Recenze a reportáže

“Evita”- sezóna muzikálů superlativů pokračuje!


Evita” – rocková opera slavného skladatele Andrew Lloyda Webbera se dočkala svého druhého uvedení v České republice. Po nastudování v Divadle Spirála v roce 1998 (režie Petr Novotný) se Evita vrací na česká jeviště, tentokrát na Hudební scénu Městského divadla Brno. Jak v Brně dopadla další premiéra světového hitu v této sezóně?

Radka Coufalová (Evita) a company

Hana Holišová (Evita) a company

Na jedničku! Hudba A. L. Webbera je již téměř legendární, ústřední píseň “Don’t Cry For Me Argentina” již jistě každý z nás alespoň jedinkrát slyšel, ať už v rádiích, na jevišti či ve známé filmové verzi muzikálu. Evita je původně označovaná jako rocková opera, v hudebním nastudování pod taktovkou dirigentů MdB se však rock poněkud vytrácí a v dynamických pasážích většinou zůstávají pouze latinskoamericky laděné rytmy, a to po vzoru nejnovějšího londýnského nastudování. Nebojte se, elektrickou kytaru přeci jen uslyšíte, ale ne v takové míře, v jaké jsme byli dosud zvyklí. Za zmínku ještě stojí přidání výrazných bubnů, které nelze přeslechnout.

Ti, kteří pečlivě sledují náš server, vědí, že pro brněnské nastudování Evity bylo použito odlišné přebásnění, a to od Michaela Prostějovského (ve Spirále se hrálo s překladem Jiřího Bryana). Mnoho z vás má jistě naposlouchané pražské CD, takže slyšet zcela odlišné texty může být poněkud nezvyk, ale Michael Prostějovský opět předvedl skvělou práci a i přes některé méně povedené pasáže (s přihlédnutím k překladu Bryana) je české libreto brilantní.

Úvodní scéna - Karel Škarka, Dušan Vitázek a Radka Coufalová

Úvodní scéna - Karel Škarka, Dušan Vitázek a Radka Coufalová

Režie a zároveň scénografie se ujal Pavel Fieber, který již Evitu nastudoval dvakrát – v Dortmundu a Karlsruhe. Ono to scénické pojetí v tomto případě s režií souvisí. Evita je totiž značně scénicky minimalistická a kromě základního balkonu se nedočkáme jakýchkoliv dalších kulis, vyjma židlí, postelí, rakve ap. A právě prázdná scéna nás nutí stále sledovat herce, které pan Fieber zkušeně vedl tak, aby dokázali vyplnit prázdný prostor na jevišti. A to se podařilo.

Radka Coufalová v hlavní roli Evy Duarte de Perón byla famózní, zpočátku jsem měl sice mírné obavy, ale během prvních scén se do role zcela “dostala” a předvedla ohromný výkon, a to nejen pěvecky a herecky, ale také tanečně. Že bychom tu měli novou kandidátku na Thálii? Role glosátora děje, ironického oponenta Che se na premiéře s vervou ujal Dušan Vitázek. Právě na této roli režisér nejvíce zapracoval a každý výstup je propracován do detailu. Společný duet s Evitou “Valčík pro Evitu a Che” je pak vrcholnou ukázkou, jak by mělo vypadat hudební divadlo (alespoň v mých očích).

Jiří Mach jako Augustín Magaldi

Jiří Mach jako Augustín Magaldi

V dalších pěveckých rolích se představili Igor Ondříček (Juan Domingo Perón), Jiří Mach (Augustín Magaldi) a Mária Lalková (Perónova milenka). Všichni podali skvělé výkony, osobně bych vyzdvihl právě malou roličku Márie Lalkové s výborně odzpívanou písní “Další kufr stojí u dveří”. Samozřejmostí je u MdB profesionální početná company, tentokrát ještě doplněna o dětský sbor.

Tempo představení ženou dynamické písně (jako například “Prachy se točí” nebo “Ta dáma ve svých rukou trumfy má“), u kterých jsem si již po několikáté všiml, jak skvělý má MdB light design. V kombinaci s živou choreografií Vladimíra Kloubka se pak tyto scény stávají vrcholem představení (které je mimochodem i s přestávkou dlouhé jen 2 hodiny a 10 minut) a máte chuť se přidat k tančícímu davu na jevišti.

Dušan Vitázek, Mária Lalková a Karel Škarka

Dušan Vitázek, Mária Lalková a Karel Škarka

Za zmínku také stojí pár nápadů, jako například interakce s diváky v předních řadách, kterým Eva rozdává své fotografie či Eva sedící na budově švýcarské banky. Skvěle hodící se jsou také kostýmy Andrey Kučerové. Zajímavá je opět také brožurka (program) k muzikálu, která mapuje nejen celou historii muzikálové Evity, ale seznámí nás také s životopisy jednotlivých osobností z děje. Nalezneme v ní také exkluzivní rozhovor s autorem původního libreta Timem Ricem a kompletní české libreto Michaela Prostějovského (můžete tak doma s pražskou nahrávkou porovnávat jednotlivé texty).

Evita v Městském divadle Brno mě opravdu velice překvapila a předčila všechna má očekávání. Geniální hudba A. L. Webbera s novými českými texty neztrácí na kvalitě ani po letech, naopak ji skvělé výkony všech účinkujících oživují. Prázdnou scénu kompenzuje dynamická režie, choreografie a light design. Neváhejte a vydejte se na Evitu, určitě nebudete litovat!

(Pavel Košatka, psáno z premiéry 28.3.2009)

Ondřej Doubrava: Noblesa “Evity” působí na Brno tím správným způsobem

Dušan Vitázek a Radka Coufalová

Dušan Vitázek a Radka Coufalová

Letošní muzikálová sezóna se dá bez okolku nazvat obzvláště v mimopražském měřítku “sezónou muzikálů superlativů”. Prakticky ihned po titulu “Les Misérables – Bídníci”, ve zkouškovém období v trvání zhruba pěti týdnů soubor Městského divadla Brno připravil další legendární titul a to “Evitu” autorské dvojice Andrew Lloyd Webber a Tim Rice.

(viděno na veřejné generálce a premiéře 27. a 28. března, obsazení hlavních rolí bylo totožné)

Svým způsobem  touto premiérou v Městském divadle dovršili jednu trilogii důležitou pro historii moderního muzikálu. Ano, všechna tři veřejně provedená díla týmu Lloyd Webber – Rice se stala zásadními milníky a bez nich by se dal jeho nynější vývoj jen těžko předpokládat, vždyť jsou dodnes pro mnoho tvůrců minimálně nepřímou inspirací. Ano, je zde ještě jejich prvotina „The Likes Of Us“, z té ale existuje pouze nová nahrávka z workshopu (testovacího představení) ze Sydmontonu, kde má Lloyd Webber své sídlo.

Dušan Vitázek a Radka Coufalová

Dušan Vitázek a Radka Coufalová

Dočkala se též jednoho mimořádného koncertního provedení. S opravdovou divadelní inscenací tohoto počinu už ale asi počítat nemůžeme. Proto je tu tedy jen trilogie a „Evita“ je jakýmsi jejím vrcholem. Možná by tedy nebylo od věci na Hudební scéně uspořádat malý festival a díla uvést za sebou třeba ve třech dnech.

Díky geniálnímu nápadu libretisty Tima Rice je životopis Evy Perón originálně vystavěn, čímž se stává zcela přehledným i srozumitelným pro „náhodné“ diváky, kteří si o bývalé první dámě Argentiny, hrdince a téměř světici národa, nebudou hledat žádné informace předem (můžete si je doplnit v programu), zároveň je v něm hodně věcí přibarvených či smyšlených, ale k prospěchu věci. Pevný dramatický oblouk zde zaštiťuje Che – vypravěč, který nás zasvěceně provede Evitiným osudem, ostatně, byl při všech důležitých událostech. Má ale jednu vadu. K této osobě cítí jak neskutečný obdiv, tak mnohem silnější nenávist. Vše směřuje k vzájemným konfrontacím a závěrečnému valčíku na hřbitově…

Evita Radka Coufalová a company

Evita Radka Coufalová a company

Inscenační pojetí  německého režiséra a scénografa  v jedné osobě Pavla Fiebera je přinejmenším zajímavé a při popisování bude snad vypadat i trochu lákavě. Mimochodem, jedná se skutečně o jevištní provedení,  píseň ze skvělé filmové adaptace Alana Parkera “You Must Love Me” tedy v představení nenajdete a dočkáte se i dalších změn.  Dění je situováno na minimalistickou tmavou scénu s postranními schodišti a „neviditelnými“ dveřmi, s výrazným balkónem, na němž lid pozoruje veškeré jevištní dění.  Myšlenka s balkónem je v základu vynikající, ale je funkční tak napůl, není totiž využit zcela naplno. Company by na něm mohla dělat více věcí než jen tleskat a pohybovat se do rytmu, větší “vlastní život” by jí slušel. Na tento detail ale rádi zapomenete, je tu přece úžasná Lloyd Webberova muzika, navíc choreografie Vladimíra Kloubka je nadmíru energická a efektní, kostýmy Andrey Kučerové zase tradičně krásné. Hudební nastudování Karla Albrechta, Jiřího Petrdlíka a Martina Procházky se sice díky novým aranžím z Londýna trochu vzpírají původnímu žánrovému označení „rocková opera“, ale „tématické“ latinsko-americké rytmy mají také mnoho co říci a kolik se za nimi skrývá temperamentu! Škoda jen, že pro důležité pěvecké sbory nebylo angažováno více lidí, i přes sympatickou přítomnost sboru dětského  působí chudším dojmem, ale sound-design se s tímto nedostatkem snaží prát a vykrýt ho.

Dušan Vitázek (Che)

Dušan Vitázek (Che)

Zdařilé je přebásnění Michaela Prostějovského, ač zní pro posluchače trochu náročněji než jiné jeho počiny. Zasvěcenci jistě budou chtít srovnávat s pražským překladem díla z Divadla Spirála od Jiřího Bryana. Moje část recenze porovnávat nebude, pražskou inscenaci díla  jsem bohužel tenkrát neměl možnost vidět a znám pouze úryvky. Vzhledem k minimalismu kulis zaujmou hrátky s light – designem. Ten přispívá k vrcholům večera, kterými jsou písně „Buenos Aires“, “The Money Kept Rolling In (And Out)- Prachy se točí” a samozřejmě “Valčík pro Evitu a Che”. Naprosto úžasně potom funguje mírná interakce s divákem. Evita tak může například rozdávat v prvních řadách divákům své fotografie. Obrovským zážitkem je pak její poslední rozhlasový projev, kdy již slabá, na vozíčku, naposled hovoří ke svému národu. Tím, že se při této scéně mírně rozsvítí v sále, má tento moment nebývalý účinek, jste zkrátka jeho součástí a Eva Perón mluví přímo k vám.

Radka Coufalová, Dušan Vitázek a company

Radka Coufalová, Dušan Vitázek a company u švýcarské banky

Zásadnější jsou ale pro představení některé zajímavé režijní posuny a úpravy. Ten největší se týká právě postavy narátora Che.  Dle původní představy Tima Rice je zde představen coby obyčejný člověk z davu, který celou dobu poukazuje na chyby ostatních, aristokracie, armády a Evity zejména. Ve Fieberově výkladu doslova paroduje každý jejich krok (zároveň tím ale nechtěně přispívá ke “zbožštění” hlavní postavy)  a to občas i v přesazích do současnosti („The Lady’s Got Potential – Ta dáma na to má“). Některým znalcům díla by ale určitá zlehčení mohla připadat příliš výrazná, postava tak v pár scénách, například při „Rainbow Tour – Duhová jízda“, dostává větší komediální nádech, než je nutné. U diváků ale zajisté sklidí úspěch, možná poslouží i k větší přístupnosti.

Jelikož se celý děj točí  kolem hlavních pěti postav, bude zhodnocení výkonů poměrně stručné.

Radka Coufalová a Dušan Vitázek

Radka Coufalová a Dušan Vitázek

Když se to tak vezme, MdB má obrovskou výhodu, že jest divadlem repertoárovým, takže se jeho hlavní hvězdy mohou pravidelně potkávat s nejzásadnějšími charaktery žánru. Dušan Vitázek se tak postupem doby setkal se všemi hlavními mužskými rolemi v „trilogii“. Z Ježíše se v další sezóně  stal Josefem, který od svého otce dostal úžasný pestrobarevný plášť a teď přichází na řadu charakter nejsložitější – drzý průvodce dějem a glosátor Che. Nebýt brilantního výkonu Radky Coufalové, o němž si povíme níže, asi by to byla doslova jeho one-man show, prakticky neopouští jeviště. Pěvecky je naprosto suverénní, do charakteru vpasoval i značnou porci nezbytného charismatu a přísnosti. Dobře se vyrovnal i s výše zmíněnými režijními posuny postavy, ač s nimi nemusíme úplně souhlasit, v jeho podání vyzní přirozeně a samozřejmě.

Radka Coufalová byla před dvěma lety oceněna Cenou Thálie za ztvárnění Vypravěčky taktéž v „Josefovi a jeho úžasném pestrobarevném plášti“. Nesmírně těžký úkol po všech stránkách, jen co je pravda. Evita je úlohou se srovnatelnou či ještě vyšší náročností. Zhostila se jí s patřičnou grácií, navíc dokáže oddělit tři přerody postavy: jak naivní holku z vesnice, tak vypočítavou kariéristku, nejednající s lidmi právě v rukavičkách, až po první dámu Argentiny. A věřte tomu, až k lidu takto poprvé promluví po nejslavnější árii „Don’t Cry For Me, Argentina“ (balkón lidu se změní v součást prezidentského paláce), bude vám běhat mráz po zádech!

Finále - Radka Coufalová

Finále - Radka Coufalová

Juan Perón v podání Igora Ondříčka nepůsobí jako přísný diktátor, spíše jako vládou unavený hrdina národa se spoustou zodpovědnosti, navíc pod tlakem vlastních oficírů a strachu o budoucnost národa. Nemůže chybět velmi dobrý pěvecký projev.

Divácky vděčnou roli zpěváka tanga Augustina Magaldiho – prvního zásadního milence s jeho šlágrem „On This Night of the Thousand Stars – Lásko má, tonem v záři hvězd“ se úchvatně ujal Jiří Mach.

Poslední důležitou roličkou je Perónova milenka, která by díky několikaminutovému pobytu na jevišti možná ani nestála za zmínku. Vše je ale jinak, neboť má k dispozici nádherný song „Another Suitcase In Another Hall – Další kufr stojí u dveří“. A Mária Lalková jej interpretuje na jedničku.

„Evita“ je další velice vydařenou inscenací se suverénními výkony všech zúčastněných včetně company, s originálním výkladem tématu a elektrizující atmosférou. Pro některé diváky by ale mohla být náročnější. Nicméně pokud máte tuto legendu rádi a rozumíte jí, určitě brněnskou inscenaci oceníte.

Autorem fotografií je jef Kratochvil. Jsou převzaty se svolením ze stránek MdB.


Recenze a reportáže
Městské divadlo Brno se rozloučilo s Papežkou Janou
Recenze a reportáže
Plusy a mínusy: “Evita” (DJKT Plzeň)
Recenze a reportáže
“Monty Python’s Spamalot” – britský humor dorazil do Plzně v českém kabátku
  • Romča

    Pavle, jsem rád, že ses byl podívat na Guevaru, ale zkus prosím příště nepsat tak osobně. Když v každé recenzi/reportu máš, že to překonalo Tvá očekávání, začíná to působit nevěryhodně – i když to tentokrát jistě myslíš vážně:) R.


  • Hahabimbi

    tak koukám, že jsem asi jediná, kdo tak nadšený nebyl. V Brně vyrábějí muzikály jak na běžícím pásu, takže jsou sice profesionálně provedené a málokdy se dá co vytknout, ale výsledkem je, že muzikál se hraje s jistou vypočitatelností a postrádá jakýkoliv prožitek. Mám pocit, že ten muzikál kolem mě jen v rychlosti proběhl, ale nezanechal vůbec nic.


  • Romča

    Hahabimbi… to je přesně to co říkám pořád – hurrráá. Nejsem úplně blbej:) Já to řikam pořád, že MDB stojí za UH. Voni to precizně vodzpívaj, to jo, ale chybí tomu koule! Prostě akademická nuda… Děkuju pěkně, nechci! I když teda na Hanku Holišovou bych se docela podíval rád, ta hraje opravdu s radostí (mohu-li posuzovat podle Noci na Karlštejně…). Ale tohle, cos napsala, je pravej důvod toho, proč si z MDB nikdy nebudu sedat na zadek – i kdyby je vychvalovalo 150 domácích i světovejch kritiků. Já chci, aby z těch výkonů bylo cítit nadšení – a to mi zatím (převážně) dávaj jen některé hvězdy DB a DH! R.


  • Ondřej Doubrava

    Romča: Tento Che není Che Guevara, možná trochu na konci, ale nemusí jím být…

    Hahabimbi: Sama nejsi, starší lidi to na generálce velmi nebavilo a je dost možné, že další recenze už takhle pozitivní nebudou (vlastně ještě jedna asi jo :) ) možná je to i tím tématem, které našemiu divákovi nemá moc co říct, ale když bych to vzal číselně, což jsem nechtěl, je to zavádějící, tak bych měl Evitu na 75% (jenže není 75% jako 75%) a myslím, že bych byl schopen jít ještě trochu níž, ale ne o moc, nicméně premča byla o dost lepší než generálka, nevím, jak to vždycky za ten den stihnou, ale dostal jsem se do toho a na premče jsem se i dojal. :-) Nicméně můj žebříček muzikálových inscenací této sezóny v MdB je: Sněhurka (ano, původní Sněhurka!), Bídníci a až potom Evita… Pavel je nadšenější, ten má Evitu na prvním místě před Bídníky. Zamíchá tím Singoalla nebo ne?? ;-)


  • Romča

    Jééé? Pavel má něco před Bídníky? Tak to už je co říct:)
    Já vím, že to nemusí být Guevara, ale já když vidím Che a vím, že časově to sedí a že to byl argentinský lékař, tak samozřejmě ho za Guevaru považuju – je to můj idol! (tedy ne Pavel, ale Che!) :)))
    R.


  • Michaela R.

    No, vypadá to na pěkný muzikál. Škoda, že se nehraje v Praze … :(


  • veny

    No já mám z Evity smíšené pocity. Ale už se vcelku těším na další návštěvu. Každopádně bych zmínila již vychvalovanou Radku, která byla opravdu vynikající, a Dušana, kterej byl taktéž famózní. Naopak Mária mě nějak neoslovila a ani Jirka Mach, kterej to pěkně odzpíval, ale přišlo mně, jako kdyby se v té roli necítil. Pro mě byl nevýraznej. A snad se zlepšila od generálky company – chtělo by to více energie např. při Buenos Aires. Ale jak jsem psala jinde, muzikál (nebo přesněji řečeno Radka) mě už na generálce dojal(a) ve třech momentech, a to Utiš, svůj pláč Argentino, pak v nemocnici a na konci.


  • Ondřej Doubrava

    veny: Děkuju za – po delší době – příspěvek k věci, už jsem myslel, že se nedočkám… Jirka Mach je jako Magaldi neodolatelnej, ale je to asi proto, že já tu píseň miluju, ostatně jako úplně všechny z Evity…


  • Lucík

    Tož Michaelo R.,nezbývá ti než přijet do Brna..=)


  • Ondřej Doubrava

    Michaela R.: Pokud Ti nevadí večerní představení, někdy Tě vezmeme s sebou! ;-)


  • Jan

    Jen otázka.. co znamená titulek asi tuším,ale je to česky a správně?


  • Romča

    Jan: De facto nadpis (článku). Je-li to česky, nevím, ale je to správně (novinářsky). Je to jediný (a to už po desítky let – ještě za minulého režimu) v branži použitelný termín. Slovem nadpis byste se shodil… R.


  • Pavel Košatka

    Diskuze byla promazána, celý její předchozí obsah je uložen v tomto souboru:
    https://musical.cz/web/wp-content/themes/mimbo2.2/images//komentare_evita.doc

    Pokud chcete k tématu ještě něco vzkázat, říci… řešte to po emailu nebo na jiném místě. Zde prosím nechme prostor pro Evitu a její hodnocení. Myslím, že Evita je zajímavé téma, rozhodně zajímavější, než tu bylo nastoleno. Další komentáře k předchozí diskuzi budou bez upozornění smazány a nijak archivovány.


  • Ondřej Doubrava

    Protože tahle diskuze byla promazána, k něčemu se přiznám a zůstane to tu a nepřeju si být smazánˇ, jelikož se to sem hodí, snad mě Pavle pochopíš: Ano, jsem natolik sebekritický, že si myslím, že mé články občas za nic nestojí, jsem jen ubohý pisálek a vím, že nemám právo inscenace hodnotit, neb nemám vzdělání, přesto to snad nedopadá úplně nejhůř (viz. pravidelné přetiskování v brněnském Dokořánu, kde jsem mimochodem kolegou pana Stoličného a pana Sladkého, MusicalNet zatím chybí, třeba se k tomu také dopracují, protože i Pavlovi se to jednou povedlo) Ano, pro hudební divadlo jsem udělal zanedbatelné minimum, ale snad Radio Musical je projektem, který snad má nějakou tu budoucnost a další budou následovat , snad i takové, kde odborníci smeknou a řeknou: “Děláte to moc dobře, něco mi to dalo”. Přesto, pokud se vám naše práce líbí, dejte nám to, prosím, občas znát. A věřte tomu, že snad svůj dluh hudebnímu divadlu splatím, jednou určitě, budu tak činit slušnou formou, tak jako doposud. Jestli se to podaří konkurenci, to nevím, zřejmě žádný dluh necítí a občas je to dost znát… Ale pro mou osobu je to jeden z cílů, co od života chci. Doufám, že žádné meziredakční spory již nebudou, ale zároveň nesnáším nespravedlnost, takže použiju jednoho příměru: Každý špatný skutek bude jednou po zásluze potrestán a já doufám, že to platí i o povahových rysech. A teď už jen k Evitě, těšíme se.


  • Lavera

    No tak aspoň si pro příště ušetřím čas s nějakým psaním, je to vlastně jen ztráta času…
    Jen závěrečná poznámka – Ondro, máte tam “chybu”; v praxi platí, že každý DOBRÝ skutek musí být po zásluze potrestán !


  • Fan

    Tak i já připíšu něco málo k Evitě, i když se mi k tomu nechtělo. Musím souhlasit, že v poslední době je produkce Mdb poněkud plošší a že si prostě divák neodnáší z představení takové nadšení jako dřív. Můžu tedy jen soudit dobře odvedenou práci.

    Evita rozhodně nepatří mezi má oblíbená díla, a do divadla jsem šla s tím, že se to třeba změní – nezměnilo. Přesto musím uznat, že i přes příšerně vysoko postavené pěvecké party u všech hlavních postav jsem byla nadšeny některými výkony. O Radce Coufalové netřeba dýl mluvit, do popředí souboru patí opravněně. Dušan se mi taky líbil, popral se s tím pěvěcky dóst dobře. Jirka Mach mě bavil a Mária Lalková opravdu mile překvapila, tak krásně jsem ji snad ještě zpívat neslyšela. Málem jsem ji ani nepoznala a každou vteřinu, co byla na jevišti využila ve svůj prospěch.

    Zklamal mě Igor Ondříček, ve výškách se mi totiž jeho hlas nelíbí, navíc k jeho herectví jsem skeptická už delší dobu. Ale co, hlavně že se na něj dobře dívá. (To tvrdí mé okolí :D )

    Z divadla jsem tedy odcházela s utvrzením svých domněnek, že tento muzikál není můj šálek kávy, ale spokojená s výkony.


  • veny

    K tomu Igorovi: mně se jeho hlas líbí, ale je pravda, že v Evitě se mně místama jeho hlas taky moc nelíbil. Viděl jste někdo Karla jako Perona a jinou Evitu než Radku?


  • Ondřej Doubrava

    Lavera: Naopak, člověk přece musí věřit, že jednou spravedlnost zvítězí (o tom jsou přece také třeba Bídníci, ne?), tenhle skepticismus já nemám rád, chybu tam tedy nemám.

    Ano, Igor Ondříček zpívá už druhou roli trochu výše, než jak mu sluší, Javert a teď Peron, u Bídníků nevím, proč tomu tak není, u Petra Štěpána je ten part také upravený, aby ho zvládal, u Evity za to můžou nové aranže postavené hodně vysoko (proto prý také Stano Slovák nakonec nehraje Che), ale jinak jsem byl s Igorem spokojen, jak s Javertem, tak s Perónem, jelikož prostě ten prostor ke hraní tam ani moc není (schválně si v Dokořánu přečtěte rozhovor s Petrem Štěpánem, říká o Javertovi v podstatě totéž, co si myslím já). Ale vždy Igora rád uvidím, třeba jako Prófu ve Sněhurce, tam, jak má prostor ke hraní, tak ho okamžitě využívá. Já už mám ale o favoritovi sezóny zdá se jasno a je to nečekaný černý kůň: Sně-hur-ka. Ta mi plochá vůbec nepřijde. :-)


  • Ondřej Doubrava

    Mimochodem, Michal ze spřáteleného i-divadla ještě zvedl Evitě hodnocení na 4,5 puntíku z pěti, tak jsem zvědav na jeho dojmy a mám pocit, že jsme tady byli ještě fakt dost kritičtí, já to na víc jak 75% vážně nemám, u nich se to rovná 90% ;-) Nicméně Sněhurka má těch 4,5 puntíku naprosto zaslouženě taky a jsem rád, že byli v sobotu tak nadšení. ;-)


  • Sasie

    Stano nakonec Che nehraje?


  • Ondřej Doubrava

    Sasie: Podle mých informací od spolehlivého zdroje vrátil roli týden před premiérou právě díky novým aranžím. Ale docela mě to mrzí, jinak je to totiž Che jak vyšitý.


  • Petra

    Nikde tu nepíšete, jaký je Jacek jako Che…Docela by mě to zajímalo :-)


  • veny

    Stano byl nedávno v rádiu a říkal, že bude “jistit” Dušana a Jacka, kdyby se něco stalo. Takže ho bude hrát opravdu ve výjimečných případech. A mluvil o tom, že přeci jenom Che je pěvecky trochu jinde, než on má hlas.
    Já si nemyslím, že Igor Javerta má trochu výše, tam se mě moc líbí, ale v Evitě je to jiný a ta barva se mi občas moc nelíbí.


  • Ondřej Doubrava

    Tak tady už je zdůvodněných 90% od spřáteleného i-divadla: dle mé osoby bravurně napsané. A zdá se, že jsme opravdu kritičtější, oni zase jdou víc více do hloubky, mně zase vyhovoval ten rámec uzavřené trilogie (velmi vhodný, neboť druhé takové divadlo, co by měla všechna tři díla dvojice Lloyd Webber – Rice na repertoáru současně, neznám). http://www.i-divadlo.cz/recenze1/mys494mdbevita.htm


  • veny

    no jiná recenze na konkurenčním serveru je dost negativní…


  • Ondřej Doubrava

    Veny: Já vím, ani moc nechápu, proč tomu tak je…


  • ALINKA

    Petra..taky nechapu proc tu nikdo nepise jaky byl Jacek jako Che. Fakt uzasnej, sem cumela jak piip:D byl fakt dobrej, krasne zpival, krasne hral, krasne vypadal. Bylo to nadherny! BOMBA! A jak tam tancoval, nadhera! Fak t se mu to povedlo! Ale jako Evitu bych brala radsi Hanku Holisovou, bohuzel jsem mela Radku Coufalovou, ale taky dobry….doporucuju zajdete. A nwm kdo to tady psal, ale ja bych dala Evite 100% kdyby jste tam videli(y) Jacka date aj milion procent…JACEK JE NEJLEPSI!JA TE ZERU CHLAPE!


  • Pavel Košatka

    Alinko já bohužel Jacka neviděl a mrzí mě to, protože ho mám mnohem radši než Dušana. Zase mě mrzí tvoje odbytí Radky Coufalové, protože ta podle mě byla skvělá, ne je “taky dobrý”. Nicméně jsem rád, že je také někdo z Evity nadšený tak jako já, protože mě se opravdu líbila více než předchozí Bídníci.


  • ALINKA

    Tak Ja Radku Coufalovou neodbyla, ale nemam ji rada. Hanka je mi simpatyctejsi. Radku nemusim. A ano z Evity jsem nadsena. Jacka zeru Dusana nenavidim! Evita proste uzasna!


  • veny

    Já jsem viděla Jacka včera a musím říct, že mě překvapil a moc se mě líbil. Sice pěvecky je kvalitnější Dušan, ale oboum dvoum pánům role sedí. Radka je jako Evita výborná.
    ALINKA: tady při hodnocení výkonu snad nejde o sympatie, ale o to, jak kdo roli zvládne….


  • Michal Škvor

    Ondra: Třeba proto, že máme jiný úhel pohledu, vlastní názor. Nemusíš se s tím ztotožňovat, ale vlažný potlesk brňáků bez potlesku vestoje dává za pravdu spíše nám…


  • Ondřej Doubrava

    Michal: Mně ten potlesk vůbec vlažný nepřišel (sám jsem ho čekal menší) a jsem přesvědčen, že kdyby to někdu “zv ednul”, tak se dost lidí přidá. Sám jsem chtěl, ale nechtěl jsem být, jak ten člověk na “Peklu”. ;-) No, “nám”, spíše Tondovi, u Tebe je na MNetu vidět něco diametrálně odlišného..


  • Trifi

    Tak se taky přidám svojí troškou do mlýna Evity :)), byla jsem na ní v Brně včera… Nejprve bych asi měla předeslat, že jsem ohromnou fanynkou tohoto muzikálu, viděla jsem po Evropě několik nastudování a prostě je to pro mě srdeční záležitost… Snad až na Draculu je to pro mě prostě nedostižný prototyp fantastického muzikálu.

    Když jsem před více než deseti lety (ten čas ale letí…) byla na pražském nastudování, byly jasné dvě věci: hudebně tomu nejde nic vytknout a bude tomu chybět osobnost… Ač byla Radka Fišarová opravdu fantastická a Dan Bárta se snad pro roli Che narodil (a těm ještě skvěle sekundoval Karel Černoch), byla obrovská smůla že na roli neodkázala počkat Lucka Bílá. Její Evita by byla pro fajnšmekry neskutečně sladká lahůdka…

    Ale zpátky do Brna… Je jasné, že licenční podmínky nepřipustily nějak větší invenci po hudební stránce a celkově se dá říct, že oproti téměř dokonalým pražským aranžím ty brněnské v něčem ztrácí, ale celkově je to pořád vysoký nadprůměr. To, co brněnskou Evitu sráží do kolel, nejsou ani protagonisté, ani hudba, ani scéna… je to kupodivu libreto. Je až k nevíře jak moc člověk zpětně ocení brilantní práci JIřího Bryana. Ano, ano, nabízí se klišé o tom, že je jeho verze tak naposlouchaná, že cokoliv jiného prostě nemá šanci… Ale tohle opravdu není te případ. Každý by měl obě verze srovnat sám, ale pro mě prostě Prostějovského kvůli svě těžkopádnosti nestravitelná (Jeden příklad za všechny – Bryan: “Prachy už se valej”, Prostějovský: “Prachy, prachy, prachy…” ) A text je místy tak nerytmický a krkolomný (“Nechť manželky státníků projeví cit. Klidně zájem o náš stát ženy můžou mít”), že jsem soucítila s protagonisty…

    Suma sumárum, “Praha” porazila “Brno” snad ve všech ohledech, bohužel… A je to pro mě smutné konstatování nejen proto, že mám Brno mnohem blíž, ale hlavně kvůli tomu, že pražská verze je nevratná minulost (?), kdežto ta brněnská bude ještě přinejmenším pár měsíců přítomnost… Určitě ji ještě párkrát uvidím, možná se časem trochu obrousí ten můj blok k libretu, ale stejně si vždycky najraději pustím pražskou verzi. Díkybohu že tohle CD vyšlo, je to poklad aniž si to málokdo uvědomuje…


  • Ondřej Doubrava

    Trifi: Jak dlouho mi ještě bude líto, že jsem měl v době uvádění pražské verze zcela jiné starosti. ;-) Je pravda, že to CDčko už asi jen tak neseženu, hned by bylo v Radiu Musical. Díky za dojmy, i mě Prostějovského libreto v tomhle případě připadá náročnější (ovšem pár veršíků je opět úžasných), ale přímé srovnání nemám a tak to nehodlám srovnávat.


  • Petra

    Tak už jsem Evitu taky viděla a představení se mi líbilo. A to hlavně kvůli skvělým výkonům Jacka a Radky. Skvěle zazpívané a zahrané. Dlouhý a určitě ne vlažný potlesk byl zasloužený a kdyby to někdo “zvedl”, tak se přidá hodně lidí, né-li všichni. Doporučuji shlédnout, obzvlášť když hraje Che Jacek, krásně si s tou rolí hraje a je úžasné pozorovat jeho výrazy v obličeji :-) A pokud má někdo rád jeho charakteristický hlas, tak se má na co těšit, v Evitě si ho užije dostatek :-) Obzvlášť píseň „Svůj Olymp už máš” pohladí na duši :-) A Radka se do své role také hodí. Občas jí ale v těch výškách není rozumět, jinak k ní ale také nemám výhrady :-) Neříkám, že celý muzikál je dokonalý, ale pro obyčejného diváka, jako jsem já, je to učitě moc hezká podívaná; kdo tomu tolik nerozumí a vidí to poprvé, tak nepřemýšlí nad některýma věcma, že je o divné, nedomyšlené a tak…a minimum kulis donutí člověka se alespoň soustředit na výkony herců (které jsou převážně výborné) a užít si úžasnou hudbu.


  • veny

    Souhlasím s tím, že texty Prostějovského jsou fakt někdy dost složité. Protagonistům není občas rozumět, a co se mě nelíbí, snad poprvé v MdB, je choreografie.
    Ale jak řekla Petra, pro “obyčejného” divadelního diváka, který nesrovnává verze ať už s Prahou nebo se zahraničním, je to fajn muzikál.


  • Sasie

    Tak už jsem Evitu konečně taky dneska navštívila. A musím říct, že nic horšího jsem v životě neviděla. Člověk se až diví kolik věcí se na jednom díle dá skazit. Ani nevim jestli tam byl vůbec nějakej moment, kterej se mi líbil. Nevim mě to přišlo jako výsměch celému tomu dílu, jako výsměch samotné Evitě. A osobně nevim jaký byl potlesk na premiéře ale dneska byl vlažný maximálně. A myslím, že kdyby si někdo stoupl, tak by se na něj většina dívala,jestli to jako myslí vážně? Jedinou chvíli kdy vždycky potlesk trošku ožil byl nástup Jacka na děkovačku. On jedinej se mi v rámci možností celkem líbil ale nelíbilo se mi to jak je tady Che pojat. Stejný je to v případě Škarky jako Peróna, osobně se mi v podstatě líbil ale nelíbilo se mi to, jak je tady Perón v podstatě až zesměšňován. A o tom překladu Prostějovského už radši ani nepíšu.


  • Michal Škvor

    Ondra: v Brně se k standing ovation nepřidávají, tam se lidi buď zvednou a tleskají tak, že mi zaléhají uši, nebo “jen” zaplácají a nezvednou se. Srovnání: Bídníci vs. Evita, měsíc od sebe, zcela jiná nálada. Jak vidno z diskuze, někdo to vidí podobně jako já.


  • Trifi

    Tak tak… Je strašně smutné, že je pro mě největším přínosem brněnské Evity fakt, že jsem si konečně plně uvědomila jak geniální a nádherné je libreto Jirky Bryana. Ne že by to člověk nevěděl, ale teprve tahle přímá konfrontace to ukazuje naplno, To je radost poslouchat. Jaká škoda že Tim Rice (pokud opravdu Brno navštíví) uslyší Prostějovského verzi, když existuje o několik tříd lepší :( Opravdu všem vřele doporučuju si sehnat CD s českou Evitou, to je radost poslouchat. A to nemluvím o provedení – Radka Coufalová se s přimhouřenýma očima vyrovnala Radce Fišarové, ale Dan Bárta je opravdu bezkonkurenční a když bych chtěla být hodně tvrdá tak řeknu, že Dušan Vitázek oproti němu projevem i zpěvem působí jako ochotník…

    Ondřej: Klidně k českou verzi nějak dostanu jestli máš zájem :)


  • ALINKA

    Sasie: nebo co ses zac, bych chtela videt Tebe na jevisti! Jacinek tu roli hral uzasne! Tak nedelej frajerku! Evita byla uzasna! Jestli mas jeste nakej problem tak si zajdi na Vitazka a Jacinka nech na pokoju! Veny: me nejde o simpatie, ale Jaciho proste zeru! Dusan je divnej! A Radka mi pripada jak k…a Hanicka je lepsi jako Holisova. Kovarikova je taky divna…FUJ! Sry Jaco….


  • Lucie Žigová

    Ahoj nemáte někdo prosím text z muzikálu Evita z mdb? Kdyžtak mi to prosím pošlete na mail lu1cin2ka.pu3sin4ka.16@seznam.cz


  • kája

    Alinka: Sasie vyjádřila pouze svůj názor! O Jackovi prohlásila, že jako jedinej se jí celkem líbil, tak nechápu, proč na ní vyjíždíš?!?! A každýmu se Evita líbit nemusí..Mně osobně se celkem líbila – ale asi taky hlavně kvůli Jackovi – byl skvělej :-) Při děkovačce byl opravdu poznat rozdíl, když přišel on..:-)


  • Sasie

    Alinka: Nějak netuším proč se do mě navážíš jenom proto, že se mi brněnská Evita nelíbila. Víš, je naprostou přirozeností, že se každému líbí něco jiného a myslím, že tahle diskuze má sloužit právě k tomu aby tu člověk mohl vyjádřit svůj názor a to i ten negativní. To, že ty seš z brněnské Evity nadšená neznamená, že to tak mají všichni. A hlavně nechápu, proč na mě vlastně tak útočíš kvůli Jackovi. Já totiž proti němu neřekla jedinýho slova. Myslím, že jsem celkem jasně napsala, že mě se nelíbilo pojetí Che ale s tím Jacek v podstatě nijak nesouvisí, to pojetí by se mi nelíbilo ani kdyby ho hrál někdo jinej.

    kája: Díky za zastání. Jsem ráda, že se dá z mého příspěvku pochopit, že já proti Jackovi opravdu nic nemám.


  • kája

    Sasie: není za co ;-) A Alinky si nevšímej, tohle dělá i na stránkách All X..Nikdo nesmí mít jiný názor, hned každého “sjede”..Jen se divím, že má odvahu vykřikovat svá “moudra” i tady..


  • ALINKA

    Kája: kdyby tam nebyl Jaci tak tam ani nejdu.:D jako, ze fakt byl sladkej:D Skvelej vsechno. Tys mela Coufalovou nb Holisovou?
    Sasie: sorrac , Ja to pochopila blbe:D ale Jaco byl uzasnej ze? :d


  • ALINKA

    Kája: jn ja taky cumela jak debil skoro uplny ticho obevi se Jacek a vsichni pisti rvou atd. Jaco si umi ziskat divaky:D
    BYL NEKDO 30.4. NA EVITE? HRAL JACO:D A COUFALOVA!!


  • kája

    Ali, já měla Radku a přišla mi docela v pohodě. Ale Jacek bezkonkurenčně nejlepší z celého muzikálu :-) Mám pro něj a jeho hlas slabost :-)


  • ALINKA

    Kája: jo tak to nejses sama:D taky mam pro nej i jeho hlas slabost:D fakt zpiva nadherne:D sem cumela jak debil:D uzasnej herec:D jako Radka je vpho, ale me neni simpaticka jak sem psala Hanicka je lepsi:D , ale Radka je taky dobra herecka…sem byla v divadle poprve a urco zajdu znova. Evita je podlemeho nazoru udena dobre..ale Vitazka si v te roly Cheho nedokazu predstavit…:D Jaco proste u me vede:D a jak si na zacatku zapalil…kwasa:D nb jak priletel s tema novinama: NAPROSTA BOMBA…fakt supa!!!


  • Sasie

    Alinka: Ehm tys byla v divadle poprvé?


  • Ondřej Doubrava

    Lucie Žigová: Kompletní text je v programu k inscenaci a za investici určitě stojí.


Novější komentáře »