Recenze: “Les Misérables – Bídníci” se vrátili do Prahy

Ve dnech 1. a 2. března 2012 se v GoJa Music Hall na pražském Výstavišti konaly slavnostní premiéry nejúspěšnějšího světového muzikálu “Les Misérables – Bídníci“, který se sem po několika letech vrací s novou orchestrací a obsazením. Povedlo se (staro)nové inscenaci zopakovat triumfální a umělecky velice kvalitní předchozí uvedení? Odpoví na to naše recenze z obou premiér…

Muzikál “Les Misérables” je zbytečné dlouze představovat, téměř každý, kdo přišel do styku s hudebním divadlem o “Bídnících” minimálně zaslechl. Jedná se o jedno z nejznámějších světových děl, držící rekord nejdéle uváděného muzikálu na světě (v Londýně se nyní uvádí 26. rokem). Tentokrát vynecháme popisování dlouhé a bohaté historie a pojďme se přenést rovnou do Prahy roku 2012.

Barikády

Muzikál je adaptací slavné stejnojmenné knihy éry francouzského romantismu z pera Victora Huga. Ve třech hodinách zachovává to nejdůležitější z rozsáhlého díla, nedochází k tristnímu zjednodušování, přitom i přes velké množství postav zůstává děj pro diváka přehledný a poutavý po celou jeho délku. Originální libreto francouzských autorů Alaina Boublila a Jean-Marca Natela v úpravě Angličana Herberta Kretzmera skutečně patří ke světovým skvostům a přebásnění Zdeňka Borovce je nejen legendární, ale také geniální. Promyšlené textové motivy, které se prolínají celým dějem (“chceš(m) bejt” nebo “kéž spí(m) snáz”), originální nevykonstruované rýmy a zpěvnost patří k hlavním přednostem Borovcova překladu, kterému skutečně nemůžeme nic vytknout. Promyšlené je také udržování jazyka daných vrstev – zloději mají jiné výrazové prostředky než bouřící se studenti (což je v českých libretech často přehlíženo).

Hudba Claude-Michel Schönberga je pak ten pravý důvod, proč jsou “Bídníci” nejúspěšnějším světovým muzikálem. Nádherné árie, monumentální sborové scény, hudební motivy jemně prolínající se celým dílem, které objevujete s každým dalším poslechem… V GoJe se hraje v nové úpravě, která spočívá v první řadě ve zcela nové orchestraci a také jemnému zkrácení díla. Nové hudební nastudování je na první poslech více komorní a klade na zpěváky ještě větší nároky. V mnoha místech jsou změny k dobrému a podtrhují dramatičnost/intimnost dané scény, v několika místech si však fanoušci původní verze mohou říci, že to před lety znělo lépe. Z celkového pohledu je ale nová orchestrace rozhodně pozitivním krokem a dílo získalo modernější dojem. Zkrácení díla není nijak dramatické, pokud neznáte původní “Bídníky” opravdu dobře, ani ho nepostřehnete (například Valjean u utrženého vozu zpívá značně kratší text). Více však můžete postřehnout rychlejší tempo písní, menší významové pauzy a celkově svižnější průběh některých pasáží.

Kateřina Brožová jako Fantine

Bohužel pro Schönbergovu hudbu se v GoJe do premiér nepodařilo vyladit zvuk do ideální podoby, především začátek představení zní opravdu špatně. Hudba je příliš tichá a schází ji ona údernost, která je pro “Bídníky” typická. O pozdním vytahování portů se raději nebudeme příliš zmiňovat a jen doufat, že v tuto dobu je již vše v pořádku. “Bídníci” se samozřejmě hrají s živým orchestrem, ale jsou důkazem, že jen přítomnost živých muzikantů není zárukou kvality. “Les Misérables” jsou hudebně náročným dílem, které by měli hrát špičkoví muzikanti, orchestr pražských “Bídníků” však ani na jedné premiéře o své dokonalosti nepřesvědčil.

Režijní koncepce Petra Novotného zůstala od posledního uvedení téměř beze změn. Ve spojení s výtvarníkem scény Mihailem Tchernaevem se mu podařilo vytvořit působivou velkolepou inscenaci, která na první pohled konkuruje té originální londýnské. Na druhý, kritičtější pohled se dá najít mnoho detailů, které by potřebovaly odladit. Jedná se především o scénické záležitosti – technici se volně pohybují po jevišti (i v kuželech světla) a vesele stěhují kulisy, které nepatří k nejtišším (ano, mluvíme o mřížích, které slyšíme ještě několik minut po jejich odjezdu). Novinkou je také využívání projekčního plátna k zásadním přestavbám, koho však napadlo, že se plátno začne spouštět do vrcholných okamžiků nejvypjatějších scén?! Skutečně velice rušivý moment, který nemá opodstatnění. Nadměrné je také využívání dýmu. Když se dají tyto a další detaily dohromady, tak divadelní fajnšmekry, kteří jdou na inzerovaný “nejlepší muzikál na světě a v Praze”, mohou pěkně otrávit. Stejně působivé zůstávají kostýmy Lucie Loosové a povedl se také light design Petra Novotného a Davida Moravce.

Jaromír Adamec a David Uličník

Pořád by se světovost dala zachránit, a to excelentními výkony. I tady však musíme v mnoha případech povzdechnout (spíše postesknout) nad výběrem a zavzpomínat na staré dobré časy, kdy byli “Bídníci” obsazení prakticky bezchybně. Pojďme ale postupně…

Hlavní roli Jeana Valjeana ztvárnil na obou premiérách David Uličník, který v roli exceloval již v roce 2003. Pěvecky je jeho projev vynikající, nádherný sytý čistý hlas, který vrcholí v písni “Otčenáš“, která je v Uličníkově podání rozhodně nejsilnějším momentem celého představení. Herecky však zažil Uličník lepší časy a ne všechny pasáže jsou uvěřitelné. Emoce vkládá především do hlasu, přičemž výraz ve tváři zůstává mnoho scén stejný. I přesto je kvalitním představitelem této role, který nezklame.

V roli inspektora Javerta září Josef Štágr, který je absolutně bezchybný. Výborný hlasový i herecký projev, znatelný vývoj postavy i nutné autoritativní charismatické vystupování. To vše obsahuje Štágrův projev. Zkrátka: “Bravo!“. Na první premiéře jsme mohli zhlédnout Daniela Hůlku, jehož výkon byl značně rozpačitý. Mnoho přeřeků a nesrozumitelnost slov střídaly pěvecky dobré pasáže (“Tam ve hvězdách“). Svojí roli však završil topornou “Sebevraždou“, díky čemuž zůstal dojem z jeho výkonu spíše negativní.

Studentská revoluce

Život tragické Fantiny opět skvěle ztvárnila Kateřina Brožová, která je excelentní především herecky a uvěříte ji každý moment. Pěvecky roli podává značně odlišným způsobem než většina světových kolegyň, ale právě to je na její “Knížce snů” kouzelné. Tam, kde jiní rozbalují silný hlas, Brožová citlivě zpívá o svém osudu. Druhou osudovou tragickou roli Eponine na obou premiérách ztvárnila Vlaďka Skalová, pro kterou to je první velká muzikálová role. A hned velice povedená! Herecky i pěvecky je výborná, občas je vidět lehká nejistota, která však rychle zmizí a bude po boku Magdy Malé další vynikající Eponinou.

Role studenta Maria na 1. premiéře s sebou přinesla skutečně tristní výkon Pavla Vítka. Zde udělali chybu především producenti v jeho obsazení, protože 49letý Vítek se na roli studenta na první pohled nehodí. O špatně padnoucím kostýmu a hlasových selháních radši ani nemluvě. Marius je nádherná role, u které chápeme, že se těžko opouští, ovšem každý umělec by měl znát své hranice a v tomto případě bylo moudřejší přenechat roli mladším kolegům. Protože Tomáš Löbl na druhé premiéře jasně přesvědčil, že Marius je právě o mládí, mladém sytém hlasu a nevinném vzhledu. Opravdu výborný výkon, kterému není co vytknout.

U Cosetty Terezy Mátlové jsme čekali podobné dojmy, jako u pana Vítka, ale ty se překvapivě nedostavily. Stále vypadá jako mladá nevinná naivní dívka a stále roli s přehledem odzpívá. Alternace Tereza Vágnerová však překvapila ještě více a svou zkušenou kolegyni strčila hravě do kapsy. S Löblem tvořili skutečně skvělý mladý milenecký pár, který věkově i typově odpovídá Hugově předloze.

Michal Skořepa

Enjolrase ztvárnil Michal Skořepa, který se pro nás stal největším překvapením obnovených “Bídníků”. Velice zajímavý a čistý hlasový projev, spojený s charismatickým herectvím, které vás strhne do víru studentské revoluce. Pokud by někdo ze současného obsazení mohl odjet do Londýna a zpívat s tamějšími zpěváky, byl by to právě Skořepa.

Jako manželé Thénardierovi se na první premiéře představili Monika Absolonová a Filip Čapka, na druhé Marta Jandová a Jan Urban. Všichni čtyři předvedli skvělé výkony, ke kterým není v podstatě co dodat. Ze zcela subjektivního pohledu bychom však vyzdvihli Čapku a Jandovou, a to především za preciznější a hravější herecké pojetí.

Velkou roli hraje v “Bídnících” také company, a to především její pánská část. Zde bohužel došlo k několika přehmatům a byli obsazení lidé, kteří se nikdy nezúčastnili velké profesionální muzikálové produkce, a na jejich výkonech se to samozřejmě odrazilo. Pěvecká nejistota by nebyla takovým problémem, jako spíše křečovitý či nijaký herecký výraz, se kterým bojují téměř všichni (i v dámské company). Děkujeme alespoň za tři zářivé výjimky – Jaromíra Adamce, Robina Puškáše a Michala Šebka, kteří s přehledem zvládli zpěv i herectví. Zmínit také musíme dětské role, které jsou obsazeny velice dobře, nejvíce nás zaujal Gavroche Tomáš Ringel, který byl výraznější než mnoho jeho dospělých zkušených kolegů.

Marta Jandová jako paní Thénardier

V Praze se tedy usadil nejlepší světový muzikál, který díky českým neduhům zůstal někde na půli cesty. Bohužel nestačí pouze na billboardy napsat “nejúspěšnější světový muzikál”, musí se také vynaložit obrovská snaha, aby se této pověsti dostálo. Zde se to bohužel plně nepodařilo, několik vyloženě špatných výkonů střídá zase několik výborných výkonů. Hudba i přes zvukové problémy je geniální, stejně tak přebásnění pana Borovce.

Samozřejmě, “Bídníci” jsou lepší než většina současné pražské produkce a rozhodně stojí za vidění (zvláště, pokud jste tento světový skvost ještě neviděli), ale ambice produkce měly být mnohem vyšší a přípravy evidentně intenzivnější. Jděte se přesvědčit sami. Pokud chcete vidět “Bídníky” v preciznější úpravě, zajeďte si do Brna. Pokud chcete vidět skutečné “Les Misérables”, zaleťte si do Londýna.

Autor článku s nadšením viděl cirka deset repríz prvního uvedení Bídníků v GoJe, se střídmým odstupem dvě představení v Městském divadle Brno a dvakrát navštívil londýnskou originální inscenaci.

Autorkou ilustračních fotografií ze současné inscenace je Michaela Feuereislová, www.bidnici.cz.

Filmové muzikály
“Les Misérables – Bídníci” konečně muzikálově ožívají na filmovém plátně
“Děti ráje” přivítaly svého 200.000 návštěvníka!
Montekové a Kapuleti spolu opět bojují na Hluboké
  • Lída

Mně se povedlo zcela náhodou /darované vstupenky/ vidět dvě červnová představení. 1.6 a teď v sobotu a musím říct, že rozdíl obrovský, doopravdy záleží na obsazení. Stejně jako Abigail, tak i mě se buď líbí a nebo jsem zhnusená Cosettou, měla jsem Hedviku Tůmovou,která byla doslova fantastická. Krásně zpívala a je to nádherná dívka (to se někdo má) a na druhou stranu Tereza Mátlová, která vyloženě nedobře zpívala a navíc se tak prapodivně kroutila a culila (asi se snažila dělat mladou Cosette). Souhlas s Abigail…toto už doopravdy NE!
    Ohromila mě malá zpěvačka Tereza Neradová, která exelentně zpívá a navíc dle mého názoru podává nejlepší HERECKÉ výkony ze všech, jelikož stoprocentně věrohodně hraje KLUKA Gavroche. Malá Cosette mi naproti tomu přišla dost slabá,ale jméno nevím, neboť se mi ty holčičky pletou. A moje nej na závěr? JAN URBAN!!!! Ten je prostě dokonalýýýý!!!!!

• milanzitka

14. září se chystá speciální představení na zahájení sezony, kdy se v rolích vystřídají všichni sólisté.

Ke stávajícímu obsazení se navíc přidávají dva noví bídníci: Petr Gazdík a Gabriela Partyšová

• Julie

Partyšová? Ona jako bude hrát?

• Nick

Proboha jakou roli? :D

• Lucie

Viděla bych to nejspíše na Thénardierovou…

• Frank

Tak to jsem velmi zvědav.

• Julie

Partyšová bude Eponina .. je to na novinkách. Nevím, nějak z toho nemám radost, ale tak nebudeme ji podceňovat ..

nevím, kam to napsat, tak píšu sem, i když trochu mimo téma. Slyšel jsem, že má být Alenka v říši divů. Nevíte o tom někdo něco? Že by to byla ta od Franka Wildhorna? a kde? Bídníci asi jen tak neskončí a v Karlíně bude Aida?

• Jana

Zdeněk : myslím,že spíš než Alenky se tady dočkáme od F.Wildhorna Cyrana. Psal to i na svém facebooku,že by se měl Cyrano v ČR objevit :)

• Ondřej Drobil

Dobrý den jen se chci zeptat jestli je v divadle možnost zakoupit si původní cd z roku 2003-2004 nebo jsetli někdo neví, kde ho sehnat? Děkuji

Ondřej Drobil: Ano, v GoJe je ještě 3CD k zakoupení, viděl jsem ho tam.

• Ondej Drobil

Moc děkuji

• Ondřej Drobil

A není náhodou to představení 14.9 záminkou, aby natočili nové cd?

• milanzitka

V sobotu 18.08.2012 ve 14:50 odvysílá TV Barrandov dokument “Zákulisí muzikálu Bídníci” o obnovených Bídnících v pražské GoJa Music Hall.

• Frank

Ano,v Goji je možno zakoupit CD z roku 2003,též jsem ho tam viděl.

• Zbídačený Bídník

Dobrý den. Chci se zeptat, zda někdo nevíte, jestli je někde nějaký záznam z včerejšího dokumentu o Bídnících. Děkuji !

• Ondřej Drobil

Někdo ho umístil na Youtube http://www.youtube.com/watch?v=lQnvi-9Af_g. Není zač!

• janule

Tak jsem koukala na youtube na zaznam koncertu k londynskemu 10.vyroci – a tam taky Marius neni vekem uplne studentik :-)

Není, protože ho hrál přes 10 lety v originálním londýnském castu a společně s dalšími členy “legendárního” týmu přijal nabídku zazpívat na tomto jediném vzpomínkovém koncertu. Mimochodem se objevil také na výročním koncertu k 25 letům, kde zbytky originálního londýnského obsazení zpívali One Day More.

• janule

No, on nevypada, ze by i pred temi deseti lety byl nejaky extra studentik…

• Éponine

Ale áno. Mám doma DVD z 25. výročia a sú tam zábery z úplne prvých skúšok Les Miserables a tam celkom vypadal ako studentík :)

• P@vel

Filmová verze muzikálu Les Misérables!!!! V kinech od ledna 2013!!!

• Tom Kranich

Mohly by vzít do Javerta Josefa Vojtka

• Ondřej Drobil

A ta nová orchestrace to je ta co je na tom anglickym cd k 25. výroční tour, nebo jiná?

Ano, vychází z ní.

• Renata

Včerejší představení Bídníků – speciál bylo naprosto famózní. Krásný zážitek z vystoupení všech alternací :-)))

• Alena

Pro Renatu: A můžu se zeptat, jestli tam byli nakonec opravdu všichni? Když se před lety křtilo CDčko, taky avizovali všechny alternace, ale počet omluvených byl tehdy vysoký (např. nepřišli F. Čapka, P. Polák, T. Mátlová, D. Hůlka…).

• Renata

Pro Alenu: Všichni až na dvě. M.ABS měla nějakou jinou akci a T. Mátlová také nezpívala, ale ten den slavil F.Janeček narozeniny, tak měla asi jiné starosti. Byla tam, ale nezpívala. Naštěstí ještě nezpívala G.Partyšová, ale P.Gazdík z Brna ano a byl moc dobrý. Dan Hůlka byl ve formě a vůbec všichni zpívali a hráli skvěle. Opravdu to bylo krásné a skvělá atmosféra.

• thenardier

já si pro sebe po včerejšku udělal nej obsazení a už vím koho nikdy vidět nechci…..nadchl mě petr gazdík,jen škoda,že zpíval až finále,parádní výkony pánů bartůnka a štágra,z eponin neurazila ani jedna,taktéž fantiny jsou vyrovnané,co se thernadiera týče,honza urban mi přijde živelnější,madam thenardier mi jako nej přijde renata podlipská….asi to bude tím že jandovou fakt nemám rád.ale pro mě opět nepodala žádný omračující výkon.no a zmladých….tereza a pepa vágnerovi my přijdou nezajímaví hlasově,čili coby cosette jednoznačně tůmová a coby marius lobl,enjolras je dle mého soudu lepší skořepa nežli foret

• vendy

thenardiér – a koho tedy nikdy nechceš vidět? souhlasím Renata Podlipká je skvělá a nejlepší Marius stejně pro mě vždycky byl Leoš Liščák..

• thenardier

vendy:koho nechci vidět?vágnera,vágnerovou,vojtko(mám ho rád,ale moc ječel a trhalo to uši),jandovou,vítka…a leoše liščáka jsem coby maria neviděl,žel bohu….

• Briseis

A kdo už viděl Partyšovou? :)

• thenardier

zatim nehraje

• Frank

Byl jsem na představení včera a bylo to nádhera.Super výkony všech přítomných.Už se těším jak půjdu zase :)

• Alena

Já jsem byla pro změnu dneska od sedmi a taky to byla paráda. Výkony byly výborné vlastně skoro všechny. Snad jediný, kdo mi nesedl úplně na sto procent, byla Petra Peterová. Celkově by se mi i líbila, jen její Knížka snů kolem mě tak nějak prošuměla, aniž by zanechala hlubší dojem. Což je u hlavní písničky trošku problém. Nijak mi nevadila, ale z pěti Fantine, které jsem za ta léta zažila, byla holt nejslabší.
    Ale jinak David Uličník, Daniel Hůlka, sourozenci Vágnerovi, Vlaďka Skalová, Monika Absolonová, Jan Urban, Michal Skořepa, všichni zanechali ten nejlepší dojem. Velmi příjemně mě překvapil Pepa Vágner. Myslela jsem si, že se s rolí popere v pohodě a odejdu s pocitem “nenadchne, neurazí”, ale nakonec se mi líbil ze všech současných Mariů určitě nejvíc. A to Tomáš Löbl na mé minulé repríze taky nebyl vůbec marný. Pravda Pavel Vítek je mimo hru, protože toho už mám připraveného na hrůzovýkon roku do ankety i-divadla, čili nejlepší alternaci musím vybírat jen ze dvou kandidátů :-).

Nepřestává mě fascinovat, že za toho půl roku od premiéry si ti zvukaři pořád nejsou schopní vychytat ozvučení… Kdyby se to stalo jednou, ale v průběhu představení několikrát začíná zpěvák zpívat a teprve po prvních dvou slovech mu naskočí mikrofon (v company naprosto pravidelně, ale stalo se to i u hlavních rolí). Musím říct, že to považuji skutečně za lajdáctví, ať se na mě nikdo nezlobí… A dala jsem si teď dvě představení těsně za sebou, včera a dnes večer, a dělo se to v průběhu obou. Z toho jsem skutečně zklamaná… A potom ještě z absolutního nedostatku soudnosti – protože jsem včera i dnes měla to “štěstí” znovu vidět Pavla Vítka… Skutečně “Výkon”…
    Ale jinak se mi představení pořád celkem líbí, konečně jsem měla možnost vidět Javerta Josefa Štágra, a ačkoli se mi hlas Tomáše Bartůňka asi líbí víc, byl první s opravdu hereckým výkonem, takže u mě momentálně vede žebříček Javertů. Zato na ideálního Valjeana bych potřebovala spojit herecký výkon Petra Gazdíka (který už jsem komentovala dřív jako dokonalý) a naprosto úžasný pěvecký výkon Davida Uličníka, kteří se teď ty dva dny vystřídali. U Davida Uličníka mi trochu víc toho herectví skutečně hodně chybělo… Příjemně mě překvapila Marta Jandová, jejíž výkon se mi v téhle roli z aktuálních tří alternací líbí k vlastnímu překvapení asi nejvíc, Renata Podlipská mi přišla málo výrazná a Monika Absolonová se na mě zase pitvoří asi až trochu moc, pěvecky té roli není moc co dát a v tom málu se mi tak jako tak Marta Jandová celkem líbila. Trochu zklamání pro mě byla Tereza Vágnerová – herecky se mi moc líbí její podání Cosetty, konečně trochu jiné, ale pěvecky by pro mě ideální Cosetta měla být naprosto bezchybná a to nebyla, bohužel… Naopak vcelku příjemně mě překvapil Michael Foret, bála jsem se, že vzhledem k tomu, jak moc se mi líbí jeho alternant, to nebude ono, a až na to, že by mohl mít hlas výraznější – v první polovině mi přišel lehce hlasově nevýrazný, tak jsem byla spokojená, Michal Skořepa se mi sice pořád líbí víc, ale… A jinak FIlip Čapka i Jan Urban se mi líbili oba, oba o něco víc než poprvé, stejně tak Vlaďka Skalová, Kateřina Brožová je herecky skvělá, Jitka Čvančarová se mi líbí o kousek víc. A dnes se mi ještě opravdu hodně líbili Tomáš Ringel, jako Gavroche a Natálie Grossová jako malá Cosetta. A i v company mse mi někteří opravdu hodně líbili, bohužel vzhledem k tomu, že je neznám jmény, nemohu chválit konkrétně, tak alespoň hromadně, i company patří pochvala…
    No, celkově by to prostě chtělo jen zlepšit ty mikrofony a vyhodit jednoho alternanta Maria a byla bych spokojená.

• Veronika

Včera jsem od 14 hodin viděla Bídníky a výkony byly téměř všechny skvělé. Hlavně Tomáš Bartůněk, Jan Urban, Marta Jandová a Tomáš Löbl, Magda Malá. A company samozřejmě.

• Nick

Včerejší večerní představení bylo taky úžasné :) pánové Uličník, Bartůněk a Löbl byli opravdu ve skvělé formě… Vlaďka Skalová úžasná Eponina, Tereza Vágnerová skvělá, Jan Urban a zejména Marta Jandová naprosto špičková :)) Company taky bezchybná – zkrátka nádherné představení ;)

• Nick

A ještě musím dopsat úchvatného Michala Skořepu!!! :)

• Ondřej Drobil

Můžu se zeptat jak je muzikál dlouhý?

• Veronika

Ondřej Drobil: S přestávkou i děkovačkou cca 3 hodiny 15 minut.

• Žaneta Nováková

dobrý den, prosím nevíte jak dlouho trvá představení Bídníci? moc děkuji

• Žaneta Nováková

omlouvám se už to vidím

• Mirka

Nick. Naprostý souhlas, Michal je nej Enjolras – jeho zápal pro ideu revoluce je opravdu nádherný.

• Martina

Nevíte někdo zda se budou hrát Bídníci ještě ve 2013? Termíny jsou jen do 15.12 a to už nejsou lístky. :-(

• Julie

Nyní následuje v GOJA Music Hall 50 představení muzikálu Děti ráje a na podzim 2013 by se Bídníci měli vrátit. :)

• Ondřej Drobil

No v to já doufám, kvůli takový kravině jako jsou děti ráje se přerušujou takový skvost jak jsou bídníci, ale tak je to marketingovej tah, ted si daj voraz a na podzim tam ty lidi zase přídou, když budou všude psát, že se bídníci vracejí.

• Kristy

Tak zítra poslední Bídníci. Jsem zvědavá jaké bude obsazení. Jinak na facebookovém profilu Bídníků se nějak ztrácí komentáře… :-DDD