“Jack Rozparovač” se na jeden večer vrátil do Prahy (+ videa z korejského uvedení)

Muzikál Divadla Kalich s hudbou Vašo Patejdla “Jack Rozparovač” se prostřednictvím slavnostního galakoncertu na jeden večer vrátil do Prahy. Hvězdní představitelé svých původních rolí zazpívali výběr písní, autor projektu Martin Hrdinka povyprávěl o cestě muzikálu od prvního nápadu až po světová uvedení a také jsme mohli zhlédnout několik ukázek z korejského nastudování “Jacka Rozparovače”. Na ty se také můžete exkluzivně u naší reportáže podívat!

Jak je již v perexu zmíněno, hlavou projektu muzikálové adaptace “Jacka Rozparovače” je Martin Hrdinka, který dal dohromady tým složený z libretisty Ivana Hejny, textaře Eduarda Krečmara a režiséra Petra Novotného. Úplně poslední byl do tvůrčí party přibrán jeden z nejdůležitějších lidí, autor hudby Vašo Patejdl, člen legendární slovenské skupiny Elán.

Galakoncert "Jacka Rozparovače"

Premiéra muzikálu o nejslavnějším světovém sériovém vrahovi proběhla v únoru 2007 v pražském Divadle Kalich. V listopadu 2009 pak “Jack Rozparovač” vstoupil na světovou muzikálovou scénu premiérou v jihokorejském Soulu, kde sklidil obrovský úspěch. Odehrál tam přes 400 repríz v divadle s kapacitou 1300 míst a CD s písněmi z muzikálu získalo Zlatou desku za tamější prodeje. V březnu 2010 se vrátil muzikál v takřka nezměněné podobě do svého domovského Kalichu [čtěte naši recenzi + videosestřih] a letošní září si připsal další úspěch, a to tokijskou premiérou. Tou pouť “Jacka Rozparovače” nekončí a již jsou rozjednané další zahraniční produkce…

V pondělí 26. listopadu 2012 se v Divadle Kalich uskutečnil exkluzivní galakoncert, který měl příznivcům tohoto muzikálu oživit vzpomínku na jejich oblíbený muzikál a připravit i nějaké to překvapení. Většina diváků si jistě přišla poslechnout písně, které v kulisách původní inscenace zazpívali Henrich Šiška (Jack), Zdeněk Podhůrský (Ďábel), Sabina Laurinová (Polly/Glorie), Leona Machálková (Glorie), Roman Vojtek (Anderson), Zbyněk Fric (Anderson) nebo Hana Zagorová (Elisabeth).

Všichni interpreti předvedli své standardní výkony, nepřekvapili v pozitivním ani negativním slova smyslu. Proto nelze říci, že by byl pěvecká část koncertu byla něčím výjimečná. Z pěveckého průměru vyčnívali akorát Roman Vojtek a Zbyněk Fric. Hana Zagorová vyčnívala až příliš svým přehrávaným projevem šílené prostitutky. Poslech vydaného CD by tedy posloužil vzpomínkovému účelu stejně, ne-li lépe.

Galakoncert "Jacka Rozparovače"

Galakoncert "Jacka Rozparovače"

Nejzajímavějším živým výstupem bylo sólo Vašo Patejdla, který povyprávěl o těžké roli skladatele muzikálu a především zazpíval píseň “Už nechci“, kterou sám klavírně doprovodil. Průvodcem celého večera byl Martin Hrdinka, který zasvěceně a zapáleně mluvil o přípravách muzikálu, vyprávěl zážitky z cest za zahraničními uvedeními muzikálu a přihodil nejeden vtip. I když pro nás nezaznělo mnoho zásadně nových informací, jeho projev nás strhl a ani na vteřinu nenudil (což se například o některých písních říci nedá).

Z našeho pohledu pak byly nejzajímavější videoukázky z korejského nastudování “Jacka Rozparovače”, které prokládaly jednotlivé živé výstupy a Hrdinkovo moderování. Díky spolupráci s Divadlem Kalich je Vám nyní můžeme některé z nich zprostředkovat, takže pojďme na to…

1. Voda čo ma drží nad vodou

Ano, čtete správně. Zatímco u nás se tvůrci obávali, zda divák vydrží 130 minut “Jacka Rozparovače”, korejským producentům se délka zdála příliš krátká. Proto jim Vašo Patejdl poslal všechny své písně a tamější tvůrčí tým si z nich několik na doplnění vybral. Neomylně sáhli po největší hitovce, kterou Patejdl napsal, a to “Voda čo ma drží nad vodou“. Podívejte se na její jevištní zpracování, které vypadá úchvatně.

2. Děsivá noc

V korejské verzi je připsána důležitá postava novináře (ostatně je celý děj značně přepracován), který sleduje celý případ onoho záhadného londýnského vraha. Píseň “Děsivá noc” původně v českém originále zpívali vyděšené prostitutky a jejich zákazníci, potažmo obyvatelé Londýna. V korejské verzi je však ústřední postavou písně právě onen novinář a dav senzacechtivých čtenářů.

3. Píseň novinářů

Třetí scéna, kterou Vám pro ilustraci přinášíme, je zcela odlišná od všech našich. Opět v ní hlavní roli hraje novinář z předchozí písně, tentokrát se však ocitáme v jeho redakci, kde sledujeme zajímavou choreografii jeho spolupracovníků se psacími stroji. A to vše na ústřední melodii “Londýn” (ta se, stejně jako u nás, objevuje v korejské verzi vícekrát, mj. také v té naší klasické verzi, která muzikál zahajovala).

Co na ukázky říkáte Vy? Oslovily Vás nebo raději preferujete naši originální verzi?

Děkujeme Divadlu Kalich za poskytnuté materiály. Autorem fotografií z galakoncertu je exkluzivně pro Musical.cz Radek Janda.

Nová hudební komedie “Láska naruby” oblékne Janu Paulovou do mužských šatů