Nosiče

Hudební divadlo Karlín: Od varieté k muzikálu – recenze knihy


Kniha Pavla Bára „Hudební divadlo Karlín: Od varieté k muzikálu“ vyšla v nakladatelství Brána na podzim loňského roku, k desátému výročí znovuotevření divadla. Byla v přípravě poměrně dlouhou dobu, čekání na ni se ale vyplatilo.

Mapuje se zde historie karlínského divadla od jeho vzniku iniciovaném podnikatelem Eduardem Tichým v roce 1881, kdy se z jeho Theâtre Variété stala vyhledávaná kulturní zastávka mezi všemi vrstvami společnosti a prestižní zastávkou mnoha cirkusových společností a posléze kabaretů. Po roce 1945 začíná doba, složitých tranformací , v níž se scéna například musela vyrovnávat s faktem, že opereta v podstatě až do poloviny 50. let oficiálně úpadkový žánr, divácký zájem ale značil opak. Díky silným osobnostem uměleckých šéfů se z dnešního pohledu ani nezdají politické ústupky v celkovém repertoáru tak značné, jelikož se zároveň objevilo i dost titulů, důležitých pro vývoj hudebního divadla u nás. (Prostor je věnován i přidružené scéně v Nuslích – dnešnímu Divadlu Na Fidlovačce.) Uvolnění 60. let umožnilo rozhlížet se i po novinkových, byť už tehdy význačných muzikálových titulech (jakkoli zde byly čtyři desetiletí omezené devizové prostředky pro jejich nákup). Během všech období nezahálela ani domácí tvorba. V 70. a 80. letech nastává doba možná nejzářivějších hvězd divadla, jejichž popularita má na domácí muzikál částečný vliv dodnes. 90. léta sice značí umělecké uvolnění a částečné spojování sil se soukromými produkcemi, zároveň však nejistotu A procházka po dějinách HdK končí v dnešní „době producentské“ ve zrekonstruovaném divadle po ničivých povodních v roce 2002, kdy si Hudební divadlo Karlín umí najít diváka napříč věkovým spektrem.

Publikace se dá čtenářsky a zážitkově pojmout hned několika způsoby. Primárně je to vlastně obrazová kronika, téměř na každé stránce naleznete reprodukce plakátů, vizuálů, také vstupenek, samozřejmostí jsou snímky jednotlivé fází proměny interiéru i exteriéru divadla. Prim však samozřejmě hrají snímky z mnoha inscenací během let, málokteré uvedené dílo (kompletní důkladný rejstřík všech premiér v knize naleznete také) je v tomto směru opomenuto a publikace je v tomto směru skutečně nadmíru reprezentativní.

Přebal knihy "Hudební divadlo Karlín: Od varieté k muzikálu"

Přebal knihy “Hudební divadlo Karlín: Od varieté k muzikálu”

Textově publikace částečně vychází z předchozí autorovy knihy Od operety k muzikálu (ohledně formy a obsahu tak mohu na dřívější recenzi hravě odkázat), zaměření se ale týká výhradně Hudebního divadla Karlín a forma je v mnohém přizpůsobena čtenáři, který má Hudební divadlo Karlín rád, ale ocení spíše sumarizační text, co se zastavuje jen u zásadních událostí jednotlivých období. Například mnohé změny názvu divadla v těsně poválečném období mohou způsobit při rychlejší četbě trochu zmatek. Naopak inscenační i osobnostní milníky jsou připomínány jak drobnými zastaveními v textu, kde často naleznete i drobnou synopsi a reflexi dobového ohlasu, tak samostatnými medailonky významných tvůrců ( jen namátkou: režisér Jiří Frejka, Jan Werich, dirigenti Dalibor Brázda, Karel Vlach a Arnošt Moulík, Vlasta Burian, Jára Beneš, Nelly Gaierová, Laďka Kozderková…) i inscenací (Král tuláků, Divotvorný hrnec, Mamzelle Nitouche, hostování souboru Everyman Opera s Porgy a Bess, My Fair Lady Hello (Hallo) Dolly, My Fair Lady, West Side Story, Zvonokosy, Producenti, Carmen…),  na konci kapitol, u nichž nechybí několik méně známých zajímavostí. Přesto však často chybí průhledy do vzniku jednotlivých titulů. Pokud budete chtít jít po přečtení informačně více do hloubky, doporučuji s četbou navázat právě zmíněnou knihou Od operety k muzikálu. Opět platí, že Pavel Bár díky přístupnosti textu nechává zároveň čtenáři prostor k budoucímu individuálnímu bádání (například po scénářích v Divadelním ústavu), což je velmi cenné.

Spíše praktickou připomínku lze mít, k jinak pečlivému poznámkovému aparátu (kromě uvedení zdrojů jsou v něm i mnohé, základní text rozšiřující zajímavosti). Zatímco úvodní kapitola o Théâtre Variété má lehce přes 30 stránek a na jejím konci aparát najdete, formování Hudebního divadla Karlín od roku 1945, až do doby po povodni v roce 2002, je bráno jako jedna velká kapitola, byť je rozdělena do devíti podkapitol. Poznámkový aparát ale v tomto případě najdete až na stránce 240. Takže pokud jej chcete využívat, je to v tomto případě lehce nepraktické a hodí se hned dvě záložky. Praktičtější by byly poznámky po každé podkapitole. Kapitoly Rekonstrukce a Současnost už jsou poté opět velmi krátké  (u Rekonstrukce navíc převažuje obrazový materiál), takže žádný problém nevzniká.

Ať už budete k publikaci přistupovat jakkoli, dá se předpokládat, že naši čtenáři, sběratelé a zájemci o hudební divadlo (a zdaleka nejen to karlínské), ve většině po publikaci sáhnou, i přes vyšší cenu vlastně automaticky, coby obrazová operetně – muzikálová publikace je rozsahem i formátem u nás dost ojedinělá a rozhodně bude honosnou položkou ve vaší knihovně.


Nosiče
Poslechněte si nahrávku nového muzikálu The Prince of Egypt (Princ egyptský)
Praha
„Carmen“ pokřtila dva své účinkující ze zvířecí říše
Praha
“Limonádový Joe” v Hudebním divadle Karlín 1. května končí!
U článku nejsou žádné komentáře. Napište svůj názor jako první!