Recenze a reportáže

Derniéra muzikálu „Excalibur“ a konec divadla Ta Fantastika aneb „už jsme dotančili“


Blíží se konec roku a s ním přichází čas jeho bilancování. Když se ohlédneme za posledními 12 měsíci a vynecháme významné premiéry, tak pražské scéně vévodí vcelku neveselá událost, a to konec muzikálového repertoáru Divadla Ta Fantastika. Posledním muzikálovým představením byl 28. listopadu 2010 symbolicky „Excalibur“, nejdéle uváděný muzikál současnosti. Hrál se sedm let a diváci ho viděli téměř pětsetkrát. Jaká byla atmosféra na derniéře muzikálu „Excalibur“ i na derniéře samotného divadla čtěte v naší poslední reportáži tohoto roku.

Excalibur“ si vydobyl na české muzikálové scéně kontroverzní postavení, mnozí ho považovali za jakousi alternativu ke komerčním popovým muzikálům, a jeho fanklubácká základna byla skutečně obrovská. Muzikál měl k tomu ty nejlepší předpoklady, přičemž cílil na náročnější diváky. Spojoval geniální hudbu rockového mága Michala Pavlíčka, lyrické texty Jana Sahary Hedla a Vlastimila Třešňáka a pěvecké i herecké špičky hudební scény. Vedle známých jmen jako Kamil Střihavka, Jan Toužimský, Lucie Bílá, Lucie Vondráčková, Petr Kolář nebo Daniel Hůlka stanuli profesionálové méně známých jmen jako například Michaela Zemánková, Radim Schwab, Jan Zadražil, Marcel Jakubovie, Roman Říčař nebo Iva Marešová. Objevem konkurzů byl i v té době neznámý Václav Noid Bárta, který teď patří k nejobsazovanějším muzikálovým umělcům.

Herci muzikálu na jedné z děkovaček roku 2010

Společně s dalšími alternativními tituly Ta Fantastiky je jeho obrovský přínos pražské scéně nepopiratelný. I když patříte do skupiny, která toto divadlo a jeho repertoár příliš nemusela, jistě uznáte, že nějaká „druhá strana“ muzikálové tvorby v Praze chybí. I proto se 28. listopad 2010 podobal spíše jedné velké tryzně. Z tváří diváků a fanoušků divadla bylo vidět, že si uvědomují, že chodbami divadel se prochází naposledy.

Samotné představení se neslo v odlehčenějším duchu, především tedy první půle. V hlavních rolích se představili Kamil Střihavka, Iva Marešová, Vladimír Marek, Michaela Zemánková, Viktor Dyk, Vilém Čok, Marcel Jakubovie a Václav Noid Bárta. Vidět jsme však mohli v různých situacích i další alternace. Například při souboji o čest královny Ginevry probíhaly naráz hned dva souboje dvou alternací (přidali se Roman Říčař a Jan Zadražil) nebo se v různých situacích na jevišti objevoval Tomáš Hajíček, který dle chování zapíjel smutek již od rána. Druhá část představení již neposkytuje prostor pro nějaké radovánky, její celý děj je spíše pochmurný a depresivní nálada z jeviště významně doplňovala deprese diváků. Šustění kapesníčků a utírání slz bohužel provázely celou poslední hodinu derniéry.

Video sestřih z muzikálu „Excalibur“

Zavzpomínejte si na muzikál prostřednicvím našeho exkluzivního sestřihu z představení 14. března 2010…

Kamera: Tomáš Karas, Jan Bouša
Střih: Jan Bouša
Zvuk: Tomáš Krupka

Ten, kdo se bránil celé představení, pookřál při poslední písni po smrti krále Artuše „Jak se stává„. Celou píseň doprovázel příchod téměř všech lidí, kteří na muzikálu spolupracovali, dojemné objetí kolegů a uslzené oči i těch největších rockových tvrďáků. Mohutná děkovačka nebrala konce, diváci, kteří na muzikál chodili celých sedm let, nechtěli uvěřit, že herce vidí naposledy.

Foyer divadla pak připomínalo spíše prostory krematoria. Objímající se přátelé, kteří se díky divadlu Ta Fantastika poznali, se navzájem snažili utěšit, děvčata už neřešila rozmazaný make-up. Nechyběly ani smuteční panáky a po odchodu valné většiny diváků byli nejvěrnější fanoušci a přátelé divadla pozváni do salónku pod divadlem na slavnostní raut. Tam se jen dlouze rokovalo, vzpomínalo, pilo a jedlo…

A to vše jen díky „slavnému“ systému rozdělování dotací. Není na nás, abychom soudili, zda je tento systém správný nebo špatný, jen je smutné jako východisko sporů celý repertoár divadla zlikvidovat. Po derniéře „Excaliburu“ vydal pan producent Petr Kratochvíl prohlášení, ve kterém zkráceně sděluje divákům – dokud nedostanu své dotace, vy neuvidíte svá představení. Celé prohlášení naleznete níže. Nic se nevyřeší, jen diváci budou chudší o kulturní zážitky a pražská muzikálová scéna přišla o jedinou alternativu. Smutné… Korunu tomu nasadil jakýsi výprodej kulis, rekvizit a kostýmů ze všech muzikálových a činoherních titulů divadla. S možností, že by se  tituly vrátily zpět na repertoár, se tedy můžeme definitivně rozloučit.

Iva Marešová a Kamil Střihavka

Co naplat, muzikál „Excalibur“ stejně jako další tituly z produkce Ta Fantastiky zůstanou v srdcích diváků. Nám nezbývá než poděkovat všem tvůrcům a umělcům za jejich činnost během let 1993 až 2010 a věříme, že některé tituly najdou „azyl“ v jiném divadle. Někdy, možná. Loučíme se s divadlem Ta Fantastika a ještě jednou děkujeme za nevšední umělecké zážitky, které jsme v divadle prožili…

Prohlášení Petra Kratochvíla

Jako bývalý dlouholetý spolumajitel divadla a nynější jeho jediný jednatel bych rád ozřejmil situaci, která v současné době nastala v divadle Ta Fantastika.

K postupné derniéře dospěly oba dva zbývající muzikály, tj. Láska je láska a Excalibur a tudíž od prosince 2010 nastává delší přestávka v uvádění her pro českého diváka a divadlo Ta Fantastika bude pokračovat pouze ve hraní multimediálních představení. Všichni ( tj. současní majitelé Lucie Bílá, Julius Hirsch a já, jako jednatel divadla ) jsme se dohodli, že vyčkáme definitivního rozhodnutí komise EU ohledně dotací soukromým subjektům a následně i definitivních výsledků soudní pře s pražským magistrátem. Do té doby nebudeme produkovat žádná další představení muzikálů ani činoher. Drtivá část všech nákladů na tato představení za poslední 3 roky byla totiž hrazena jednak z příjmů z multimediálních projektů divadla nebo z mých vlastních peněz a v současné diskriminační situaci a trvale probíhající nekalé soutěži již dále tímto způsobem pokračovat nechci.

Veškeré další, podrobnější informace jak pro veřejnost tak i pro sdělovací prostředky budeme dávat k dispozici až po finálním ukončení všech řízení i soudů, které v současné době probíhají v EU a následně proběhnou i na území ČR.

Petr Kratochvíl,
jednatel Fantazma, s r.o. – divadlo Ta Fantastika
majitel, umělecký ředitel a producent


Recenze a reportáže
RECENZE: Muzikál SRDCOVÝ KRÁL baví diváky v rytmu rock’n’rollu (+ video)
Recenze a reportáže
Muzikál „Dáma s kaméliemi“ se rozloučil s diváky (+ video sestřih z muzikálu)
Recenze a reportáže
Recenze: SUGAR na Fidlovačce pobaví, ale nenadchne
  • Svatby

    :D :D „….. Tomáš Hajíček, který dle chování zapíjel smutek již od rána.“ A já to prostě prošvihnu, sakrááá :))


  • Tom

    :-) Tomáš Hájíček krásně voral konec první půlky, napřed chtěl pařit s královnou a nakonec propích Vortingera…


  • Lucie

    Krásnej článek,jsem dlouholetá faninka i na derniéře jsem byla a byla velmi krásná,je to velká škoda tohoto muzikálu…..


  • Jirka

    Proc k tomu nenapisete, ze to divadlo ukoncilo produkci ucelove? Oni ty dotace mohli dostat, jenze chteli vytriskat ze statu jeste vice penez, proto to udelali tak, ze na ne „nedosahli“. Fantastika ucelove ukoncila veskerou propagaci a reklamu, jen aby mohla prijit derniera za dernierou. Pak mohla Lucie lamentovat, ze nechodi lidi. Bodejt by chodili, kdyz o divadle pak ani netusili, ze se tam neco vubec deje.
    Je to smutne, ze se k takovemu podvodu s dotacemi snizili a na nas vsechny se tak vykaslali. A pokud nekdo rika, ze muzikalova produkce byla pro divadlo jen „bonus“, tak je to ten nejvetsi pitomec z branze…


  • x

    xx

    Autor Odpovědět

    Jirka: kdyby nechodili – minimálně poslední rok byl excalibur narvaný.. jinak souhlasím,ale redaktory musicalcz chápu, chtějí být objektivní, tzn. opisovat oficiální informace, opatrně s úvahami nad hledáním pravdy..


  • Pavel Košatka

    Přesně tak, já slyšel samozřejmě spoustu „zákulisních drbů“ o tom, proč TaFa vlastně končí, ale pokud chceme zachovat nějakou úroveň je potřeba se držet faktů, ne plků okolo. Ať už věříme osobně v něco jiného či nikoliv.

    A zase „excalibur byl narvaný“, myslím že kdekteré dílo by bylo narvané, kdyby se hrálo jednou do měsíce a mělo nějakou základnu fanoušků + velice dobře fungující síť různých podpůrných webů na Facebooku, YouTube… Tohle ale musím souhlasit skutečně není ziskový model.


  • Martina

    JEN DOUFÁM, ŽE VYDAJÍ DVD SE ZÁZNAMEM MUZIKÁLU, KDYŽ UŽ HO KOCÁB DODĚLÁVÁ…


  • Romča

    Pavle, možná by Tě zajímalo, že Excalibur nebyl nejdéle hraným současným muzikálem, tím je Kleopatra, která se hraje už 9 let!


  • Romča

    Jinak by mě zajímalo, kde pan Jirka bere jistotu, že Kratochvíl mohl dotace získat. Pokud vím, tak soukromé muzikálové scény v Praze nemají šanci ani na korunu…


  • Tom

    Romča: Kleopatra už byla minimálně jednou přerušena, zatímco Excalibur se hrál bez přerušení, navíc si nejsem těmi devíti lety jist, to mě příjde docela brzy


  • Jiří K.

    Tom: Také mi 9 let přišlo moc. Ale zrovna se koukám do dokumentace Divadelního ústavu a i ta tvrdí, že premiéra byla 22. 2. 2002 – takže opravdu 9 let. Premiéra Excaliburu se odehrála až 3. 11. 2003…


  • Ondřej Doubrava

    Romčo, bohužel v oficiálních počtech na obnovené premiéry by se hrát nemělo (stejně jako ve světě, takm už je zkrátka obnovená premiéra, byť třeba stejného představení brána jako nové nastudování (výjimka: nepočítá se snad jen přesun naprosto stejného představení během pár dnů do jiného divadla) a obnovené premiéry měla Kleopatra snad dvě, jednu oficiální určitě. Ovšem potom je mírně problematický i Jesus, který se v posledním roce uvádění oprášil do „verze 97“, leč tady je to bez přerušení, takže se to počítá jako jeden souběžný proud bez derniéry. Kleopatra bohužel v tomto případě na tu minimálně jednu derniéru doplácí, jinak by samozřejmě rekord držela ona. A vlastně zajímavá situace je i u brněnských Snů svatojánských nocí, které jsou na repertoáru MdB letos 20 let (což značí, že Excalibur je nejdéle hraným PRAŽSKÝM muzikálem bez přerušení) a ačkoliv se třeba pár let nehrály a pak se vrátily třeba v prosinci 2006 jako vánoční dárek v „obnovené premiéře“ (představení ale tentokrát pro oko běžného diváka skutečně je prakticky bez úprav (jen se změněným obsazením, ale to se nepočítá) a pořád z něj dýchá atmosféra začátku 90. let), tak jelikož nikdy nebyly oficiálně zderniérované, bere se to jako jeden tok bez přerušení (počet repríz nehraje roli: 303 :-) ).


  • Romča

    Aha, děkuji Ondrovi za vysvětlení a doplnění z Brna. Vycházel jsem z Pavlovy formulace, která je značně různě vykladatelná. Myslím, že i na počet repríz by se hrát mělo – tady je Kleopatra několikanásobně výše než Excalibur (blíží se tisícovce) – a to už nemluvě o kapacitě obou divadel – Broadway 900, TaFa cca 400… Navíc, pokud vím, i Excalibur po určitém čase z repertoáru TaFa vypadl, byť neměl oficiální derniéru, a pak se vracel vždy jen na tuším dvě představení měsíčně?
    Prostě, kdyby tam bylo jeden z nejdéle uváděných muzikálů současnosti, bylo by to korektnější:)


  • Ondřej Doubrava

    Jenže náš systém je bohužel tak zvláštně nastaven, že se holt bude soutěžit v těchto dvou disciplínách a ta na dobu uvádění asi bude hrát prim, protože u nás už se prakticky 7x týdně každý večer nehraje nic, k tomu se hned dostanu. Navíc, opět, Kleopatra bohužel minimálně jednu oficiální derniéru měla (tady mám trochu zmatek,možná je to v dnešní době chyba, vůbec něco stahovat, když se to na ty repertoáry, alespoň v Praze, stejně rádo vrací), čili by se obnovená premiéra Kleopatry měla počítat odznova od 1. představení (a já to tak třeba opravdu bral, navíc je to trochu jiná verze), Porovnávat jednotlivá repertoárová divadla není tak úplně fér, vždyť v repertoárovém divadle se vlastně ten počet repríz plánuje tak nějak sám (samozřejmě v závislosti na diváckém zájmu), tu se ubere, tu se přidá, některé představení se skutečně nemusí objevit pár měsíců, ale i to je zákon repertoárového divadla, důležité je, že kus nemá v průběhu uvádění derniéru, nebo že není bez oficiální derniéry stažen z repertoáru. Takže zároveň souhlasím tak trochu s Romčou, že za chvíli bude udělení nějakého rekordu hodně problematické. Takže pro příště, omezit z hlediska producentů „obnovené premiéry“ (kdo se v nich má vyznat, buďto to tedy na repertoáru nechme, když víme, že se to ještě vrátí, nebo to zderniérujme a po mnoha letech udělejme zcela novou inscenaci) a potom se může hrát třeba na dobu uvádění, v případě spornější situace s mírným přihlédnutím k počtu repríz, protože dnes už se na repertoár jede všude.


  • Romča

    No ano, tímhle krédem už se SDL řídí – na Broadwayi a v Hybernii už se derniéry nedělají, ani se při nich „neblbne“ (bohužel) na jevišti jako dřív. Oficiální derniéru Klea měla v lednu 2004, to ano, ale nesouhlasím s tím, že se vrátila upravená. Vrátila se v podstatě úplně stejná. Drobné rozdíly u scény či v kostýmech (resp. nový program) nelze brát jako změnu. To třeba u Mušketýrů, kteří se posunuli z jednoho divadla do druhého a byli obohaceni o sólovou árii Mylady Volba má, tam už je to něco jiného, tam i produkce přiznávala od začátku, že jde o novou verzi – i proto nominovala za ni u Herecké asociace na ceny Thálie…


  • Andrea

    Jen pro upřesnění, Excalibur nikdy z repertoáru TaFa „nevypadl“, hrál se po těch 7 let opravdu nepřetržitě – s výjimkou prázdnin samozřejmě, byť chápu, že poslední roky, kdy se uváděl málokrát v měsíci, je termín „nepřetržitě“ trošku ošidný.


  • Olynka

    Můžu mít dotaz? Co to DVD?


  • tom2410

    Komplet DVD Exu a Doriana je na cestě.



  • Ondřej Doubrava

    DVD je v pilné přípravě…


  • Lenka

    A jakpak je na tom DVD?