Recenze a reportáže

Iva Marešová premiérově v “Dámě s kaméliemi”


19.9.2008 se konalo první představení muzikálu Michala Pavlíčka Dáma s kaméliemi v této sezoně. Zároveň se však jednalo i o premiéru nové představitelky hlavní role Ivy Marešové. Jak se tento muzikál změnil od oficiální premiéry a jak obstála nová Markétka, se dočtete v naší recenzi.

Kamil Střihavka jako Baron

Kamil Střihavka jako Baron

Muzikál Dáma s kaméliemi měl premiéru 22.11.2007 v pražském divadle Ta Fantastika. Od té doby urazil dlouhou cestu a stal se oblíbeným muzikálem všech rockověji laděných diváků. Hudba Michala Pavlíčka však od posledních dvou muzikálů Excalibur a Obraz Doriana Graye trochu zmírnila a místo divokých rockových písní se dočkáme spíše pomalejších  balad v témže stylu, které zaujmou daleko větší škálu publika. Hitový potenciál mají zřejmě všechny písně a CD lze vřele doporučit [viz naše recenze tohoto nosiče].

Od první premiéry se razantně změnila i scénografie – ta je nyní velice jednoduchá a v první půli prakticky prázdná, pouze kraje scény zakrývají panely potažené nějakým “alobalem”. Druhá půle už je nápaditější, celá scéna je zahalena do bílé látky a na zadní panel jsou živě promítány některé části představení, například hra na basu. Dle mého názoru je nová scénografie horší než ta původní, zejména v první půli. V té druhé to zachraňují i zajímavé nápady – jako například houpačka či vznášení nad hlavami publika v “balonu”.

Lehce nastíníme příběh, který může některé diváky zklamat – příběh Dámy s kaméliemi (dle předlohy Alexandra Dumase mladšího) je přesunut do současnosti, což někteří diváci předem netuší a vlastně to není nikde zřetelně napsáno. Teď již tedy k tomu samotnému příběhu – Adam je omylem pozván na schůzku se slavnou zpěvačkou Markétou, která však očekává Barona, bohatého producenta, co ji vynese slávu. A skutečně se tak stalo. Adam však Markétku miluje a vzniká tak zajímavý milostný trojúhelník – Markétka má také Adama ráda, ale ví, že potřebuje Barona kvůli své kariéře. Jak nakonec tento příběh dopadne se dozvíte na představení, samozřejmě vám nic neprozradíme.

V představení vystupuje živá kapela, která doprovází většinu písní a sama také zasahuje do děje, stejně tak jako taneční skupina Želvy. Oživují dění na jevišti a předvádí vlastně veškerá taneční čísla. Také v určité míře komunikují s diváky, více ale kontaktu využívá Adam. Ten k publiku hovoří celkem často. Nechybí tak nutná dávka humoru, ale i lásky, napětí a dramatu.

Většinu čtenářů nyní zajímá hodnocení Ivy Marešové, která od letošní sezony bude alternovat Báru Basikovou. Iva měla na zkoušení pouze velmi krátký čas a před reálnými diváky neměla možnost vystoupit. Pátek byl tedy pro ní opravdovou premiérou a nervozita byla ze začátku vidět. Záhy však zjistila, že se nemá čeho bát a vše zvládá na jedničku. Nervozita byla pryč a s tím přišel i mnohem lepší výkon. Pěvecky je Iva Marešová zcela jistě srovnatelná s Bárou Basikovou, některé písničky podává trochu odlišným stylem a pro některé fanoušky Dámy s kaméliemi (kde dosud hrála Bára Basiková bez alternace) to byl mírný šok. Za sebe však musím konstatovat, že Iva předvedla vynikající výkon a rozhodně se stala plnohodnotnou alternací Báry.

Míla König a Bára Basiková

Míla König a Bára Basiková - staré dekorace

Naprosto excelentní výkon předvedl Vojtěch Dyk, který se pro hudební divadlo narodil a charakter Adama mu opravdu sedí. Nemám co dodat, bylo to dokonalé a moc se těším, až uvidím Mílu Königa v této roli, abych mohl oba tyto mladé talenty porovnat.

Porovnat však mohu v ostatních rolích. Jako Baron se představil Kamil Střihavka, který je naprosto odlišný od Václava Noida Bárty. Tak je to samozřejmě správně – každý herec do role dává něco svého, ale Noidovi Baron sedí o mnoho více, dokonce i pěvecky mnohdy překonává Kamila Střihavku. Ten však rozhodně není špatný, ale jeho výkon je zkrátka “jiný”.

Teď však již ke zklamáním představení. Kristýna Anna Bubníková je nejen celkem nesympatická, ale dle mého názoru i trošku méně talentovaná než ostatní účinkující. A to především pěvecky, ale i herecký výkon je těžko uvěřitelný. Bohužel, tento výkon trochu představení srážel směrem dolů. Dáša Součková se svým mužským hlasem také příliš neoslní, ale alespoň herecky se velice snaží. Trochu zklamal i Jiří Stébl v roli otce Adama, v porovnání s Vladimírem Markem to bylo slabé, samostatně však jeho výkon obstojí slušně. Představitelé Želv tančili tradičně výborně, kapela hrála taktéž skvěle a její frontman Jakub Prachař předvedl i dobrý pěvecký výkon.

Dáma s kaméliemi je tak další představení, které se časem mění a mění. Iva Marešová se stala velkým překvapením a zvládla svou roli na jedničku. Nová scéna příliš neoslní, především v první půli, ale zachraňují to pěvecké i herecké výkony (až na vyjímky) a skvělé písně. Na odreagování tento romantický příběh rozhodně doporučujeme, před návštěvou divadla je vhodné sehnat si i CD – představení bude při znalosti písní o dost příjemnější.

Bára Basiková, Kamil Střihavka a Anna Bubníková

Bára Basiková, Kamil Střihavka a Anna Bubníková

Autorem fotografií je Petr Berounský.

Děkujeme divadlu Ta Fantastika za poskytnuté fotografie. Bohužel fotografie Ivy Marešové v tomto představení zatím nejsou k dispozici a na fotografiích je zachycena stará scéna. Náhledy nové scény naleznete na webu www.damaskameliemi.cz.

Aktualizováno 20.10.2008: Podařilo se nám získat povolení k focení jedné reprízy s Ivou Marešovou, fotografie tedy naleznete v naší galerii!


Recenze a reportáže
Helena Vondráčková premiérově v muzikálu “Baron Prášil”
Rozhovory
Eva Kratochvílová: “Muzikál v dnešní době uchvacuje nejsnáze”
Recenze a reportáže
Najdou “Adam a Eva” divácký Ráj v Divadle Broadway? (Recenze)
  • Lejli

    já teda nevím, nemůžu posoudit novou scénografii ani výkony, protože jsem 19. září viděla Dámu poprvé…ale třeba Dáša Součková mě naprosto oslnila svým hlasem, úžasný! Přišlo mi, že Vojtovi chvílema při nástupech haproval hlas, ale je pravda, že to zachránil svým hereckým talentem a až na těch pár okamžiků se jeho zpěvu nedá nic vytknout, protože on prostě umí. A jeho komunikace s diváky vážně super, umí improvizovat a je vidět, že ho to baví a málokdy mi někdo v divadle nabízí “slivovici” :)) jinak Anička Bubníková mi rozhodně nepřišla jako bez talentu a ani že je nesympatická, mně tam zapadala úplně skvěle a bylo to takové milé stvoření na jevišti…


  • Pavel Košatka

    Lejli, samozřejmě, každý má jiný názor a já jsem zmlsán CD a výkonem druhé alternantky. A symaptie je věc opravdu každého z nás, ale pro mě tam byla zase spíš takové rušivé stvoření na jevišti.


  • Snajby

    Akorát mám pocit, že na té fotce (nahoře) to není Anna, ale ještě Eva…? Jestli jí teda dobře poznávám. Jinak se taky přikláním k Pavlovi – Anna by mi ani tak nevadila nebýt té jedné sólové písničky, kterou prostě podle mě nezvládá. Ale jinak páteční Dámička super! Už se těším na zítra ;)


  • Pavel Košatka

    Já nevím, je to špatně identifikovatelné, ale více mi připomíná Annu. Pokud někdo bude mít 100% info, že to je Eva, tak samozřejmě opravím.


  • Klárka

    Je to stoprocentně Eva.


  • Klárka

    A jinak souhlasím s tím, že Anna se mi nelíbí a podle mě vůbec neumí zpívat….snad si zvyknem :-) Ale Eva je prostě Eva :-)


  • martin

    ja si myslím, že Anna je spíše alt. A že byla zřejmě špatná volba v poloze písně. Nemyslim si, že by Anna vůbec neuměla zpívat. Jistě. Z Aničky nikdy muzikálová hvězda nebude, pokud vim, tak je to hlavně herečka, ale volba polohy je velice důležitá. Ale to je věc korepetice a toho, kdo to vede a určuje. Musí se vědět na co dotyčný má a na co ne. Tak si myslim, že to bylo možná zanedbáno. Jinak herecky se mi líbila. Byl tam cítit nadhled a hra. Vypadala, že jí to baví. Ale vše je věc názoru samozřejmě. Po premiéře první alternace byla zase dost nehezky zdrbána Eva. Takže….at každý.. co má rád


  • Klárka

    Jo je pravda, že na Evu jsme si taky zvykali a dneska na ní nedáme dopustit :-) Ale Anna se mně osobně nelíbí ani pěvecky, ani herecky ani typově…bohužel.


  • martin

    Jasně Klári. To je tvůj nazor. Nemám nic proti. Jen bych třeba doporučil se zajít podívat i na něco jiného než na muzikál. třeba změníš názor:) Anička mimo jiné hraje a zpívá v kapele Fekete Seretlek (feketeseretlek.cz) a jinak je i členkou Divadla Letí(divadlo-leti.cz). Musim říct, že jsou to v Praze dost zajímavé “projekty” a určitě stojí za to je vidět. Když už ne Annu(když je ti opravdu tak typově nesympatická;), tak alespoň jiné členy těchto projektů. Troufám si říci, že je to něco, co se jen tak v Praze nevidí. Mimo to se tam nakulminovaly opravdu vyjímečné talenty! Alespoň dle mého názoru….určitě běž-BĚŽTE! a názor je váš! Jinak já osobně jsem velice skeptický k českým muzikálům vůbec. Co se protagonistů týká, málokdy se sejde charak.typ, pěvecký, herecký a taneční talent dohromady. Mám pocit, že se v Čechách všeobecně až zas tak nedře na všech podstatných složkách muzikálu. V tom jsme oproti americkým muzikálům hodně pozadu. A kvalitou velice ale velice za horizontem…U nás se muzikály (byt´ i s Basikovou) mohou muzikály pouze nazývat. Hrajeme takové muzikály v “uvozovkách”. takže jsem pak rád, že jsou lidé jako Viktorka Čermáková, která dokáže se nad tuto “komerčně nafouklou bublinu v uvozovkách” povznést a vytvořit v TaFantastice něco takového jako kamélie…věc, do níž zatáhne mladé lidi, kteří by se za normálních okolností k muzikálu vůbec nedostali, kteří to trochu oživí nešablonovitým přístupem, s nadhledem, a vytvoří vpodstatě odlehčený žánr, či jakousi parodii…i když samozřejmě je to podle mého názoru ještě takové trochu nerozhodnuté..ale to už odbíhám zase jinam. Nicméně divadlo s písničkami mám rád:) A Anně bych doporučil se lépe rozezpívat či tu sólovou píseň dát do nižší polohy, jde-li to? Jinak Klári zdravim. A co ty vůbec děláš, smím-li být tak drzý?


  • Klárka

    Vedu fanklub divadla Ta Fantastika :-))


  • martin

    No tak to ho začnu navštěvovat častěji:) zahlédl jsem tvou fotografii v diskuzi…uvidíme se na příští Kamélii?;)


  • Klárka

    Ta fotka tam není jako inzerát k seznámení :-) A ano, uvidíme se na Dámičce.


  • martin

    Promiň, nemohl jsem si pomoct.Tak se těšim, dámičko….Třeba si tě najdu;)


  • HUGO

    Klárko, to je škoda, že ne a já právě myslel, že ano :-D
    A když přihodím něco k Evě a Anně. Mě se Eva napoprvé líbila hned, kdežto Anna bohužel ne, tímto ovšem nechci snižovat její kvality. Je to spíše taková pocitová záležitost.


  • Andrea

    Mně se Eva taky líbila hned. Co se týče Anny, viděla jsem jí teď poprvé a po pověstech, co jí předcházela jsem se toho trochu bála, ale možná právě proto mě spíš mile překvapila. Herecky mě úplně nepřesvědčila, ale přišla mi milá a na tu roli se typově hodící. A co se týče zpěvu, s výjimkou “Líbej mě víc” se mi líbila víc než Eva. Nicméně shrnuto podtrženo, Dáma pro mě zůstává představkem, u kterého nemusím vybírat termín podle obsazení a jsem moc ráda. (Teď teda trochu vybírat budu, protože jsem dlouho neviděla Mílu a navíc chci vidět Ivu s Mílou co nejdřív, ale obecně nemám v tomto představení nikoho, kdo mi vadil a tudíž bych se mu vyhýbala – což můžu říct o málokterým představku, ať už “doma” v TaFa nebo jinde).


  • Mystery Train

    Dagmar Součková a “mužský” hlas? To je úsměvné. Já jsem velkým obdivovatelem Dagmary a byl jsem na několika koncertech skupiny Lili Marlene. Tomuto hlasovému témbru se říká kontraalt. Zpěvačky s touto hlasovou kvalitou byly vždy všude ve světě vyhledávány. Dovolím si uvést obrovskou kariéru královny sofistikovaného disca 80. let Amandu Lear.
    Kontraalt je u ženských zpěvaček stejně vzácný jako u mužů čistý, pravý tenor (rozhodně nikoliv světlý bariton vytažený o “tercku”:)))


  • Mystery Train

    Safra, česky se to píše “baryton”. Velice se omlouvám:)))