Recenze a reportáže

„Footloose“ aneb promarněná příležitost Divadla J. K. Tyla


Po delší době jsme se vypravili do Divadla J. K. Tyla, zhodnotit nový muzikálový titul. Tím nejaktuálnějším je energický taneční muzikál „Footloose aneb Tanec není zločin„, ve kterém se v režii Romana Meluzína představil omlazený soubor plzeňského divadla. Finální výsledek měl ale do kvalit světového muzikálu daleko…

"Footloose" v Divadle J. K. Tyla v Plzni

"Footloose" v Divadle J. K. Tyla v Plzni

Footloose“ je původně americký muzikálový film Paramount Pictures, který vznikl roku 1984 v režii Herberta Rosse. Hlavní role ztvárnili Kevin Bacon a Lori Singer a v jedné z vedlejších rolích můžete vidět také známou Sarah Jessicu Parker. I přes negativní ohlasy odborné filmové kritiky se snímek stal diváckým hitem a jen v USA vydělal přes 80 mil. dolarů. Ze soundtracku k tomuto filmu pochází mj. známý hit Bonnie Tayler „Holding Out for a Hero„. V roce 1998 měla broadwayskou premiéru divadelní adaptace, která v základu zůstala věrná originálu, jen byla rozšířena o nové písně. „Footloose“ se uvádělo téměř 2 roky se 709 odehranými představeními a 4 neproměněnými nominacemi na ceny Tony. Show se také ujala v Anglii, kde se několikrát uvedla tour verze.

Footloose aneb Tanec není zločin

premiéra 25. května 2013 v Komorním divadle J. K. Tyla v Plzni

Scénář: Dean Pitchford, Walter Bobbie
Texty písní: Dean Pitchford
Hudba: Tom Snow
Překlad a české texty: Pavlína Hoggard
Režie: Roman Meluzín
Dirigenti: Pavel Kantořík / Jiří Petrdlík
Choreografie: Aneta Antošová
Scéna: Michal Světlík
Kostýmy: Kamila Vodochodská
Dramaturgie: Jiří Untermüller

OSOBY A OBSAZENÍ
Ren McCormack, kluk z Chicaga: Aleš Kohout
Ethel McCormack, jeho matka: Markéta Zehrerová
Reverend Shaw Moore, duchovní v Bomontu: Jiří Untermüller
Vivian Moore, jeho žena: Stanislava Topinková Fořtová
Ariel Moore, jejich dcera: Petra Vraspírová
Rusty, nejlepší kamarádka Ariel: Eva Marešová
Urleen, kamarádka Ariel: Lucie Zvoníková
Wendy, kamarádka Ariel: Karolina Gudasová
Chuck Cranston, Arielin kluk: Jozef Hruškoci
Lyle, kámoš Chucka: Lukáš Ondruš / Lukáš Vilt
Willard Hewitt, Renův kamarád: Martin Hubeňák
Jeter, Renův kamarád: Tomáš Smička
Bickle, Renův kamarád: Oldřich Vojta
Garvin, Renův kamarád: Tomáš Drobil
Lulu Warnicker, Renova teta: Zuzana Valdmanová
Wes Warnicker, Renův strýc: Radek Štědronský Shejbal
Roger Dunbar, tělocvikář: Jan Kaštovský
Eleonor Dunbar, jeho žena, sekretářka Městské rady: Simona Lebedová
Harry Clark, ředitel školy: Jan Kaleja
Policajt: Martin Šefl
Betty Blast, majitelka bistra BBB: Kamila Kikinčuková
Rocker Bob: Petr Šudoma

Dívky ze střední školy v Bomontu: Jitka Cafourková, Kristýna Bečvářová, Jana Kalinská, Zdena Pijanová / Aneta Antošová, Johana Hájková / Eva Miškovičová
Chlapci ze střední školy v Bomontu: Aleš Lindovský / Dominik Peřina, Petr Laštovka / Martin Šinták
Obyvatelé Bomontu: Venuše Dvořáková / Hana Spinethová, Monika Opalecká, Milan Čtvrtník, Evžen Engler, Václav Kolář

Příběh pojednává o malém městečku Bomot, kam se z Chicaga s matkou přistěhuje rebelující mladík Ren McCormack. Záhy zjišťuje, že na bujarý velkoměstský život může zapomenout. V Bomotu, který je ovládán místním reverendem Moorem, je totiž vinou tragické automobilové nehody zakázán tanec. Ren se s tím však nechce smířit a vzburcuje svým chováním celé město. A samozřejmě se také zamiluje…

V Plzni se zpívá, že tanec není zločin

V Plzni se zpívá, že tanec není zločin

Libreto je velice dobře zpracované, a ačkoliv připomíná jakýkoliv teenagerovský titul o dospívání (v muzikálovém měřítku se přímo nabízí k srovnání „Pomáda“), řeší i hlubší témata. Věnuje se svéráznému životu v amerických maloměstech, kde často zákon a mravy zastupuje místní reverend, pohybuje se také kolem nedostatku soukromí, přehnaných výčitek nebo dopadu rozvodů na děti. Vše samozřejmě nenásilně, hlavní důraz v libretu je na zábavu, ale roztančená čísla jsou vhodně prokládána vážnějšími scénami, především pak v druhé půli představení.

Vynikající a energická je rock’n’rollová hudba Toma Snowa. Hitovky jako „I’m Free„, „I Can’t Stay Still“ nebo titulní „Footloose“ vás nenechají v klidu. Nechybí samozřejmě ani „Holding Out For A Hero“ Jima Steinmana. Zajímavým zpestřením je rapová skladba „Dancing Is Not A Crime„, která pobaví i zaryté odpůrce tohoto moderního žánru. V porovnání nudněji vyznívají pomalé písně a duety, kterých je však v představení výrazně méně. Zážitek z hudby umocňuje živá kapela, na druhou stranu ho sráží horší zvuk a špatná akustika Komorního divala. Český překlad Pavlíny Hoggard na první poslech rozhodně nezněl nijak špatně.

"Holding Out for a Hero" (v popředí Ariel Petra Vraspírová)

"Holding Out for a Hero" (v popředí Ariel Petra Vraspírová)

Do této chvíle zní všechno ideálně. Ale hlavní problém se projevil v samotném zinscenování. Již na první pohled působí dílo po scénografické stránce velice fádním až amatérským dojmem. Celou scénu Michala Světlíka tvoří jen zadní projekční plátno a 6 šedých sloupů. Projekce na plátně a sloupech jsou tristní – například plameny (obrazce) při „Holding Out For A Hero“ nebo impozantní kapka při sólovce reverenda Moora.

Stejně prázdně a bez nápadu působí režie Romana Meluzína. Ani se nedokážu představit, co konkrétně Meluzín režíroval, kde se projevila jeho přítomnost na zkouškách. Jiní režiséři se alespoň pokouší o nějaké náznaky dynamiky či gradace hudebních čísel, byť i kýčovitými metodami. Ale v plzeňském „Footloose“ je největším efektem disco koule. Společně s unylou výpravou tak Meluzín z energického titulu vysál veškerou šťávu a zůstali jen bezradní mladí herci na prázdném jevišti.

Jiří Untermüller jako reverend Moore (v pozadí zmiňovaná projekce kapky)

Jiří Untermüller jako reverend Moore (v pozadí zmiňovaná projekce kapky)

Zcela kontrastně nadprůměrná je choreografie Anety Antošové. Působí svěže, moderně a originálně, přesně tak, jak se k tomuto muzikálu hodí. Její choreografie jsou z celého představení to nejlepší a rozhodně se těšíme na její budoucí divadelní práce. Škoda jen, že někteří členové souboru tak rychlé a náročné choreografie nestíhali.

V hlavní roli Rena se představil Aleš Kohout, kterému v roli chyběla přirozená jistota a sebedůvěra. Pěvecky i tanečně náročná role se tak zdála pro Kohouta jako velké sousto, i přes zjevný talent a charisma. Přirozenější a uvolněnější byla Petra Vraspírová v roli Ariel, která však působila hlasově velice nevýrazně. Z dámského obsazení pak nejvíce zaujala Rusty v podání Evy Marešové, která vládla sytým hlasem i suverénním projevem. Velice příjemný byl také Martin Hubeňák v roli ňoumy Willarda.

Aleš Kohout (Ren) a Martin Hubeňák (Willard)

Aleš Kohout (Ren) a Martin Hubeňák (Willard)

Na jevišti se objevilo mnoho mladých lidí, o kterých se rozhodně nedá říci, že by neměli talent. Celá jejich profesní kariéra je před nimi a v této fázi je důležité, aby získávali zkušenosti a učili se od režisérů, choreografů, hlasových poradců i starších kolegů. Zhlédnuté představení však nedodalo přílišné naděje, že se v Plzni utváří hvězdný soubor mladých talentů. Příkladem ať je Divadlo Kalich, které ve spolupráci s Jánem Ďurovčíkem našlo a vychovalo během dvou sezón špičkové mladé muzikálové herce.

Nejpodstatnější dospělou roli, reverenda Moora, ztvárnil Jiří Untermüller, který byl bezesporu nejlepším a nejvýraznějším hercem večera. Skvěle dokázal ztvárnit všechny herecké polohy a vyvolat v divácích emoce. Po pěvecké stránce se pak jednalo o velký průměr, naštěstí zpěv není pro roli Moora stěžejní. Velice dobře také ztvárnily své role matky hlavních hrdinů – Markéta Zehrerová a Stanislava Topinková Fořtová.

Petr Šudoma jako rocker Bob

Petr Šudoma jako rocker Bob

Promarněná příležitost. Tak by se dal jednoduše shrnout plzeňský „Footloose“. V muzikálově nevhodných prostorách Komorního divadla (špatný zvuk, technika i prostředí) vznikl, navzdory skvěle napsanému světovému muzikálu, zcela inscenačně nudný titul, ve kterém funguje jen perfektní choreografie. Nadějný mladý soubor působil bezradně a bez energie, která je pro živé divadlo a rock’n’rollový muzikál určitě potřebná. Invenčnější režijní přístup, nezanedbané vedení mladých talentů a lepší výtvarné zpracování, mohlo z tohoto titulu udělat velký hit. Oproti předchozím světovým titulům v plzeňském divadle se „Footloose“ zdá krokem zpět.

Článek psán z 1. reprízy muzikálu dne 28. května 2013.

Petra Vraspírová (Ariel) a Aleš Kohout (Ren)

Petra Vraspírová (Ariel) a Aleš Kohout (Ren)

Autorem fotografií je Pavel Křivánek, Divadlo J. K. Tyla. Děkujeme za poskytnutí.


Recenze a reportáže
Recenze: Brněnský „Jekyll & Hyde“ je promarněnou příležitostí
Recenze a reportáže
Muzikál „Děti ráje“ zahájil druhou sezónu roztančenou pěveckou párty (+ video)
Recenze a reportáže
Silvestrovská „Touha“ aneb nejlepší divadelní zábava na závěr roku
  • mickey mouse

    Nevím, jakou inscenaci jste viděl v Plzni naposled,ale oproti prosincovému „světovému“ Nine, je Footloose vysoký nadprůměr. Pemiéru jsem bohužel nestihl, ale další dvě reprízy se mi skutečně líbily. Nejlepší v inscenaci je určitě Eva Marešová, která má opravdu úžasné hlasové vybavení a hlavně dokáže skvěle improvizovat (na 2. repríze). A na 2. byla i Petra Vraspírová výborná. S tím zvukem je to bohužel pravidlo, že několik prvních představení má zvuk špatný, ale nevím, kde jste seděl vy, ale já jsem ve 4. řadě měl zvuk dobrý na 1. repríze, jenom nějaká nesrozumitelnost textu ve sborových písní a pár portů. Na 2. repríze již byl zvuk mnohem lepší. Projekce mi nevadili. Snad jen ta kapka a ta cesta, bohužel do Komorního divadla se nedají vymýšlet nějaká veledíla.Footloose bych rozhodně hodnotil jako po dlouhé době velmi dobrou inscenaci.


  • Martinka

    Po přečtení Vaší recenze jsem upřímně otřesena (a věřte, že jsem ji četla několikrát). Footloose se zatím hrál šestkrát, z toho jsem jej viděla čtyřikrát, včetně premiéry a první reprízy. A nemohu se s Vámi shodnout téměř na ničem, snad kromě toho ozvučení, které je v KD ale často problémem opravdu jen nekolika prvních repríz (jak píše mickeymouse výše).
    Ke scénografii – sama už jsem si několika muzikály prošla, a tak moc dobře vím, jak těžké je vytvořit scénu pro představení, v němž jsou tak důležité grandiozní choreografie. A když jde konkrétně o představení s podtitulem Tanec není zločin, pak je jasné, že právě na ně by měl být kladen veliký důraz. A nechcete mi říct, jak byste na jeviště vměstnal několik desítek tanečníků, kteří ve velkolepých formacích v mnoha choreografiích zaplňují celé jeviště, pokud by tam navíc byly obrovské kulisy, potažmo spousta nábytku?
    To, že je v plzeňském Footloose největším efektem diskokoule taky není pravda. Je tam mnoho dynamických a dobře vygradovaných scén a dokonce skvěle vystavěných (co se týče Vámi zmiňované gradace) písní. S tím, že režisér z díla vysál veškerou šťávu také nemohu souhlasit. Footloose, a především mladí (i starší) herci na jevišti (kteří tam vůbec nejsou bezdradní, jak tvrdíte vy), předávají v každé scéně publiku obrovskou energii, která z nich sálá víc než slunce v těchto parných dnech.
    Nejvíce mne však pobouřilo Vaše hodnocení hereckých výkonů: Aleš Kohout je v této inscenaci naprosto excelentní. Nechybí mu žádná jistota a sebedůvěra, o níž píšete, naopak zde prokazuje, že má obrovský talent jak herecký, pěvecký, tak především taneční. Petra Vraspírová je rovněž výborná a žádnou nevyráznost u ní neshledávám. Jednou z mála věcí, se kterou s Vámi souhlasím je kladné hodnocení Evy Marešové a Martina Hubeňáka.
    A dalším herecký výkonům: ano, Jiří Untermüller je bezesporu jedním z nejvyráznějších herců večera, pěvecky ale rozhodně není průměrný – je nadprůměrný.
    Plzeňský Footloose rozhodně není promarněnou příležitostí – je to událost sezóny, představení plné energie, emocí, skvělých tanečních čísel a hereckých výkonů a já se skláním před všemi, kdo se na něm podíleli!


  • mickey mouse

    Mě také hlavně přijde, že Footloose je muzikál postavený jen na těch číslech. Tam se v podstatě nic režírovat nedá. A taky mi připadá, že jeviště je skvěle zaplněno, takže skutečně by se tam žádné obrovské kulisy nevešly, jak již píše Martinka.
    Rozhodně bych to nenazval promarněnou příležitostí jen kvůli režii, kterou má za vinu spíše samotný muzikál, a scénografii.Projekce jsou alespoň zajímavé a k tématu, ne jako jinde (každý ať si doplní).
    A ještě nejsem si jistý, ale řekl bych, že nešlo o autobusovou nehodu, ale o automobilovou nehodu.


  • Martinka

    Nezbývá mi než ve většině s uživatelem mickeymouse souhlasit. Projekce jsou rozhodně k tématu, a jak správně mickey mouse podotýká – ne jako jinde.
    Taková nehoráznost napsat, že šlo o autobusovou nehodu: byla automobilová, samozřejmě. Muzikál stojí především na těch tanečních číslech, ale i jednotlivé herecké výstupy jsou, myslím, narežírovány velmi dobře, a je to i zásluha provedení jednotlivých herců.


  • michal

    Úvodem – jsem laik,který navštěvuje plzeňská divadla,aby vytěsnil z mysli zážitky z běžné každodenní reality,něčím,co duši posílí. Footloose jsem viděl 30.5.,seděl jsem v 1.řadě vlevo,asi čtvrté sedadlo. Nepodstatný údaj. Představení mne bavilo po celou dobu,výkony účinkujících hodnotím jako celek – skvělé,je to snad týmová práce,ne? Scéna? Vkusná,jednoduchá,současná,a hlavně – nerušící. Chodím na jakákoli představení kvůli lidem(účinkujícím) a ne si prohlížet kulisy! Rozhodně jsem si nevšiml nějakých hluchých míst,či něčí bezradnosti. A na Petru mi „nesahejte“ nebo budu ošklivý. Zvuk. Uvědomte si,že každé divadlo má svá specifika,uvědomte si,kdy bylo Komorní postaveno,uvědomte si finanční možnosti divadla. Fakt píšete poněkud irelevantně. Tak vydržte,až bude postaveno divadlo nové,pak hodnoťte zvuk a akustiku. Závěrem – Footloose je skvělý počin,který mě bavil,dobil baterky a rozhodně na něj půjdu znovu. Všem jsem moc vděčný.


  • Martinka

    S uživatelem Michal mi opět nezbývá než souhlasit. Zdalipak autor kritiky ví, že Komorní divadlo bylo původně kinem, a proto je tam taková akustika, jaká tam je? Přesně, scéna je vkusná. Nechodíme do divadla přece na expozici nábytku, ale na herce – kvůli hudbě, tanci, ději, a pokud je to u někoho jinak, pak, ať se na mne nezlobí, by neměl chodit do divadla, ale do výstavních síní…


  • WAN

    Jasně, chápu, neviděl jsem, ale omlouvat zvuk, tím, že divadlo bylo kinem, nebo že se má počkat na novou budovu? To není argument. Pokud nemám podmínky pro vytvoření kvality, nepouštím se do toho… mimochodem Divadlo Broadway bývalo také kinem.


  • michal

    Pane WANe,kde žijete,že napíšete – pokud nemám podmínky pro vytvoření kvality,nepouštím se do toho…asi mimo realitu!! Člověk od pradávna neměl v naprosté většině své bohulibé činnosti,posunující jej vývojově dál,podmínky pro vytvoření kvality. Takdělal s tím co zrovna měl. Kdyby lidstvo čekalo na podmínky…leze ještě po čtyřech.


  • Martinka

    Vážený pane WANe, jak můžete hodnotit jakoukoli kvalitu něčeho, co jste neviděl? Mimochodem, k Vaší poznámce s Divadlem Broadway – je možné, že bylo kinem, to nevím (ale také o tom nespekuluji, když o tom nic nevím), ale také si povšimněte, že ani tam není vždy zvuk nejkvalitnější…
    S uživatelem Michal mi nezbývá než souhlasit.


  • WAN

    Já taky nehodnotím představení… jen říkám, že pokud nejsou podmínky pro dobře udělanou věc, pak ji nedělejme, Michale mimochodem na vaši odpověď se reagovat nedá, mícháte jablka a hrušky… nemluvíme o evoluci, ale o divadle, no vy mi stejně napíšete něco podobně chytrého, tak to raději uzavřu… ano, máte všichni pravdu a běda všem, kdo by o tom chtěli pochybovat, to je totiž bohužel prokletí těchto diskuzí, nebudu se do nich raději pouštět, nashledanou


  • mickey mouse

    A ještě bych řekl, že město de jmenuje Bomont a ne Bomot.


  • bubu

    Vy co jste to psal jste jistě neviděl toto představení jenom vás najala jedna osoba abyste to z kritizoval,její práci nejvíce pochválil a všechny schodil ,herecké výkony byli naprosto úžasné , jistě že tam nebylo mnoho kulis jak by se tam všichni tanečníci na to malé jeviště pane autore asi vešly co?? samozřejmě že choreografie jsou úžasné myslím že by to zvládl každý když jsou přesně okopírované z Brodwaye a z Londýna, potom aby nebyly úžasné =)
    na závěr radím panu autorovy nejdřív jděte se na to představení podívat a potom muzěte kritizovat , dělam průzkum kolika lidem se to líbí a ujištuji vás že 99% navštěvníků to chválí,takže vy jste slyšel jistě to 1% a stoho jste udělal závěr,
    chápu že kritizovat umí každý nejdřív se jít na to podívat potom znáz všechna fakta o divadle a potom dělat závěr ,


  • Michaela

    martinka: Slečno Náhlíková, u Vás je problém, že jste strašně nekritickým obdivovatelem plzeňského divadla, kde se ponejvíc opera a činohra zrovna nenachází v dobré kondici…
    Ta recenze samozřejmě není úplně objektivní, navíc špatně napsaná,ale přiznejte si, že Footloose je úplně průměrné představení. Jistě jste ho viděla i v Brně, kde mělo větší drive. Taky škoda, že některé dobré gagy a scény v Plzni vyškrtli. Jako divadelnice (ne kritička!) bych řekla toto:

    1) Režie se nedá hodnotit, protože tam žádná není
    2) Scéna je katastrofa – nuda, nuda, nuda
    3) výborná choroška
    4) všeobecně průměrné výkony
    5) od Kohouta a Vraspírové jsem čekal víc, mile překvapil Hubenák a Marešová
    6) Úplně mimo Untermuller. Žádný vývoj postavy, ten člověk má být VRCHOLNĚ NESYMPATICKÝ až do okamžiku, kdy zjistíte, co se mu stalo. Tady zadumaný strejda od začátku do konce…


  • Vašek

    Jen je škoda, že někdo po dlouhé době,navštíví DJKT a zamíří na slabší článek repertoáru. Proč neuděláte recenzi na Spamalot, kde exceluje Dasha, Bronislav Kotiš a další….,nebo na Noc na Karlštejně atp. Chci tím jenom říct, že mnoho lidí radši poukazuje na ty horší tituly, než na ty lepší.


  • amade

    Vašek: Souhlasím. DJKT umí dělat a dělá dobrá představení. Zvláště nechápu, že děláte recenze na ty slabší představení v DJKT a ny ty lepší ne. Je to hodně smutné. Měli by jste se na ně zajet podívat a ne pořád kritizovat. Aspoň by jste měli srovnání s uměleckou úrovní se špatnou úrovní divadla Brodway.


  • amade

    Mimochodem kritizujete projekce, které jsou v divadle Brodway neustále a daleko horší.


  • Ondřej Doubrava

    Vašku, recenze na Spamalot je z mé klávesnice na Musical.cz už dávno, sice nevím, jestli je pro určitou skupinu úplně potěšující (i proto jsem to vzal ze dvou pohledů), docela zábavné mi přijde, že zatímco v článku teoretizuju, co by bylo, kdybych něco dramaturgoval, tak v současné době už je to skutečností. http://www.musical.cz/recenze-reportaze/monty-pythons-spamalot/


  • Vašek

    Ondřej: díky, že jsi napsal o té recenzi, nevěděl jsem o ni. A mimochodem musím říct, že je napsána velice hezky, hlavně ten pohled ze dvou stran.


  • Vašek

    amade: souhlasím ohledně Broadwaye. Vadí mi neustálé měnící se obsazení v muzikálech, zvláště u Michala Davida.Někdo se naučí roli,pak odehraje 20 představení a šmitec. Zvláště mi začíná vadit nahrazování kulis projekcemi. A též nechápu, proč vyhodili Absolonovou ze všech rolí v Broadweyi, přitom původně šlo o neúčínkování v muzikálu Kat Mydlář.


  • Pavel

    V poslední době se fakt mnohem lépe cítím v roli primitiva. Nechtěl bych totiž opravdu být tak chytrý jako současní kritici. Máme s manželkou mnoho let předplatné do plzeňských divadel (s přestávkou někdy v sedmdesátých letech téměř 50 let).
    Pražské muzikály jsme navštívili skoro všechny a stále je vyhledáváme. Velmi se bavíme na filmech typu Babovřesky. A nyní k věci: Dva dny před návštěvou reprízy Footloose v plzeňském KD jsme shlédli stejnojmenný americký film, abychom byi v obraze. Plzeňská inscenace nás navzdory nesrovnatelně horšímu (např. s divadlem Broadway) zvuku velmi NADCHLA. Vším. Howgh.