Recenze a reportáže

Komplexní recenze nového muzikálového hitu “Baron Prášil” (+ video)


Ve čtvrtek 25. února 2010 měl v Divadle Hybernia premiéru nový muzikál Zdeňka Bartáka a Petra Markova “Baron Prášil” v režii Filipa Renče. Titul slibující jedinečnou trikovou podívanou pro celou rodinu slavil nejen na premiéře obrovský úspěch. My jsme se v minulém týdnu na “Barona Prášila” vypravili několikrát a díky těmto návštěvám Vám jako jediní přinášíme nejen obvyklou recenzi s rozborem představení, ale také porovnání úplně všech alternací!

Kateřina Brožová a Jiří Langmajer na plese

Příběhy známého barona Prášila o velkolepé muzikálové ztvárnění přímo volaly. S nápadem na muzikálovou adaptaci známé knihy G. A. Bürgera přišel Filip Renč a po dlouhých jednáních s hudebními skladateli a scénáristy se mohl nový muzikál “Baron Prášil25. února 2010 premiérově představit divákům. Očekávání byla veliká, Zdeněk Barták je jedním ze světově nejúspěšnějších muzikálových skladatelů (paradoxně u nás dosud téměř neznámý), Petr Markov patří k nejznámějším českým scénáristům (z filmové tvorby například úspěšná trilogie “Slunce, seno,…” nebo je také autorem muzikálu “Zvonokosy”) a Filip Renč sliboval jedinečnou trikovou podívanou za použití dosud neviděných technologií. Vezme to ale vše hezky popořádku.

Daniel Hůlka s Kateřinou Brožovou

“Baron Prášil” začíná na plese carevny Kateřiny Veliké, který pořádá na počest Hieronyma Karla Friedricha von Münchhausen, zvaného baron Prášil. I když se zdá, že se baron nedostaví, překvapí všechny svým příletem na dělové kouli. Po úvodu na plese se ocitáme v Penzionu u Prášila, malé rozpadlé barabizně uprostřed newyorkských mrakodrapů. Tam se setkáváme s Frankem, který touží po pokojské Patricii. Za to druhá pokojská Gita touží spíše po penězích a vystupuje v příbězích jako sexuální symbol. Nechybí proradný správce Wilcox s manželkou Evelínou, kteří se snaží přimět barona, aby prodal svůj penzión a oni mohli místo něj postavit lukrativní obchodní centrum. Proto si přivolali na pomoc soudní znalce – psychiatra Nomena a notáře Omena, kteří mají z barona udělat nesvéprávného blázna. Prášil vypráví ve svém penziónu neuvěřitelné příhody ze svých minulých životů – setkání s Vulkánem v nitru Etny, lov jelena s obrovskou třešní mezi parohy, setkání se sultánem v jeho harému v Cařihradu nebo lodní dobrodružství, které skončí v břiše velryby. Všechny postavy z penziónu se v rámci příběhů Prášila mění v nejrůznější postavy, jejich charakter však zůstává nezměněn.

Jiří Langmajer, Kateřina Brožová a Daniel Hůlka v penziónu

Jak lze ze stručného shrnutí poznat, muzikál se odehrává v nejrůznějších prostředích, která se velice rychle mění. Tvůrčí tým se rozhodl využít v praxi novou technologii, tzv. mapping. Ta spočívá v promítání prostředí na 3D objekty. Veškeré kulisy jsou tak pouhé bílé obrysy a na ně se promítá interiér penziónu, sultánův harém nebo vnitřek Etny. Nejdříve jsme byli k této technologii skeptičtí, ale v kontextu představení se jedná o velice dobrý tah, protože prostředí je opravdu mnoho. Otázkou je, jestli by výroba klasických kulis nebyla levnější než placení nové drahé 3D technologie a animátorů. To už je ale otázka producenta. Projekce jsou většinou udělány kvalitně, dojem místy ruší jakési pozadí, které lze přirovnat k bateriím Windows Media Playeru (nebo jiných hudebních přehrávačů) a působí kýčovitě a prvoplánově. Někdy také projekce nesedí na objekty, pokud je technici nepřesně umístí. Celkově si ale představení bez využití projekcí nedokážeme představit a “Baron Prášil” je jedním z prvních muzikálů, který je využívá smysluplně a ne jen pro “efekt”. Ještě nutno podotknout, že projekce jsou lépe viditelné ze zadních řad hlediště, ale i z první řady se nemusíte bát, že o zážitek přijdete. Jen nebude tak sytý a ostrý.

VIDEOUKÁZKY Z MUZIKÁLU

Sestřih písní “To jsem já”, “Prachy, prachy” a “Na křídlech fantazie” z poslední předpremiérové tiskové konference nového muzikálu Zdeňka Bartáka a Petra Markova “Baron Prášil” ze dne 16. 2. 2010 v Divadle Hybernia. Zpívají: Josef Vojtek, Šárka Vaňková, Daniel Hůlka a Tomáš Savka.

Kamera a střih: Radek Janda

Pro lepší kvalitu si můžete kliknout na tlačítko HQ.

Pokojské Zdenka Trvalcová a Markéta Procházková

Filip Renč se vždy snaží na jevišti vytvořit originální podívanou, v tomto případě se mu to podařilo. Baron Prášil skutečně přiletí na dělové kouli (a na závěr zase odletí), v nitru Etny skutečně šlehají čtyři velké plameny (diváci v prvních řadách mají velice naturalistický zážitek), Prášil prolétává středem země i kráterem sopky, tanečníci i sólisté létají nad celým jevištěm. Souhrnně by se dalo říci, že předpoklady pro velkou podívanou Renč splnil a většina diváků bude odcházet s dojmem jedinečné podívané. Ale i když jsou všechny efekty na první pohled dobře provedeny, nejedná se o příliš originální nápady. Létání je provedeno dosti okatě, provazy, na kterých jsou herci zavěšeni, lze vidět i z 20. řady. Létání na kouli je prostým spouštěním se po nataženém provazu. A ohňové trysky mají na každém druhém rockovém koncertu. Pravdou je, že málokdo využil všechny tyto prvky v jednom představení, aby tam skutečně seděly a nepůsobily opět jen na efekt.

Jiří Langmajer jako Vulkán

Renčovi se podařilo vytvořit svižný muzikál. Dvě půle v délce 55  minut (včetně děkovačky) jsou pro rodiny ideální a diváci všech generací nemají možnost se ani na chvíli nudit. Pozastavit se musím nad tvrzením, že se tvůrci inspirovali světovými muzikálovými díly a “Prášila” jim přiblížili. Opět se na malém českém muzikálovém rybníčku projevilo několik zrůdností, především falešný step, který opravdu nechápeme, a těch 30 vteřin sráží muzikál opravdu hodně dolů. A stále se nepodařilo prosadit živé sbory, o živé hudbě si můžeme ve “světové” Hybernii nechat jen zdát.

Dost k režijní koncepci a podívejme se na zřejmě největší klad představení, a to hudbu Zdeňka Bartáka. Prakticky každá píseň je hit, během celého muzikálu jsou používané vhodné podkresy s motivy hlavních písní, především pak “Patricie”. “Na křídlech fantazie” je úžasná árie, stejně tak úvodní hravá píseň “To jsem já”. Po čtyřech zhlédnutí není píseň, která by nás nezaujala a nedokázali bychom vybroukat její melodii. Podobně jsou na tom i chytlavé a originální texty Petra Markova. Možná si teď produkce uvědomí, že Fanánkovy texty jsou katastrofální a začne hledat i jiné textaře. Markov navíc sklízí náš obdiv za sepsání synopse a vůbec celého scénáře, protože jak jsme psali již výše, děj je velice plynulý a zábavný po celou dobu. Dojmem “navíc” působí dětská role Fantasie, která se vyskytuje pouze krátce na začátku a na konci.

Eunuši Zdeněk Izer a Vlastimil Zavřel

O choreografii se postarala Kristina Kloubková, která rozpohybovala opravdu všechny účinkující (u některých však marná snaha, viz. níže v zhodnocení alternací). Choreografie jsou nápadité, nejvíce nás zaujala hned ta úvodní při písni “To jsem já”. Kostýmy jsou tradičně z dílny Romana Šolce a asi už je zbytečné opakovat, že vypadají skvostně. V tomto fantasy muzikálu však mohl naplno využít svou fantazii, a tak například carevna Kateřina Veliká nosí na hlavě obrovskou loď. Nemůžeme se však ubránit dojmu, že některé kostýmy jsme už viděli, nejvíce je to znatelné u eunuchů, kteří jsou na první pohled stejní, jako ti v “Angelice”.

K samotnému dílu je to již všechno a jak jsme slibovali hned v úvodu, máme pro vás díky našim pilným návštěvám porovnání všech alternací hlavních rolí. Začneme samozřejmě tou úplně nejdůležitější, a to Baronem Prášilem. A úplně se nabízí začít s nejvíce mediálně avizovaným Danielem Hůlkou, který je pro nás největším zklamáním muzikálu. Jak sám Hůlka uvádí, toto je jeho první čistě kladná role. S trochou důvtipu se musíte začít ptát, proč tomu tak je a po zhlédnutí “Barona Prášila”, je to jasné. Hůlka se na takový typ rolí nehodí. Jeho hluboký hlas a celkový projev do této rozverné role nesedí. Pěvecky sice své party s přehledem zvládne, ale připadalo nám, jak když na nás řve krvelačný hrabě Dracula a ne hodný vypravěč příběhů. Pokud bych měl zhodnotit pohybovou a činoherní složku, tak stručně podotknu jen “katastrofa”. Rocková alternace v podobě Josefa Vojtka je naopak velice milým překvapením. Oproti Hůlkovi přímo exceluje v hereckém projevu a tanečně je na tom ze všech Prášilů nejlépe. Sice nevyzpívá všechny výšky čistým hlasem, ale výrazně ubylo chrapláků a se zapojením hereckého výrazu je na Josefa Vojtka radost pohledět. Třetí alternací je slovenský tenor Marian Vojtko, kterému rozverná role sedí zřejmě nejlépe. Pěvecky suverénně přezpívá oba kolegy a herecky se může po vážných rolích náležitě “vyblbnout”. Tanečně to není žádný zázrak, ale od jeho první velké taneční zkušenosti v operetě “Čardášová princezna” se velice zlepšil. V této roli tedy vítězí opomínaný Marian Vojtko, naopak Daniel Hůlka je trefou vedle.

Daniel Hůlka a Roman Vojtek

Hlavní záporák Wilcox je z hlediska alternací velice vyrovnanou rolí. Vilém Čok vyniká svým specifickým pěveckým podáním, Jiří Langmajer si zase náležitě užívá hereckou složku a Tomáš Trapl opět exceluje! Záporné role mu sedí a v této si může naplno zazpívat a vybít všechnu hereckou energii. Je radost sledovat každý jeho výraz a pohyb. Jiří Lagmajer není zpěvákem, to všichni víme, ale roli si opravdu užívá a drobná pěvecká klopýtnutí se vzhledem k celkovému nasazení dají odpustit.

V roli Patricie jsme poprvé viděli nový talent divadla, Zuzanu Benešovou. Na veřejné generálce bylo znát, že v roli je ještě nejistá a její zvláštní pěvecké podání nás příliš nezaujalo. Sabina Laurinová patřila k nejobávanějším, přesto potvrdila, že soudit by se nemělo, dokud nevidíte. Ve zpěvu by se daly najít chyby, ale celkový dojem zůstal kladný. Nejlepší alternací této role je však Zdenka Trvalcová, která s přehledem zvládá pěvecké party i herectví a její Patricie je nejvíce uvěřitelná.

Zdenka Trvalcová a Daniel Hůlka

Její partner Frank je nejvyrovnanější rolí. Jak Daniel Barták, tak Tomáš Savka i Roman Vojtek jsou skvělí zpěváci i herci, jejich Frankové jsou uvěřitelní, tanečně dobří. Nemáme víc co dodat, snad jen “Bravo, bravo, bravo!”, pro každého jedno.

Evelína Kateřina Brožová překvapila pěveckým projevem. Tato role stojí především na písni “Jsem stále tvá”, kterou Brožová zpívá i na CD. Herecky se však do role stále ještě dostává. Marta Jandová překvapila jako “Mona Lisa”, ale bohužel musíme konstatovat, že výše zmíněná píseň jejímu rockovému hlasu příliš nesedí. Na druhou stranu je zase herecky suverénní. Opět to nejlepší nakonec a v tomto případě jde o Hanku Křížkovou, která svým famózním pěveckým i hereckým projevem strčí do kapsy obě alternace. Role jí navíc sedne úplně dokonale, působí přirozeně a v kombinaci s Tomášem Traplem jsou skvělým párem.

Daniel Hůlka a sultán Jiří Langmajer

Role Nomena a Omena jsou poněkud rozporuplné. Některým divákům jejich výstupy vadí, jiní jsou zase nadšení. Faktem je, že tyto role sklízí při děkovačce největší potlesk. Nejlepší dvojicí je Aleš Háma a Jakub Wehrenberg, kteří jsou přirozenými komiky a Aleš Háma opět odzbrojuje svým mimickým a pohybovým ztvárněním. Zdeněk Izer s Vlastimilem Zavřelem jsou taktéž dobří, především pak Zdeněk Izer překvapuje prací s hlasem. Katastrofa však přichází, pokud se na jeviště dostaví Ivo Pešák a Milan Pitkin. Nevím, jak se na divadelní prkna dostali, ale stručně řečeno tam nemají co dělat. Jak podotkl můj kolega, jejich výstupy jsou tak trapné, až je to vtipné. Špatné je úplně vše, zvláště když jste den předtím viděli vynikající komiky Hámu a Wehrenberga, kteří si s rolemi dokázali pohrát a vložit do ní něco vlastního. Pešák s Pitkinem zní jak kulisáci, kteří prostě odříkávají scénář bez jakékoliv herecké invence, jen aby to už měli za sebou.

Sexy svůdnice Markéta Procházková

Poslední rolí je pokojská Gita, která svůj prostor dostane především až v druhé půli, jako milenka sultána. Alternace jsou opět velice vyrovnané, překvapila Šárka Vaňková, které písně i role sedí a neopakuje se tak fiasko z “Draculy”. Tradičně vynikající výkon předvedla talentovaná Markéta Procházková a ohromila nás i nová mladá neokoukaná tvář Eva Burešová.

Početná company zvládá své výstupy skvěle, je sjednocená a celkově lze říci, že v Divadle Hybernia zatím nejlepší. K malé dětské roli Fantasie není co psát, prakticky se jen dvakrát projde po jevišti ve zlatém kostýmku.

“Baron Prášil” rozhodně překvapil. Je cílený na diváky, snaží se ohromit efekty, využívá pokročilé jevištní technologie a daří se mu to vcelku slušně. Velkým kladem je hitová hudba Zdeňka Bartáka a libreto Petra Markova. Většina účinkujících své role zvládá velice dobře, bohužel jen hlavní hvězda muzikálu zklamala. A pokud nenarazíte na dvojici Pešák-Pitkin, mohli byste se i slušně pobavit. “Baron Prášil” je rodinný muzikál s vším všudy, na který se budete rádi vracet. Odpůrci komerčních kusů budou opět nadávat, ale i tak si přiznejme, že z “Barona Prášila” se již teď stal nový muzikálový hit. Tak se běžte sami přesvědčit a nechte se unést na křídlech fantazie…

Kateřina Brožová

Šílený Jiří Lagmajer

Premiérová děkovačka

V zákulisí po premiéře

V zákulisí po premiéře

V zákulisí po premiéře

Karel Gott tohle opravdu nečekal!

Autorem fotografií z premiéry Baron Prášila je exkluzivně pro Musical.cz Tomáš Král. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, ozvěte se nám na email redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!


Pozvánky a konkurzy
Konkurz na pěvecko-taneční company muzikálu “Zorro”
Recenze a reportáže
Andílci za školou vzkazují: „Děti, nekuřte, raději zpívejte!“ (+ video)
Aktuální zprávy
Musical Production uvede “Mary Poppins”, “Královnu Antoinnetu” či “Zpívání v dešti”
  • tom2410

    Ten falešný step mě mrzí.myslím, že zrovna Markéta Procházková i Eva Burešová by ho zvládli, nevím jestli Šárka, ale i tak…a “Jsem stále tvá” ale Martě sedí :)


  • Osk@r

    to: Pavel Košatka
    Ahoj,
    dík za přinesení obsálhé a v celku téměř přesném zhodnocení muzikálu, jen mám v úvodu rezcenze si dovolím nesouhlasit.
    Nerozumím proč něco dokážeš správně pojmenovat (Hůlka trefou vedle) a jindy už tak “objektivní nejsi”.
    Nevím kdo ti hrál místo Langmajera, nevím kdes nechal uši při jeho “nezpěvu”, ale napsat: “…. drobná pěvecká klopýtnutí” je docela urážející vůči ostatním zpěvákům.

    Další neobjektivnost vidím u hodnocení Laurinové, viz: … Ve zpěvu by se daly najít chybky, ale celkový dojem zůstal kladný.
    Zpěv? Chybky?
    Ty jsi vážně vtipálek.

    Ale to je jedno, nebudu ti hanit tvoji práci (recenzi).
    Pešák a Pitkin, Laurinová a Langmajer: humus, děs, běs.
    Baron Prášil – Sračka k neuvěření.
    Již nikdy a ani zadarmo!


  • Ondřej Doubrava

    Mám sice rozepsanou svoji verzi, ale raději se tedy na zítřek budu věnovat jinému článku, Pavlovo shrnutí je přeci jen komplexnější a hodím sem jen neformální dojmy z premiéry, byť budou trochu delší, ale možná budou fungovat trochu lépe.

    Hudební složka Barona Prášila je velmi dobrá, hlavně hezky zaranžovaná, tady se odvedla skutečně dobrá práce a kdo chce, toho třeba u “Poklad je poklad” potěší aranž ve stylu “mistra soundtracků” Johna Williamse ;-) Hitů je skutečně dost a CD si budu pouštět rád. NAVÍC: Hudební styl vždy přesně odpovídá dané scéně a sama vám ten příběh podtrhne.

    Bavil mě i styl toho vyprávění, ten dobrý scénář má jistý potenciál a nenudí (byť ty jednotlivé příběhy jsou vzaty skutečně hodně zkratkovitě, někdy až v takovém “trailerovém” tempu!!), i když zrovna texty písní se nevyhnou jistým klišé viz, zpívání o lásce, která je krásná, nebo právě konstatování, že poklad je poklad (jistě se dalo vymyslet něco trochu lepšího). Bohužel i tady jsou jistá nesmírně podbízivá místa jako čísla s jeleny a eunuchy, kteří tu atmosféru dost narušují, nepřišlo mi to vhodné. Vítám ale, že komická dvojice je pevnou součástí děje a ne na efekt, navíc tedy premiérová dvojice Zavřel – Izer neměla příliš velkou odezvu. Co si ale možná uvědomíte až posléze, je fakt, že Wilcox nám je celou dobu líčen jako záporák, ale všimněte si, že s Baronem spolu nemají žádný napínavý střet, Baron ho vůbec nebere vážně a v příběhových rolích jsou vždy přátelé. Tuto část bych také propracoval trochu lépe.

    Teď přijde asi největší rozpor s Pavlovým článkem a tím je nevyužitá režie, která inscenace hodně sráží dolů: Je vidět, že Filip Renč pojal režii Barona spíše jako filmový projekt, skutečně jsem si připadal spíše jak v televizní inscenaci, kde se dá hodně vyblbnout s efekty, ale práce s hercem pokulhává. Skutečně se muselo mnoho věcí naaranžovat tak, že postavy stojí proti sobě prakticky na místě? Chudák takový Frank Roman Vojtek, který se musí spoléhat pouze na zpěv a téměř celou dobu, pokud nedělá pár tanečních kroků nebo (spoiler!) nelétá, tam skutečně buď přechází z jedné strany na druhou, nebo stojí na místě a to mi přišlo jako opravdová škoda a hezkým zpěvem to neutáhne. Ne, nemyslím si, že by to byla Romanova chyba, takhle je skutečně aranžováno 80% věcí a třeba Golem na tom byl po režijní stránce mnohem lépe a tohle je krok zpátky.

    Naopak s efekty si Filip Renč vyhrál, jen co je pravda, ale fajn projekce s několika milými vtípky tu režii nezachrání a i choreografie nebyla příliš výrazná. A je nutný ten umělý step? Na to už dnes nikdo nenaletí a navíc nebyl úplně synchronní, takže by to live jistě vyznělo lépe, ale ta písnička se mi opět po stránce aranží líbila. :-)

    Vůbec: pokud je někdo zhýčkaný zahraničními produkcemi, tak pro něj mapping + létání v hodně případech nebude nic převratného, ale nebudu zastírat, že jsem u velryby a Etny + ty různé průlety ve svých dvaceti šesti letech neudělal dětské “Jééééé, to je hezký.”, protože tohle byla další pozitivní věc, co mě bavila a bylo to vtpné. Mladší děti v tomto směru budou nadšené, ale celkově je pro mě ten bohužel hodně slibovaný WOW efekt mnohem menší, než jsem čekal a to jsem v zahraničí viděl jen pár věcí zatím.

    Výkony jen velmi krátce: Daniel Hůlka je v roli Barona “takovej milej”, ale neviděl jsem jiné alternace, tak mi přišlo fajn, vidět ho v určitém protipólu. Naopak Jiří Langmajer je zklamáním: jeho Wilcox je jen kopií jeho mnohem zdařilejšího Von Kratzmara (proč?) a přivítal bych, kdyby příště dali premiéru zpěvákovi, jelikož Wilcoxův hudební materiál je moc fajn a pro čistokrevného a dobrého činoherce je ho trochu škoda.

    Naopak potěšili zpěvem, protože v Renčově režii moc prostoru k propracování postav nemají: Roman Vojtek jako Frank, Markéta Procházková jako Gita a Zdenka Trvalcová jako Patricie. Kateřinu Brožovou a komickou dvojici nechávám v neurážejícím průměru.

    Pokud by se Baron Prášil dostal do rukou opravdu divadelního režiséra, mohli jsme mít hodně povedenou inscenaci, o to víc se budu těšit do Plzně na Cestu kolem světa za 80 dní od stejných autorů hudby a textu, která by snad mohla být o poznání divadelnější, ale Baron má svůj potenciál poměrně nevyužitý, ale nevím, jestli ho kdy uvidíme v lepší inscenaci, byť třeba ne až s takovými efekty, přitom by to mohlo být fajn….


  • katka

    Ahoj, nesouhlasím s hodnocením některých zpěváků. Neberu ti tvůj názor jen chci napsat ten svůj. Podle mě je nejlepší Evelínou Marta Jandová. Hlavní píseň uzpívají všechny, ale u Marty v ní nejvíc vnímám cit. Kateřina se příliš soustředí na to, aby zpívala čistě a u Hanky mi občas připadá, že se zbytečně moc “zalyká” – nechci ji hanět, je výborná zpěvačka, jen mě Marta baví víc.

    Sabina Laurinová rozhodně nemá jen drobné chybky…je teda pravda, že je kupodivu lepší než Constance, kde hodně nezvládala….Ale u písničky Dál měj vůli žít zpívá o tercii níž, což je fakt škoda….i já, blbá uvaděčka, to rozsahově zvloádnu tak, jak je to napsaný…na konkurzech bylo tolik kvalitních zpěvaček, které by to zazpívaly pořádně…holt vyhrálo jméno…

    A jen drobná věc k Fantazii – kromě začátku a konce hraje ještě stínohru u písničky Patricie…

    jinak je pravda, že Frankové jsou vyrovnaní, ale stejně se mi nejvíc líbí Roman Vojtek…role mu sedne jako pr…na hrnec…je super


  • L.end.a

    Pavle skvělá recenze :-) , po dlouhé době musim souhlasit skoro se všim, co si tady napsal.
    Jen sem neviděla Pepu Vojtka, tak nedokážu posoudit, ale věřím, že je určitě lepší než Dan, který té roli nedává patřičný šmrnc.


  • Kocman

    Na křídlech fantazie s Marianem http://www.youtube.com/watch?v=QMXkcVtlqiU


  • Radka

    já jsem viděla všechny alternace a naprosto souhlasím se vším, co jsi v recenzi napsal


  • Jana

    také jsem měla možnost vidět všechny alternace kromě K. Brožové a Z. Trvalcové a souhlasím s tím, co je v recenzi napsáno – hlavně co se týká hlavní role !!!


  • Martin Ch.

    Jsem rád, že Kocman hodil odkaz na youtube, protože si můžete porovnat, že zpívat Barona a ZPÍVAT Barona je fakt fakt rozdíl!!!!


  • veny

    O Danovi: “Jeho hluboký hlas a celkový projev do této rozverné role nesedí.”
    Pak nechápu, že se Ti, Pavle, líbí Maroš, který zpívá taky hlubokým hlasem:)))
    Jinak co jsem viděla z ukázek, tak o tanci se ani u Dana ani u Pepy nedá hovořit. Myslím si, že jsou na stejné lodi, ikdyž Pepa je lepší.


  • Pavel Košatka

    Maroš – tenor, Hůlka – baryton, role psána pro tenor… není hloubka jako hloubka :)


  • Martin Ch.

    Milá Veny: Na CD to Dan zpívá ve stejných polohách jako Marián, když nepočítám ty kudrlinky, ve kterých se Mároš vyžívá, ale naživo je dan o kvartu níž a fakt je to uspávací :-) Tak Ti doporučuji navštívit ušního a nebo nějakou tu základní školu umění :-)


  • veny

    Pavel: jj, já jsem to brala podle ukázek… prostě oproti Pepovi jsou to oba “operáci”, takže jsem to myslela tak, že zpívají tímto stylem. Samozřejmě nevím, jací jsou v Baronovi naživo…
    Martin Ch.: se nezblázni…. Já jsem naživo Prášila neviděla….


  • Verča

    Já si myslím, že je jedno, jestli roli zpívá baryton nebo bas nebo tenor. Mně jde hlavně o provedení role, ne o hloubku hlasu. Mě se líbí jak Marián, tak o Hůlka.


  • Barney

    Mě se muzikál moc líbí, ale DUO Pešák-Pitkin ho neskutečně sráží, toto obsazení nějak nechápu, i když, minulou sobotu jsem viděl Pitkina výjimečně s Izerem dohromady a nebylo to až tak zlé :-)
    Měl jsem i to štěstí a shlédl všechny Barony a musím říct, že představení s panem Hůlkou, je neskutečná, ale skutečně neskutečná NUDA :-(
    Dle mého názoru, se na postavy veselejšího rázu jaksi nehodí.
    P.S: veny: co tak tady čtu, myslím tím na celém webu, Vy jste neviděla hodně děl, co zde hlavně negativně komentujete, tak se prosím příště tak “nečertěte”, Vy prostě a zkrátka musíte okomentovat každý “prd”, jen abyste něco napsala, aniž byste věděla, o co běží!


  • Osk@r

    Baron Prášil – Sračka k neuvěření!
    Tady je odkaz na recenzi, co vyšla na idnes.cz

    http://kultura.idnes.cz/zajit-si-na-novy-muzikal-baron-prasil-neni-duvod-fup-/divadlo.asp?c=A100301_014305_divadlo_jaz

    Trošku jinej pohled na muzikál, než pánů Košatky a Doubravy.
    Stojí za přečtení.
    Myslím, že závěrečné hodnocení: 30% je až moc dobrý na tento vykradenej počin!


  • Kuba

    Osk@r: Já bych z tohohle muzikálu takovou tragédii nedělal, myslím že recenze idnes.cz je trošku padlá na hlavu, snaha kritizovat v ní všechno možné i nemožné je v ní více než patrná.

    Ale mám na Vás dotaz, by jste se vůbec na tomhle muzikálu osobně podívat ? Nebo všechno soudíte podle ukázek a recenzí médií, jako pár dalších, kteří zde kritizují a muzikál neviděli živě ?


  • Osk@r

    to Kuba:
    Ahoj,
    no samozrejme ze byl, videl jsem všechny alternace a proto myslím, že mám ucelej pohled na tuhe: Sračku k neuvěření!


  • Ondřej Doubrava

    Osk@r: Jestli to potěší, tak když bych to měl hodnotit číselně, vyšlo by mi za sebe přesně 40%, takže se zase tak nelišíme, občas si říkám, že by nebylo marné určité číslování zavést, ale to by se na to číslo každej upnul a recenzi by pak nikdo nečetl….


  • Martin Ch.

    To Oskar: Mě by jen zajímalo, proč jsi na ten muzikál lezl minimálně 3x, když je to taková sračka :-) Pak by mě taky zajímalo, jestli víš, co za školu a jak dlouho recenze na hudební divadlo dělá ten týpek, jehož článek tu prezentuješ. A co takhle hodit sem tvoji recenzi, ne shrnutí do slova sračka :-) A pokud se ztotožňuješ s tím článkem, kde se uvádí, že Dracula byl pomalu veledílo a ty tady mluvíš o vykrádání, tak by mě docela pobavilo, jak bys koukal na to, jak byl Dracula posbíranej z předchozích Svobodových melodií :-)


  • Jan Schödlbauer

    Viděl jsem to představení minulý pátek a zatím jsem názor nepsal, protože vlastně nevím, co si o tom myslet. Asi takhle. Má to svá jistá pozitiva, což je u mě oproti ostře záporným názorům na Angeliky, Mony Lisy a podobné děsy celkem vstřícné hodnocení :-) Především je to námětově DOBRÝ nápad. To že je pan Markov textař na jiné úrovni než Fanánek Hagen nebo Adam Novák přidává představení hodně kladných procent. Bartákova hudba se mi opravdu velmi moc líbila u čtyřech věcí, zbývající byla průměrná až unilá, ale za ty čtyři věci díky moc! Tradiční Broadway+Hybernia umělci nijak nepřekvapili, snad kromě novinky v podobě slečny Benešové (další plus). Ty efekty mě jako moc nezaujaly, což může být ovlivněné tím, že jsem to viděl z druhé (tzv. “čtvrté” řady) a odtud to působilo jako ze staré amatérské promítačky :-( Přílet na kouli je dobrý nápad, to zas celkem jo… Režijně to ale jinak bylo slaboučký jak kafe v závodní kantýně, což mě ale nezklamalo, protože jsem nic jiného ani nečekal. Narozdíl od recenze nesouhlasím s pokrokem u Pepy Vojtka co se týká rockové “chrčivosti.” To páteční představení prochraplal až na výjimky celé, což někde nevadí, někde je to i dobrý, ale při “To jsem já” bych mu s prominutím jednu fláknul. Herecky to v jeho případě relativně ušlo. Zkrátka a dobře – kdyby to dělal jiný režisér s jinými lidmi (částečně alespoň) a Zdeněk Barták se trochu víc snažil u těch milostných duetů a snad možná i něco vynechal, bude to vcelku dobrá práce. Takhle dávám – když už se ta procenta probírají – taky těch 40, ale spíš tak 38 %.

    To že není v Hybernii živý orchestr – znovu připomínám – je humus a děs. To že je tam málo místa k sezení, to je škoda…


  • Ondřej Doubrava

    Jan: Tak vidím, že ten názor máme velmi podobný. :-)


  • marek.štefan

    já to říkám pořád, zpěvák, který neudrží dlouhý čistý tón nemá v muzikálu co dělat, podívejte se na rockery typu střihavky či koláře, když je potřeba, tak umí zařvat, ale jinak zpívají čisté dlouhé tóny, vojtek umí někdy dobře zařvat, ale jinak ze sebe nevydává poslouchatelné tóny, bohužel.


  • Michal Novák (i-divadlo.cz)

    Otázka na znalce: Není v tom “tak trochu” vykraden Clapton (Tears in Heaven)?


  • Pavel Košatka

    Máš pravdu Michale… je to dost podobné…


  • Osk@r

    to: Michal Novák

    Máš pravdu Michale,
    ještě bych dodal, jak říká Pavel, … je to dost podobné … Abbě, Krysařovi a naštěstí dávno zaniklé novácké Čundrkántryšou.


  • Pavel Košatka

    Tak ta citace z ABBY tam je úmyslně. Co konkrétně z Krysaře?


  • Osk@r

    to: Košatka
    Pavle,
    kdybys měl trošku naposlouchanýho Landu (poslouchám ho už 20 let) tak bys jeho rukopis poznal už při prvním Baronově “výletu do bájí”.


  • Pavel Košatka

    Já Landu mám co rád, jeho muzikály “žeru”, právě proto se ptám, co konkrétně s čím, ti připadá podobné, protože já jsem tam žádnou podobnost neslyšel. Claptona uznávám, protože toho jsem dříve neslyšel, ale Krysaře v tom opravdu neslyším, a to ho znám opravdu dobře…


  • HUGO

    Krysaře jsem v tom rovněž neslyšel, Osk@re, napiš prosím, v které písni se ti to zdá, třeba se mýlím.
    A co se týká “Čundrkántryšou”, tak to prosím nezahrnuj na celý muzikál, poněvadž si myslím, že narážíš pouze na jednu dvojici a to P+P.


  • Ondřej Doubrava

    U “Dál měj vůli žít” se mi to zdá jako čistá náhoda, nebo spíš tedy v tom slyším něco jiného, než Claptona, jen si nevzpomenu na název, Landu jsem taky nezaznamenal, to už spíš toho Johna Williamse u Poklad je poklad, který vás nechává chladným, ale to považuji za aranžerský vtípek. :-)


  • Kuba

    Musím se připojit, Krysaře v tom taky neslyším. A myslím že jsem Krysaře slyšel a viděl už mockrát.


  • Martin Ch.

    Taky přidám svoji do mlýna. To že tam slyšíte Erica Claptona je dle mého dáno tím, že tam je nástup kytar, na které nejste u jiných muzikálů z DB a DH zvyklí, protože Majkl Dejvid je především klávesák. V každém případě u Prachy prašule je v čase cca 1:01 předehra z Pomády :-) U Láska je krásná je slyšet hlavní melodie ze Zdivočelé země a jak jsem zjistil, tak Dan Barták dělal hudební aranže u třetí série tohoto seriálu. Krysaře znám taky kotelně dlouho, a to jsem viděl snad třetí představení v roce 1996 a pak jsem ho sjižděl na CD až do teď… Nikde neslyším valčíkový rytmus, který je pro tento muzikál tak příznačný…. Tak nevím….


  • petra

    Ahoj,je zajímavé jak se tu kluci dohadujete.Dneska jsem Barona viděla a je to zážitek,hlavně v tom,že to je něco úplně něco jinýho.Není dokola jeden model jako všechno co se hraje.Né všechno je povedený,ale zrovna hudba do který se všichni navážíte je super.Jinde si nezapamatatujete nic,ale tady jsou aspon 3 – 4 hity,aspon co si poslouchám CD.Jen tak pro pořádek podívala jsem se na stránky Bartáka a on tencelej seriál Zdivočelá země napsal,tak to je dokonalý a nevím o co vám jde. Běžte na to a jen to nemejte,je vidět že to dalo spoustu práce.P


  • Martin Ch.

    To Petra: Asi jsi nepochopila, že jsme to všichni viděli a víceméně tady řešíme jen detaily :-)


  • Jana Marešová

    Muzikál jsem viděla zatím jenom třikrát – a chci ho ještě vidět,ale rozhodně ne proto,abych ho tady do detailů rozebírala.Je to hezký kus práce a moje dcera je z toho nadšená.Je ještě malá,ale je to muzikál pro celou rodinu,že?Jenomže češi rádi rozebírají a kritizují-a ne vždy hezky.


  • Irena

    Proč hledáte “kradené” anebo kopírované písně?To byste našli v každém větším projektu.To je prostě tak. Když jsem slyšela HAVRANI NA SNĚHU co zpívá Ruml,okamžitě jsem slyšela F.Colinse-when I feeling blue ( snad se to tak píše!). Takže-proč bychom se netěšili?Bavte se !!!!!!!!!!!!!!!!!


  • Ondřej Doubrava

    Irena: Groovy Kind Of Love je osmdesátková předělávka Phila Collinse už existující písně ze 60. let :-) Ale ano, nemá cenu to pitvat, ty názvuky jsou fakt všude…


  • Honza

    Nerozumím vám! Clapton tam není ani trochu, je to jen aranžérská záležitost, navíc kdyby Dan nepoužil kytaru, ale předehru hrál třeba klavír, nikoho by to nenapadlo! Money money jsou použity schválně, jde tam jen o jeden přechod, který je naprosto záměrný, proto koneckonců je v textu money místo prachy. Mě hudební humor baví a Barták jej evidentně má! Mnoho světových muzikálů je na něm postaveno. Má-li nějaké téma či obrat svou světově známou hudební “formu” je nanejvýš umělecké ji umět použít. Chápu záměr Dana Bartáka používat právě tyto prvky. Kdyby se ale s aranžemi tak nepáral a nesnažil se být jiný, nikoho z vás by nenapadla jakákoli podobnost! Inu kdo chce psa bít! Jinak souhlasím, že Baron Prášil je slátanina a slibované efekty stojí za ….! A k obsazení raději nemluvit. Brožová kňučí, Laurinová zpívat neumí, Hůlka je totálně toporný, Nomen a Omen je to nejdebilnější, co jsem kdy viděl! A Vojtek prostě neintonuje! Trvalcová má hlas nudnej jak devátá sboristka z prava. Jandová nemá výraz ani kdyby se postavila na hlavu. Langmajer slyší jen zacinkání po představení, muzikál ho evidentně ani nebaví. Jediný, kdo mě bavil byla Vaňková, Křížková, Barták, Vojtek dejme tomu! Burešová a Procházková se asi neztratí, to jsou slušné objevy!


  • HUGO

    Ale je hezké, že Ti, kteří o muzikálu mluví, že je to slátanina apod., chodí na něj opakovaně :-))


  • veny

    Honza: “Langmajer slyší jen zacinkání po představení, muzikál ho evidentně ani nebaví. ”
    Tak u této věty jsem se fakt zasmála:)))


  • karel

    Lichtenberk dela sracky protoze vi ze lidi v cr.jsou mimo,politicky to ma zatim v poho,to prejde a my se budeme divat na jine prusery,protoze to je u nas normalka,kdyby mel aspon team opravdovych tenoru a ne vyssich barytonu.Uz si slysel zpivat Davida Ulicnika?To by asi pan Gott pri premiere puknuli kdyz by slysel po letech tenora bez intrik a Janecku?


  • Milena

    Včera jsem viděla Barona Prášila – s J. Vojtkem – moc jsem si přála jednoho z operních pěvců, ale nakonec jsem byla překvapena a na roli se myslím vysloveně hodí a bavilo mě na něho koukat.
    Skvělá jako vždy H. Křížková, Vilém Čok, S. Laurinové zpěv sice moc nejde, ale nenudila.
    Překvapil mě mile Daniel Barták, snad nejlepší výkon po Hance Křížkové.
    Rozhodně si nemyslím já a ani většina diváků, co tam byla v sále a tleskala opravdu dlouho, že je to špatný muzikál…. Ale holt jsou lidi, kteří budou reptat pořád. nevím, proč potom nejedou do Londýna či Nwe Yorku a chodí na “našeho” Barona Prášila. Já jsem spokojená.


  • Veva

    Viděla jsem Barona v neděli 21.3. – moc jsem se bavila,představení se mi líbilo – a dle potlesku a toho,že při děkovačce všichni v hledišti stáli,bych řekla,že jsem nebyla jediná.Byla tam spousta dětí – a myslim,že v dnešní době počítačových her a přiblblých tv seriálů přilákat děti do divadla a zaujmout je (což bylo patrné) je úctyhodný čin.Byla to pohádka s krásnou hudbou,hezkými efekty,nádhernými kostýmy – velmi příjemné odreagování od závažných témat běžného života.Moc díky všem hercům – výkony byly perfektní.Celkový dojem – moc příjemné!


  • Abigail

    Tak jsem dnes (25.3.) viděla Barona Prášila – viděla jsem ho na poprvé a musím dodat, že zřejmě i naposledy.
    Hned v úvodu příspěvku musím zmínit, že jsem měla zřejmě jedno z nejlepších obsazení, ať už to vezmu podle toho, jak jsou ti konkrétní hodnoceni v recenzích či podle osobních pocitů.
    Marián Vojtko, Tomáš Trapl, Hanka Křížková, Roman Vojtek, Zdenka Trvalcová, Markéta Procházková, všichni naprosto bez problémů, spousta písniček v jejich podání se mi moc líbila. Ostatně to je asi hlavní pozitivum celého muzikálu – hudba – bez ohledu na to, kolik je v ní známých motivů v které písni. Působí hodně filmově, když člověk poslouchá melodii, a potom s těmi správnými zpěváky dohromady jako moc pěkný celek. Řekla bych, že je možná až moc “pomalá” – složená z romantických pomalejších písniček, které jsou skvělé, tvoří ten vrchol, ale… ono to tak většinou bývá, že ty pomalejší jsou ty vrcholné, jenže takové “Právo je síla”, nebo z novějších “Viva” nejsou ve svých muzikálech ani trochu trefou vedle a tady mi trochu chyběly.
    Ohledně komické dvojice. Neměla jsem to štěstí a narazila na dvojici Pešák, Pitkin. Nejsem z nich nijak nadšená, ale na druhou stranu musím uznat, že jsem po reakcích tady a jinde čekala mnohem větší hrůzu. Buď došlo k omezení jejich prostoru, nebo mi to přijde skutečně zveličené. Nemám nijak ráda tyhle komické dvojice-vložky pro posunutí děje. Na rozdíl od mnoha jiných – př. Angelika, mi ale tady ta dvojice nepřišla až tak zbytečná a asi by se dala využít. Jen by to chtělo někoho, kdo ji nezabije při první a snad jediné písničce, kterou tam má.
    Myslím, že muzikál by se mohl líbit dětem, efekty, postavy, děj… Mně osobně efekty nijak zvlášť nenadchly. Líbily se mi, ale nic neuvěřitelného… Navíc rozhodně nemám pocit, že by představení – výměnu kulis apod. výrazně urychlily. Naopak leckdy mi přišlo, že tam ten někdo, kdo právě dozpíval zbytečně stojí, lidé už dotleskali nynějšímu výkonu a kulisa se teprve točí. Představa, že by to mělo být ještě pomalejší, je téměř neúnosná.
    Jinak k celkovému dojmu z muzikálu. Řekla bych, že by v tom, co jsem všechno viděla, mohl patřit k průměru, byly horší kousky, byla spousta lepších. Co mi vadilo, je fakt, že pěkné scény, kde je hudba, zpěv, pohyb atd. byly poslepované dohromady nějakým záhadným způsobem, a nemyslím tím scény pohádkové poslepované těmi reálnými. I mezi těmi reálnými se mi spousta scén líbila, ale pak prostě skončily a tak nějak divně vznikly jiné. Zkrátka mi přišlo, že tohle dílko nemá plynulý děj, buď dlouho stálo, nebo pak divně poskočilo. Takže bych to celé asi shrnula výrazem použitým v recenzi na http://www.musical-opereta.cz/ – Písničkál. Moc pěkné (skvělé nebo perfektní už je moc a pěkné je zase málo) chytlavé melodie, v případě mého představení skvěle odzpívané, skvěle zahrané, co se týče company perfektně, u ostatních jak kdy odtančené, poslepované vždy písničku k písničce dohromady. Výsledný dojem rozhodně není špatný ale… není ani vyloženě dobrý.


  • Lavera

    Tak jsem se v sobotu odpoledne byla také podívat na Barona Prášila. Co k tomu říci ? Držela jsem se opět své osvědčené zásady – od žádné nové inscenace jakéhokoliv díla si předem nic neslibovat ( žádné zklamání, třeba i příjemné překvapení ) a zase se mi to vyplatilo; tentokrát dokonce v tom lepším slova smyslu.
    Velmi dobrý dojem na mě udělala hudební složka; i pro mé “operetní” ( tedy na melodickou nebo jinak řečeno “líbivou” hudbu zvyklé ) ucho to bylo z velké části pohodové poslouchání. Herecká složka se mně – pro potřeby tohoto díla – zdála také vcelku odpovídající, scéna i efekty v “normě”… takže můj “závěr” – “Barona” sice nepovažuji za žádné mimořádné veledílo, ale bylo to s “ním” celkem příjemně prožité odpoledne.


  • Lavera

    Ještě maličkost, za kterou ale musím divadlo pochválit. Dřívější muzikálové produkce v Hybernii i Broadwayi mně připadaly strašně hlučné; až po zacpání obou uší kouskem ( toaletního ) papíru jsem teprve začala dobře slyšet a rozumět zpívanému textu. “Baron” byl po této stránce naprosto perfektní – snad už bylo v patřičných kruzích konečně “pochopeno”, že kvalita muzikálu nespočívá v jeho “hlučnosti”.


  • HUGO

    Lavero: já mám třeba se zvukem v DB a DH opačný “problém” ;), kdy mě docela často přijdou představení celkem potichu, ovšem u Barona jsem byl zatím vždy spokojen.
    P.S. co se ještě týká DH, tak tam velmi záleží, na jakém místě zrovna sedíš…


  • Lavera

    Hugo: V DH si pravidelně kupuji přístavek u 6. ( tentokrát u 4. řady ) vlevo.
    Uznávám, že každý “slyší” trochu jinak; já mám asi uši třeba z dřívějšího Karlína a dnes samozřejmě z operních inscenací “nastavené” spíše na představení “neozvučená”, ovšem chápu, že dnes je to téměř nutnost. Budovy v současnosti používané jako muzikálová divadla nemají asi samy o sobě příliš dobrou akustiku; ( i to HDK po neuváženém odstranění ozvučné desky nad jevištěm při popovodňové rekonstrukci “musí” používat ozvučení ); no ale hlavně – kolik z těch současných muzikálových zpěváků by dokázalo “uzpívat” divadlo bez pomoci mikroportů…
    Takže jde spíše o to, aby to zvukaři dokázali “trefit tak akorát” !


  • markéta

    Já jsem byla na muzikálu nedávno a také naposled!!.Nic tak děsného jsem neviděla,P.Vojtek tam skákal jak potrefená koza no a zbytek..Jediný koho musím pochválit je Roman Vojtek ten to opravdu zaspíval krásně a Vilém Čok výborně pobavil…Vám skláním poklonu a také děkuji..A to nemluvím otom ,že mi přijela lod přímo před obličej kde se zastavila jen pár centimetru odemě..opravdu zážitek za všechny prachy..toho Vola co to tam dělal ,bych nakopala…Asi bysi měl někdo uvědomit ,jak se cítí člověk ,který sedí v první řadě(to nemluvím otom ,že jsem měla zaplacenou třetí a toto nám nikdo dopředu neřekl)Takže muj pocit:už odlet třeba do p…..A hlavně ,že jsem přežila tu hruzu!!


Novější komentáře »