Recenze a reportáže

„Golem“ se vrátil do Divadla Hybernia


Po devíti měsíční pauze, kterou vyplnil muzikál Tři mušketýři a divadelní prázdniny, se opět vrátil na prkna Divadla Hybernia poslední muzikál Karla Svobody Golem. Při této příležitosti se pokřtilo i DVD s představením a pak konečně zazněly první tóny předehry…

Psáno z večerních představeních 26. a 27.9.2008

Muzikál Golem měl premiéru 23.11.2006 v novém nejmodernější pražském Divadle Hybernia. Očekávání tak byly velké, možná právě proto byl muzikál zklamáním. Především odborná kritika si na něm „smlsla“ a ani běžní diváci nebyli příliš nadšení. Golem totiž není ledajaký titul a k onomu nadšení je nutné vidět představení vícekrát. Nyní má muzikál mnoho fanoušků, kteří se rádi vracejí na každé představení a nutno dodat, že my jsme podlehli také.

Hudba Karla Svobody nyní typicky muzikálová, působí spíše filmovým dojmem a kombinuje veselejší rytmičtější písně s temněji laděnými songy. Bohužel není v muzikálu na první poslech zakomponován žádný hit, i přes celkem časté opakování motivů. Hudba se však skvěle hodí k příběhu a dokáže vyjádřit spoustu emocí, například velice silný moment vraždění židů. Dle mého názoru je Golem hudebním vrcholem Karla Svobody. Co však hudbu dokáže naprosto zazdít jsou texty Lou Fanánka Hagena, které neustále působí jako laciné rýmovačky a do takto silného díla se nehodí.

Samotný příběh se odehrává na pozadí pogromů a moru, který zasáhl Prahu. Křesťané se domnívají, že za morem stojí židé a vzniká tak neřešitelný konflikt, který císař Rudolf II. zcela ignoruje a dál se věnuje svým touhám po vědění. Rabín Löw tak vytvoří odvěkého ochránce židů – Golema. Na pozadí této dramatické situace se potkávají Vojta a Rebeka, kteří se do sebe zamilují a jedinou překážkou je jim jejich rozdílné vyznání. Jak celý spor dopadne, jak skončí láska Rebeky a Vojty a jakou roli sehraje v příběhu Golem se dozvíte v představení. Téma rozhodně není veselé, neodlehčují to romantické scény milenců, výstupy židovských studentů ani žid Mordechaj.

I scéna působí ponurým dojmem, ale dokonale vytváří atmosféru staré Prahy a ruku v ruce s kostýmy nás tak vtáhne plně do děje. Na jevišti uvidíme také prvky černého divadla a zajímavé nápady, které představení oživují. Nejmonumentálnější z nich je obrovská pohyblivá loutka Golema, která udělá dojem snad na každého. Pochválit lze i sounddesign, který však občas zvuková aparatura nezvládá, jinak však nelze nic vytknout – Hudba skvěle zní a bubny duní.

V hlavní roli Vojty nás překvapil Josef Vojtek, který zvládl zpívat i nižší pasáže bez jeho pověstného chrapláku, který skvěle využil při gradací písní. Jeho podání role je tak zcela odlišné od Petra Koláře a Kamila Střihavky, ale je rozhodně velice zajímavé. Nic ovšem nemění na situaci, že do role mladého zamilovaného Vojty se typově nehodí.

Jako Rebeky se představily Lucia Šoralová a Zdenka Trvalcová, obě se role chopily skvěle a nemáme co vytknout. Olga Lounová, která ztvárnila mrchu Marianu, při prvním představení mírně pěvecky pokulhávala, ale v sobotu předvedla naprosto excelentní výkon. Kristina Kloubková-Bastienová zatančila a zahrála němou roli Rajče na jedničku.

Divácky vděčná role Mordechaje byla skvěle uchopena Vilémem Čokem, který ze sebe vydával vše, a to hlavně po pěvecké stránce, kterou nás velice překvapil (vzhledem k předchozím zkušenostem v muzikálu Angelika). Obstál samozřejmě i herecky a zapsal se u nás jako nejlepší alternant této role.

Rabín Löw Dušana Kollára a den poté Martina Pošty – Někteří si nemohou Dušana vynachválit, my však libujeme spíše výkonu Martina Pošty, který stejně jako Vilém Čok vydal ze sebe všechno. Marián Vojtko se do role Štěpána Skotnici velice hodí hlasově, při jeho podání první písně z muzikálu není pochyb o jeho operních zkušenostech a nedává tak příliš šanci svým alternantům. Zbyněk Fric se sice snaží, ale jeho jemný hlásek se s tím Vojtkovým nedá příliš rovnat, přesto se role ujal skvěle.

Další výkony byly vyrovnané, překvapila též company, která v Golemovi nejen skvěle tančí, ale také zpívá (škoda toho halfplaybacku).

Největším kladem Golema je silná emotivní hudba Karla Svobody, které nesvědčí poněkud lacinější texty. Muzikál není rozhodně pro každého diváka – pokud se chcete v divadle spíše zamyslet a vidět kvalitní divadelní kus, nenechte si Golema ujít. Pokud však čekáte ohromnou porci zábavy, popových hitů, známých tváří a jednoduchého příběhu, zvolte raději jiný titul.


Praha
„Dracula“ v rámci krátké tiskové konference představil premiérové obsazení
Recenze a reportáže
„Kudykam“ se rozloučil se Státní operou
Nosiče
Vychází CD k muzikálu „Quasimodo“
  • Zdeněk

    hezky napsano škda že se ho neviděl


  • Martina

    souhlas, Pavlík to hezky sepsal, jen teda ten Pepan, mě teda v sobotu nepřekvapil, já čekala děs a ono to tak bylo…..hrůůůůůůza!!! Jinak super představení:-))))


  • HUGO

    Já tedy nevím, ale pro mě předvedl Pepe výjimečně výborný výkon a líbil se mi


  • Martina

    tak to jsem ráda, že aspoň někdo byl spokojenej:-) Mně se to jinak líbilo moc, jen by tam na můj vkus mohl být o chlup lepší Vojta:-) Já mám s Pepem problém už dlouho a raději pokud to jde se mu vyhýbám, ale teď mě honil čas, abych toho Golema stihla vůbec ještě vidět tak jsme to vzala i s tím Pepanem a teda pro mě fakt hrůza. Bohužel:-)


  • HUGO

    Mě také Pepe nepřirostl zrovna k srdci, ale ten jeho Vojta se mi teď líbil. Třeba takového Kamila jsem to slyšel zpívat daleko hůře :-(


  • Tomík

    Tak jsem byl dnes na Golemovi, bylo to parádní ŠOLAROVÁ, VOJTKO, MICHALCOVÁ, JANŮ, TRAPL,POŠTA…a Střihavka, který asi neměl svůj den nebo byl nemocný neboď výšky zpíval jen falzetem…ale jinak pohoda…


  • Christina

    Zajimavy clanek. Podle meho nazoru je Dusan Kollar skutecne nejlepsim rabinem. Videla jsem i jeho alternanty a Dusan jako jediny hraje, zpiva a navic ma i charisma. Dalsim plusovym bodem pro nej je bezvadna artikulace, ve srovnani s alternanty je mu krasne rozumet. Marian Vojtko sice ma operni zkusenosti, nicmene se jeho pevecky projev podle me do Golema nehodi, navic velmi zvlastne vyslovuje a dost casto mu neni rozumet. Naopak Zbynek Fric me jako Skotnica rozhodne predvedcil.


  • HUGO

    Tomík: já jsem ještě nezažil, že by měl Kamil v Golemovi někdy svůj den :-(
    Christina: pro mě je zas nej rabínem Martin Pošta, ale Dušana rovněž můžu ;) a ještě jedna otázka, proč si myslíš, že se pěvecký projev Mariána Vojtka do Golema nehodí? :)


  • Christina

    HUGO: Jj, v poho, kazdy ma jiny nazor a vkus :-)) Marian ma podle me v kontrastu s ostatnimi ucinkujicimi prilis operni projev, proste tak nejak zvlastne vycniva z davu :-) Videla jsem ho ale i zpivat v muzikalu Jekyll a Hyde a tam se mi libil. Do jinych del, co jsem s nim videla (3 musketyri, Angelika, Golem) mi Marianuv projev nesedi. Ale nejvic mi vadi ta jeho vyslovnost. Kdyz jdu na cesky muzikal, chtela bych vsem hercum a zpevakum i rozumet :-) Jako Skotnicu mam v Golemovi nejradsi Bohouska Josefa.


  • HUGO

    Jasně, beru Tvůj názor, ne každý se musí zamlouvat všem, mě se zas Mariánův operní hlas do toho velmi hodí :-) a na čem se shodnem, že v Jekyllovi byl opravdu skvělý


  • katka

    suhlasim nie je to na prve vydenie ale uz pri druhom som sa do golema zamilovala :) krasny muzikal s hlbokou myslienkou nadhernou hudbou a super spevackymi vykonmi :) lepsia je uz naozaj iba Dracula :)