“Copak je to za mesiáše?” – recenze DVD

Při naší recenzi plzeňské verze muzikálu „Spamalot“,  vycházejícího z kultovního filmu „Monty Python a Svatý grál“ jsme si posteskli, že ze specifického humoru v tomto představení moc nezůstalo. Ale již nemusíme smutnit, na DVD představujícím nejnovější, lehce nostalgický hudební projekt, se můžeme pravé Monty Pythonské atmosféry s řadou původních aktérů nadýchat z plných plic. Inu, pánové jsou při velkolepé oslavě neuvěřitelného čtyřicetiletého výročí vzniku seskupení ve formě.

Film „Život Briana“ z roku 1979 si bere na mušku náboženství a není divu, že byl v době premiérového uvedení vnímán jako značně kontroverzní. Jak také jinak, když vypráví historku o chlapci Brianovi Cohenovi, co se narodil v obydlí těsně vedle Ježíše Krista. I v rané dospělosti si ho s mesiášem spletou a dokonce vzývají jeho botu!

Pro muzikál je toto téma poněkud méně nosné, ale tak úžasní autoři, jakými jsou komik Eric Idle a hudební skladatel John Du Prez si díky hezkému nápadu věděli rady. Velmi volnou inspiraci načerpali z oratoria Georga Friedricha Händela, aby stvořili naprosto svébytné koncertní, částečně okostýmované oratorium, ovšem se silně muzikálovou příměsí – pro pět zpěváků,  sbor,  orchestr, i vypravěčku Betty Palinovou (znalci už v tomto momentu jistě vědí, kdo ve skutečnosti vypravěčka je) a příběh Briana do něj přirozeně zasadili. Pro britskou premiéru si vybrali prostor z nejváženějších – londýnskou Royal Albert Hall a v zádech mají  orchestr BBC, který kouzelně rozpustilým způsobem řídí sám autor hudby.  Pokud byste namítali, že vznešená budova přece nemůže tak svérázný humor unést, buďte bez obav.

Přední strana DVD

Projekt “Copak je to za Mesiáše?  – v originále “He’s Not a Messiah (He’s a Very Naughty Boy)” je logicky určen zejména pro skalní fanoušky, pro ně byla ostatně tato velkolepá oslava připravována a hodně jich v publiku uvidíte. Pokud se mezi ně dokonce řadíte,určitě vaše srdce zjihne již při úvodní Monty Pythonské znělce.

Už při prologu vám bude jasné, že veškerá překvapující smršť humoru teprve přijde. Že se Eric Idle ujal vedle čtveřice fantastických  a nesmírně osobitých operních zpěváků (nemá cenu vyzdvihovat jednotlivce) pěveckého partu v podstatě nepřekvapí, ani jeho skvostná imitace Boba Dylana. Větším zážitkem jsou jednotlivé „cameo“ role dalších bývalých členů dnes již rozpadlé skupiny. Michael Palin, u nás známý i jako tvůrce poutavých cestovatelských dokumentů, tak nejen ztvárňuje vypravěčku Betty Palinovou, ale zároveň měkce ráčkujícího Caesara a římského setníka. Dostává tak prostor k přesné jevištní rekonstrukci snad nejvtipnějších scén z filmu, pokud jej znáte, budete nadšeni.

Režisér a komik Terry Jones pak coby šéf horníků zapěje tklivou  „Take Us Home“. Jaký je vstup v Česku oblíbeného animátora a a režiséra Terryho Gilliama? Minimalistický a přesto jedinečný, nedá se popisovat. Jen škoda absence Johna Cleese. Nebožtíku Grahamu Chapmanovi by se celá tato taškařice jistě také líbila.

Michael Palin jako vypravěčka Betty

Pokud ještě nebudete mít dost, přídavek po koncertu nás vezme na výlet do scének z Monty Pythonova Létajícího cirkusu. Michael Palin nám zanotuje tu svou, kterak se chtěl stát dřevorubcem.  Zkrátka, fanoušci si užijí, čistě muzikáloví  příznivci se asi budou muset trochu zorientovat. Proto raději přidáme ještě oficiální odkaz na trailer, je  poměrně všeříkající. Monty Pythonský YouTube kanál pak nabízí ještě další ukázky, jak z představovaného DVD, tak i další skeče, i střípky přímo ze zdrojového snímku.

Eric Idle předvádí Boba Dylana s písní o tom, kterak jsme všichni osobnosti...

Věc nejdůležitější: „Mesiáš“ hudebně zcela navazuje na předchozí „Spamalot“ (je zmíněn několikrát i na obalu), takže kdo jej má v oblibě, bude v jeho melodiích jako doma. Jednotlivé scény se nebojí zlehčit nějaká ta muzikálové klišé, vezmou nás na výlet do jiných stylů a takřka vždy nezapomenou přidat chytlavý refrén. Zejména píseň o ovečkách se následně z hlavy dostává neobyčejně obtížně. Malé mínus je jen za to, že pro znalce předchozího díla budou některá hudební témata poněkud povědomější. To však nebrání vychutnat si hity jako „The People’s Front of Judea“ se španělským nádechem, či fantasticky hymnickou „You’re the One“ , mexickou “Find Your Dream” a nepostradatelnou kultovní „Always Look on the Bright Side of Life“, kterou můžete znát už jako přídavek ze „Spamalotu“, nicméně jinak obstarává nezapomenutelné finále právě ve snímku „Život Briana“.

Šestikanálový mix v DD 5.1 jen sympaticky podtrhuje atmosféru koncertu. Širokoúhlý obraz v „televizním“ formátu 1,78:1 je standardní kvality. České titulky sice nepocházejí z dílny vrchního televizního překladatele Petra Palouše (poděkování patří všem fandům na internetových diskuzích, díky kterým jsem odlišnosti v titulcích snadno rozpoznal), ale u projektu tohoto střihu je překlad věrnější originálu snad i něco lepší, můžete se lépe soustředit na písničky.

Co by to bylo za nosič původem ze zahraničí, kdyby neobsahoval nějaké pěkné materiály navíc. Nejprve tu máme více než dvacetiminutový dokument, zachycující zjednodušeně „generálkový týden“ a je prima výletem za kulisy. Pokračujeme malinkým shrnutím koncertu. Třetí položka nás seznámí se vznikem hitu „Always Look on the Bright Side of Life“.

Pokud je mezi našimi čtenáři někdo, kdo rád zpívá, potěší jej poslední zábavný přídavek. Můžete si totiž  zabroukat hned šest písní spolu s účinkujícími (nejedná se tedy o plnohodnotné karaoke), řadících se mezi mezi největší hity díla. Nejslavnější optimistický „hvízdací“ song logicky nemůže dovolit chybět. Na obrazovce vám poběží text i notičky, takže s chutí do toho! Bohužel ani u jednoho z bonusů nenajdeme české titulky, budete se muset spokojit například s anglickými.

Disk vřele doporučujeme zejména všem oddaným fandům humoristické skupiny, pro fandy muzikálového žánru obecně bude zážitek asi o dost menší. Pokud se ale naskytne ideální kombinace: milovník Monty Pythonů a hudebního divadla zároveň (viz. autor recenze), není co řešit a spěchejte do obchodů, tenhle disk vás jen tak neomrzí.

Disk k recenzi a ostatní materiály laskavě poskytla distribuční společnost Bonton.

Představení nové české nahrávky klasického muzikálu “Šumař na střeše”
“Jesus Christ Superstar” – koncertní verze – recenze DVD
“Kapka medu pro Verunku” vychází na CD (+ ukázky)
  • Fan

Skvělé skvělé skvělé :-) MP a jejich další dílko. Chybí mi tu jen informace a ceně tohoto skvostu. Jinak jsou informace vyčerpávající…

Ceny DVDček speciálně nemá cenu dávat moc do článků, u nás se mění prakticky každý měsíc, u CD jsou víceméně stabilní. Ale pokud budete chtít cenu znát, určitě se zeptejte. U “Mesiáše” je teď momentálně cena 399,- Kč.

• Jakub

Ahoj, nevíte kde bych sehnal DVD muzikálů z Broadwaye ? Jestli vůbec nějak sehnat jdou.