Recenze a reportáže

Originální pardubické “Chicago” má novou Velmu Kristinu Jelínkovou


Americký muzikál Johna Kandera a Freda Ebba “Chicago” se u nás proslavil především Oscarovým filmovým zpracováním Roba Marshalla. Od ledna loňského roku se uvádí také ve Východočeském divadle v Pardubicích pod režijní taktovkou Petra Novotného. My jsme se vypravili na premiéru nové alternace hlavní role Velmy Kelly – Kristiny Jelínkové. Recenzi velice povedeného nastudování známého díla čtěte v celém článku.

Kristina Jelínková

Kristina Jelínková

Na začátek opět malý výlet do historie: muzikál “Chicago” autorů Johna Kandera (hudba) a Freda Ebba (libreto) je inspirován stejnojmennou hrou reportérky Maurine Dallas Watkinsové z roku 1926. Muzikál měl premiéru na Broadwayi roku 1975 a s velkým úspěchem se hraje po celém světě. Největší úspěch na Broadwayi “Chicago” slaví od roku 1996, kde je se dodnes nejdéle hraným revivalem (pokud přemýšlíte o významu tohoto slovíčka, doporučujeme nahlédnout do našeho slovníčku) a získal dvě ceny Tony. A jak je napsáno již v úvodu, proslavila ho též filmová adaptace Roba Marshalla (v březnu mimochodem v kinech uvidíte jeho nový muzikálový snímek “Nine” a chystá adaptaci “Miss Saigonu”), která získala 6 Oscarů, včetně toho za nejlepší film. U nás se poprvé “Chicago” objevilo již tři roky po světové premiéře v Divadle bratří Mrštíků, o rok později pak v Divadle ABC. V roce 1990 se pak “Chicaga” dočkali diváci Státního divadla Ostrava. Nejvíce z vás si však vzpomene spíše na nastudování Hudebního divadla Karlín, uváděné v letech 2002-2005. Od prosince 2007 se s velkým diváckým úspěchem “Chicago” uvádí v Komorním divadle J. K. Tyla v Plzni.

Dagmar Novotná a Kristina Jelínková

Dagmar Novotná a Kristina Jelínková

Pardubická premiéra se konala 24. ledna 2009 a režie se ujal renomovaný muzikálový režisér Petr Novotný, který “Chicago” nastudoval také v Karlíně. Satirickou černou komedii o korupci v soudnictví, ovlivňování tisku a “vězeňských celebritách” (u nás můžeme uvést jako příklad medializovaný případ Jiřího Kájínka) pojal opět trochu jinak. Před samotným začátkem před publikum vystoupí dva “moderátoři”, kteří nás uvítají a oznámí, že vražedkyně z ženské káznice si pro nás připravily takový malý program. Po demonstraci zabezpečení jeviště a bezpečnostních upozornění zazní první tóny a vražedkyně vstupují před diváky. Začíná se odehrávat příběh o Roxie Hartové, která z vášně zabila svého milence a ze strachu z “provazu” si najme nejlepšího advokáta Billyho Flynna, který ještě nikdy neprohrál. O jeho přízeň zápasí s vězeňskou sokyní, známou vražedkyní Velmou Kelly a do příběhu samozřejmě vstupuje také manžel Roxie Ámos, vězeňská dozorkyně “Máma” Morton, bulvární novinářka Mary Sunshine a samozřejmě také další uvězněné vražedkyně.

Kristina Jelínková a Martina Sikorová

Kristina Jelínková a Martina Sikorová

V muzikálu tedy můžete vidět především ženy, které předvádí různé situace divákům, jen postavy Billyho a Ámose jsou hrány muži a zároveň jsou také těmi moderátory celého “nacvičeného vystoupení vražedkyň”. Je tu tedy ještě jedna výjimka, a to karikaturní ztvárnění bulvární novinářky Mary Sunshine, kterou hraje pečlivě zamaskovaný muž. Petr Novotný tedy rozehrává takovou malou hru s pohlavími a v kontextu celého díla to působí velice originálně a vtipně.

K největším kladům představení patří živá hudba v podání Václava Marka a jeho skupiny BLUE STAR. Originální jazzově-kabaretní hudbu Johna Kandera to ještě více umocňuje. Divoké motivy hříšného Chicaga, kabaretní čísla a samozřejmě známé “Cell Block Tango” jsou skutečně hudebním skvostem. Malou nevýhodou “Chicaga” je, že mnoho diváků zná z filmového zpracování originální texty Fredda Ebba. V Pardubicích se samozřejmě hraje s již zaběhnutým překladem Iva T. Havlů, který je bez větších chyb a zní dobře.

Kristina Jelínková

Martina Sikorová

Výtvarné zpracování je také na jedničku. Scénu vytvořil Ivo Žídek a vlastně po celou dobu připomíná onu kabaretní scénu, kde nám vražedkyně předvádí své vystoupení. Díky členitému lešení a rychlým přestavbám pomocí provaziště se prostředí mění opravdu rychle a není nutné na půl minuty zhasínat světla. I to je sympatické, děj neustále plyne. Jakmile skončí jedna scéna, hned vás zaujme další. A kdo navrhl kostýmy? Přece známý Roman Šolc, který je obdivován i kritizován. Pravdou však zůstává, že jeho kostýmy jsou vždy kvalitní a na pohled senzační. A v případě “Chicaga” k nim nemám vůbec žádné výhrady.

Ladislav Špinar a Martina Sikorová

Ladislav Špiner a Martina Sikorová

Za zmínku vedle dobré režijní práce Petra Novotného (jak je již příjemným zvykem) stojí také choreografie Vlastimila Červa. Kabaretní výstupy taneční company jsou povedené, více však překvapí práce s herci, kteří taneční průpravu zvládli skvěle, takže v “Chicagu” tančí opravdu každý.

Největším překvapením však byly výkony všech účinkujících. V oblastních divadlech často experimentují a ve snaze uvést divácky oblíbený muzikál angažují činoherce ze svého souboru a ne vždy to dopadne zrovna ideálně. I Východočeské divadlo (které je mimochodem třetím nejnavštěvovanějším jednosouborovým divadlem v ČR) nechává hrát v muzikálech činoherní soubor, ten ale může směle konkurovat jakémukoliv muzikálovému souboru. Všechny výkony jsou profesionální, na rozdíl od pražských komerčních produkcí skutečně můžeme vidět herecký projev, doplněný adekvátním zpěvem a jak jsem zmínil již výše, tak zvládají i taneční složku.

Zajímala nás především Kristina Jelínková, která 28. prosince 2009 měla svou premiéru v hlavní roli Velmy Kelly, do které musela nastoupit kvůli těhotenství Petry Janečkové. Tato role patří k té nejobtížnější, protože obsahuje i výraznou taneční složku, na které může pohořet i ta nejlepší zpěvačka nebo herečka. Kristina Jelínková však roli zvládla naprosto bravurně. Všechny složky muzikálového výkonu si držely vysoký standart po celou délku představení. Stejně dobrý výkon podala i Martina Sikorová v roli Roxie Hart. Tato role má zase větší herecký prostor, její sólové písně (“Funny Honey” a “Roxie“) jsou založeny spíše na tom herectví a zpěv tam hraje až druhořadou roli. Ale i když přišlo na zpívání nebo tanec, tak se Martina Sikorová rozhodně neztratila. S Kristinou Jelínkovou tak tvořily vynikající umělecké duo, které je snem každého režiséra.

Ladislav Špiner a Kristína Jelínková

Taktéž spíše hereckou rolí je advokát Billy Flynn v podání Ladislava Špinera. Ve Východočeském divadle je znám spíše jako představitel komických rolí, i proto byl Billy Flynn pro něj takovou hereckou výzvou. Narcisního advokáta zvládl herecky skvěle. Pěvecky však místy kolísal, především při písni “We Both Reached for the Gun” (tisková konference Roxie), která je však obtížná v tom, že Billy zpívá za Roxie ženským hlasem. Její tempo je dosti vysoké, a tak Ladislavu Špinerovi nebylo často příliš rozumět. Výkonem v druhé půli u soudu to však napravil a celkově zanechal kladný dojem. Ono hrát roli známou v podání Richarda Gera, to je pořádná výzva. Druhé mužské role Ámose Harta se ujal sám ředitel VČD Petr Dohnal. Tragikomická role naivního manžela, který nepobral mnoho rozumu je divácky vděčná a Dohnal jí ztvárnil věrohodně.

Kristina Jelínková a Martina Sikorová

Za větší zmínku stojí ještě také Dagmar Novotná, která přísnou, ale i férovou bachařku “Mámu” Morton odehrála a odzpívala skvěle. A Jan Berko (v programu vtipně uvedený jako Jana Berková, vzhledem k charakteru jeho role) v roli bulvární novinářky Mary Sunshine vzbudil mezi diváky rozruch, o přestávce se debatovalo, jestli Mary Sunshinová je skutečně žena nebo muž. Až když se Jan Berko v závěru odhalil, bylo vše jasné. Nad jeho výkonem zůstává rozum stát. Vražedkyně Ludmila Mecerodová, Lída Vlášková, Stanislava Lavrovičková, Jindra Janoušková, Klára Sochorová, Kristína Šimegová i celá taneční company předvedly dobré výkony.

Co dodat závěr této pozitivní recenze? Jeďte na “Chicago” do Pardubic! Myslím, že nebudete litovat (a cena vstupenky oproti Praze není vůbec vysoká). “Chicago” je samo o sobě skvělým muzikálem, v Pardubicích je umocněn povedeným hudebním zpracováním, vynikající režií a vyrovnanými výkony. Ať žije jazz, obzvláště ten hříšný jazz!

Fotografie k recenzi laskavě poskytlo Východočeské divadlo v Pardubicích, jejich autorem je Michal Klíma.


Recenze a reportáže
“Casanova” se rozloučil s Hlubokou, v obnovené premiéře se vrátí “Romeo a Julie”
Recenze a reportáže
“Sugar” slaví úspěch v Lublani a tak v českém nastudování zamířila i do Prahy
Recenze a reportáže
Muzikál ČAS RŮŽÍ s hity Karla Gotta zdobí výkony účinkujících (+ videa)
  • Kříča

    Pěkná recenze, jsem ráda, že se líbilo! Viděla jsem ho dvakrát a nemůžu jinak, než ho všem vřele doporučit! Pardubice prostě mají skvělé talentované herce a tím pádem i skvělá představení! :-)


  • tom2410

    Kluci, když tu máte už i Pardubice.Mám pro vás tip :-), My Fair Lady v Jihlavě je taky úžasná :-)


  • Ondřej Doubrava

    V tomhle roce bychom rádi po republice jezdili už naplno, tým v tomto směru funguje skvěle a ochotně, tak uvidíme. Ale teda až roztaje to nadělení venku (ano, už týden sedím doma…).


  • Daniel Krejčík

    Pěkná recenze. Já snad už jen můžu podotknout, že Kristina Jelínková patří mezi nejlepší české dabérky dnešních dní – propůjčila hlas třeba Laně v seriálu Smallville, Kate Hudson ve filmu např. Válka nevěst, Anně Paquin v Takové normální holce, Simone v seriálu Hrdinové, svůj vrchol pak předvedla v Janě Eyerové, kde mluvila za hl. hrdinku a nemýlím-li se, tak dostala nominaci na cenu Františka Filipovského. Zajímavostí ale je, že pokud mě paměť neplete ,dabovala (asi nějakou vedlejší roli) i v hraném Chicagu – s R. Zelweger a C.Z. Jones v hl. rolích.