí na dabing, tak na něj zapomeňte, protože Adam Novák si přeložil scénář po svém. Jednou padne hláška o rasismu a je i zmíněn mluvčí českého prezidenta. To jsou jediné narážky pro dospělé, které tam najdete. Jinak se žádné další odkazy nekonají, takže jde skutečně o průzračně čistou zábavu pro nejmenší muzikálové nadšence.

Co se týče zpracování muzikálu po stránce technické a vizuální – řekneme to na rovinu – Pokud půjdete na obří světelnou a pyrotechnickou show se stovkou tanečníků a akrobatů, s mega kulisami, odejdete zklamáni. České uvedení stojí hlavně na pěveckých a hereckých výkonech kvalitního obsazení.

Důležité jsou samozřejmě kostýmy, které navrhla spolu se scénografií Michaela Horáčková Hořejší a rozhodně na jevišti neuvidíte ty, co na propagačních plakátech. Hlavní protagonisté nezpívají pod pódiem, nebo ze záznamu, jak bylo k vidění u některých muzikálových show na ledě, ale všichni mají teplé kožešiny a náročný make-up přímo na sobě a musí v něm zvládat zpěv a choreografii. Scénu tvoří pouze pohyblivé skluzavky a dvě palmy, které později slouží jako taneční tyče. Vše ostatní se dohání nenápadnou projekcí.

Úvodní scéna v newyorské zoo

Úvodní scéna v newyorské zoo

Nejdůležitějším složkou je choreografie Petry Parvoničové, která je zároveň režisérkou muzikálu. Celá company je perfektně sehraná, tím, že na jevišti není příliš mnoho lidí, nevzniká nepřehledný chaos. Občas se stepuje, skáče na trampolínách, chodí na chůdách. Tyto věci se mohou zdát divákovi naprosto normální, ale pro účinkující jsou náročné, zvláště pokud mají po nebo i během skákání na trampolíně zpívat. Na druhou stranu je třeba si položit otázku, zda toto stačí pro uvádění ve velkých sportovních halách. I když celé představení působí velmi uceleně, domníváme se, že by Magadaskar lépe vyniknul na menším divadelním jevišti. Ostatně i v zahraničí se uvádí podobné show v divadlech.

Největším kladem muzikálového dobrodružství je výborné obsazení a na všech je vidět, že si představení náramně užívají. Výkony se dají pouze chválit, navíc k přihlédnutím k faktu, že účinkující musí vydržet v chlupatých kostýmech a náročném make-upu. A ano – nebojíme se použít tuto větu – všichni jsou neuvěřitelně roztomilí.

Roman Tomeš zahání fosy

Roman Tomeš zahání fosy

Petr Ryšavý je na našem muzikálovém nebi malá hvězdička, které bychom přáli, aby dostala příležitost zazářit jasněji. Ryšavý je všestranný talent s krásným, čistým hlasem, jako zebra Marty předvede i povedené stepařské číslo. Hlavní hrdina by měl být sympatický, a to Ryšavý bezpochyby splňuje. Snad ho uvidíme i v dalších, po všech stránkách náročnějších rolích.

Lev je hvězda newyorské ZOO a jeho představitel Roman Tomeš je hvězdou českých muzikálů, kterému role sedí pěvecky i herecky. Tomeš si tak může do svého rejstříku připsat další roli, ve které mu nelze nic vytknout a jeho lva si okamžitě zamilujete.

Nelehký úkol má Tomáš Smička v roli žirafy, protože celé představení stráví na chůdách a ještě v nich absolvuje i veškerá taneční čísla. Co zvládá company na vlastních nohách, musí on zvládat na chůdách, a to mu nečiní žádný problém. Že je Smička skvělý tanečník, víme, o to víc nás bavil jako hypochondrií trpící Melman. Smička si pohrával i s takovými detaily, kdy si s někým plácnul a pak předstíral, že ho bolí… kopýtko.

U Michaely Noskové trochu zamrzí, že nemá jako hrošice Glorie větší pěvecký prostor, ale i ona do ústřední čtveřice skvěle zapadá a odvádí výborný výkon a holčičky budou její sukýnku milovat.

Hvězdnou celého představení, a to nejen kvůli hitu, na který všichni čekají, je Václav Noid Bárta jako král Jelimán. Pokud je na všech vidět radost z účinkování, tak z Bárty nadšení a energie přímo čiší. Na komediální role má rozhodně talent a měl by se jich držet víc, než těch vážných. Song Já tak rád trsám je v Bártově podání samozřejmě vrcholem muzikálu, o čemž svědčí i nadšené trsání dětí během přídavku.

Václav Noid Bárta rád trsá

Václav Noid Bárta rád trsá

Noidovu královsky vtipnou auru podtrhuje Zdeněk Rohlíček jako lemur Maurice, který záměrně znuděně mluví s moravským přízvukem (podobný měl i ve filmu), a vysvětluje dětem zákony matky přírody.

Skupinu vojensky (ne)organizovaných tučňáků ztvárnil Petr Kutheil (Náčelník), Aneta Poláchová (Rico), Richard Pekárek (Kowalski) a Jan Fanta (Vojín). Tučňáci se buď fackují nebo navzájem peskují, vyskytuje se mezi nimi divácky vděčný zpožděný jedinec, takže pro děti to bude jistě zábavný prvek, co navíc tančí a stepuje.

Tučňáci

Tučňáci

V dalších rolích vystoupili v Praze Viktorie Tandlerová (malý lemur Mort), Ilona Maňasová jako reportérka, dále v menších úlohách Filip Hořejš, Štěpán Piller, Jakub Hliněnský nebo Martin Hubeňák.

Madagaskar muzikálové dobrodružství je nenáročná zábava s naší muzikálovou špičkou, oděnou do roztomilých kostýmů, která i přes zdánlivou jednoduchost podává výborné výkony. Show je skromná a někdo se možná neubrání pocitu, že by jí více slušel menší prostor, než rozlehlé sportovní haly. Nicméně děti budou nadšeně trsat, nebudou ochuzení o interakci se zvířátky a rodiče se díky krátké stopáži nestihnou nudit.

Madagaskar se dále představí v 9 městech České a Slovenské republiky, vstupenky zakoupíte v síti TICKET ART.

Velké finále

Velké finále

Další termíny představení

14.10. BRNO, DRFG Arena
21.10. ČESKÉ BUDĚJOVICE, Budvar Aréna
28.10. ZLÍN, Zimní stadion Luďka Čajky
4.11. PARDUBICE, Tipsport arena
11.11. OSTRAVA, OSTRAVAR ARÉNA
24.11. KOŠICE, Steel Aréna
26.11. BRATISLAVA, Zimný štadión Ondreja Nepelu
2.12. CHOMUTOV, SD Aréna
9.12. PLZEŇ, Home Monitoring Aréna

Ilona Maňasová jako reportérka Dobromila

Zdeněk Rohlíček skvěle sekunduje Noidovi

Přípitek na závěr muzikálového dobrodružství

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Petr MarekDalší publikování fotografií bez svolení autora je přísně zakázáno. Pro více informací a svolení k publikování pište na email redakce@musical.cz.

Aleš Slanina excelentně absolvoval v muzikálu “Mozart!” (+ exluzivní video)
RECENZE: Into The Woods aneb šťastně do smrti a co bylo dál
Na “Ještěry” v Klicperově divadle nepotřebujete geny Thálie…