Recenze a reportáže

„Carmen“ – exkluzivní preview


Dnes pro vás máme malé či větší překvapení, jak je komu libo. Jako jediní z médií jsme měli díky přátelskému přístupu Hudebního divadla Karlín možnost vidět kompletní představení muzikálu Franka Wildhorna, Jacka Murphyho a Normana Allena „Carmen“ při včerejší první veřejné generálce, která byla jen pro zaměstnance a přátele divadla.

Protože jsme se zavázali slibem, že nebudeme do oficiální recenze, kterou napíšeme až z jednoho termínu světové premiéry, prozrazovat příliš detailů, berte tento článek pouze jako malé naťuknutí, na co se v „Carmen“ můžete těšit. Skutečně to nebude plnohodnotné zhodnocení, ale jak název napovídá, plně dostojíme slovíčku „preview“. Nečekejte tedy ani jednotlivé srovnání výkonů, to vše si schováme do premiérového článku, ale nebojte se, něco naznačíme.

Rozdělme si první dojmy do několika bodů:

1. Příběh

Bylo dostáno slovům o tom, že se nebude soupeřit s jinými inspiračními zdroji a adaptacemi. Karlínská „Carmen“ je skutečně svébytná, je zasazena do neurčité doby od padesátých let minulého století nahoru.  Ta by klidně mohla značit naši současnost (byť značně stylizovanou), nebo nějaká další období. To se nechává čistě na představivosti diváka. Sluší se ale říct, že „Carmen“ má jeden z nejlépe vystavěných příběhů z pražských inscenací za několik posledních let a i při jeho jednoduchosti má každá minuta svůj smysl, každá scéna své místo a rozhodně nebudete koukat na hodinky, či nějaký moment „popohánět“ očima.

2. Hudba

Asi nejočekávanějším bodem bude hudba Franka Wildhorna. Ten nezklamal a přes vlivy latinsko-americké se velmi často dostane až k rocku, nechybí ani náznak „klasického“ muzikálu, přesto si uchovává jeho osobitý styl.  Ač je hudební složka plně podřízena příběhu, je velká většina motivů velice chytlavá a „broukatelná“. Lze vysledovat i pár možných budoucích hitů. V melodramatických pasážích, kterých je dost, takže si náležitě užijete i činoherní složky, pak Wildhorn pracuje s notami přímo filmově. Skvělé je i zacházení s motivy, každé prostředí má svůj, ten je nezaměnitelný a toto pravidlo je po celou dobu ctěno.

3.  Obsazení

Již teď se dá usuzovat, že „Carmen“ bude mít velmi vyrovnané alternace, co se do kvality výkonů týká, na jevišti se jen těžko hledal slabší článek. Ze zajímavých momentů vypíchneme jediný: Kde jinde uvidíte superhvězdy našeho hudebního divadla, Pavlu Břínkovou a Jiřího Korna, coby divácky velmi vděčné postavy, zpívat duet? A vlastně ještě jeden detail: žádný z účinkujících nevypadá, že by se musel do něčeho stylizovat, naopak, charaktery vypadají, jako by byly účinkujícím „šity přímo na tělo.“ Režisér Gabriel Barre navíc zjevně dává prostor k tomu, aby si herci své postavy dokreslili sami.

4.  Show

Ano, „Carmen“ spojuje svůj dobře vystavěný příběh s vkusnou a živelnou show. Pavlu Strouhalovi se podařilo vystavět několik temperamentních a velkých choreografií a to, co se děje například na začátku představení, či při písni „Viva Amor“ nejde příliš popsat slovy. Složku show tvoří jak monstrózní a nápaditá scénografie, tak mnohokrát zmiňované prostředí cirkusu. To v omezené míře dokonce kooperuje s divákem a skutečně nabídne i několik velkolepých triků. Přičemž ale představení nesklouzává do laciného kýče, k čemuž by mohlo toto prostředí svádět. Tento svět působí v inscenaci naprosto bez problémů. Jako malý protipól jsou v představení použita i prostředí aranžérsky velmi jednoduchá až minimalistická, ty zatím ve srovnání působí trochu prázdně, ale výkony účinkujících i tyto scény umí naplnit.

Více již prozrazovat nebudeme a ani nechceme, nechte se překvapit. „Carmen“ totiž za vaši návštěvu stojí.

Jako bonus přijměte obsazení hlavních rolí na generálce:

Carmen: Lucie Bílá
José: Peter Strenáčik
Katarína: Dasha
Zuniga: Lukáš Kumpricht
Starosta: Jiří Korn
García: Václav Noid Bárta
Vědma: Athina Langoska
Teta Inéz: Pavla Břínková
Vyvolávač: Jan Urban


Recenze a reportáže
Muzikál “Quasimodo” je nebývale originální a umělecky kvalitní (+ videosestřih)
Recenze a reportáže
Maďarská opereta předvedla v Praze vysoce profesionální show
Pozvánky a konkurzy
Tomáš Vaněk představí své lásky v Hudebním divadle Karlín
  • AlaWa

    Ondro, kdy chystáš zveřejnění recenze ? A ze včerejška nebo až ze dneška , nějak se nemůžu dočkat… :-)


  • Ondřej Doubrava

    Egon Kulhánek: Ono je to i o tom, že termíny akcí si zveřejňují na stránkách i samotní účinkující a třeba Lucie Bílá si sice muzikálové termíny nepíše, ale je pravda, že ostatní akce ano, takže si lidé můžou understudy Dashu alespoň odhadnout, ale samozřejmě rozhodnutí ohledně zveřejňování obsazení je zcela na Vás. Jinak gratuluji ke skvělému představení!

    Pro ostatní (kdo třeba nečtete, co se děje v redakci): Povedlo se mi včera zařídit, že jdu i na dnešní druhou premiéru, mělo by se vystřídat pár alternací a já bych rád článek co nejkomplexnější, když je ta možnost, takže recenzi budu psát až po dnešním představení, ale měla by se tu objevit během soboty.


  • Ondřej Doubrava

    AlaWa: Jak jsem napsal výše, byl jsem včera, jdu i dnes, srovnání alternací si nemůžu nechat ujít. Včera se to totiž od té první generálky prakticky nelišilo (myslím tím obsazení). Takže bude článek vlastně z obou během soboty :-)


  • Pavel

    Díky Ondro!


  • Ondřej Doubrava

    Pavel: Ani vlastně nevím, za co mi děkuješ, nikoho se nezastávám, jen to, že termíny zveřejňují účinkující termíny na svých stránkách je realitou už docela dlouhou dobu. A u Lucie Bílé je to zase takto. Ale na druhou stranu chápu i divadlo, protože stoprocentně vám nezaručí nikdo nic.


  • Ondřej Doubrava

    Ještě detail: To na Slovensku herci termíny mít na stránkách nemohou, alespoň tedy respektují přání produkce a na svých webech to takto uvádějí.


  • tom

    Tak si představte. Tak dlouho jsme nevěřili, že bude účinkovat “naše želízko v ohni” v Carmen, až jsme propásli možnost koupit lístky pro celou rodinu – babičky, dědu, strýce a tety “želízka”. Je vyprodáno!Proč to píši? Kdyby se náhodou našlo více lidí (třeba jako “kritik”), kteří mají lístky a nebaví je to a chtěli by se jich zbavit, pak mi dejte vědět. Milerád je odkoupím. Já jsem byl v sobotu a řeknu Vám, že bych jezdil pořád, i když to mám 200 km.


  • Ondřej Doubrava

    Můžeš využít nabídku Clarice (viz. výše), pokud se ti hodí termín.


  • tom

    Právě, že nehodí. Je vinobraní.


  • AlaWa

    Ondro dík, budu tu tedy o víkendu vyhlížet :-) A užij si to večer !


  • Ondřej Doubrava

    AlaWa: Díky, užil jsem si to a moc!
    Pro ostatní: naskytla se mi příležitost jít dnes na Golema, takže zhodnocení Carmen vlastně hned ze tří představení bude prostě během víkendu, určeme to takto, Golema jsem totiž ještě neviděl, tak to nechci propásnout :-) Rozhodně si ale na hodnocení Carmen dám záležet, tak aby pro vás byl ten článek srozumitelný a pochopili moje argumenty. A mám ke článku i oficiální fotky z představení, takže se těšte, já se těším s vámi.


  • Žofka

    ..jen prosbička – dneska by měl být P. Strenačik v noci s Andělem od 23 hod, tak jen kdyby to nááááhodu někdo nahrával, měla bych pak zájem… Díky


  • HUGO

    a nemá tam být náhodou Markéta Poulíčková? ;)


  • HUGO

    Žofka: tak jsi měla pravdu, Strenačik tam nakonec taky je :-)
    napiš mě kdyžtak na mail: /radek.janda@centrum.cz/ (nahravám ;-)


  • Týpí

    To, že produkce nezveřejní obsazení jednotlivých představení, chápu tak, že tím otevřeně přiznává, že na muzikálu je zajímavá jedině Lucie Bílá, to ostatní nestojí za nic. Úplně z toho čiší snaha vydělat peníze za každou cenu. Hlavně, ať si diváci koupí lístky! Že budou nadávat až v divadle je nám jedno – naše peníze už máme v kapse.

    Nechápu tento přístup zejména v situaci, kdy je do konce roku prakticky vyprodáno (alespoň podle webu oficiálního prodejce ticket-art zbývá jen pár samostatných míst na několika představeních). Jsem přesvědčený, že by se prodaly všechny vstupenky, i kdyby byly alternace známé. Na Bílou by se asi vyprodaly rychleji, ale ještě by se našla spousta lidí, kteří by šli i bez ní, dopředu by s obsazením počítali, a na představení by byla určitě lepší atmosféra, než když bude většina divadla otrávená. Navíc by pak mohlo divadlo jednoduše čelit stížnostem diváků, že tam neměli „svoji Lucku“ – s obsazením by se každý mohl předem seznámit.

    Napadá mne ještě spousta souvislostí (např. mám rád Dashu a myslím, že díky ostatním muzikálům i StarDance ji zná hodně lidí a rádi by ji viděli; je řada lidí, kteří by se naopak rádi vyhnuli Bílé; řada muzikálových fanoušků chce prozkoumat všechny alternace….) , ale už nechci tento příspěvek natahovat.


  • Týpí

    Egon Kulhánek: Šíření pokoutných informací umožňujete právě vy tím, že nezveřejníte informace oficiální. Navíc není pravda, že nemáte možnost se proti informacím zde šířeným bránit (jak by se mohlo zdát z vašeho příměru k vaření). Můžete je potvrdit nebo dementovat.

    Snaha o cenzuru této diskuze mi připadá tragikomická. Opravdu si myslíte, že u nás lze něco utajit?


  • Egon Kulhánek

    Vstupenky byly prodány dříve, než bylo známé obsazení a než jsme ho vůbec s interprety dohodli. Takže podsouvat nám snahu, že nezveřejňováním obsazení chceme vydělat za každou cenu je… řeknu to kulantně – mylná spekulace. K tomu utajování, nic netajíme. Mezi slovem tajit a nezveřejnit je snad zřejmý rozdíl. Já vím, že si většina lidí v této diskuzi si myslí pravý opak, ale já si myslím, že s interními informacemi si můžeme naložit, jak chceme. A pak, když s nimi začne nakládat třetí osoba, nedivte se mi, že nejsem nadšený.


  • Egon Kulhánek

    mám ve svém předešlém příspěvku jedno “si” navíc. Snad mi to odpustíte. Ondřeji, nestálo by za to, tuhle diskuzi nějak přenést do fóra? Myslím, že tady nějak není na svém místě.


  • Ondřej Doubrava

    Egon Kulhánek: Diskuze by se dala asi jen mnou do fóra nakopírovat, ale pod mou přezdívkou.

    Mám jiný nápad: Protože se to tu opravdu trochu zvrtlo, dávám tímto oficiální prosbu, aby se další příspěvky na toto (musím říct, zajímavé a vlastně i trochu pikantní) téma, přesunuly do našeho oficiálního fóra (pod odkazem: “Diskuzní fórum”). Díky!
    P. S.: Hned tam k tomu něco napíšu. :-)


  • Pavel Košatka

    Ono je fuk, kde se bude diskutovat, lidi hlavně nevědí, které fórum mají používat. Oficiální je sice to musicalovské, ale žije to jen na tom starém názorovém. Kdežto sem chodí všichni, nemusejí se registrovat a je to pro ně jednodušší.
    K “cenzuře” v těchto komentářích – s Hudebním divadlem Karlín a jeho vedením spolupracujeme (když připočítáme i bývalou spolupráci na bývalých projektech) už dlouho, respektujeme tedy jejich přání a oni na oplátku mohou vyhovět nám.


  • Ondřej Doubrava

    Ano, zrovna v případě “Carmen” jsme měli, troufám si říci, nejlepší servis ze všech médií vůbec. Snad to bude na recenzi trochu vidět. A pokud je zatím oficiální stanovisko divadla obsazení celkově nezveřejňovat, my toto rozhodnutí plně respektujeme. Což nám ale nebrání samozřejmě celou situaci řešit a něco navrhnout, což jsem mimochodem udělal, uvidíme, jaká bude reakce.

    A slibujeme, že časem vyřešíme i otázku fóra, osobně si myslím, že to začíná žít i na oficiálním, což je dobře.


  • Zdeněk

    Ondro bude ta recenze behem dneška jen se ptám protože se pak týden nedostanu k netu


  • Ondřej Doubrava

    Zdeněk: Zrovna tu nad ní sedím, ano, pokusím se, aby během dnešních večerních hodin byla on – line (dnes jsem se potřeboval prospat, ono být poslední tři dny prakticky nonstop v divadle je celkem vyčerpávající,ale krásné :) . Kdybych hodně nestíhal, tak k ní fotografie nahraju později.


  • Zdeněk

    moc ti dekuju a to věřím že je to krásné a vyčerpavajicí


  • Pavel

    S tím, kde diskutovat souhlasím, tady to je fajn, jinde mi to přijde dost nepřehledný!



  • Hana Millerová

    Včera jsem navštívila představení Carmen.Skvělý zážitek,bezchybné provedení,vřele doporučuji.


« Starší komentáře