Recenze a reportáže

Divadlu Broadway už potřetí vládne královna Kleopatra


Přinášíme vám dvojrecenzi obnovené verze muzikálu Kleopatra, kterou pro vás připravili Pavel Košatka a Ondřej Doubrava. Samozřejmě nechybí naše fotografie z představení.

Kamila Nývltová a Josef Vojtek

Kamila Nývltová a Josef Vojtek

Recenze Pavla Košatky

Muzikál Kleopatra, který je prvním velkým muzikálovým počinem Michala Davida, se již potřetí vrátil na jeviště Divadla Broadway na 60 exkluzivních repríz. Žádné velké změny oproti minulému uvádění nás nečekají, přesto druhá obnovená premiéra přinesla jedno velké překvapení. A to zpěvačku Kamilu Nývltovou, kterou se Michal David rozhodl angažovat do hlavní role.

První uvedení muzikálu mělo premiéru 22.2.2002 a s velkým úspěchem se hrálo bezmála dva roky. Na tehdejší dobu bylo představení opravdu multimediální, hlavně díky špičkovým (dle mého názoru dosud nepřekonaným) digitálním projekcím. A právě role Kleopatry vynesla Monice Absolonové dnešní slávu, která rozhodně neutuchá. Po derniéře 11.1.2004 se muzikál přesunul do Bratislavy, kde se také hrál téměř dva roky, takže o neúspěchu nemohla být řeč. Je tu však září 2006 a muzikál Kleopatra se na 100 repríz velkolepě vrací na jeviště Divadla Broadway. S novou výpravou, pozměněným nastudováním a novými tvářemi. Diváci opět vyprodávají hlediště.

Dosti minulosti a pojďme na zhodnocení současného představení. Viděl jsem všechny tři nastudování muzikálu, ale porovnávání by bylo na mnohem delší psaní, proto se raději budu věnovat převážně současné verzi. Začněme u hudby Michala Davida, na které je vidět opravdu mnoho hodin práce, nechybí vkusné opakování melodií (i když hit a jeho variace Teď královnou jsem já je již značně oposlouchaný), dynamické i pomalejší pasáže. Někdy hudba vyznívá příliš popově (Sláva), ale většina písní je v porovnání s ostatní tvorbou Michala Davida nadprůměrná. Z nejlepších písní vybírám Dámy vládnou a Velká píseň o Nilu.

Dušan Kollár a Kamila Nývltová

Dušan Kollár a Kamila Nývltová

Výprava je skutečně bohatá, převážně kostýmy Kleopatry jsou skutečné klenoty. Scéna se dokáže bleskurychle změnit z královského paláce egyptské královny na římský senát či pokoj Octaviana. Jak již bylo výše řečeno, celé představení doprovází špičkové digitální projekce, bez kterých si představení lze jen těžko představit.

Představení doprovází skvělá sladěná choreografie, při které company ze sebe vydává to nejlepší. Škoda jen, že Divadlo Broadway stále praktikuje předtočené sbory, které tak každé představení znějí stejně a company se často ani neobtěžuje otvírat ústa. Za zmínku stojí i light design, který je taktéž na špičkové úrovni a skvěle podkresluje scénu. Oživením představení jsou i vkusné komické výstupy Bohů, které neslouží pouze k pobavení, ale často  také posouvají děj kupředu a pomáhají divákovi se v příběhu orientovat.

Nejzajímavější byly však na Kleopatře vždy výkony. Kleopatra téměř po celou dobu trvání muzikálu nesleze z jeviště a je tedy na představitelku této role kladený velký nápor. Proto bylo velkým překvapením, když producenti představili novou Kleopatru Kamilu Nývltovou, devatenáctiletou účastnici soutěže X Factor. Někteří jí to přáli a drželi jí palce, jiní ji odsoudili předem. Ale tak vynikající výkon, který Kamila předvedla, čekal asi málokdo. Sice na prvních představeních byla znát značná nervozita a stres, ale přes všechny tyto překážky předvedla Kamila Nývltová opravdu skvělé pěvecké podání. Samozřejmě i herecky se nenechala zahanbit, ale přece jenom si potřebuje ten divadelní výraz ještě trochu zaběhnout a drobně zapracovat na výslovnosti.

Kamila Nývltová a Josef Vojtek

Kamila Nývltová a Josef Vojtek

Další naprosto bezchybné výkony předvedli pánové Tomáš Trapl a Zbyněk Fric. Zatímco Tomáš hraje podlého Octaviana, který touží pouze po moci, tak Zbyněk zcela dokonale ztvárňuje mladého Marca Antonia. Více k těmto výkonům opravdu nelze dodat, oba se pro tyto role zřejmě narodili. Za zmínku stojí i výkon Martina Skaly v mini roličce eunucha Pothina.

Bohužel, výkony v Kleopatře jsou natolik zajímavé, že se občas nestačíte divit. Ten nejhorší z nich bych přiřadil Alici Konečné v malé roli Fulvie. Běžně si po představení ani nevzpomenete, že tam nějaká Fulvie byla, ale Alice Konečná vám určitě v paměti zůstane. Nevím, jak přesně její pěvecký výkon popsat, zkrátka, musíte se přesvědčit sami.

Alice sice vůbec nezaujala, ale naštěstí se jí příliš prostoru nedostalo. To se o Marcu Antoniovi Josefu Vojtkovi říci nedá. „Pepe“ skutečně není mladík zamilovaný do Kleopatry, který si zoufá a neví co dál. Jeho podání písně Síla vůle Bohů je sice zajímavé, ale rozhodně ne poslouchatelné. Na roli se nehodí typově ani hlasově a stále nemohu pochopit, co producenty vedlo k obsazení Josefa Vojtka.

Martin Maxa

Martin Maxa

Do třetice se zmíním o Caesarovi, který se na svou roli nehodí již spíše věkově. Řeč je o Jirkovi Helekalovi, který na jevišti vedle Kamily Nývltové vypadá spíše jak její pradědeček a jejich láskyplné scény vyznívají spíše komicky.

Dále se na veřejných generálkách představili Marián Vojtko, Bohouš Josef, Linda Finková, Zdenka Trvalcová, Šárka Vaňková, Josef Vágner, Petr Poláček, Lešek Semelka, Dušan Kollár a další. Všichni předvedli dobré výkony, které mě ani vysloveně neohromily, ani nebyly špatné.

Kleopatra je opravdu velice kvalitní muzikálový titul, který by se mohl líbit i odpůrcům Michala Davida či Divadla Broadway. Velice ale záleží na aktuálním obsazení, které může být buď špičkové, či naopak docela děsivé a před další návštěvou může odradit. Kéž by byla Kleopatra měřítkem kvality pro další projekty Divadla Broadway a přejeme Kamile Nývltové další povedená představení a role.


Zdenka Trvalcová a Tomáš Trapl

Zdenka Trvalcová a Tomáš Trapl

Recenze Ondřeje Doubravy

Tentokrát skoro na den přesně, má „Kleopatra“ po dvou letech, již svou druhou obnovenou premiéru a opět je u toho jako jeden z prvních nově vzniklý muzikálový web (respektive obnovený Musical.cz). Jaké krásné načasování… K premiérám patří v  Divadle Broadway tradičně patří i série veřejných generálek a tak jsme dvě navštívili, pro tento článek konkrétně 9. 9. v 15:00.

Protože změny od předchozího návratu nejsou prakticky žádné, pojďme si v této části recenze místo rozboru výkonů, které už stejně byly podrobně probrány všude možně před dvěma lety a diskutovat o nich můžete na fóru, říci hlavní důvody, proč se tento původní český muzikál s velkým očekáváním do svého domovského divadla vrací již potřetí. Nabízí se otázka, zdali by to nemohlo být natrvalo, protože zájem o něj bude vždycky a hry na nové a nové premiéry asi potencionální diváky brzy omrzí.

Nejvýraznější změnou proti předchozímu uvedení je obsazení Kamily Nývltové do hlavní role a nutno říci, že se hozené rukavice zhostila se ctí. Při jejím prvním veřejném vystoupení byla sice zpočátku znát tréma, takže se objevilo pár odpustitelných přeřeků a tóny doprovázely moderní R’n’B feelingy, které v muzikálovém zpěvu asi vždy budou znít zvláštně, ale její výkon se v průběhu představení zlepšoval a závěr prvního dějství („Velká píseň o Nilu“) už vyzněl naprosto famózně. Pokud tedy bude mít čas se vypracovat (další důvod, proč nechat „Kleopatru“ na stálém repertoáru a čas od času ji hrát), bude další vynikající představitelkou.

Monika Absolonová a Marián Vojtko

Monika Absolonová a Marián Vojtko

To, že je příběh “Kleopatry” divácky vděčný, netřeba mít pochyb, to by tento počin ani nevznikl.

Jde o zatím po všech formálních stránkách nepřekonaný počin v Divadle Broadway a to hned z několika důvodů:

– nabízí poutavou hudbu zabalenou do slušivého symfonického hávu a obsahuje i několik melodií, u jejichž poslechu by snad i odpůrce tvorby Michala Davida uznale pokýval hlavou. Jmenujme alespoň duet Octavia a Octavie „Máme svůj Řím“ a Kleopatřinu „Velkou píseň o Nilu“. Navíc se na textech částečně podílel ještě Zdeněk Borovec, což je jméno značící nespornou kvalitu.

– V jiných inscenacích hodně diskutované filmové projekce působí společně se efektní scénou v “Kleopatře” funkčně a občas dokonce až majestátně. Připočtěme si navíc kvalitní choreografie, diváky značně oceňované a máme příjemnou vizuální podívanou.

Pojďme si ale přiznat i poměrně velkou výtku. Tým kolem Michala Davida si ve svých dává za cíl vyprávět příběh pouze pomocí hitových melodií, ale trpí tím dramatická stavba příběhu. Nejmarkantnější je to na scénách se senátory. Podvědomě všichni víme, že senátoři v tomto příběhu ztělesňují zlo. Proč jsou tedy vykresleni jen  rychlou veselou melodií, žertovnými tanečky a navíc jsou se svými ďábelskými plány vždy rychle hotovi? Divák přijde o svou dávku strachu i napětí a například samotná vražda Caesara už to nespraví. Jistě, z dění na jevišti je patrné, že jde o autorský záměr a nevyznívá trapně, jen by si zasloužil větší propracování, jak hudební, tak v rámci scénáře. Naopak pochválit lze nevtíravé výstupy Bohů. ti působí jako posouvači děje.

Bohouš Josef

Bohouš Josef

Ostatní výkony, snad až na správného záporáka Octaviana Bohouše Josefa, byly buď u velké většiny v naprosté normě, snad i díky tomu, že velké množství postav zkrátka nemá jak vyniknout, (přitom kdyby se udělal třeba z postavy Kleopatřina důvěrníka Apollodora plnohodnotný zpívající vypravěč, mohlo být lépe, Dušan Kollár by si to za své podání skladby „Narodil se Caesarian” zasloužil), nebo i diskutabilní. Proto diváky a posluchače nepotěší, že zásadní píseň Marca Antonia „Síla vůle bohů“ v podání Josefa Vojtka postrádá na efektu díky spolknutým slabikám. Alice Konečná je zase možná velmi dobrou R’n’B zpěvačkou, ale jak už bylo zmíněno, v muzikálu tento styl zpěvu (až na afroamerická díla) působí zatím poměrně cize a nevhodně.

Dovolte osobnější vložku na závěr: pokud si někdo pamatuje můj článek z prvního „revivalu“, udělil jsem díky skvělému obsazení známku 7,5 z deseti. Jelikož se tentokrát sešlo obsazení horší , letos bych, ač si na číselná měřítka nepotrpím, udělil šestku (je taková sympaticky kulatá). Což je důkaz, že i u poctivě pojatého díla hodně záleží na obsazení, což body buď přibere nebo ubere a subjektivní hodnocení si jistě udělá každý z vás sám. Nicméně už teď je jisté, že plánovaných 60 repríz bude mít obrovskou diváckou odezvu, takže naše články berte jen jako malé vodítko pro individuální návštěvy.

Lešek Semelka a Josef Vágner

Lešek Semelka a Josef Vágner

Kamila Nývltová a Marián Vojtko

Kamila Nývltová a Marián Vojtko

Kamila Nývltová

Kamila Nývltová

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Tomáš Král. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, ozvěte se nám na email redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!


Recenze a reportáže
“Sweeney Todd – The Demon Barber of Fleet Street” – legenda konečně v Praze
Recenze a reportáže
Brněnská “Sugar” vyniká hereckými výkony a inteligentním humorem
Pozvánky a konkurzy
Benefiční muzikálový večer HOREČKA ÚTERNÍ NOCI
  • Romča

    Ufff! Tak musím konstatovat, že odvaha Pavla Košatky napsat vlastní recenzi vedle té profesionální Ondrovy, došla tentokrát oceněníhodného výsledku. Košatkova recenze působí skoro stejně profesionálně jako Doubravova a na autorovi je vidět, že alespoň v něčem (samozřejmě vedle webmasterovského nadání, které mu nikdy nešlo upřít) už dělá viditelné pokroky.
    Co se týče obsahu obou recenzí, jediné, v čem nemohu zcela souhlasit, je výkon Josefa Vojtka v roli Marka Antonia. Přijde mi naopak velmi zdařilý – zajímavý posun Síly vůle bohů do jiné tóniny (či jak se tomu říká) se velmi povedl a Pepému umožňuje v této roli excelovat. Osobně považuji jeho Antonia za jeden z vůbec nejzdařilejších jeho muzikálových partů (hodnotím čistě výkon).
    A co se týče sborů a jejich nezpívání, není pravda, že je to obecné pravidlo DB. Přesto pokud to tak v některých případech působí, je to dáno ekonomickou situací divadla. Vybavit celou company porty není pro čistě soukromé divadlo bez státních či městských dotací vůbec žádná legrace. Jde o sakra drahou záležitost! R.


  • Danny

    Tak já tedy souhlasím se vším, co bylo v recenzi řečeno- DĚSNÝ VÝKON PEPY VOJTKA a SKVĚLÝ VÝKON Tomáše Trapla- nutno vyzdvihnout – avšak nesouhlasím s ohodnocením Kamily – mě totálně zklamala – její výkon hodnotím 3-
    Po pěvecké stránce- jako jo – budiž, ikdyž ze začátku si byla v písních docela nejistá, pak se to zlepšovalo a zlepšovalo – zpěv je u mě tak 1- ( kvůli tomu nejistému začátku)

    Herecká stránka – rozhodně TADY mě zklamala na 100% – já konzervatoř studuji pod vedením Lindy Finkové a její maminky, a tak trochu vím, jak by měl takový herecký výkon vypadat – rozhodně né tak, jako ten Kamily- vlastně se moc soustředila asi na zpěv bo já newim, ale ty její nestrané úsměvy a trapně umělá gesta – to už fakt ne! A mě se osobně typově na tu roli nehodila – chtělo to nějakou ,, živelnou” ženskou!!! Monika, Ilona, Radka i Bára byli skvělé – ale Kamča prostě nebyla tak Kleopaterská.

    Dále skvělé : Radka Fišarová a Šárka Vaňková – opravdu bez chyby


  • Osk@r

    Nazdárek,
    co ke Kleopatře dodat? Na to, že je to Kamilin první obrovský divadelní (hlavni role) počin, musím smeknout hlubokou poklonu.
    A námitky typu, že je nevyzrálá, nevyzpívaná, že se na tu roli typově nehodí, že je trapná ….. se můžou někomu zdát oprávněné, ale ruku na srdce, kdo z nás by to zvládl v 19ti líp?
    Myslím, že až se Kamča v muzikálech zabydlí, bude stejně skvělá, jak ostřílené matadorky (Monika, Radka).
    Pokud bych měl jmenovat nejlepší a nejhorší výkon, tak vtomhle jednoznačně:
    velký mínus: Pepa Vojtek (Marcus Antonius)
    velký plus: Tomáš Trapl (Octavianus)


  • Ondřej Doubrava

    Nedá mi to a vyjádřím se:

    Danny: Pro někoho může být 3- i výborná známka (já když si vzpomenu, kolik radosti bylo z této známky z matematiky a občas účetnictví (ale to mi šlo) :-)

    Mimochodem, neberte to tak, že se kaju, ale mně CELÁ “Kleopatra” jako dílo nepřijde moc náročná po herecké stránce, to dílo prostě je od začátku koncipováno jako “popová opera” a tvůrci to ani nijak neskrývají. A Kamila podle mně zvládla ten náznak naivní, ale už dost sebevědomé holky, po velice rozhodnou dámu. A po pěvecké stránce až na mnou určené malé výtky byla vynikající a jsem rád, že nováčci v muzikálech, co najdou slávu v televizi, ty muzikály začínají brát hodně vážně.

    A ještě k Romčovi: “Síla vůle Bohů”, ač si to málokdo uvědomuje, má ten efekt v práci s frázováním a na generálce Josef Vojtek zazpíval “cítím, že má zrááááá…” a slabika “dnááá” už se nekonala nebo vyzněla dost naprázdno a nevypadalo to jako chyba zvukaře, dokonce vím, že jsem napodruhé kontroloval, jestli otevřel pusu a jistý jsem si teda nebyl (ano, seděl jsem v lóži). Nicméně asi nikdo nemůže popřít, že při jiných představeních mu to může dost jít, potenciál na to určitě má a musím říct, že v pár scénách se mi Josef i docela líbil (s Fulvií), ale když ona je ta “Síla vůle Bohů” docela zásadní a myslím, že hodně hlavně divaček čeká jenom na tuto scénu.


  • tom2410

    Tak Petr Bende taky naskočil do hl. role hamleta.Bez nějakých zkušeností tak dejte kamile trochu času.


  • Romča

    Přesně tak. Kamile bych k hereckému dozrání dal rok, dva a pak bych ji teprve srovnával s druhými. Ale zpívá výborně. Byl jsem kdysi přítomen konkurzu na bratislavskou Kleopatru, kde s Teď královnou neuspěly jinak výborné zpěvačky jako Lucka Šoralová či Vanda Konečná, zatímco Kamila s tím od začátku větší problém neměla. A NAVÍC – Danny, uvědomil/a sis, že zatímco všechny Tebou jmenované dámy měly na nazkoušení Kleopatry 2-3 měsíce, zatímco Kamila jeden jediný týden?!
    Ondro, Tvůj detailní argument beru – přiznám se, že do takových podrobností to nezkoumám. Mně se ale v globále jeho podání Síly vůle bohů právě líbí:) Jinak kvituju vtipnou poznámku ohledně 3- :)
    R.


  • Romča

    Jo a ještě PSko k Ondrovi. Nevím, jestli popová opera nemusí vyžadovat herecké nároky, ale to, co předvádí herecky Monika právě v této roli, to je výkon světové úrovně – spousta laiků, ale i odborníků už se shodla na tom, že jakmile ona vyjede na jeviště, není to Monika Absolonová v roli Kleopatry, ale Kleopatra sama!


  • Ondřej Doubrava

    Však už se také těším, až Monču uvidím, snad na derniéře, zatím jsem neměl to štěstí.. ;-) Jen jsem spíš chtěl naznačit, že Kamila tu roli podle mně zvládá celkem s přehledem i herecky (tak, že to rozhodně víc než dostačuje) a rozhodně neřekla poslední slovo. :-)


  • LuKu

    No tak Kamila je pohroma pro muzikál Kleopatra….jak jí mohli dát na premiéru.?! příšerný ! Monika Absolonová a Radka Fišarová jsou o 100% lepší než ona…chápu je mladá ae Kleopatra je velice náročná role…radší bych ji viděl třeba v Octavii do té by se hodila….zkazila celý muzikál proto když jsem si byl kupovat lístky tk jsem chtěl Moniku aby byla jako Kleopatra ae e vyprodaná ae nakonec sem jí sehnal :-)….ae Kamila byla furt volná


  • Radka

    Mě se Kamila velice líbila, poprvé jsem ji viděla na všech třech generálkách a nyní v sobotu se na ní půjdeme podívat znovu. Samozřejmě,že se nedá srovnávat výkon Moniky a Kamily, ale jak napsal Roman, neměla na zkoušky nijak dlouhé období a přesto to zvládla na výbornou. Je to mladá holka, která pokud se bude dál snažit, tak to někam může dotáhnout a neměla by se odsuzovat hned na začátku, protože teprve začíná a to že dostala šanci, je podle mě v pořádku.


  • Romča

    V roli Octavie by samozřejmě Kamila nikoho nezajímala. Pro bulvár je to senzace jen v titulní roli. A pak je samozřejmé, že dostala právě premiéru jako VIP novic… Někdy by někteří muzikáloví návštěvníci mohli uvažovat i trochu obchodně – jde nám všem přece o jedno, o přežití muzikálu jako žánru! Tudíž i o co největší mediální pozornost pro tento nejnáročnější a nejkvalitnější divadelní žánr. R.


  • Ondřej Doubrava

    Že je muzikál žánr nejnáročnější, o tom není sporu, ale místo nejkvalitnější bych spíš použil nejpestřejší, právě kvůli těm třem složkám, které vyžaduje. To bychom ubrali opeře její výsadní postavení v hudebním divadle (a to bych tedy “Rusalce”, Madamme Butterfly”, “Aidě” a dalším skvostům udělat nechtěl) a činohra také dokáže být neskutečně zajímavá a kvalitní víc než lecjaký muzikál (třeba “Tři mušketýři” v Městském divadle Brno v režii Hany Burešové, až bude pražská hostovačka, jako že MdBácké inscenace Burešové v Praze hostují, určitě si zajděte, už jen pro trochu jiný pohled na tu látku.


  • Pavel

    Ano, souhlasím s Romanem, jde o přežití. Právě proto je v hlavní roli Kamila a právě proto se stále počítá, s námi již několikrát probíraným, Josefem Vojtkem.
    Podívejte se na to takhle, že když by byly na reklamnich plochách a v tisku napsaní např. Tomáš Trapl nebo Zdenička Trvalcová, tak to většině nic netušící veřejnosti neřekne. (Což je podle mě škoda!!!) Ale jak se objeví J. Vojtek a K. Nývltová, vzbudí to zájem a lidé do divadla jdou.

    PS: Je to to samé jako s “baviči”, které většina z nás odsuzuje, že muzikálové dílo kazí, ale myslím, že právě i oni do hlediště přivábí nějaké diváky.


  • Romča

    OK, Ondro. Pokusím se používat Tvé adjektivum. A co se týče opery, dodávám Turandot, Toscu, Bohému, Rigoletta, Carmen, Sedláka kavalíra, Werthera, Komedianty, Evžena Oněgina a další a další…


  • info

    PRO LuKu (reakce na příspěvek ze 17.9.2008)
    Milý Luku, to, že jsi napsal, že Kamila Nývltová je pohroma pro muzikál Kleopatra je z tvé strany sobecké a vůbec tvá úvaha není správná. Kamila se jako Kleopatra osvědčila, při generálkách i premiéře měla skvělé ovace, publikum bylo nadšené, stejně tak i při dalších reprízách. Na nastudování role měla 6 dní na jevišti, klobouk dolů před takovou muzikálovou kládou, kterou Kleopatra opravdu je!!! Nemíním zde řešit, jestli vstupenky na Moniku Abs jsou nebo nejsou, stejně tak na Kamilu. Hlavní je, že o vstupenky na muzikál je velký zájem, ať už hraje Monika, Kamila nebo Radka, alternace hlavní role Kleopatry jsou totiž velmmi vyvážené a každá z Kleopater tomu představení dá svůj výraz.


  • Madame de Winter

    Já jsem byla na Kleopatře 26.9. a 27.9. ve 14hod. Koupila jsem si lístek na představení ve kterém měla hrát Monika Absolonová, ale jelikož se jí změnil ferman, tak jsem si zakoupila lístek i na následující den. V pátek jsem čekala, že to obsazení nebude tak dobré, jak jsem doufala předem, ale byla jsem velmi překvapená – bylo totiž příšerné!
    V roli Kleopatry jsem poprvé viděla Radku Fišarovou a přála jsem si dvě věci, 1. ať co nejdřív dozpívá a 2. ať je to naposledy. Bohužel ani jedno z mých přání se mi nevyplnilo. Až teď jsem si uvědomila, kolik má Kleopatra prostoru a že moc záleží na obsazení, jinak divák prožívá doslova muka. Strašně se mi stýskalo po Iloně! Radka byla moc hezká, ale zpívala příšerně. Má divnou výslovnost, jelikož zpívá všechny samohlásky dlouhé a strašně to bije do uší. Navíc má značné problémy s výškami, které sa snaží dohnat tím, že doslova křičí a zespodu “leze na vysoké tóny”. Mou další noční můru způsobil Jiří Helekal. Na roli Caesara se nehodí věkem, působí divně a jeho herecký výkon byl hrozný. Hlavně pasáž “královna, Kleopatra…to nezní špatně královna…a taky se jí staneš” mi utkvěla v paměti. Řekl to tak, jak kdyby četl nápis někde na dveřích. Marián Vojtko působil při tomto obsazení jako balzám na uši i když jeho podání Marca Antonia je příliš agresivní a nepůsobí zamilovaně. Některé momenty byly hezké, intonačně je bezvadný, ale vadí mi, že si zpívá co chce, jak chce, kdy chce a navíc že má nástupy příliš pozdě, co je slyšet hlavně v dvojhlasech. Bohouš Josef byl světlý moment celého představení, kterému nemůžu nic vytknout kromě neoctavianského vzhledu, za co on nemůže. Šárka Vaňková zkazila i tu trochu, co tam měla a Linda Finková taky neměla svůj den, i když ona mi nevadila. Na jevišti působí příjemně a herecky je moc dobrá. Na začátku druhého dějství jsem málem dostala infarkt při písničce “Sláva” v podání Martina Maxy. Tak arytmického člověka jsem v životě neslyšela zpívat v divadle. Měla jsem pocit, že je tam nějakým strašným omylem a přemýšlela jsem, jestli to není jenom noční můra. Měl by zas začít vyučovat tělocvik. Třeba mu to jde líp než zpívání. Z tanečnic na mě moc zapůsobila Libuška Vojtková, která je moc hezká, má ladné pohyby a navíc působí velice elegantně.
    Včerejší odpolední Kleopatra už byla o něco lepší. Radka Fišarová a Jiří Helekal se asi líp vyspali, protože jsem je snášela o hodně líp, než v pátek, ale třeba jsem se na to nějak psychicky připravila. Na moje zklamání tam opět nebyla Monika Absolonová, co se jí ale kvůli aktuální rodinné situaci nedá vyčítat. V roli Marca Antonia exceloval Zbyněk Fric, ze kterého jsem měla nádherný zážitek a absolutně perfektní byl Tomáš Trapl, který ztělesnil Octaviana jak nejlíp to jen šlo. Tito dva na mě udělali největší dojem. Jako Octavie se ukázala Zdenka Trvalcová, která byla o hodně lepší než Šárka Vaňková a Linda Finková měla veselý den, jelikož se jí pletly texty. Přesto mě opět nijak nevyrušovala. V roli Apollodora se mi moc líbil Dušan Kollár a překvapil mě taky Juraj Bernáth v roli Ptolemaia. Sice si myslím že je na tu roli příliš mužný a dospělý (vzhledem mi tam nějak nesedí na “nedospělého Ptolemaia”), pěvecky byl výborný a taky se na něj dobře dívá. Alan Bastien mi vyléčil rány, které mi den předtím způsobil Martin Maxa. Jana Švandová byla fantastická – ideální Isis. Zase se mi moc líbila Libuška Vojtková a mimo jiné i Lenka Bílková a Gloria Fricová v roli hada. Jovanka tančí hezky, ale přesto jí nemůžu přijít na chuť. Pokud si mám vybrat, tak radši Kristinu Bastienovou, nebo Glorii Fricovou.
    Co se mi na Kleopatře vůbec nelíbilo jsou změny od původní první verze. Když běží projekce, tak nejsou moc vidět, protože je pódium příliš nasvícené a ztrácí to dramatičnost. Střih kostýmů Fulvie a Octavie se mi vůbec nelíbí, protože holky vypadají tlustší než jsou (i když vlastně nejsou), zato Kleopatra má paletu nádherných kostýmů, které jí každá postava může jenom závidět. Nelíbí se mi ani nastudování písničky “Dámy vládnou”, která je naprosto dokonalá. Původní verze, kdy stály obě na pódiu a netočily se tam jak na kolotoči, měla víc do sebe. Navíc divák by měl byt trošku kreativní a některé věci si tam sám domyslet nebo si to celé zasadit do kontextu. Z Kleopatry se stal jistým smyslem divadelní fast food. Od původní verze ztratila tajemnost a napětí. Jak se říká “V jednoduchosti je krása”… Moc ráda bych ještě viděla hrát Moniku a pak se vrátím k DVD verzi, která mě zaujala o moc víc než tahle nová.
    Třeba budou mít ostatní víc štěstí na obsazení a pořídí si taky DVD jako vzpomínku na úžasný muzikál Kleopatra, který diváka doslova chytl za srdce.


  • Radka

    I já jsem v pátek v roli Kleopatry viděla Radku Fišarovou, ale musím přiznat, že se mi vůbec nelíbilo,jak zpívala. Jako Fulvie mi opravdu nevadí, ale Kleopatru “zazdila”. Až půjdu znovu na další představení, pokusím se vybrat termín, kdy bude zpívat Monika nebo Kamila.


  • Jakub

    Včera jsem viděl x-mix a zaujalo mě že v ukázkách z Kleopatry má Kamila jako mladá Kleopatra kostým ze starého nastudování. To všechny Kleopatry mají nyní, jako první kostým, ten starý? Nebo to pro Kamilu nestihli přešít? Víte o tom někdo něco víc?


  • Lili

    Taky jsem v pátek vyrazila na Kleopatru,tak píšu svůj názor:o)) Radka jako Kleopatra je podle mě úplně skvělá,u mě je na stejné úrovni jako Monika. Jirka Helekal mi přijde z Caesarů nejslabší,sice moc nevím,co přesně mu vytknout,ale působil na mě nevýrazně. Marián byl spolu s Radkou podle mě nejlepším bodem představení:o))je vidět,že si tu roli užívá:o))i když u mě asi není role,ve které by se mi nelíbil:o)) V roli Pothina se mi strašně líbil Martin Skala,na to jak je to malá rolička a říká,že ji nemá rád,to podle mě hraje úplně skvěle,fakt jsem se u toho nasmála:o) Pak ale přišly ty slabší chvíle-Bohouš Josef-podle mě jako Octavián příšerný,jeho ďábelskému smíchu při Teknon ty Kleines se vždycky jenom směju..nepůsobí na mě jako záporná postava,ale jako takovej vesnickej strejda..ale je to můj nzor a nikomu ho nevnucuju..Ale musím uznat,že na Maxu nemá..to je neskutečný,jak ho vůbec můžou pustit na pódium,zlatý Alan:o)) ostatní role docela šly,jen Jovanka se svou postavou vypadala vedle Radky docela vtipně,když kolem Kleopatry tančil had,který byl dvakrát tak velký:o)))Tak to je ode mě vše,pěkný večer:o))


  • Sabi

    Tak jsem neodolala a rozhodla se prijit take se svou troskou do mlyna.. Nejprve se priznam, ze repertoar divadel Broadway a Hybernia se pro me stal tak trosku navykovym, takze se tam v mezich casovych i financnich moznosti rada a vcelku casto vracim..:o)..Co se tyce Kleopatry – sahnu-li si poctive do svedomi, byla jsem dopredu asi hodne ovlivnena DVD..moc se mi libila v hlavni roli Monika Absolonova – tu mam rada v jakekoli roli, protoze z ni mam vzdy presvedcivy pocit, ze nejen nadherne zpiva, ale hlavne take hraje.. Takze na predpremieru s Kamilou Nyvltovou jsem sla uz trosku se skeptickym ocekavanim, ze to urcite nebude “ono”..opak byla pravdou – velmi prijemne me prekvapila. Pravda, zpivala moc hezky (v nekterych pasazich mam pocit, ze je jeji hlas “smrncly” Martou Kubisovou:o), ale s tim hranim to bylo o dost slabsi..ale rozhodne to nemyslim jako vytku a je podle me nesmyslne srovnavat ji s Monikou – nema jeji zkusenosti… Podruhe jsem byla na predstaveni, kde hrala Kleopatru Radka Fisarova – celkem jsem se tesila, protoze jeji zpivani se mic dost libi, jakozto Fulvia byla bajecna..ovsem totez nemuzu rict o jeji Kleopatre – moc me to zklamalo – proste to nebylo ono. Presne jak tu vyse napsala “Madame de Winter” – mela jsem z predstaveni stejny dojem. Co se tyce dalsiho obsazeni – pro me jsou ve svych rolich naprosto uzasni Martin Posta, Tomas Trapl, Bohous Josef – pokazde jsem potesena, kdyz jsou v obsazeni zrovna oni. Jako Marcus Antonius je uzasny Zbynek Fric – je to v jeho podani jemne, nezne..proste romantika..:o)))..Nevadi mi ani Pepa Vojtek – mam pro nej proste trosku nekritickou slabost jeste z Angeliky..:o))..A co se tyce Mariana Vojtka – ma jiste nadherny hlas, jen mi padne spis do opery – nesedi mi v mistech, kde to ma byt tissi, jemnejsi.. Alana Bastiena mam moc rada ve Trech musketyrech – to bych rekla, ze je jeho zatim nejlepsi role..ale ani v Kleopatre mi nevadi..zato dvakrat jsem narazila na Martina Maxu a dost mi to otravilo cely zazitek – zpival..no, zpival..spis to mlel a jeste jako kdyby ho to otravovalo..fakt hruza..kdyby tomu dal stavu a neusinal u toho, urcite by to bylo o moc lepsi…a Jiri Helekal – to bylo podle me take slapnuti vedle – vcelku me bavil v Angelice, ale ne tim, ze by tak uuzasne zpival, ale spis tim, ze svoji roli celkem vtipne hral, ale jako Caesar me opravdu nenadchnul a kdybych si mela vybrat, tak uz ho v teto roli fakt videt nechci.. Mimochodem – dneska jsem byla na Kleopatre znovu a Kamila Nyvltova od zacatku prodelala neskutecnou zmenu – nejenze pekne zpiva, ale uz i hraje – ac jsem opravdu skalni privrzenec Moniky Absolonove, troufam si rict, ze dnes se ji vyrovnala – skutecne klobouk dolu a jen tak dal..:o)).. Tak to jsou asi v kostce me prozatimni postrehy z Kleopatry – omlouvam se za delku prispevku – nejak jsem se nechala pod tihou zazitku unest..a svuj nazor samozrejme nikomu nevnucuji – kazdemu se libi neco jineho..:o)


  • Binki

    ahojte :))
    rada by som sa opýtala, či sa chystáte aj na “fans Kleopatru” a či prinesiete nejakú rezenciu, alebo aspoň popis toho, ako to prebiehalo a tak… díky za odpoveď!


  • Ondřej Doubrava

    Binki: Mohli bychom :-)


  • Binki

    to by bolo super, díky :))


  • Pavel Košatka

    Já tam budu určitě.


  • Aleš Procházka

    Muzikál kleopatra se nedá rovnat s jinými muzikály například dracula, Michal David má všechny písničky na jedno brdo. Měli sme Kamilu Nývltovou, která byla opravdu skvělá. V roli Caesera jsme měli Mariána Vojtka (Je to skvělý zpěvák, herecky byl výborný ale Martin Pošta se na tu roli hodí víc), Tomáš Trapl za 1, Zdenka Trvalcová 1, Josef Vojtek 2 Obsazení bylo docela dobré. Nejhorší byl Martin Maxa. Zpíval jednu písničku ale příšerně, tvářil se furt stejně, nejhorší výkon) Muzikál je jinak dokonalý


  • Anna Luxová

    To teda jo! Strašně jsem se na něj těšila a na 100% mě zklamal. Zpíval hrozně, jako by tam byl za trest. Kamila Nývltová je skvělá. Trochu jsem se obávala a mile mě překvapila. Je to opravdu talent a věřím že jednou bude hrát třeba Angeliku a bude skvělá. Z muzikálu jsem přišla s opravdu velkým zážitkem až na toho trapnýho Maxu. Už ho nechci mít na žádném muzikálu.


  • Lenka Dusilpová

    Muzikál se mi moc líbil, Monika Absolonová, Marián Vojtko, Tomáš Trapl, Zdenka Trvalcová, Zbyněk Fric, Dušan Kolár, jedninný kdo se mi nelíbil byl Lešek Semelka v roli Pothinuse (Apolod mu sedí víc) a Martin Maxa (Opravdu mě zklamal, nemohla jsem se dočkat až píseň Sláva uchopí Zbynek a on přestane kvílet) Jinak je Kleoptra opravdový zážitek a stojí zato se jít na ni podívat, ikdyž teď už je asi pozdě. Třeba bude po 4. obnovena


  • Aleš Procházka

    To sem rád že Martin Maxa nezkazil představení jenom mně. Divím se že ho do té role obsadili. Myslím že by nemohl být ani v company. Nedá se to poslouchat.


  • Romča

    A že jste si zrovna teď vzpomněli na Kleopatru? Ano, určitě se vrátí. Možná ještě letos! R.


  • Martin

    zdravím, ikdyž se musím přiznat, že naživo jsem bohužel neměl to štěstí tenhle muzikál vidět, tak stejně mě tady některý názory celkem “překvapily”. protože jsem viděl (a dokola si pouštím) DVD Kleopatra (s Monikou ABS), tak by mě zajímalo, jestli někdo nevíte zda bude i tato novější “verze” časem k dostání na DVD? nikde jinde jsem to bohužel nenašel :(…


  • Pavel Košatka

    Pravděpodobně ne… Dvě DVD by byla opravdová rarita.


  • Ondřej Doubrava

    Navíc ty změny jsou na nové vydání opravdu minimální…


  • Pavel Košatka

    Tak zase část scény (kostra zůstala stejná) a kostýmy jsou celé jiné, vlastně i režijní pojetí, zůstaly jen projekce. A navíc spousta nových tváří by za vydání stálo, ale stejně je opravdu hodně málo pravděpodbné, že by ty DVD vyšly dvě.


  • Martin

    bohužel je to asi pravda.. :(


  • nesouhlas

    Nyvltova se na roli kleopatry vubec nehodi….podle me se tam nehodila ani csakova s basikovou…ale budiz!!!…nejlepsi kleopatry jsou Monika absolonova a Radka fisarova!!! ale nejlepsi kombinace je monika jako kleopatra a radka jako fulvie…pak je uslysite obe dve (damy vladnou) a to stoji za to!!!!


  • washek

    Na Kleopatře jsem byl v lednu a musím konstatovat, že Kamila se v roli velmi vypracovala (viděl jsem ji po dvou letech). Octavián Tomáše Trapla je pastvou pro uši i oči a Tomáš by si za tuto roli zasloužil Thalii. Velice povedeně vyzněl i výkon Jirky Helekala, který ač mě v jiných titulech neoslovil, do role Caesara padl naprosto perfektně a bylo vidět, že si roli užívá. Velice kladně bych ještě hodnotil výkony Zdenky Trvalcové, která bohužel nemá téměř žádný prostor vyniknout, a Sylvy Schneiderové, přičemž duet s Kamilou Nývltovou – Dámy vládnou bych označil za vrchol večera. Trochu nevýrazně toho dne působil Dušan Kollár a Juraj Bernáth (vzhledem k rozsahu jeho role se to dá pochopit). Bohužel se mi vůbec nelíbil Marian Vojtko jako Marcus Antonius. Bohužel jeho herectví (a ještě jednou bohužel nyní už v každé roli) připomíná Barona Prášila, a tak si prostě zamilovaného bojovníka Antonia nepředstavuji. Navíc jeho operetně laděný hlas do role nesedí. Naopak jsem byl zděšen výkonem companistů. Ti byli vždy na Broadwayi na dobré úrovni, ale ten večer to byla hrůza. Nejenže si na scéně běžně povídali, ale navíc si dělali takové legrácky (podkopávali si nohy atp.), že ohrožovali i sólisty…
    Přesto všechno hodnotím představení kladně a těším se na lednový a únorový návrat…


  • Alea

    washek: Taky se moc těším na lednový návrat Kleopatry. Viděla jsem ji zatím jen dvakrát – v prosinci s Monikou, Zbyňkem a Marianem coby Caesarem. Ti první dva jsou pro mě naprosto nepřekonatelní. V lednu hrála Kleopatru Kamila, Marca Marian, Caesara Jiří Helekal. V obou představeních Zdenka Trvalcová jako Octávia, Tomáš Trapl jako Octavianus, kteří jsou vždy a všude skvělí. Porovnat Kleopatru Moniky a Kamily je těžké – pro mě vždycky zvítězí Monika, i když se jí už nedočkáme. Kamila není špatná, na svůj věk je velmi talentovaná, ale hlas má jinak položený a herecky mě až tak nenadchla. Kdo je pro mě ale jednou provždy nekoukatelný, ať už jako Caesar, tak i jako Marcus Antonius, tak to je Marian Vojtko – a jsem ráda, že ten pocit nemám sama. Jeho pěvecké improvizace a absolutně šílené herectví si i po shlédnutí Kata Mydláře v jeho pojetí už nikdy nehodlám zopakovat. Výrazy při vyznávání lásky ve stylu – moc mě to tu nebaví, už abych byl někde jinde, to se prostě nedá…


  • Tereza

    Podle mě je Kamila moc dobrá, Ilona už je stará, Radka je těhotná, ne? Takže asi těžko. Marián je podle mě docela dobrej a každej máme někdy den, tak třeba zrovna něco řešil a vypadal jako že ho to nebaví. Ale mohl by hrát Bohuš Matuš třeba Antonia. Hlavně aby nebyla Octavie Šárka, to je tragédie. Ale snad trefim Zdeničku! A Ptolemaios bude zase Juraj? Není na to už starej a tlustej? Nebyl by lepší třeba Lobl? A nebo třeba Tenkrát? Ráda bych ho viděla i v něčem jiným, než v těch pár větách v Katu Mydláři. A na todle se mi hodí.


  • Alea

    Vylučovací metodou nám opravdu moc Kleopater nezbývá…Ilonu už si taky moc neumím představit. V Katovi se natolik dmula ve svém korzetu jako Žofie, že jsem měla při jejím pokleku vedle Vaňury strach, aby jí ten kostým někde neprasknul. No a s Marianem to já mít už jinak bohužel nebudu – hlasový fond má skvělý, strčil by i Hůlku do kapsy, ale přehrává a jeho “herectví” mu prostě věřit nemůžu. Jinak souhlasím s názorem na Juraje coby Ptolemaia – věk ani vizáž opravdu mladému faraonovi neodpovídá, je to spíš směšné. Určitě by bylo kam hrábnout mezi současné mladé talenty.