Recenze a reportáže

“Klíč králů” – vysněný projekt Daniela Landy skončil jako polotovar


10. 10. 2012 jsme v Divadle Broadway zhlédli premiéru dlouho očekávaného díla „Klíč králů“ autora Daniela Landy. Kolem této rockové opery se v těchto dnech vznáší obrovské množství kontroverze, stížností diváků oproti nadšeným reakcím Landových příznivců. Kde je pravda? Na to asi neodpoví ani naše recenze…

Král upírů Marian Vojtko

Ústřední osobou „Klíče králů“ je samozřejmě pro mnoho lidí stále kontroverzní Daniel Landa, jehož divadelní tvorba patřila vždy v našem malém českém rybníčku mezi tu nejlepší, nejoriginálnější. I v případě rockové opery „Klíče králů“ se ujal tvorby libreta, textů i hudby. Osobně se řadím mezi příznivce Landovy tvorby, ať již sólové, tak té divadelní, proto očekávání bylo prvotně vysoké…

Dle svých vlastních slov na slavnostní premiéře tento námět nosil v hlavě dlouhých 10 let, až nyní došlo k jeho realizaci. Týden před premiérou však všem svým příznivcům sdělil, že jeho rocková opera má tolik myšlenek, postav a dějových linek, že bude rozdělena do dvou 110 minutových navazujících děl s podtituly „Kámen Bohů“ a „Gryf“. V šest ráno v den premiéry dodal Daniel Landa účinkujícím poslední píseň, která první díl uzavírá. Resp. neuzavírá, násilně ukončuje v tom nejlepším.

Petr Kolář ve svém království

Je opravdu tristní, že muzikál předprodávaný rok dopředu, není ani den před premiérou dokončený a divákům se jen přes Facebook oznámí, že konce se dočkají až v druhém, (snad) závěrečném díle, které se však nemusí vůbec vytvořit. Když odsuneme stranou fakt, že diváci se právem mohou cítit podvedení a vyždímaní (a reakce tomu skutečně odpovídají), tak to není fér ani k samotným účinkujícím a celému tvůrčímu týmu. Již na základní škole nám všem ve slohu vštěpovali, že každé dramatické dílo (ať už je to vypravování, co jsme dělali o prázdninách, nebo Shakespeare) musí mít úvod, stať a závěr. A bez závěru jakékoliv dílo postrádá smysl.

Jak jsem již mnohokrát uvedl, tuto operu považuji ve všech ohledech (byť se jedná o první část) za zdaleka to nejlepší, co jsem já hudebně i textově kdy v divadle vyplodil. Já osobně hodnotím kvalitu i poselství (ano, je potřeba počkat na druhý díl) tohoto díla za nás nejvýš,“ sdělil Daniel Landa dnes na svém Facebooku. Naším úkolem je však hodnotit zhlédnuté dílo, které se v těchto dnech prezentuje v Divadle Broadway.

Markéta Procházková a Josef Vojtek

Základní děj je v podstatě tristní. Ve fantasy světě, nápadně připomínající mix Pána prstenů a Warcraftu, došla voda a králové několika různých ras se sejdou, aby situaci vyřešili. V druhé půli se králové vydají na cestu za magickými kameny, které by měly svět spasit a… To be continued…

Sledujeme změť velkého množství postav s různými motivacemi a cíli. Přesto ani jedno není zřetelné a v podstatě zahaleno tajemstvím. Sledujeme různé bizarní obrazy skřítků a krvavých jatkařů, kteří se vzepřou svému králi… Nechybí tradiční rýpání do vlády či byrokracie. Ani vulgarismy.

Hudba je samozřejmě s typickým Landovým rukopisem, dominují bicí a elektrické kytary. Chybí však výrazný hit, zvláště první půle zní jako jedna dlouhá píseň, z níž na první poslech nevyčnívají žádné hudební motivy či nápady. Přesto je hudební složka originální, nikdo jiný u nás podobnou hudbu neskládá. Jen škoda, že není podkladem pro dílo, které dává nějaký smysl. Poznámku si neodpustíme k omílanému tvrzení, že „Klíč králů“ není muzikál, ale rocková opera. Hledali jsme lupou, ale operu jsme v tom skutečně nenašli. Mohlo by být ovšem zajímavé slyšet například Viléma Čoka zpívat nějakou árii typu „Zahrad Gethsemanských“.

Henrich Šiška a Vilém Čok

Hodnotit jakékoliv další složky představení je nošením dřívím do lesa. Můžete mít dokonalé herce, zpěváky, tanečníky, režiséra, kostýmy, výpravu, cokoliv… Ale když po dvou hodinách absolutní pozornosti na nový fantasy svět s mnoha postavami a rasami, nedostanete ani náznak konce či poselství díla, tak to celé postrádá smysl a nejen já jsem odcházel z divadla s pocitem, že jsem ty dvě hodiny mohl strávit lépe něčím smysluplnějším.

Olej do ohně přilévá stále samotný Landa dalšími a dalšími reakcemi na nespokojené diváky, i fakt, že na oficiálních stránkách muzikálu i divadla není do dnešního dne žádná informace o tom, že je dílo nedokončené a že pro jeho plné pochopení a vyústění je potřeba vyčkat na další díl. I přes neustále omílání, že se nejedná o komerční tah, to stále vypadá více a více pochybně a vrhá na celou produkci muzikálu špatné světlo.

Král jezer Ondřej Izdný s Oldřichem Smyslem

Režie se tradičně ujala Mirjam Landa, plně využívající technických možností divadla. Proč ovšem v takové míře, to je záhadou. Propadla se hýbají snad nejvíce v historii českého muzikálu, snad aby podpořila dynamiku písně. Ale 5 minut zajíždění a vyjíždění herců při zpěvu nepatří ke scénickým nápadům, které by mohly být inspirací. Nejvíce práce si režisérka dala s vedením herců a definicí charakteristických znaků jednotlivých ras a jejich chování, včetně míry napětí mezi jednotlivými králi. V tomto ohledu byl Landův fantasy svět propracovaný a dokázal vtáhnout do děje.

Nadprůměrná je výprava, především kostýmy Romana Šolce, který se na mnoha rasách mohl opravdu plně realizovat. Nebudeme rozebírat různé podobnosti s jinými fantasy, ale kostýmy vypadají skutečně úžasně. Scénografie zcela spoléhá na LED projekce, které jsou sice nadprůměrné, přestavby mezi mnoha zcela rozlišnými prostředími jsou bleskové, ale například oproti propracovaným kostýmům to vypadá, jakoby si scénografové Marek Hollý a Zdeněk Flemiming ulehčili práci. Na pohled to však vypadá efektně a dobře. Neuškodilo by jasnější nasvícení scény, některé obrazy byly přespříliš temné a zamlžené, hercům tak nebylo vidět do tváře a výraz je přeci důležitým hereckým prvkem.

Mocný čaroděj Josef Vojtek

Z premiérového obsazení byli v podstatě všichni sólisté i členové company výborní a jeli na 100%. Těžko hodnotit vývoj jejich postav, který se u většiny zasekl v oné polovině, ale opravdu hluboce obdivujeme jejich nasazení a oddanost dílu, že i přes všechny komplikace a reakce odvádějí svou práci na nejvyšší možnou profesionální úroveň.

Nejvíce nás zaujali: Marian Vojtko, který dominoval jevišti hlasem a upířím projevem, který mu je pravděpodobně souzený; Josef Vojtek jako starý mystický čaroděj ohně; opravdu výborně zahraný skřet Petr Kolář, u kterého jen zamrzelo, že díky nutnému chrapláku neměl tolik prostoru předvést svůj typický charismatický zpěv. Na podivně malém prostoru zaujala také čarodějka Efine Markéta Procházková. Na úroveň sólistů se probojoval Petr Ryšavý, který zaujal hereckým i pěveckým projevem, ze kterého sálalo nadšení a energie.

Vilém Čok, jako roztržitý Ušoun, hrál v podstatě sebe a jeho zpěv ničím nepřekvapil. Ondřej Izdný se po delší době objevil opět na pražské scéně ve větší roli, která mu sedne po všech stránkách. Král lidu Henrich Šiška trpí samotnou postavou, která má být odrazem našich současných vládců, možná až přespříliš přitažená za vlasy. A jelikož jsme jeho postavu nenáviděli, tak ji Henrich pravděpodobně ztvárnil dobře. Král vran Jakub Šlégr byl skutečně takovou černou vránou, vlastně si nepamatujeme žádný výrazný okamžik této postavy, škoda. V dalších rolích se představili Oldřich Smysl, Radim Pátek, Berenika Suchánková, David Bouša, Tomáš Hundža, Martin Šemík, Markéta Bednářová, Barbara Chybová a Michaela Zemánková.

Josef Vojtek s královnou skřítků Berenikou Suchánkovou

Co dodat závěrem?

Na jevišti Divadla Broadway vzniklo dílo, které nemá v kontextu české ani světové scény příliš konkurenci. Originální výprava i fantasy svět, skvělé výkony a nasazení. Rocková hudba, která potěší všechny příznivce Daniela Landy, samozřejmě nechybí nepřetržitý tok myšlenek a kritiky současného světa a politiky. Celé to ovšem nedává v závěru smysl a negativní marketingový oblak kolem muzikálu nás ještě více ujišťuje, že „Klíč králů“ se jako celek vymkl kontrole.

Kdyby si Daniel Landa nechal na dílo více času, zredukoval množství myšlenek, které potřebuje sdělit, a zjednodušil děj, mohl z toho být krásný celovečerní muzikál s koncem. Takhle to je polotovar, za který se 750 korun nevyplatí utrácet. Na druhou stranu se na Facebooku Daniela Landy objevuje tolik nadšených reakcí, že tato divadelní ignorace stavby děje je fanoušky zcela tolerována. Danielu Landovi se opět podařilo vytvořit kontroverzní dílo, o kterém se ještě bude dlouho mluvit… Naše přání však je, aby se muzikály (i rockové opery) psaly tak, jak mají, ve stanovených termínech a rozsahu.

Petr Ryšavý v čele vzpoury

Marian Vojtko, Vilém Čok a Henrich Šiška

Premiérové obsazení po představení

Autorem fotografií z premiéry je exkluzivně pro Musical.cz Kristýna Junková. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, Facebooku apod., ozvěte se nám na e-mail redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!


Pozvánky a konkurzy
MUŽ SE ŽELEZNOU MASKOU vyhlašuje konkurz do nového muzikálu Michala Davida v Divadle Broadway
Aktuální zprávy
“Andílci za školou” – nový muzikál od října v Divadle Broadway
Recenze a reportáže
DĚSNEJ PÁTEK, aneb světová premiéra rodinného muzikálu v Brně
  • Míša

    aja – no tak proto, že se neznáme, jsem také nepsala přímo vám, nýbrž obecně… Už jsem jednou říkala, že muzikál klidně mohl skončit tak, jak skončil a problém by to nebyl. Otevřené konce se mnohdy dělají a je dokázáno, že lidé si takové věci mnohem déle pamatují…
    Nedělat něco “už z principu” jen proto, že se vám nelíbí nějaké okolnosti okolo je dle mého příšerně krátkozraké… Nejděte na to, protože se vám nelíbí daný žánr, protože nemáte ráda Landovu tvorbu nebo protože vás nezajímá divadlo, ale fakt ne proto, že se řeklo: “Bude druhý díl.” Kdyby to nikdo neřekl, ani si nevšimnete a maximálně vám bude vadit otevřený konec, tak toho nechte…


  • bara

    mě se to v neděli moc líbilo, myslím, že více lidem, neboť na konci celé divadlo stálo a bouřlivě tleskalo, mám Dana Landu moc ráda…


  • aja

    Míša: No mně to zas tak krátkozraké nepřipadá, jak už jsem tu asi psala, nelíbí se mi přístup p. Landy (ne, že bych na něj zanevřela kvůli takové hlouposti, tohle je spíš jen taková poslední kapka). A proto tohoto člověka prostě nechci podporovat, ačkoliv uznávám, že 150 Kč a ostatně i těch 750 Kč, které bych mohla za vstupenku dát a nedám jsou v tak obrovském množství lidí kteří přijdou úplné nic, mám prostě své zásady. Možná, že kvůli nim přijdu o dobré dílo, ale to vás mrzet nemusí.


  • thenardier

    jenže poslední dobou se tak nějak stojí všude,ač to člověk kolikrát nechápe….asi moda


  • Kuba

    Už se ví jestli bude video z představení ? Možná by to pomohlo v rozhodnutí těm nerozhodnutým, jestli jít nebo ne.

    Já viděl první dvě generálky, první mě moc nenadchla, hlavně když oznámili že to bude bez konce, nevěděl jsem co si o tom myslet, hudba ušla, texty někdy dost jednoduché, děj komplikovaný, občas jsem nechápal o co jde. Druhý představení už bylo o poznání lepší, asi jsem se víc vžil do příběhu a začali věci “dávat smysl”, už mě to tak “divný” nepřišlo, i když ten konec tam určitě podstatně chyběl a nemělo to ten správný efekt, aby to vyjádřilo nějakou konečnou myšlenku. Jinak v obou představeních vynikající výkony herců, tomu se asi nedá nic vytknout, skvělý kostýmy a masky, scéna a projekce moc pěkný, i když nechápu proč jsou ty LED obrazovky dokola polepeny kousky počítačů nebo co to bylo. Dle mě to za vidění stojí, já určitě ještě zajdu abych věděl konec, vlastně zakončení 1.dílu.
    Ale asi nejvíc mě mrzí, že takový machr, jako je Landa si nedokáže pohlídat, jestli to stihne dodělat a kolik to vlastně zabere času, že se to pak musí dělit na dva díly a generálky se jedou bez konce. Přijít na to dva dny před premiérou je trošku divočina a mírně podraz na ty co si už koupili lístky. Závěrem doufám, že vyjde CD a brzo se objeví Klíč králů 2.


  • Renda

    Sice to sem nepatří, ale není nikde žádný odkaz. Všimla jsem si, že z předprodeje zmizel muzikál Mata Hari. Není už avizovaný ani na stránkách Divadla Broadway.


  • Petr

    Můžu se zeptat, kdy bude video?


  • aja

    Kuba: CD vyjít podle prohlášení D.Landy vůbec vyjít nemá. Pokud teda zase někdo nezmění názor.


  • aja

    omlouvám se tolikrát jsem měnila formu svého příspěvku až mi z toho vyšel blábol…ale obsah je snad jasnej.


  • Pavel Košatka

    Petr, Kuba a ostatní: Natočený materiál z premiéry bohužel není obrazově (málo světla, hodně dýmu) ani zvukově (není přes hudbu vůbec rozumět textům) pro jakékoliv veřejné video vhodný. Tentokrát se budete muset jít podívat na vlastní oči ;). Děkujeme za pochopení.


  • Nina

    Taky bych se chtěla zeptat na Mata Hari. Opravdu nebude? Nebo je jen posunutá?


  • Jazic

    Nechtěla jsem psát, ale musím. Poprvé a naposled jsem si přečetla recenzi na něco, co jsem viděla.Navštívila jsem premiéru 10.10 a musím dát za pravdu producentovi. Buď ho budete milovat nebo nenávidět. Chápu. To je na vkusu každého z nás.
    Ale co mě neskutečně fascinuje – to je naprostá absence RESPEKTU vůči čemukoliv a komukoliv, kdo něco vytvoří.
    Kritizovat že je to na dva díly, že je to moc drahý, že je to splácaný, že je to vulgárni, že je stejná muzika a………… . Pořád nějaké stížnosti. Typická česká povaha – kritizovat, kritizovat, kritizovat.
    Máte taky úctu a respekt k práci někoho jiného? NE, NEMÁTE.
    Existuje jedna dobrá hláškami: Život se dá prožít nebo protrpět – za stejný prachy.
    Připadá mi, že většina lidí hledá ve všem to špatné než to dobré. Škoda!
    Je mi líto všech, kteří něco tvoří a pak musí číst TOHLE.


  • aja

    Jazic: Každý kdo něco vytvoří musí počítat s tím, že se to nebude líbit každému.


  • Kuba

    Aja: Já četl naposled, že možná vyjde až na něj vydělají KK. Tak uvidíme, ale byla by škoda kdyby nebylo.


  • Kik

    Jazic: Zkuste do googlu napsat “recenze” a dozvíte se, že: “Recenze (z lat. re-censeó, (znovu) posoudit, zhodnotit) je písemný kritický posudek uměleckého nebo vědeckého díla. Výsledek kritikovy práce (recenze) může být buď spíše příznivý, pozitivní, anebo naopak negativní, záporný.” A dále si zkuste do googlu napsat “recenze Klíč králů” a zjistíte, že autorova recenze patří k těm nejmírnějším, co bylo napsáno ;-)


  • HONZY

    Klíč králů v divadle Broadway zůstal na půl cesty.Vcelku je jedno, zda-li je představení ukončeno nebo ne.Na diváka totiž působí až lhostejným dojmem.Jistě měl Dan Landa vyšší ambice.Jde o dílo, které je zajímavé snad jen po vizuální stránce(díky výrazným kostýmům).Ty připominaji film Pán prstenů.Jinak po hudební stránce velká nuda, chybí ústřední zapamatovatelný motiv, nezajímavá je i orchestrace.Účinkující se snaží podat dobrý výkon ale velmi plytký děj a nevýrazná hudba jim to nedovoluje.(snaží se R.Schwab,O.Ruml,T.Trapl)Scénografie je docela zajímavá i díky LED projekcím.Velmi tristní je ovšem ruční pohybování projekční opony.I celkově scéna je velice málo nasvícená.Pokud fandíte D.Landovi, najdete možná i světlejší momenty ale pro běžného diváka jde o rockovou operu plnou šedi a nevýraznosti.Já ke “Klíči králů”, klíč bohužel nenašel!Hodnotím 30%.Psáno z představení 19.10.2012


  • Mic

    Viděl jsem muzikál KK dnes a za sebe musím říci, že rozhodně nelituji. Sám patřím mezi ty, kteří si kupovali lístek půl roku dopředu, ale rozčarován, ošizen nebo dokonce podveden se rozhodně necítím. Šel jsem na muzikál, hmm vlastně rockovou operu, od Landy a dostal jsem přesně to co jsem očekával: našlápnutou muziku s typickými Landovskými rysy, narážky na politiku (+ na pár věcí které Dana štvou a občas se o nich zmiňoval již dřív), pár vulgarismů, fantasy téma, k tomu navrch krásné kostýmy, zajímavou scénu a velké pěvecké nasazení všech zúčastněných. Nezatížení dopředu žádnými recenzemi ani komentáři jsme si cestou z divadla s manželkou povídali, že je jen škoda, že ne všechny postavy dostaly takový prostor, jaký by si zasloužily a na uspěchaný závěr (ale i ten by se dal za konec považovat) a že by to skoro mohlo být na Klíč králů 2. Pak kouknu sem a hele, dvojka by mohla být. Paráda. Pokud se zadaří a bude, já určitě jdu. A “Kámen bohů” si určitě alespoň jednou zopakuji.


  • Bára

    Diskuze pro a proti tu bylo dost, doplním to tu proto jen o osobní zkušenost. Na tento muzikál jsem šla ve chvíli, kdy jsem byla dobrých třicet hodin bez spánku (lístky na muzikál-operu byly pro mě překvapením), přesto jsem při představení snad ani nemrkla. Kostými a scéna mi to nedovolovaly, děj zas probouzel, nenechal mou mysl klidnou, neustále mě podněcoval k zamýšlení se, a kdybych přece jen ty oči zavřela, hudba a výkon zpěváků (užasná pestrost především mužských hlasů) by byl sám takovým zážitkem, že těžko hledat hodnotnější dárek (pro ty, co nehledají hodnotu v penězích) než tento v podobě lístků na Klíč králů. Je to jen subjektivní názor, ale je-li umění uměním, nikdy se asi všichni jednoznačně neshodneme. Za sebe doporučuju :)


  • Zdeněk

    KK sem viděl již po třetí včera a byl to prostě nářez


  • Míša

    Prosím vás, kdo jste byl na generálce, prý tam byly nějaké scény, které se před premiérou vyškrtly – něco s Kelem + Efine a pak snad ještě něco dalšího s králem Upírů… Pěkně prosím, smutně koukám, co se v těch scénách dělo, o čem tam zpívali?


  • Kuba

    Míša: Ve vyškrtlé scéně Efine s Kelem se jen tančilo, vypadalo to jako takový jejich souboj, kde nakonec Kelo zemře-prohraje. Viděl jsem to na 1. a 2. generálce, jestli na dalších bylo i něco jiného nevím.


  • Jindra

    Chtěl bych se zeptat jak dlouhé je představení? Chystám se jít na představení od 14h.


  • Míša

    Jindra – plus mínus 2 hodiny a 20 minut.
    Kuba – Díky za informaci! :,)


  • John McQuack

    Dan asi mele z posledního: http://kultura.idnes.cz/daniel-landa-konci-karieru-dcj-/hudba.aspx?c=A121024_184333_hudba_jaz
    Přijde mi to jako laciná bulvární reklama. Ale proč ne? Jsou horší PR… Myslím, že hodnocení KK tomu trochu pomohlo.


  • Jindra

    Míša- Děkuju :)


  • Olynka

    Od té doby, co jsem se napálila s Quasimodem, čtu recenze až po představení. Díky tomu jsem byla ušetřena všech negací a na představení jsem šla už s tím, že se jedná o první díl. Nečekalo mě tedy žádné nemilé překvapení a představení jsem si vážně užila.
    Je pravda, že jsme se nedočkali žádného výrazného hitu, ale hudba je zajímavá, má odpich a je typicky Landovská, což je pro mě v pořádku. Kostýmy jsou velmi zdařilé a scéna s různě nastavenými led panely se mi líbila mnohem víc, než velké led plochy použité v jiných představeních – s projekcemi se dá více vyhrát a vytvořit zajímavější “prostředí”.
    Bylo to jedno z mála představení, kde jsem neměla pocit, že bych raději viděla jinou alternaci, nebo že by to někdo úplně jiný zahrál lépe. Všichni byli výborní. Celkově mě to vtáhlo do děje, skoro jako dobrá kniha a to se mi v divadle také nestává pokaždé.
    Trochu se bojím, s jak nastavenou laťkou přijde druhý díl, ale naděje umírá poslední.


  • MilanCT

    Vrátili jsme se z muzikálu KK a tak nějak rekapitulujeme své pocity. Je pozdě, tak jen krátce. Moc jsme se na KK těšili a očekávání bylo veliké. Bohužel za sebe musím dát za pravdu těm skeptičtějším názorům na tento Landův další umělecký počin. První půlka dílka, říkejme asi spíš muzikálu, byla čekáním na hrdinu, který nepřicházel. Množství postav je nepřehledné a těžko se hledá tahoun příběhu. Někdo, kdo táhne děj dopředu a komu bys mohl v příběhu fandit. Rádoby zrcadlení dnešních obrazů ve společnosti a narážky na vládu mě přjdou mdlé, bez jiskry vtipu. Druhá půlka, byť o trochu lepší než ta první už ale nic nového nepřinese. Děj končí nikde a já jsem v rozpacích. Kde je smysl tohoto díla, kde je jeho síla v divákovi něco zanechat. Moje vnitřní odpověď je NIKDE. Dvě hodiny slušné muziky DL a tradičně skvělých hereckých výkonů, skvělá scéna, ale pocit není žádný. Energie příběhu se na mě nepřenesla, nic ve mě nezůstalo. Druhý díl si nechám ujít. Landa je skvělá značka, která dobře prodává, ale tentokrát nabízí dost podivné zboží. Vypuštěná informace, že nejde o komerci je v tomto případě jaksi zavádějící. Proto tentokrát palec dolů a za sebe nedoporučuji.


  • Tom Kranich

    Jak se jmenuje uvodní píseň krále upírů?


  • Hanka

    Po dnešním částečném(na druhou polovinu jsem nebyla psychicky připravena) zhlédnutí Klíče králů mám pocit, jako by Danova obrna lícního nervu nejdříve zasáhla orgán nacházející se ještě trochu výše. Jen těžko se dá uvěřit tomu, že si s z diváků nedělá legraci. A pokud tohle myslel zcela vážně, tak je to smutné, že vedle titulu jako je Krysař či Tajemství se zařadí toto DÍLO!


  • Hanča

    Asi si z nás Daniel udělal opravdu dobrý den :D Půlka divadla spala a někteří hned po první půlce odcházeli. Absolutně mě muzikál neoslovil a na další díl určitě nepůjdu. Na můj vkus to bylo přeplácané a nic z toho. Jediné co bylo hezké, byly kostýmy, které ale bohužel děj za herce neodehrály :)) Všichni jsme se tomu zasmáli a i za to, to asi stálo :))


  • Janina

    No…ufff…co k tomu dodat? :( Krásné kostýmy……Jinak směs nepovedených, zdlouhavých, neustále se opakujících písní. Dnešní obsazení také žádný zázrak…Popravdě jsem znala jen P.Koláře, který se tam občas mihl. A vlastně ani nevím, jakou tam měla jeho role význam. Vlastně nevím vůbec nic :)))) Proč zhulení skřítci? Ti řezníci, nebo co to bylo…ti jako vraždili zvířata, aby svět měl k pití místo vody krev? Ten bílý pán nějak zradil tu čarodějku? Kam zmizel upír, když dal ten kámen skřítkovi? Proč se za 20 vteřin zase objevil? A byl živý, nebo mrtvý? A proč se to vůbec jmenuje Klíč králů? Asi měli před divadlem rozdávat to co hulili ti skřítkové, pak bych možná odcházela spokojená a ne hned po posledním tónu závěrečné písně :( Fajn…bude pokračování..ale já už na něm budu chybět. Danova tvorba je a vždy bude výborná a kvalitní…Tohle se bohužel nepovedlo…A důvody zná jen on sám. Snad bude takový frajer(za jakého ho mám) a po čase to sám uzná.


  • Mystery Train

    Divadelní noviny – rubrika PROPADÁK MĚSÍCE:

    Daniel Landa: Klíč králů, Divadlo Broadway Praha

    Ještě se snad nestalo, aby autor po půlroční marketingové masáži potencionálních diváků o premiéře předstoupil před publikum se sdělením, že své dílo nedokončil. A předvedl jakousi první část s tím, že bude někdy v budoucnosti následovat druhý díl. Že toho měl na srdci tolik, že se prostě do jedné rockové opery nevešel. Jenže texty i hudba prozrazují, že autor dílo prostě nezvládl, což se může stát, nemělo by se však veřejně provozovat. Nebezpečný precedens.

    http://www.divadelni-noviny.cz/daniel-landa-klic-kralu


  • Katka

    S nadšením jsme vyrazili na představení, které nás zklamalo hned během prvních deseti minut. Hudba se líbila, přesně jak autor článku napsal, ani nezklamala, ani nenadchla, kostýmy výborné, kulisy a všechno okolo výborné…ale děj…naprostá slátanina, diváku poper se sám a zbytek si domysli…až nyní se dozvídám, že dílo má i pokračování…Text se v hudbě až příliš opakoval, takže ani pěvecký um večer nezachránil. Příště dám své peníze za představení, od kterého se dá očekávat úvod do děje, v zásadě alespoň náznak po ději a také závěr! Domnívám se, že hořší slátaninu jsem v divadle Broadway ještě neshlédla.


  • Aleš

    Dnes jsem počtvrté navštívil Klíč králů a musím říct, že mě velmi, ale opravdu velmi mile překvapil – nové scény, nové písničky a konečně posunutí děje… Moc mě potěšilo, že se na jevišti více objevuje čarodějka podob… Je tahle verze konečná nebo se můžeme těšit ještě na něco? Neví někdo?


  • Lucie

    Včera jsem navštívila Klíč králů a nevěřila jsem vlastním očím. Mám pocit, že pan Landa během skládání tohoto dílka bohatě konzumoval onu bylinu, kterou se v lese sjížděli ti zelení mužíčci. Jinak si tento úlet nedovedu vysvětlit. Zmatený děj, opravdu nehodící se vulgarismy a opakující se hudba. Komentování aktuální politické situace bylo nápadné asi jako slon v baru. Myslím, že větší účinek by to mělo, kdyby divákům nebylo Landovo zhnusení politikou servírováno tak naplno. Divák snad není takový blb, aby nepochopil lehké narážky a jinotaje. Napsat, že se na nás “vykašlali” (kdo muzikál viděl, ví, jaké slovo tam ve skutečnosti bylo) umí opravdu každý. Uměleckou hodnotu v těchto vulgarismech opravdu nevidím. Jinak chválím kostýmy, výkony zpěváků a celkem i scénu. Ale za písně a především za zmatený děj musí jít body dolů. Hudba navíc byla velmi hlasitá a v mnoha případech jsem z písní pochytila sotva každé páté slovo. Že by z toho pramenilo to nepochopení? Nevím, každopádně už na to znovu nepůjdu, abych to zjistila…


  • Yrena

    Také jsem včera navštívila Klíč králů a musím souhlasit s Lucií. Bylo to dost děsné. Na začátku muzikálu jsem si myslela, že jsem snad na jiném díle. Úvod zhulených zeleňáků byl až moc dlouhý a strašný. Nejvíce se mi také líbily kostýmy, scéna a hlavně výkony účinkujících. Nemít tam M.Vojtka, J.Vojta, P.Koláře, O.Rumla a M.Procházkovou, tak bych to vydržela s největším sebezapřením. Zvláště Marian byl vynikající, i když na menším prostoru. Jeho hlas byl pro mě balzámem v tom hrozném díle. P.Kolář zpíval dobře, ale neměl moc co zpívat. Dvakrát za sebou se opakující text nebyl nic moc. I když herci dělali, co mohli, slabé dílo zachránit nemohou. Jsem zvědavá, jak je to bude dlouho bavit hrát. Také mě vadily ty prvoplánové politické narážky a vulgarismy v muzikálu také opravdu nepotřebuji. Spousta věcí nebyla v ději vůbec vůbec vysvětlena a že přichází závěr jsem vůbec netušila. Závěrečnou píseň bych si představovala nosnější. Pokud bude druhý díl, snad se v něm něco vysvětlí. Teď jde jen o to, zda po tomto fiasku druhý díl bude? Ti herci, které M.Landa vyhodila během zkoušení, mohou být rádi, že se tohoto nemusí účastnit.


  • Jitka

    Když si člověk po dvou hodinách řekne, že se konečně začalo něco dít muzikál skončí. A tak se jenom ptám, kde se stala chyba. Muzikál, dle mého názoru, děsivý – ani jména jako J. Vojtek či P. Kolář mě nevyvedly z neskutečně dlouhé nudy. Poprvé v životě jsem již po první polovině své polovičce oznámila, že mě to tak nudí, že bych radši šla dělat něco jiného.. Jediným světlým bodem byl pro mě hlasový projev O. Rumla, který má poměrně velký prostor, projev R. Schwaba a masky. Ale pro kladné ohodnocení muzikálu nestačí mít dobré masky a jednu poslouchatelnou písničku, kde rozumíte i slova (což mě vede k otřesnému ozvučení) muzikál by musel být dobrý jako celek!


  • Edward Hyde

    A o tom Landa je.


  • Witchy.D

    Já jsem toto “veledílo” navštívila již v říjnu s trochu rozpruplným očekáváním.
    Jsem sice fanoušek Dana Landy, ale taky nesnesu všechno.
    Musím se ztotožnit spíš s těmi negativními komentáři.
    Mě je celkem jedno, jestli to má být první díl, ale pokud je to blábol, tak je to blábol.
    Všechno je to tak strašně zamyšlené a spravedlivé a nastavující zrcadlo společnosti a kdesi cosi, až se z toho úplně ztratil jakýkoliv smysl.
    A s přítelem, který na to chudák šel se mnou, jsme si po první půli s láskou vzpomněli na Cimrmanovské: první část diváků neodejde proto, že je zvědavá, jestli je druhá půlka stejně slabá, jako ta první a druhá část diváků neodejde proto, že je jim líto vynaložených financí.


  • Witchy.D

    Omlouvám se za multipost, jen ještě dodám, že výkony jednotlivých účinkujících jsou excelentní, což jsem však od těchto “jmen” čekala (a díky bohu za ně). Jen je mi líto, že jsou nuceni hrát v takovéhle pitomosti.


  • Leira

    Také se řadím k zástupům těch, co muzikál již shlédli. A stejně jako spousta jiných jsem do divadla lezla jen s vědomím, že “prý je to bomba, muzikál století”.
    Že to bude nadsazené, to jsem čekala. Ale že to bude tak špatný muzikál, to jsem nečekala.

    O pěkných kostýmech, scéně i faktu, že to je jen první díl, tu bylo řečeno už dost.

    Co se samotné muziky týče, tady bych měla hodně výtek. Rocková opera je příliš honosný název pro toto dílo (které ani nejde nazvat muzikálem). Skladby byly sice dlouhé, propojené (to jediné bych vytáhla coby klad – prolínání skladeb bylo vkusné a trefné, aby diváci “nerušili” potleskem po složitějších pěveckých kouscích) a tvářily se složitě, jak by to u opery být mělo, ale posluchač si za celé dvě a půl hodiny odpočinul jen o přestávce. Stejný rytmus, stejné tempo, od zhulených elfů až po závěrečnou společnou píseň, nebyla tam snad jediná balada, furt se to hnalo kupředu. Ani k operetě to nemělo moc blízko, “hitovky” se nekonaly. Snad jen “Legalizace”, díky faktu, že se na závěr zpívala ještě jednou a měla vtipný text. Ovšem jinak to byly průměrné skladby (fanouškům Landy to bude asi jedno, protože “landovina” to pořád je). Jediná skladba, která mě opravdu nadchla, byla “Padám”, hodně mi připomněla “Čaruj” z muzikálu Tajemství. Ovšem nejenže je to už dvakrát vyvařený čaj, ale ani neměla onu hloubku v textu. Obecně skoro všechny texty v Klíči králů jsou jaksi… nudné. Příklad za všechny refrén jedné z nich: “Král králů, král králů, král králů, všech králů král”, nebo čarodějné duo: “Ty ses vůbec nezměnila – Ani ty ses nezměnil”. Bylo tam pár pěkných kousků (sbor řezníků, Legalizace), ale tyhle je ubily do pozadí, bohužel.

    Je to škoda, tohle dílo mělo potenciál, jsou tam prvky, které to drží nad vodou (přiznám se, že při scéně kolem skladby “Padám” jsem měla slzu v oku) a nelituju, že jsem to viděla. Lituju jen toho, že se kolem Klíče králů dělalo tolik humbuku, kdovíjak nebude úchvatný. Nicméně budu se řadit k té minoritní části publika, co bude doufat, že druhý díl to spraví. Ovšem s koupí lístku počkám, až jaké budou recenze…


  • Serpentard

    Ohledně toho 2.dílu…Někde jsem zahlédla Landovu odpověď na otázku, že ten druhý díl možná ani nedopíše on (ale bohužel nemůžu najít kde). Už do toho není vůbec tak hrrr jako pár dní po premiéře, trochu špatný styl PR, podle mě…Osobně bych byla ráda, kdyby se mu podařilo tím druhým dílem zvednout nízkou úroveň prvního dílu, ale jsem dost skeptická, podle mě ani nebude…Návštěvnost je mizerná. A hlavně – Landa už není Landa, ale politicky angažovaný Žito44…


  • Ondřej Doubrava

    Daniel Landa oficiálně připustil dvě varianty: buď, že to přeci jen ještě dopíše sám (dle mě pravděpodobnější), nebo poprosí nějaké nové autory, ať to zcela pod Landovou autorizací a patronací dopíší.


  • Pavel Košatka

    A na Facebooku rozepisoval modely, kdy druhý díl bude a kdy ne a ve stručnosti: pokud si na sebe první díl minimálně vydělá (tj. dostane se na nulu), bude druhý díl.


  • Lucie

    Je mi jasné, že muzikály (potažmo i jiná díla) se dělají hlavně proto, aby vydělaly, takže je ode mě nejspíš vrcholně naivní si myslet, že když Klíč králů propadne, tak pan Landa ten druhý díl napíše. Na druhou stranu se prezentuje téměř jako spasitel národa, takže by mě zajímalo, jak si tento podraz na diváky (napsat jeden díl, nechat na to přijít lidi a pak už konec nedopsat je podle mě podraz, to ať se nikdo nezlobí) sám před sebou vysvětlí. Kdyby to byl takový frajer, jak se prezentuje, tak se třeba i zadluží, aby dostál svému slovu a diváky o konec neochudil. Uvidíme…


  • Zdeněk

    Jaký je rozdíl mezi starou a upravenou verzí.


  • Aneta

    Jsem fanda muzikálů a Landových asi nejvíc. Lístky na Klíč králů jsem měla doma téměř rok a těšila jsem se jako malý dítě. Jenže, už v první polovině jsem byla zklamaná a v druhé jsem litovala herce, že do toho dávají tolik ze sebe a efekt poselství chybí. No a ke konci jsem se stala lehce apatickou a modlila se k rychlému závěru, který přišel tak nečekaně, že dodnes prostě nechápu, že se něco takovýho pouští lidem. Vždy je to naprosto vykradený myšmaš s trapnýma narážkama na situaci v ČR, které nejsou ani ironicky zaobaleny, ale přímo divákům vnucovány a to nemluvím o tom, že tam není žádný hit ani melodie, kterou bych si odnesla a ještě týden prozpěvovala. Co dodat, první díl mě nepřesvědčil, že by ten druhý (pokud vůbec nějaký bude) přinesl nějaké epické vyústění bez kterého se nemůžu obejít…. a to je škoda :-(


  • Aleš

    To Zdeněk:

    Rozdílem jsou nové scény a některé nové písničky… Nejvíc mě zaujala fialová scéna a vystoupení čarodějky podob… Co mě dále potěšilo je to, že chybí nevkusné věšení královny skřítků.

    Novinkou je třeba i to, že dle věštby je další na seznamu smrti upír Kelo – tak to bylo i předtím, ale nyní je přidána scéna, ve které Efine zpívá, že se možná obětuje.

    Nepřipomíná Vám to sériii filmů Nezvratný osud?


  • terka

    Dočkáme se nějakého videosestřihu?


  • Yrena

    Výše psal pan Košatka, že nejsou vhodné obrazové ani zvukové podmínky pro natočení videa.


« Starší komentáře Novější komentáře »