Praha 4. června 2002

Abba ostrouhala
aneb Americké Ceny Thálie
rozdány po padesátéšesté!

Thoroughly Modern MillieCena Tony - to je americká obdoba české Ceny Thálie. Jen s tím rozdílem, že nominována jsou pouze ta představení, která se hrají na Broadwayi. Tedy v sálech, které pojmou víc než 499 diváků. O regionálních nebo menších off a off-off broadwayských divadlech (scénách mimo Broadway) nemůže být ani řeči!


Byť se tahle cena stala synonymem pro svět muzikálu, uděluje se i v kategorii činohra. Její oficiální název zní Antoinette Perry Award a nese jméno významné herečky a producentky. Vedle cen Americké filmové akademie Oscarů a literární Pullitzerovy ceny patří k nejvýznačnějším cenám amerického showbusinessu. Uděluje se každoročně od roku 1947 a to celkem v 21 kategoriích. O jejím udělení rozhoduje 705 členů vybraných z řad pracovníků divadel a novinářů. Tahle cena má magickou moc. Loni v létě, den po jejím vyhlášení, oznámily 3 muzikály, které žádnou Tony nevyhrály, konec provozu. Odpůrci těchto cen tvrdí, že se dnešní Broadway žene jen a jen zaBývalá Královna krásy a zpěvačka Vanessa Williams byla na cenu Tony nominována za roli Čarodějnice v muzikálu Into The Woods. získáváním těchto cen, neboť ty jsou pro návštěvníky New Yorku jakousi pozvánkou a směrovkou do příslušného divadla. A tím prý trpí schopnost experimentovat. Prostě se jen sází na tutovku.

Hitem loňského udělování cen Tony se stal muzikál Producenti. Ten posbíral 12 cen z 15 nominací, což je rekord posledních 31 let. Od dob Hello, Dolly prý New York takovou senzaci nezažil.

A jak to dopadlo letos? 2. června po červeném koberci za nadšeného skandování fanoušků a tradičního zájmu sdělovacích prostředků do newyorské Radio City Music Hall vystoupaly herecké, muzikálové a hudební hvězdy, z nichž mnohé také Tony předávaly. Herci Ralph Fiennes, Alec Baldwin, Calista Flockhart, Natasha Richardson, Whoopi Goldberg, Liam Neeson, dirigent a skladatel jednoho z nominovaných muzikálů The Sweet Smell Of Success Marvin Hamlisch nebo muzikanti Peter Gallagher a Harry Connick Jr., nominovaný za hudbu k muzikálu Thou Shalt Not.

Sutton Forster - Thoroughly Modern Millie Slavnostní udílení cen bylo zároveň poctou městu New York, které se po teroristických útocích loňského 11. září takřka vzápětí probudilo k životu, i jednomu z největších muzikálových skladatelů 20. století Richardu Rodgersovi, od jehož narození letošního 28. června uplyne 100 let.
(Ne náhodou se večer před udělováním Tony konala v Hudebním divadle v Karlíně slavnostní premiéra jeho muzikálu Za zvuků hudby)

Nejvíce cen si odnesl muzikál Thoroughly Modern Millie, který vznikl na motivy stejnojmenného filmu z roku 1967 s Julie Andrews v hlavní roli. Získal 6 cen z 11 nominací. Oceněna byla choreografie, kostýmy, orchestrace, ženské herecké výkony v hlavní i vedlejší roli (z Tony se radují herečky Sutton Foster a Harriet Harris). Dílo s hudbou Jeanine Tesori a texty Dicka Scanhana získalo i Tony pro nejlepší muzikál sezóny 2001-2002.

Francis Jue, Harriet Harris a Ken Leung - Thoroughly Modern Millie 3 ceny (za nejlepší námět, partituru a režii) získal favorizovaný muzikál s odpudivým názvem Město moči (Urinetown: The Musical), zatímco muzikál Stephena Sondheima Into The Woods obdržel Tony za nejlepší muzikálový remake a za nejlepší světla.

Z Toničky, jak je tahle cena někdy také nazývána, se mohou radovat i tvůrci muzikálů Sweet Smell Of Success a Oklahoma!, kterým připadla ocenění v méně význačných kategoriích. Kdo na letošních Tony ostrouhal, je muzikál Mamma Mia!, poskládaný jeho autory, pánskou částí skupiny Abba B. Ulvaesem a B. Anderssonem, z hitů této skupiny. Byť tenhle muzikál plní spolehlivě kasy v Londýně, Torontu, Melbourne i v samotném New Yorku, americká odborná veřejnost ho pominula zřejmě z obavy, aby se na Broadwayi neopakovala situace z Role jedovatého bulvárního pisálka v muzikálu Sweet Smell Of Success znamená comeback pro divadelního a televizního herce Johna Lithgowa. Přinesla mu Tony pro nejlepšího herce v hlavní roli(první cenu Tony získal už v roce 1973) přelomu 80. a 90. let minulého století. Tehdy totiž Broadway zcela ovládly muzikály Brita A. Lloyd Webbera. Broadway se prostě evropskému importu brání ze všech sil.

Z děl činoherních absolutorium připadlo dramatu Edwarda Albeeho The Goat Or Who Is Sylvia. Edward Albee už Tony získal takřka před 40 lety za drama Kdo se bojí Virginie Wolfové.

text Jan Adam
foto Joan Marcus

Prohledat náš web

Musical shop

Kupujete CD, kazety, DVD nebo videokazety?
Navštivte náš obchod!

novinky na pultu:
Monte Cristo Jesus Christ Superstar

© Jakub Zahradník 2001-2002, design Petr Košař a Karol Kružel