Nosiče

“Kat Mydlář” popravuje také na CD (recenze)


Jak to bývá u Divadla Broadway příjemným zvykem, tak i k premiéře nového muzikálu “Kat Mydlář” vyšlo ihned CD s výběrem písní. Po krátké pauze po zhlédnutí samotného představení jsme zasedli k reprákům a poslechli si v klidu pravděpodobně nejdiskutovanější muzikál několika posledních let. A nutno přiznat, že bez všech pozlátek okolo je CD o mnoho lepším hudebním zážitkem, než návštěva divadla…

Připomínat dojmy z muzikálu “Kat Mydlář” asi není nutné, téměř každý zaregistroval tvrdou kritiku a vášnivou diskuzi na našem serveru. U všech CD nahrávek je krásné, že si je můžeme pustit kdykoliv máme chuť, v jakém chceme prostředí a v případě, že se nám nějaká píseň nelíbí, jednoduše jí můžeme přeskočit. V případě “Kata Mydláře” se navíc můžeme na hudbu 100% soustředit až na CD, neboť scénické zpracování klade na naše smysly opravdu velké nároky. Jaké je tedy CD “Kata Mydláře”?

Dobré. Na úvod se sluší pochválit střídání alternací (i když se samozřejmě nevešli všichni) a délku CD, celkem 21 skladeb nám vystačí na 73 minut poslechu. Stejně jako představení, tak i nahrávka začíná “Prologem“. Tajuplný začátek následuje poutavá recitace a později také zpěv Josefa Vojtka, avšak v této jediné písni (či spíše scéně) jsme spíše vzpomínali na efektní projekce uliček Staré Prahy, které atmosféru v představení dobře dokreslovaly. Následuje milostná píseň “Tobě chci lásku svou dát“, na které se dobře demonstruje hudební styl “Kata Mydláře”. Michal David překvapivě za hlavní motivy zvolil romantické pomalé melodie, temných “katovských” písní je pomálu. Sám skladatel přiznává, že temná témata nejsou jeho silnou stránkou, ale jak je vidno, “Kat Mydlář” funguje na diváky lépe jako love story. Hudebně David nepřekvapuje, stále se drží v popových rovinách, dominuje klavír a synťáky s houslovým podkresem. Neškodilo by více hudební invence a experiment se styly. Problémem je, že při uceleném poslechu zní “Kat Mydlář” jako jedna dlouhá stejná píseň, až při pozornějším soustředěném poslouchání lze rozeznat jednotlivé písně a dokonce si nějaké oblíbit.

CD “Kat Mydlář – Příběh pražského kata”

1. J. Vojtek – Prolog
2. J. Vojtek, B. Matuš, R. Fišarová – Tobě chci lásku svou dát
3. O. Lounová, V. Čok – Jednou se zámožnou stát
4. Z. Fric, D. Hůlka – Pojďme do krčmy!
5. J. Vojtek – Píseň proudu roků
6. A. Bartošová – Splnit vůli otce
7. M. Vojtko, L. Spilka – Žal svůj mám
8. D. Hůlka – Právo mám
9. B. Matuš, R. Fišarová – Chvíle, které chválím
10. J. Vojtek, D. Hůlka, P. Kolář – To stárnutí zrádné
11. M. Vojtko, A. Bartošová – Mně se zdáš
12. P. Kolář – Trnem růže on se zdá
13. D. Barták, K. Nývltová – Jít přímo rájem
14. P. Kolář, B. Josef – Ať chrání Bůh nás
15. K. Brožová, T. Trapl – Věřím dál
16. T. Beroun – Zrádcem on se zdá
17. L. Kuralová – Nechci být tu dál
18. B. Josef, L. Černíková, B. Matuš – S hříchem sám
19. I. Csáková – Moje tajemství
20. D. Barták, M. Pošta – Já se teď ptám
21. Z. Trvalcová, J. Vágner, D. Hůlka, M. Jandová – Právo lásku chránit

Celkový čas – 73:18
Cena v divadle
– 300 Kč
Internetový prodej – 249 Kč (Popron.cz)

Třetí píseň “Jednou se zámožnou stát” zase dobře poslouží k definici textů Lou Fanánka Hagena, které oproti minulým muzikálovým dílům neudělaly žádný významný pokrok a stále znějí stejně jednoduše. Zrovna tato píseň je extrém, po zaposlouchání se na CD dají nalézt i povedenější texty, naštěstí ty největší kiksy se nacházejí jen v představení a (ne)slavného verše “Spěchej cestou necestou, setkáš se pak s nevěstou” se tedy na CD nedočkáme. Pokud by se měly naopak jmenovat nějaké silnější texty, zmíníme písně “S hříchem sám” a “Trnem růže on se zdá“, která mimochodem vyniká také skvělým pěveckým podáním Petra Koláře.

Z hudebně nejvýraznějších písní můžeme dále zmínit ústřední hit “Právo mám“, “Píseň proudu roků“, “Žal svůj mám“, “Chvíle, které chválím“, “Jít přímo rájem” nebo “Nechci být tu dál“. U poslední jmenované se pozastavuji jen nad zdvojením hezky zabarveného hlasu Luďky Kuralové v refrénu, který dojem z jinak povedené písně trochu kazí. Naopak najdeme na CD i nevýrazné a nezajímavé písně, ke kterým řadíme “Tobě chci lásku svou dát” nebo “Moje tajemství“. Všechny výše zmiňované písně jsou romantické duety nebo pomalé baladické písně, z rychlejších písní se na CD nachází jen “Já se teď ptám” a krátký song “Pojďme do krčmy“, který působí na CD lehce zatoulaným dojmem. Jistě by nebylo od věci zařadit také rychlou píseň mistra Kellyho nebo nějakou dynamickou instrumentálku. Na CD samozřejmě nechybí ani píseň “To stárnutí zrádné“. Písně fungují samostatně, na představení odkazuje jen “Prolog“, poslech si tedy užijí i ti, kteří se nebyli na muzikálu podívat osobně.

Z výkonů interpretů ještě stojí za zmínku vynikající Alžbeta Bartošová (především v písni “Splnit vůli otce“, jen oproti představení je na CD více znatelný slovenský přízvuk, který mnoho českých fanoušků muzikálu nepochopitelně odsuzuje, tak na něj dopředu upozorňuji, ale nejde o velký problém), Ladislav Spilka, Marian Vojtko (oba excelují v duetu “Žal svůj mám“) a hlasově velice zajímavý Daniel Barták (skvěle ladící s Kamilou Nývltovou v duetu “Jít přímo rájem“). Svůj silný hlas také velice dobře předvádí  Radka Fišarová. Samozřejmě i ostatní účinkující zpívají své party obstojně, příliš nás nezaujal jen Bohuš Matuš, který ale na CD nemá prostor na nějaké velké pěvecké umění, takže v představení může být vše jinak (ostatně celé hodnocení v tomto článku se týká jen CD, nikoliv dojmů a výkonů na jevišti!). Zklamáním je pak jen Tomáš Beroun, který oproti živému výstupu zpívá jinak povedenou píseň “Zrádcem on se zdá” podprůměrně.

Video sestřih z premiéry muzikálu

Jak vypadá “Kat Mydlář” na jevišti? Objevujte či vzpomínejte s naším exkluzivním video sestřihem z premiérového představení. V sestřihu můžete vidět Daniela Hůlku, Alžbětu Bartošovou, Josefa Vojtka, Petra Koláře, Ilonu Csákovou, Tomáše Trapla, Lucii Černíkovou nebo Tomáše Berouna. Pro Musical.cz natočil a sestříhal Radek Janda.

CD “Kata Mydláře” je tedy určeno spíše romantickým duším pro pohodový poslech. Těm, kteří touží po rozmanitější hudbě a dynamičtějších písních bych doporučil poohlédnout se po jiném titulu. Rozhodně je ale CD mnohem lepší než samotné představení, na které ale klademe mnohem větší nároky. Doma nás neruší žádné scénické efekty a lze si vychutnat jednotlivé písně. Ne všechny jsou úplně povedené, ale jako celek lze CD ohodnotit 50% a doporučit jak fanouškům muzikálu “Kat Mydlář”, tak i všeobecně fanouškům muzikálů do sbírky. Třeba vás naláká i na samotné představení, ale jeho hodnocení již ponechme stranou… Příjemný poslech.

Prosíme čtenáře, aby v rámci zachování přehlednosti stránek v komentářích reagovali pouze na své dojmy z CD, případně na jeho recenzi. Dojmy z představení vkládejte, prosím, pod článek s recenzí. Děkujeme.


Rozhovory
Horacio Petr Kutheil převážně a nejen o Hamletovi
Aktuální zprávy
Daniel Hůlka bude Caesar v Kleopatře
Nosiče
„Mam’zelle Nitouche“ – fonografický bonbónek pro milovníky operetek a hudebních komedií
  • Abigail

    Tak mě třeba zklamala píseň Žal svůj mám. Byla ten jeden moment, který mě zaujal na videu, ale tam zněla tak nějak líp. Tady je podobně “utahaná” (nemůžu přijít na jiný výraz, není v tom nic jiného) jako všechny ostatní. Nebo pomalá. Ačkoli Marián Vojtko i Ladislav Spilka zní dobře. Na druhou stranu mě zaujaly Nechci být tu dál a S hříchem sám (která by mohla být daleko lepší a pak by se asi zařadila mezi mé oblíbené muzikálové písně), a jeden z těch duetů, nejsem schopná říct který, slyšela jsem jednou a jsou si dost podobné.
    Nicméně je to zpráva pro lidi, kteří nejsou odkojení muzikou Michala Davida a nemají k ní žádný (nebo mají negativní) vztah, dá se tam pár momentů najít. (Budu doufat, že zase nejsou někde kradené…)


  • Míla

    tak třeba zrovna píseň ” Jednou se zámožnou stát” se mě velice líbí, je zajímavá ji rytmicky i textově, a v podání Olgy Lounové je prostě super :-) co mi vadí, snad jen příliš ukvílené Mandalénky, podle mě, zpívají zbytečně vysoko.
    Jinak se mi CD velice líbí,… škoda jen, že nejsou na CD všechny písně :o) Doufám, že se brzy dočkáme i DVD


  • Radek Janda

    Míla: Mandalénky zpívají tak, jak je ta píseň napsána a to docela vysoko :-)


  • jehy

    Prosím, pomůžete mi někdo? Zajímal by mě text ke skladbě S hříchem sám, hlavně ta část, kde zpívají všichni tři najednou. Ať se snažím sebevíc, nerozumím jim. Děkuji


  • Radek

    Pavle, nemůžu si pomoct, Tomáš Beroun na CD nepodává podprůměrný výkon, připadá mi že ho prostě nemáš rád. Jestli tomu tak není, zajímalo by mě co myslíš podprůměrným výkonem, to je ve zpěvu tak trochu nepředstavitelný pojem.


  • Radek Janda

    Jehy: v tebou avizované části zpívají toto:
    – Kelly –
    “čechům čech
    jaký pech
    hlavy stínat záhy má
    habsburk se musí smát
    jak jen se dá”
    – Mandalénka –
    “všechno jsi zradil, zaprodal
    když jsi jim do služby ses dal
    duši tvou už čert si vzal
    to zlé se zdá”
    – Mydlář –
    “prokletí cítím
    dlouhým žitím svým
    sám já se proklínám”


  • Danny

    Tak mně se CD líbí tak napůl, souhlasím s 50%.
    Hudebně se mi to i docela líbí a to Davidovy muzikály moc nemusím, ploužáková Angelika mě moc nebrala, ale u Mydláře se mi více líbí ženské písně – velmi vydařené a dobře podtrhují charakter :-) Mydlářovy písně mi příjdou jako “uděláme něco jako byly ty Draculovy”.

    Textově nic výjmečného, ale pár dobrých nápadů se tam najde, Fanánek ještě není úplně ztracen v hlubinách pitomosti jako byli třeba tvůrci u Němcová!, kde se člověk někdy opravdu usmíval nad (jak říká božská Gábi Osvaldová) “vážně myšlenou filosofickou debilitou”.

    Když vezmeme klady, tak každopádně Betka Bartošová a její píseň “Splnit vůli otce” – takhle má vypadat muzikálová píseň – skělá a procítěná. Do kladů určitě patří i “Stárnutí zrádné” a “Mně se zdáš”. “Chci zámožnou se stát” taky není špatná. To jsou u mě ty nejlepší písně.

    Mám trochu problém s Radkou Fišarovou, příjde mi, že jí písně Dorotky nesedí a třeba s B. Matušem ji příjde, že spolu neladí. Ale to asi bude spíš jen můj problém, jinak mám Radku moc rád.

    Jinak příjemně zaujme Tom Trapl, Tomáš Beroun i pan Spilka s Mariánem Vojtkem – Dan Hůlka zpívá exceletně, tak už zítra uvidím, jak k tomu bude i hrát ;-)

    A teď k záporům – bože, proč jsou pasáže Mandalenky psané tak vysoko? Kdo to proboha vymyslel?! Jestli se snažili o imitaci malé holčičky? Každopádně po chvíli je to otravné a děvčata se jistě musí trápit, protože když je to celé v takovýchto výškách, tak je vždycky mnohem více slyšet nepadnoucí tón. Kamila se s tím rve statečně, Lucka Černíková mě však docela irituje, Zdenka v těchto poloháchzní nejvíce přirozeně.

    Další věc, která mě neskutečně rozčilovala je vibrato Kateřiny Brožové. Mám rád, když ho někdo umí používat (hlavně pánové – to je umění a zní to velice neoposlouchaně), ale zazpívat v něm celou píseň je protivné. Navíc hlas Kateřiny je nemastný a neslaný a písnička v jejím podání působí emočně jako zpívaný úryvek z mexické telenovely na haciendě u Brožů. Ne, takhle ne. Ilona písničku nazpívala tisíckrát lépe, Olga má mnohem silnější a sytější hlas, ale paní Brožové to holt nesedí.

    Toť vše, hodnotím CD: 50%
    ..a muzikál navštívím zítra od 14:00, tak pak večer čekejte emocionální výlev z divadla :-)


  • jehy

    Radek Janda: Děkuju. :o)



  • Pavel Košatka

    No to snad neeeeeeeeee……..


  • Romča

    A proč ne? :)


  • Danny

    ….prokrista pána – i když proč nepostavit muzikál na pěti zcela protivných a pěvecky nenadaných dětech, které nikoho s IQ nad 50 nezajímají?
    nejedná se o urážku, tohle je konstatování faktu, vážení.


  • Lenka

    CD Kata Mydláře se mi líbí, jednotlivé písničky jsou samy o sobě OK, ale také mám pocit, že trochu splývají. Řada písniček má velmi podobný začátek, což mě docela mate a vždycky čekám jinou písničku než která pak zazní :-)
    U refrénu písničky “Nechci být tu dál” mám pokaždé pocit, že poslouchám nějakou country písničku. Má to někdo taky tak, nebo mám příliš bujnou fantazii?
    Ale jinak vcelku spokojenost…


  • Romča

    No možná Vás mate to, že Luďka Kuralová má hlas á la Marie Rottrová či Věra Špinarová, což může svádět k čemusi nemuzikálovému. Někdo v ní může slyšet i countryovou zpěvačku – ona totiž i country umí:)
    Jinak bych za sebe s tvůrci a produkcí možná změnil obsazení jednoho duetu (mladý Jessenius a Mandalenka), ale veskrze je třeba přiznat, že tentokrát se snažili dát prostor co největšímu množství alternantů, což je pozitivní!


  • Ruth

    Pavle Košatko, vaše nekompetentnost v hodnocení již překračuje všechny meze. Nikdy jste mě zatím nepřesvědčil, že rozumíte muzikálu a vaše zaujatost proti T. Berounovi je již legrační a naprosto hmatatelná. Je to již po několikeré a stále stejný tonus vašich slov. Nevím, co jste dokázal vy sám, ale stále se chcete pasovat na odborníka v oboru muzikál. Je mi jen líto, že nemáte vůbec svědomí a jste schopen napsat cokoliv, když někoho nemusíte. Ale to je známka amatéra, ne profesionála. Já shlédla již 74 titulů muzikálů v celém světě. U nás v Německu byste si neškrtnul. To, že ubližujete je vám jedno. Na to musí být žaludek. Já viděla na jevišti pana Berouna a spadla mi čelist. Naprosto profesionální výkon, který vidíte běžně v zahraničí. Psát takový blábol a navíc nazývat jej recenzí je značně legrační. Toto s nějakou recenzí nemá nic společného. Začínáte být Tomášem Berounem přímo posedlý. :-) Nemáte nějaký problém? :-)
    Kdykoliv vy píšete ty vaše, jak tomu říkáte, recenze, již dopředu všichni víme, že zase
    bude řeč o Tomášovi. Přeji vám sílu si vyřešit sám sebe. Pozor, ať se z vás nestane něco, čím sám určitě nechcete být.

    už stačilo? Nezacházejte tak daleko, víte, co způsobujete?


  • Miloš F.

    Tak nevím,jestli je zrovna teď Tomášem Berounem více “posedlý” Pavel Košatka a nebo Ruth :-D