„Kudykam“ se rozloučil se Státní operou

Kudykam Karel Dobrý (foto Petra Dostálková)

Po více než roce se lyrikál Michala Horáčka a Petra Hapky KUDYKAM rozloučil 16. ledna 2011 s jevištěm Státní opery Praha, kde měl oficiální premiéru 22. října 2009. Od té doby se odehrálo se 77 veřejných repríz a vidělo ho cca 65 tisíc diváků. Nyní však musel ustoupit novým dramaturgickým plánům Státní opery. Kudykam si za dobu svého uvádění získal řadu příznivců, kteří i přes poměrně vysoké ceny vstupenek navštívili toto dílo několikrát, ale našla se i řada odpůrců a kritiků. Nejčastěji byla kritizována jeho zdlouhavost a vůbec jakási vhodnost Hapkových šansonů pro prostředí Státní opery.

Původní libreto z pera Michala Horáčka o dvoutisících devíti verších bylo v průběhu uvádění Kudykamu pro divadelní podobu upraveno a trochu zkráceno. Písně zhudebnil Horáčkův dlouholetý pracovní partner Petr Hapka. V představení jsme mohli slyšet jak písně z jejich staršího repertoáru (např. „Strážce plamene“, „Individualita“ či „Rozeznávám“), tak písně zcela nové psané právě pro představení (např. „Hladiny“, „Svatí podél cest“ či „Tante cose da veder“). Hudební nastudování a aranže má na svědomí Ondřej Brzobohatý, který dal Hapkovým písním zcela nový kabát, na míru ušitý pro každého interpreta. Scénu a kostýmy vytvořila Michaela Hořejší, choreografii Pavel Strouhal a režie se ujal slovenský režisér Dodo Gombár.

Derniérový Kudykam byl ozvláštněn zdvojeným obsazením hlavních rolí. V roli Kudykama jsme mohli vidět v první polovině představení Karla Dobrého, v druhé půli pak hrál Csongor Kassai, Martina ztvárnili Ondřej Ruml a Jan Maxián a jako Martina se představila nejprve Petra Hřebíčková a po přestávce Lucia Šoralová. V dalších rolích se pak objevili Věra Nerušilová, Gustav Řezníček, František Segrado, Naďa Válová, Betka Stanková, Kateřina Nováková, Tereza Martinková, Michal Kavalčík, Oldřich Smysl, Petr Novotný, Jan Bursa a Jaroslav Synek. Závěrečnou Kudykamovu píseň „Tante cose da veder“ pak zazpívali oba Kudykamové, Karel Dobrý i Csongor Kassai.

Pokud bychom měli srovnat představitele hlavní role Kudykama, musíme říci, že každý svou roli pojal úplně jinak, originálně, ale všichni tři (včetně Vojtěcha Dyka, který odehrál své poslední představení Kudykama v listopadu 2010) jsou výborní. Co se derniérových Kudykamů týče, Karel Dobrý je vynikající herec, což dokazuje nejen v divadle ale i ve filmech, pěvecky odvádí rovněž velmi kvalitní výkon a osobně musím říci, že jeho Kudykam mi k srdci přirostl asi nejvíce, při písni „Hladiny“ v jeho podání doslova mrazí. Csongor Kassai pojal postavu Kudykama o něco vtipněji. Mnohým divákům a kritikům vadil jeho přízvuk, mnozí tvrdili, že „mu nerozuměli ani slovo“. S tím si dovolím nesouhlasit. Místy je sice přízvuk znatelný, ale Kassai z něho v těchto situacích velmi vtipně „vybruslí“, takže máte pocit, že to vlastně patří do role. Ani pěvecky není vůbec špatný, velmi mile překvapil přednesem závěrečné árie „Tante cose da veder“.

Rozverní Šumichrásti (foto Tomáš Král pro Musical.cz)

Martinové Ondřeje Rumla a Jana Maxiána (a také třetí alternace Marka Holého) jsou velmi vyrovnaní. Snad jen Marek Holý své kolegy mírně převyšuje po herecké stránce. Pěvecky je na tom zase o chlup lépe Ondřej Ruml. Celkově však ani jednomu z nich nemáme co vytknout. Naproti tomu mezi představitelkami Martiny jsou již větší rozdíly. Petra Hřebíčková, která hrála Martinu v první půli posledního představení, je vynikající herečka, pěvecky rovněž skvělá a celkově (pro mě určitě) nejlepší Martina. V druhé půli se pak v této roli představila Lucia Šoralová. Jejímu hlasu sice Hapkovy šansony poměrně sedí, ovšem díky nulovému hereckému výrazu ji nelze s Petrou Hřebíčkovou vůbec srovnávat.

Všichni účinkující i autoři si vysloužili neutichající ovace ve stoje, skalní příznivci tohoto představení dokonce uronili i pár slziček. Téměř hodinovou „děkovačku“ přerušily, kromě proslovu Michala Horáčka, dva přídavky. Petra Hřebíčková s Ondřejem Rumlem zazpívali duet „Přišlo mi to vhod“ a Jasnovidka Věra Nerušilová pak zazpívala novou píseň „Zázrak“. Ta měla být původně od divadelní sezony 2010/2011 zakomponovaná přímo do představení, ale nakonec zazněla vždy na konci jako přídavek. Dle mého názoru je to jedna z nejpovedenějších písní této skladatelské dvojice, její text je opravdu nádherný!

Jedna z nejpopulárnějších scén - "Idividualita" (foto Tomáš Král pro Musical.cz)

Jako poděkování účinkujících dostal na závěr Michal Horáček krásnou loutku postavy Kudykama. Dárky dostali i přítomní diváci – každá dáma si odnesla vějíř a pánové měli na výběr mezi lahví pálenky a lahví vína „Tante cose da veder“.

Pro příznivce lyrikálu Kudykam máme na závěr dvě dobré zprávy. Česká televize pořídila 9. a 10. listopadu 2010 záznam představení, takže se můžeme těšit nejen na jeho odvysílání v televizi, ale posléze by mělo vzniknout i DVD. Druhou dobrou zprávou je, že v červnu se Kudykam představí v Národním divadle v Brně. Jsou naplánována tři představení, a to 3. června od 19:00 a 4. června od 14:00 a od 19:00.