“Chess In Concert” – recenze DVD

Loňské letní měsíce jistě mnoho z vás zavítalo na filmovou adaptaci muzikálu „Mamma Mia!“ s těmi největšimi i méně známými hity skupiny “ABBA”. Naši čtenáři ale jistě vědí, že autorské duo skupiny  Benny Andersson a Bjorn Ulvaeus se muzikálovou tvorbou zabývají též  seriózněji a nebojí se zpracovávat ani vážnější témata. Nejznámějším příkladem je spolupráce se světoznámým textařem Timem Ricem na muzikálu „Chess (Šach)”, jehož nejnovější koncertní verze z proslulé londýnské Royal Albert Hall nedávno vyšla na DVD a CD.

Ač je „Chess“ už od svého představení v 80. letech minulého století titulem populárním a dočkal se mnoha inscenací (i u nás fungovala liberecká poloprofesionální produkce a jak jsme se zmínili v tomto článku, nebyl ani u nás, maličko paradoxně navzdory tématu, v osmdesátých letech problém pár melodií slyšet, megahit „One Night In Bangkok“ v podání Murraye Heada je  dokonce chronicky známý), koncertních verzí a bohatý výběr nahrávek také není k zahození, dá se říci, že úplné proslulosti ještě zcela nedosáhl. Vinu na tom může mít jak závažnější téma, tak hlavně fakt, že existovalo mnoho různých variant scénáře (více o této problematice si můžete přečíst v bookletu nosičů, přímo z pera autora). Rice, spolu s režisérem Hughem Wooldrigem, tedy vytvořil verzi jednotnou, která by měla znamenat určitý návrat „Šachu“ na světová pódia a 12. – 13. května 2008 ji v prvotřídním obsazení a koncertní úpravě  uvedl na veřejnost.

Městečko Merano šachovým turnajem skutečně žije.

Píše se rok 1979 a Arbitr (člen populární skotské skupiny „Wet Wet Wet“ Marti Pellow) ohlašuje letošní mistrovství světa v šachu v italském horském městečku  Merano. Proti sobě se postaví zástupci znepřátelených mocností – úřadující šampion, Američan Frederick Trumper (Adam Pascal) a Sovět Anatoly Sergievsky (Josh Groban). Napětí je nejen ve vzduchu, lobbisté obou států fungují dokonale. Začátek turnaje je velmi emotivní a hrozí mu zrušení. Diplomatickou schůzku se snaží sjednat Frederickova přítelkyně Florence Vassy (Idina Menzel), která se  ještě před řádným průběhem schůzky sblíží s Anatolym.  Turnaj pokračuje, Frederick však neustojí tlak, s Anatolym drtivě prohrává a rozchází se s Florence. Ta pomůže hned na počátku vztahu Anatolymu emigrovat do Velké Británie, přičemž nový šachový král tímto krokem opouští bez jakékoli zprávy svou rodinu.

Když se s hrdiny potkáme o rok později v Bangkoku, už dávno nejde jen o deskovou hru s jasnými pravidly, leč o hru, ve které je každý svou figurkou a hraje dle svých vlastních pravidel.

Rivalita obou mocností je obrovská...

Rivalita obou mocností je obrovská...

Riceův koncept stojí za pozornost: v jednoduché lince stihne za dvě a půl hodiny (aniž by ale cokoliv přebývalo) zobrazit problémy propagandy obou zemí, emigraci, v případě prohloubení postavy Florence dokonce využívá reálné události budapešťského povstání z roku 1956. Ani v nejmenším však nemůžeme dílo, stejně jako například „Evitu“ považovat za politický muzikál, sami při sledování zjistíte, že hlavní důraz je kladem právě na vztahy mezi postavami, jejich problémy, vyrovnání se s minulostí a o velké „love-story“ se netřeba ani zmiňovat. Dostalo se i na špetku humoru, hymna městečka Merano na počátku příběhu je jednoduše rozkošná.

Adam Pascal (Frederick Trumper) a Idina Menzel (Florence Vassy)

Hudba Anderssona a Ulvaeuse si zachovává pop-rockovou melodičnost „ABBY“, (přesto, ač je rukopis u hlavních hitů typu „Nobody’s Side”, „Heaven Help My Heart“, „I Know Him So Well“ či „Arbiter“ a „Pity The Chlid“, poměrně zřejmý, pokud na to náhodného posluchače neupozorníte, styl oblíbené kapely v písních mu vůbec nepřijde na mysl), nebojí se však nutných symfonických výletů, ba naopak, když slyšíte mnohočlenný sbor frázovat do heroické skladby jména šachových velmistrů, můžete bez problémů pocítit mrazení v zádech a litovat, že případná divadelní inscenace si asi bude moci takovéto těleso dovolit v o dost menším složení. Nicméně, pokud by se „Šach“ skutečně vrátil do některé světové metropole (a snad se jednou dostane v profesionálním uvedení i k nám), s výletem asi není proč otálet.

Josh Groban (Anatoly)

Josh Groban (Anatoly)

Nastudování se ujal režisér Hugh Wooldrige a jak je takovým módním zvykem, nejedná se o koncert v pravém slova smyslu, ale skutečně o koncertní inscenaci, takže interpreti nejen, že výborně zpívají, ale v rámci možností, na silně zjednodušené scéně, také hrají. Je krásné vidět, že Adam Pascal není jen „doživotním“ Rogerem z rockové opery Johathana Larsona „RENT“ (ač se Frederick Rogerovi svou výbušností trochu podobá) a Idina Menzel nezůstane v myslích diváků jako zelená čarodějnice Elphaba z „Wicked “ (a Maureen z „RENTu“). Naopak, zvládá obstojně i tento druh osudové ženy. U nás nepříliš známého, jinde však nesmírně populárního mladého zpěváka Joshe Grobana muzikálová pódia příliš nezlákala, roli Anatolyho však má v malíčku a píseň „Anthem“ patří jednoznačně k vrcholům koncertu. Jistě by Joshovi slušela i v jeho vlastním stabilním repertoáru.  A ještě jednu „Elphabu“ tu máme, Kerry Ellis si ji zahrála jak na West Endu, tak na Broadwayi. V „Chess“ má malou, ale zásadní roli Anatolyho ženy Svetlany a na její podání písně “Someone Else’s Story” se nedá jen tak zapomenout. A u Martiho Pellowa v roli přísného Arbitra – částečně posouvače děje, pochopíte, proč byl obsazen třeba i do britského turné „Čarodějek z Eastwicku“ coby Darryl Van Horn. Charakter pojal vskutku ďábelsky, uhrančivě, ač vokálně to není občas úplně stoprocentní.

Kerry Ellis (Svetlana)

Kerry Ellis (Svetlana)

Disk jako takový v zásadě nemůže zklamat. Bezproblémový obraz je uložen v širokoúhlém formátu 1,78:1 a využívá americkou normu NTSC, ale to by pro dnešní televizory neměla být překážka. Určitě potěší složka nejdůležitější – zvuk. Jak v PCM Stereu, tak v šestikanálovém prostorovém mixu (DD 5.1) je naprosto čistý, detailní, potěší i vcelku přirozená dynamika, co umí vtáhnout diváka snad až přímo do sálu, při zapojení rockové sekce se  dostaví „nářez“, symfonická sekce umí být jak pompézní, tak velmi tichá, romantická. Pro porozumění textu jsou k dispozici anglické titulky, lišící se v drobných detailech o zpívaného textu, větší znalost angličtiny pro pochopení hrátek s jazykem je drobnou výhodou.

Schyluje se k finální partii.

Schyluje se k finální partii.

Pojďme se podívat do menu. Praktičtěji, alespoň pro cílovou skupinu, mohl být řešen pohyb po jednotlivých kapitolách (rozdělených podle dějství). Bez problémů se můžete posouvat pečlivě popsanými scénami, uvidíte, které písně obsahují, ale už si na ně nelze jednotlivě kliknout, což v situaci, kdy někomu budete chtít ukázat svou oblíbenou písničku, není nejideálnější, problém řeší mírně zdržující rychloposuv.
Menu obsahuje jediný malý bonus – trailer na koncert. Je efektní a určitě naláká na koupi, ale zde už působí trochu nepatřičně, nosič už přece držíme v ruce. Ale pravdou je, že záznamy hudebního divadla si asi primárně kvůli bonusům nekupujeme.

Potěšující zprávou je, že DVD i mírně editované (hlavně v delších mluvených pasážích) 2CD (existuje i jednodiskový výběr, o jehož české distribuci nemáme zprávy, ač jsme se je snažili zjistit), by mělo být díky české pobočce Warner Music k sehnání i u nás, jelikož se ale jedná o okrajovější zboží, je třeba se obrnit trpělivostí.

Fotografie převzaty se svolením z oficiálních stránek „Chess In Concert“. Photos used with permission.

CD s českou nahrávkou “Mary Poppins” je na světě
Vyšlo CD muzikálu ELEFANTAZIE
Kontroverzní muzikál “Němcová!” vyšel na CD/DVD (recenze nosičů)
  • marek.štefan

dvd se dá sehnat i na českých internetových obchodech

• danah

v Bontonlandu vyprodáno,

• qualana

Fantastický muzikál…hned na začátku mi spadla čelist a zavřela jsem ji až chvíli po skončení muzikálu. Byl to neuvěřitelný zážitek.
    V Bontonlandu je stále k dostání (minulý týden jsem ho tam viděla), přestože na internetových stránkách už od jeho vydání tvrdí, že je vyprodáno.

• marek.štefan

Musím se taky připojit k pochvale. Na první poslech mě to sice úplně nepřesvědčilo, ale napodruhé už jsem si většinu melodií broukal. A. Pascal je jednoznačně nejlepší, M. Pellow místy hodně nevýrazný. Vyzdvihl bych také představitele intrikána Molokova (D. Bedella), výborný bas a skvélé herectví.

Včera v Bontonlandu na Václavském náměstí viděny hned 2(!!! :-D ) kusy CD (zatímco nové Johanky (ano, už je venku, pozor, abyste ji díky velice nenápadnému obalu nepřehlédli), nového Draculy, Kudykamu mají plné regály rozesety všude možně), zájemci ale musí hledat pod ABBou. A DVDčko měli jedno a nějak ho neměli zařazené, či co :-)