„Semafor – Hry“ – Supraphonský box šesti CD plný jemného humoru

Dnes si představíme skutečnou sběratelskou lahůdku. Vydavatelství Supraphon totiž před nedávnem vydalo šestidiskový  box se třemi kompletními Semaforskými záznamy her, které se  v repertoáru této scény staly naprostými legendami  – „Jonáš a tingl-tangl“ – „Sladký život blázna Vincka“ a „Člověk z půdy (dětská verze)“ – ve velmi reprezentativní podobě za doporučenou cenu 699 Kč.

Přední strana boxu
Přední strana boxu

„Jonáš a tingl tangl“ z roku 1962 je v zásadě strhující „two men show“ Suchého a Šlitra, prakticky bez dějové linky a posluchač nestačí žasnout, jak úžasně přesto působí. Stačí přeci jen diváka jednoduše uvést do situace a už jsme zcela součástí vyprávění o životě komika Jonáše od roku 1920 až po léta poválečná. Závažnost jeho historek stoupá se zvyšujícím se letopočtem směrem k válce. Nesmí chybět ani popěvek „Nanynka šla do zelí“ na deset způsobů a vyprávění anekdot. Tento záznam funguje bez obrazové složky subjektivně nejlépe.

K Jonášovskému recitálovému stylu se po dlouhé pauze Jiří Suchý vrátil v představení „Sladký život blázna Vincka“ z roku 1976 s hudbou Ferdinanda Havlíka, kdy se představil v roli blázna, který chce mít vlastní divadlo a toto přání se mu jako součást léčby splnilo. Do svého snu s plnou chutí zapojí i nemocniční personál… V rolích ošetřujících sestřiček tak můžete slyšet například Dagmar Patrasovou či Báru Štěpánovou (a v dětské roli uslyšíte Luciannu Krecarovou, dnešní Annu K.). Suchý se z role Vincka „převtělí“ do Jonáše, aby ale ve výsledku zůstal Jiřím Suchým, přičemž rozpoutal monolog o vkusu diváka a představil nám své oblíbence a vzory (v tomto směru tedy nepřekvapí ani hojně používané písně zahraniční, česky otextované).

„Člověk z půdy“– coby  „debutová“ inscenace Semaforu z roku 1959, která sama o sobě přinesla mnoho nesmrtelných hitů jako „Pramínek vlasů“ či „Dítě školou povinné“, byla v roce 1977 zásadně přepracována pro dětského diváka (i díky nemožnosti takovou hru snadno cenzurovat)  a při přímém porovnání obou nastudování  (které kvůli této recenzi taktéž proběhlo) lze přes shodné prvky směle prohlásit, že jde o verzi zcela novou, svěží a rozpustilejší. Z bohéma Antonína Sommera (kdo jiný než Jiří Suchý) se stal tvůrce strašidelných pohádek, roli Malého lorda tudíž plnohodnotně nahradila Červená karkulka Jitky Molavcové, které byl dán i větší prostor. Z mladých milenců Petra a Martiny jsou zase dva kamarádi školního věku, hledající poklad. Značně rozšířen byl i prostor Sommerovy vysněné bytosti Hedviky (Hana Talpová) a ke stávajícím „Šlitrovkám“ byly přidány nové písně (spoluatorem je opět Ferdinand Havlík).  Pro úplnost dodejme, že původní „dospělácká“ verze „Člověka z půdy“ vyšla například na DVD v reprezentativní edici časopisu Reflex „X krát divadlo“, bohužel zatím jako jediný zástupce divadla hudebního, či chcete -li muzikálového.

Zatímco u titulu „Jonáš a tingl-tangl“ se jedná o reedici archivní nahrávky s  kvalitou zvuku velmi dobrou, „Sladký život blázna Vincka“ a dětská verze „Člověka z půdy“ vychází na nosičích úplně poprvé. Jejich kvalita je doslova fantastická (u „Člověka z půdy“ je potřeba ale počítat s pár místy, kde není úplně vyrovnaná hlasitost) a záznamům byste jistě hádali o nějaký ten rok méně.

V krabičce nalezneme též 24stránkovou knížečku, na první pohled sice tenkou, ale informacemi poměrně nabitou, nechybí zde samozřejmě kompletní tracklisty, (u některých položek je připojena i krátká „scénická poznámka“ – je pravda, že například u zřejmě vizuálně náročnějšího „Blázna Vincka“ mohly být trochu podrobnější, ale pro základní orientaci postačí), reprodukce dobových fotografií a plakátů, za přečtení stojí i citace vzpomínek Jiřího Suchého k „Jonášovi“, či poutavá ediční poznámka supervizora Lukáše Berného se zajímavostmi ohledně historie inscenací a vzniku záznamů.

Výtku lze vyjádřit ohledně balení jednotlivých disků. Zmíněná malá krabička sice vypadá skvěle, ovšem jednotlivá CD jsou umístěny pouze v obyčejných bílých papírových pošetkách (každá hra by si zasloužila vlastní plastový obal), což vizuální dojem z kolekce malinko sníží, ale náplň disků s bookletem vám tento drobný nedostatek bohatě vynahradí.

Všechny tři záznamy by neměly chybět ve sbírkách vážných zájemců o historii českého hudebního divadla, box má sympatické ambice oslovit i posluchače náhodné a pokládá hodnotný základní kámen pro Semaforskou sbírku. Věřte, že se při poslechu budete nejen skvěle bavit, ale zároveň budete žasnout, jak může být humor jemný, hravý a zároveň naprosto nevulgární a nevtíravý a jak úžasně těmto muzikálům či recitálům sluší.

Nosič k recenzi laskavě věnovala společnost Supraphon, obal převzat z jejího oficiálního webu.


1 komentář