Recenze a reportáže

První dáma muzikálu Evita se představila v Ostravě


Ve čtvrtek 20. března se Ostrava, konkrétněji Divadlo Jiřího Myrona, dočkala dalšího světového muzikálového megatitulu. Vsadili na osvědčenou dvojici Andrew Lloyd Webber a Tim Rice. Již několik sezon zde uvádí Josefa a jeho úžasný pestrobarevný plášť, na který si troufli zatím pouze v Brně a právě zde. Tentokrát zvolili bezpochyby dílo o mnoho náročnější, které bylo na českých jevištích prověřeno léty. Evitu.

(psáno z premiéry 20. března 2014)

Evita od své premiéry v roce 1978 obletěla jeviště celého světa. V roce 1996 vznikla neméně zdařilá filmová verze Alana Parkera. V roce 1998 se Evita poprvé podívala na naše jeviště, když roli této primadony alternovala Radka Fišarová a Tereza Slouková. Dlouhých deset let na tuto dámu dramaturgické plány zapomínaly, až v roce 2009 si vzpomnělo Městské divadlo Brno. Hana Holišová, Radka Coufalová a Ivana Skálová se na krátkou chvíli mohly dotknout Evitina hvězdného lesku. Ale bohužel. Opravdu jen nakrátko. Evita byla stažena po 27 reprízách bez oficiální derniéry. Nedlouho poté, v roce 2011 se konala premiéra na komorní scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni. Tam se k Evitě vrátila Ivana Skálová z Brna. Alternantkou se jí stala Soňa Hanzlíčková-Borková, která byla odměněna nominací na Cenu Thálie. A nyní již k verzi v Divadle Jiřího Myrona v režii Petra Gazdíka.

Přiznávám, že to byl můj první muzikál v Ostravě, proto jsem měl velká očekávání, ale naopak i velké obavy. Na první pohled mne prostor divadla nijak nezaujal a byl jsem zklamaný, že v tomto „kině“ chtějí hrát takový titul, jako je Evita. Skepse zmizela s prvním tónem předehry. Skvěle vykreslená atmosféra kina kdesi v Argentině. Výborný sborový výstup na úvod.  Když se náhle mezi diváky rozsvítil reflektor a nasvítil Tomáše Savku, moje nadšení rostlo. Che – člověk z lidu jako vyšitý.

Che (Tomáš Savka), průvodce dějem. Po delším čase v hodně tradičním a navíc skvělém pojetí.

Rozpačitější byl úvod Hany Fialové v roli Evity. Kudrnatá paruka z ní sice udělala holku od vedle, kterou v počátku příběhu skutečně je, ovšem po stránce taneční to byl výkon jako na venkovské tancovačce. Velkolepý Evin příchod do Buenos Aires, ohromná davová choreografie, která téměř každého v sále nabádala, aby se přidal. Hana Fialová se ovšem nepřidala a jen zmateně pobíhala mezi tanečníky. Škoda. Naštěstí to byl teprve začátek a vše se dalo napravit, i následně prominout. Svůj výkon postupně šperkovala a díky blonďaté paruce, která vypadala přesně jako ta, co měla Elena Roger v poslední broadwayské inscenaci, se divákům naskýtal pohled na ženu, která byla až nápadně podobné zřejmě nejkontroverznější političce v dějinách. Výkon Fialové a Savky se nedá nazvat jinak, než jako brilantní. Oba jsou na správném místě. Savka si výborně dokáže podmanit dav i lidi v sále, pěvecky je ohromující. Po taneční stránce odvedl také špičkový výkon. Fialová se po nepovedeném úvodu dostala velmi rychle na Olymp. Herecky náročnou úlohu zvládla s grácií Evitě vlastní. Hlas Fialové je příjemně zabarvený, což beru jako obrovské plus. Skvěle vyzní jak v rychlých rytmických skladbách jako Buenos Aires, tak v pomalých baladických Měl jsi mě rád či Utiš se má Argentino. K vrcholům večera rozhodně patří duet Valčík pro Evitu a Che. V Ostravě je totiž zajímavě ztvárněn především vizuálně. Dokládá to i to, že v Ostravě Che působí více jako Evitino svědomí, nežli horlivý narátor z lidu, který ji pronásleduje na každém kroku. Většinou je Valčík pojímán jako osudový moment, kdy se Eva a Che poprvé setkávají. Tentokrát celé číslo působí jako stínohra, což oceňuji jako opravdu zajímavý režijní nápad, který tuto verzi odliší od ostatních.

Kromě Evity a Che nesmím zapomenout na postavu Juana Dominga Perona. Rozvedený voják angažovaný v politice, který se snaží uchopit moc v Argentině. V podání Marcela Školouta ho řadím do kategorie nenadchne/neurazí. Jeho výkon je průměrný a nenechává žádný dojem. Neviním z toho Školouta. Upřímně… Peron se mi jako postava nezamlouval v žádné verzi, kterou jsem viděl.

Evita (Hana Fialová) a Perón (Marcel Školout) na balkóně vily Casa Rosada.

Evita a Perń si spolu též zatančí. Choreografie příběh v ostravské inscenaci příjemně prohlubuje.

Musím ovšem vyzdvihnout dva výkony. Martina Šnytová jako Peronova milenka působí křehce až dětsky. Číslo je netradičně zrežírované, ale přitom přesně vystihuje její pocity z rozchodu. Bezejmenná milenka se svým kufrem kráčí masou mužů a přitom je jí jasné, že i ona je jen jednou rybkou v moři a jak sama zpívá: „Můj čas se nastřádal. Kdo by mě postrádal?“ Její jediná árie Další kufr stojí u dveří je prostě klenot. V jejím případě jsem opravdu litoval, že postava nemá větší prostor. Jako posledního budu jmenovat Evina objevitele, zpěváka tanga, Augustína Magaldiho. Bylo vidět, že Roman Harok si roli užívá. Skvěle pracoval s hlasem a upřít se mu nedá ani kvalitní herectví. I z malé role dokázal udělat dobře zapamatovatelnou figuru. Velkou devizou v Ostravě je také company. Zarazila mě velká věková rozmanitost, ovšem vše bylo naprosto skvěle sehrané, precizní a bezchybné. Ze sborových pěveckých a tanečních čísel chvílemi až mrazilo. Ovšem velice příjemně. K tanečním vrcholům večera rozhodně patří Prachy, prachy, prachy a již zmíněný Valčík pro Evitu a Che.

Jedná se o Gazdíkův režijní debut v Ostravě. A nutno říci, že na sever Moravy dorazil v té nejlepší formě. Inscenace je protkaná nejrůznějšími režijními libůstkami. Na premiéře mi ale přeci jen dost vadilo, že Evitin charakter působí ve výsledku neurčitě. Jakoby se báli říct: „byla to mrcha“. Chvílemi jsem viděl všemi opěvovanou „Santa Evitu“, vzápětí zlatokopku a na konci příběhu ženu, kterou osud dostal na lopatky. Podle slov dramaturga se u Myrona  snažili z Evity udělat obyčejnou ženu, se kterou se může ztotožnit každý v sále. Dle mého názoru se tohle ovšem nepodařilo.

Kostýmy Veroniky Hindle jsou skvostné. Přesně dokreslují Evitin charakter. Zároveň jsou všechny její šaty velice umně vymyšlené a usnadňují náročné rychlé převleky. Výborně je oděna také company. Hindle právem patří ke Gazdíkovu špičkovému týmu. Důmyslná je také scéna Ondřeje Zichy. Po obou stranách jeviště jsou kulisy domů, které jsou propojeny balkonem, který patří k vile Casa Rosada, kde Evita mívala vyhlášené projevy k lidu. Na levé i pravé straně jsou schodiště, která vedou ke vchodům Evitiných milenců i do domu samotného Juana Perona. Scénu vkusně doplňují také projekce, které jsou využity především při Rainbow tour, kde slouží pro lepší orientaci diváka v tom, kde se Evita právě nachází. Součástí projekcí jsou také dobové záznamy skutečné Evy Peron.

Ostravská verze vychází z nejnovější inscenace z Broadwaye, kde se jako Evita a Che představili Latinoameričané Elena Rogers a Ricky Martin. Orchestrace má blízko k argentinským rytmům a je opravdu úchvatná. Na poslech působí rozhodně příjemněji, nežli všechny předešlé. Stejně jako v Plzni je součástí představení oscarový song You Must Love Me (Měl jsi mě rád). Už potřetí (po Brně a Plzni)  je použit překlad Michaela Prostějovského, který podlehl několika úpravám inscenaci na míru. Poprvé chybí sólovka Cheho – Ta dáma na to má. Che je celkově oproti dřívějším verzím mírně upozaděn.

Možná ještě stále přemítáte, proč vážit do Ostravy cestu! Je pravda, že Evita u nás nikdy nijak nezdomácněla a při své Rainbow tour Československo vynechala. Ostatně… co může obyčejnému divákovi přinést tento příběh? Jedná se o další parafrázi pohádky o Popelce. Navíc podle skutečné události. Ostravská verze Evity je vyšperkovaná do nejmenších detailů. Inscenaci beru do jisté míry jako sjednotitelskou. Protože uzavírá Gazdíkovu „režisérskou šňůru“ Praha-Brno-Ostrava. Pražské publikum bych lákal na jedinečného Tomáše Savku, který je jako Che opravdu nepřekonatelný. Do jisté míry bych mohl lákat i na Roberta Jíchu, který byl krátkou dobu „doma“ v Hudebním divadle Karlín jako José v Carmen. Brňany bych, kromě již zmiňovaného Jíchy, pozval na Radku Coufalovou, jejíž Evita je jistě šarmantní a okouzlující (poznámka redakce: to potvrzuje část týmu Musical.cz, která viděla Evitu 22. března). Navíc by si měli zkontrolovat režijní výtvor Petra Gazdíka. A Ostravany zvát vlastně příliš nemusím. Do konce sezony je vyprodáno, což svědčí o tom, že si v Divadle Jiřího Myrona našli jednoznačný hit sezony. Otázkou zůstává, kdy zkompletují a dovrší trilogii Lloyd Webbera a Rice a uvedou nesmrtelný muzikál Jesus Christ Superstar.

Setkání Magaldiho (Roman Harok) a Evity (Hana Fialová).

Autorem fotografií je Martin Popelář. Jsou použity se svolením Národního divadla moravskoslezského.

 


Recenze a reportáže
Hudební scénu MdB energicky rozhýbal Flashdance
Recenze a reportáže
RECENZE: Limonádový Joe zavítal do Městského divadla Brno
Recenze a reportáže
Muzikál „Aida“ oslavil v Karlíně již rovnou stovku!
  • Osk@r

    No nevim nevim Praxiku,
    asi jsem ninuly tyden v Ove videl uplne jinou Evitu.


  • HONZY

    V ČR čtvrté uvedení super muzikálu A.L.Webbera v NdM v Ostravě dopadlo vcelku dobře.Je vidět významná režijní práce P.Gazdíka. Vyzdvihnout je třeba výborné hudební nastudování,včetně zvládnutí sborových scén.Nápaditá je choreografie L.Holánkové.Výprava i kostýmy dobře evokují děj muzikálu. V hlavní roli obsazená Hana Fialová se vypořádala s Evitou se ctí,ve zpěvu by měla odstranit místy operetní výraz.Omylem bylo obsazení Tomáše Savky do role vypravěče Che.Jeho postava postrádá šmrnc i pěvecký výraz nic moc.Slabý je i Marcel Školout v roli Peróna.Ve vedlejší roli Mistress se líbila Martina Šnitová.Její píseň „Další kufr stojí u dveří“ patřila k vrcholným scénám muzikálu.V alternativním obsazeni může být ovšem vše jinak?Evita v Ostravě rozhodně stojí za shlédnutí.Hodnocení 70 %.Repríza ze dne 4.4.14


  • Dana

    Tak sto lidí, sto chutí a názorů. Divákům se Che v podání Tomáše Savky hodně líbí a to je hlavní. Jako omyl obsazení mi přijde dost přehnané hodnocení. Viděla jsem v této roli i Roberta Jíchu a ano, odzpíváno krásně, ale jen odzpíváno. Ale rozhodně se těším a nenechám si ujít v této roli Petra Gazdíka. Mimochodem Martina se jmenuje Šnytová :-).


  • HONZY

    TO:Omlouvám se Martině Šnytové za pravopisnou chybičku v jejím příjmení a domnívám se, že celkové hodnocení 70% je dost vysoké, přesto, že postava Che v podání Tomáše Savky mně neoslovila.Rozhodně Robert Jícha a potažmo Petr Gazdík (vzhledem i k precizně provedeným ostatním rolím své profesní kariéry) budou výrazově, herecky i pěvecky pro tuto roli rozhodně lepší.Ale je to věc názoru.


  • Erika

    Ostravskou Evitu jsem viděla zatím 2x (1. premiéru a reprízu 11.4.). V obou případech Hana Fialová jako Evita, Tomáš Savka Che a Marcel Školout jako Perón. Včerejší představení se mi líbilo daleko více, než premiéra, asi byla v březnu přece jen znát premiérová nervozita.
    Paní Fialová je luxusní Evita!!! Má překrásnou barvu hlasu, je herecky velmi přirozená a emoce prožívá naplno. Co se týče tance, připadalo mi, že při Buenos Aires je to spíše režijní záměr, že mladá Evita přijde do velkoměsta a zírá na to, co se tam děje, že by ani neměla nijak perfektně tancovat…ale třeba se pletu.
    Tomáš Savka byl pro mě obrovským překvapením, jako Che je bezvadný herecky i pěvecky, baví mě, má šmrnc a zpívá ty těžké věci s absolutním přehledem.
    Perón mi přišel nejslabší, hlavně po pěvecké stránce, herecky měl silné chvíle.
    Ještě přednedávnem by mě asi ani nenapadlo jít u nás v Ostravě na muzikál, ale teď už nebudu váhat :-). Chystám se ještě na Edith a Marlene, o které jsem slyšela samé superlativy (bohužel je vyprodaná do konce sezóny).
    Premiérové Evitě bych dala 75%, té včerejší 85% :-D.


  • katka

    Já myslím že Honza prostě nemá rád Tomáše Savku tak se mu prostě nelíbí


  • Dana

    To Erika: souhlasím. Zatím jsem viděla všechna představení a je to čím dál lepší. Jako Evita se mi ale o krapet více líbí Radka Coufalová. Asi to sem nepatří, ale Hana Fialová je opravdu v Edith a Marlen skvělá a rozhodně si za tu roli zaslouží cenu Thalie a doufám, že ji dostane. Moc doporučuji. Neuvěřitelný zážitek. V Evitě je taky výborná, ale v Edith lepší. Taky bych vyzdvihla Veroniku Gidovou, která neméně krásně alternuje Martinu Šnytovou. A v pátek 11.4. bylo to představení mimořádně povedené. Tomáš Savka podal strhující výkon. Marcel Školout je stále průměrný, přesně, jak bylo řečeno výše, nenadchne ani neurazí. Někdy je to horší, ale včera měl dobrý den. Takže celkově Evita v Ostravě výborná a stojí za to jí vidět.


  • Pavlína

    Doufám, že se mi na Evitu do Ostravy podaří zavítat, i když to mám lán světa… Před pár dny jsem zavítala poprvé na svého oblíbeného Josefa, a skutečně, v Ostravě muzikály umí.


  • lili

    Já myslím, že Honzy nenávidí Tomáše Savku, jinak by mu nestálo zato svoji „recenzi“ kopírovat stále dokola. Už jsem na ni narazila pod třemi články. Těším se do Ostravy :-)


  • Blanka

    Měla jsem možnost vidět Evitu před lety ve Spirále, pak v Brně a úplnou náhodou v Ostravě. A je to asi nejlepší Evita, jakou jsem viděla. Tomáš Savka je jako Che skvělý, vůbec nepřemýšlíte jak to dělá, ale on prostě je Che. Texty v Ostravě jsou proti brněnské Evitě dost upravené a myslím, že o hodně k lepšímu, hlavně první písnička Che a pak třeba Mistress mají úplně jiné texty a při tom jsou hezké a podle mého i přesnější. Ve Spirále se mi Evita nelíbila – myslím, že o skutečné Evitě věděli jen málo – v Ostravě se asi poučili ze všech předchozích představení. V programu mají o jejím životě texty a fotky, že by to vydalo na samostatnou skvělou knížku. A když tady kritizujete Perona – viděla jsem v Praze všechny tři a byli prostě strašní – tu roli zahodili (pamatuju si jenom Petra Spáleného – úplně mimo) , v Brně to nebylo o moc lepší (ten herec tam strašně přehrával). Ostravský Peron byl zatím ze všech nejlepší. Snaží se v té roli hrát skutečnou historickou postavu a to nebyl ani záporák ani kladný hrdina, takže to není asi tak efektní, ale myslím, že třeba ve scéně tanga to s Evitou fungovalo, že mě mrazilo v zádech.


  • spermonik

    Ostravská Evita je velmi dobře nastudovaná hra. Přiznám se, že i Savka i Fialová předvedli své role brilantně. Jediné co nechápu, jak je možné, že Peróna hraje nejslabší článek celé operety – ŠKOLOUT?? Jeho vůz už jel před lety, jeho výkony se hodí tak maximálně do „Na tý louce zelený“ a možná ani to ne… Ale do muzikálu je to velice slabý výkon. Přiznám se, že u mě celkový dojem byl tak 85%. No a mám-li být upřímný, ve hře Edith a Marléne je ještě výkon Fialové ještě o stupeň výš a doufám, že za tuto roli dostane i Thálii.


  • Bidnik

    Musim rict,ze ostravska Evita me hodne zklamala. Vykony (vyjma Savky) nic moc,company na me pusobila jako by cekala, kdy uz ji skonci sichta, orchestr nepresny, prapodivny zvuk. Ale taky nezajimava rezie a nevyrazna,mozna az nudna choreografie,ktera zazdila spoustu scen :-/
    celkove me to nijak nevtahlo. Ale Savka me prekvapil. Ale oproti plzenske Evite opravdu slabe. Dle me :-)


  • Pavel

    Povedená ostravská Evita ještě „nevychladla“ a už se můžeme těšit na páté (!) české provedení od února v Praze!!! :-) V hlavní roli Monika Absolonová… Můj fan-web: evita.nazory.cz Kdy se zde objeví nějaké info? Až po TK Studia DVA?


  • Alena

    Ad Pavel a Evita opět v Praze:
    Hmmm Peter Strenáčik jako Che by mě docela lákal :-).Jsem zvědavá na zbytek obsazení. Evita byl jeden z prvních muzikálů, které jsem viděla. Vytáhly mě na ni spolužačky z gymplu a do dneška vidím skvělého Josefa Štágra jako Che a Radku Fišarovou jako Evitu :-). Akorát budu mít asi problém si zvyknout na přebásnění M. Prostějovského, kterého jinak naprosto ctím a mám jeho práci nesmírně ráda. Ale překlad použitý ve Spirále mám holt pod kůží a po přečtení verze M. Prostějovského (nic jsem z ní, pravda, neslyšela) by mě víc potěšily opět spirálovské texty.


  • Bidnik

    Tyjo, to se divim, ze kdyz je premiera za chvilku, tak ze se o tom nikde nepise :) kazdopadne se tesim, jen teda ta Monika me teda uplne nelaka :-/ jsem zvedav na zbytek obsazeni :)


  • Ondřej Doubrava

    Oficiálně pražská inscenace Evity ještě skutečně oznámena nebyla.


  • Tereza

    Ondřej: Vždyť do má divadlo na svých stránkách. :-)


  • Luděk

    EVITA
    Muzikál, který dobyl svět.

    V režii Ondřeje Sokola v hlavních rolích bez alternace Monika Absolonová, Peter Strenáčik a Karel Roden.
    Libreto: Tim Rice
    Hudba: Andrew Lloyd Webber
    Přebásnil: Michael Prostějovský
    Režie: Ondřej Sokol
    Premiéra: 19. 2. 2015


  • Luděk

    SEM HODNĚ ZVĚDAVY NA KARLA RODENA .JESTLI BUDE ZPIVAT PERON MA JEDNOU .


  • Pavel

    Já zaprvé doufám, že nepůjde o příliš „zvtipnělou“ verzi Evity, aby jako byla líbivější (díky režisérovi a divadlu) a zadruhé mě zaráží, že bez alternací chtějí o víkendech hrát odpolední i večerní představení. To je někde standard, aby u tak náročných titulů dalo v jeden den matinee i evening jedno obsazení? Jinak se ale těším sakra moc. :-)


  • Renata

    Premiéra v únoru a ještě se neprodávají lístky?


  • Luděk

    zajimaví vid


  • Ondřej Doubrava

    Tereza a Luděk: Díky za upozornění, jak se celé dny věnuju jinému projektu, ještě stále jsem to považoval za „šuškandu“, mně samotného překvapuje celkem i rychlost realizace, ale rád se nechám překvapit.


  • Jakub

    Pavel: Na Broadwayi i na West Endu běžně dělal hlavní Evita 6 představení týdně (všechny představení kromě středečního večerního a sobotního odpoledního představení, což zahrnuje i nedělní dvoják (v pondělí se vůbec nehraje)). Zbylá dvě představení hrála alternace. Čili očividně dvoják nebude problém, navíc se to v běžném repertoárovém provozu určitě nebude hrát 6x týdně. A jak to tak bývá – pražská komerční produkce bude jen stěží stejně náročná po třeba taneční stránce jako broadwayské nastudování.